Show je katten deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xoranlover

Re: Show je katten deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 22:34

Oh maar je hebt geen eigen voer meegeven? Ik doe dat altijd tenzij ze hetzelfde voeren als mij. En dekkingen zie je vaak niet maar die hoor je wel. Zo liet Elani zich niet dekken als iemand erbij was maar hebben we wel dekkingen gehoord. Elani is van donderdag avond tot zaterdag middag daar geweest. En van donderdag avond tot zaterdag ochtend heeft de kater erbij gezeten.
Ze hebben zeker 4 of 5 dekkingen gehoord.

Vind je het niet risicovol om te fokken zonder stamboom? Je hebt geen idee wat ervoor zit en of je lijnteelt of inteelt hebt vooral in een ras als de ragdoll?

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 22:44

xoranlover schreef:
Oh maar je hebt geen eigen voer meegeven? Ik doe dat altijd tenzij ze hetzelfde voeren als mij. En dekkingen zie je vaak niet maar die hoor je wel. Zo liet Elani zich niet dekken als iemand erbij was maar hebben we wel dekkingen gehoord. Elani is van donderdag avond tot zaterdag middag daar geweest. En van donderdag avond tot zaterdag ochtend heeft de kater erbij gezeten.

Vind je het niet risicovol om te fokken zonder stamboom? Je hebt geen idee wat ervoor zit en of je lijnteelt of inteelt hebt vooral in een ras als de ragdoll?

Nee in principe was dat alleen mogelijk als dat nodig is vanwege medische noodzaak, wat in principe niet zo was. Ik heb geen idee of er dekkingen gehoord zijn, ze was vrij kort van stof maar was ook erg druk. We gaan het over drie weken zien.

Nee in dit geval vind ik het niet risicovol om te fokken zonder stamboom. Bij paarden vinden we dit toch ook niet als ze geen stamboom hebben? De katers hebben uiteraard wel stambomen dus daar weten we wél wat er achter zit en als ik kijk naar het type ragdoll heeft Mia (en haar moeder) daar echt 0.0 overeenkomsten mee behalve de kleur. Ief haar ouders zijn beide bekend en de achtergrond daarvan ook, maar die kwam gewoon van een hobbyfokker dus er was geen noodzaak om stambomen aan te vragen. Voor Ief kiezen we mogelijk een kater uit een buitenlandse lijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 23:47

Bij paarden vinden goede fokkers dat wel erg belangrijk, daarom is het inteelt coefficient in te zien en is er altijd veel behoefte naar hengsten met vrij bloed. Al is dat soms lastig, zoals bij het kwpn om iets bv jazz of donnerhall vrij te houden.
Maar dat heeft het ras als ragdoll, sphynx en maine coon bv ook... daarom het denk ik wel fijn om een hele stamboom te weten.

Als je bv naar de sphynx kijkt, is vrijwel alles getest, maar komen er in meerdere lijnen toch hartfalen voor, die er met hcm testen dus helaas niet uit komen.
Dan is de ragdoll denk ik gelukkig iets minder problematisch qua gezondheid.
Maar de meeste zaken heb je goed op orde qua uitzoeken, zelf zou ik alleen dat stukje inteelt/ verwantschap wel willen weten om het ras gezond te kunnen houden.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 08:39

c_alsemgeest schreef:
Bij paarden vinden goede fokkers dat wel erg belangrijk, daarom is het inteelt coefficient in te zien en is er altijd veel behoefte naar hengsten met vrij bloed. Al is dat soms lastig, zoals bij het kwpn om iets bv jazz of donnerhall vrij te houden.
Maar dat heeft het ras als ragdoll, sphynx en maine coon bv ook... daarom het denk ik wel fijn om een hele stamboom te weten.

Als je bv naar de sphynx kijkt, is vrijwel alles getest, maar komen er in meerdere lijnen toch hartfalen voor, die er met hcm testen dus helaas niet uit komen.
Dan is de ragdoll denk ik gelukkig iets minder problematisch qua gezondheid.
Maar de meeste zaken heb je goed op orde qua uitzoeken, zelf zou ik alleen dat stukje inteelt/ verwantschap wel willen weten om het ras gezond te kunnen houden.

En ook dan is inteelt zolang het ver genoeg zit, geen groot probleem. Niet dat ik met dat idee mijn poezen wil dekken, maar mijn paard heeft verderop ergens een paar keer hetzelfde bloed zitten en daar merk je ook niks van. Met het fokken van een veulen heb ik daar uiteraard wel rekening mee gehouden dat ik niet diezelfde bloedlijnen kruis. Ik denk dat het voor mijn poezen nu niet relevant is omdat ik voor Ief ook een dekkater heb uitgezocht die veelal Buitenlands bloed draagt en haar ouders gewoon écht 100% Nederlands zijn en behalve het nestje waar zij uit is gekomen nooit gefokt hebben. We gaan het zien.

Overigens zit er op de katernakomelingen sowieso een fokbeperking dus dat scheelt.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 08:55

Gisteravond bij het opruimen van de certificaten meteen maar eens de eerdere certificaten bekenen van alle showkatten, en vooral wie nou welke beker/prijs had gewonnen. Alles wat hier in de kast staat even gelabeld. Snoot heeft veruit de meeste prijzen: de stand is Pili 2, Ronja 3 en Snoot 6 :).

@Xoran, Snoot en Ronja staan beiden op suprelorin inderdaad, ik hoop dat ze nog minimaal een halfjaar krolsheid-vrij blijven, en dan kijken we weer naar een nieuwe man voor beiden. Maar nu even niet tegelijk graag.....

@hootje; ik ben niet thuis in de ragdolls, is het geen probleem om een dekking te krijgen voor een stamboomloze poes? Bij mijn meisjes hebben de kater-eigenaren de stambomen ook grondig naast elkaar gelegd en ook verder 'naar achteren' dan wat er op het papiertje staat. Omdat katten zo snel gaan qua generaties kan een kater als over-achter-groot-opa van de stamboom vallen en nog steeds dekkingen geven.

Qua dekkingen en stress was bij Ronja de kater er de hele tijd bij en er werd meegeluisterd over de babyfoon. Toen wij nog beneden aan de koffie zaten na de introductie hoorden we al een romantisch gesprek (WRAAAAUW!) haha en vanaf dat moment iets van 6-8 keer per dag...
Bij Snoot is de kater er savonds bij gezet en niet de hele dag erbij gelaten, zodat zowel kater als poes ook even rust konden hebben, kater even in de buitenren enzo. Snoot had zich meteen al verschanst onder een wasmachine of een kast ofzo, de truthola, dus het duurde even voordat zij zich liet zien aan haar manlief.

@Yaartje; wat heb je goed voor Lola gezorgd, zo mooi hoe liefdevol je over haar schrijft.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:28

Afbeelding
Afbeelding

Houdini strikes again :')

En dan vooral ook erg handig als je gelijk een telefoontje krijgt van de huisarts

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:08

_O-

En nu? Heb je de poot er weer in gekregen of wat?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:27

Bellatrix schreef:
_O-

Deur dicht gedaan, huisarts op de speaker gezet en uiteindelijk achter een houterige kat aangelopen om de poten er terug in te krijgen _O-

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:27

Multitasken. :))

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 14:24

purny schreef:
Bellatrix schreef:
_O-

Deur dicht gedaan, huisarts op de speaker gezet en uiteindelijk achter een houterige kat aangelopen om de poten er terug in te krijgen _O-

Zie het voor me _O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 15:00

Het waren overigens 2 poten...

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-26 15:20

Hootje schreef:
xoranlover schreef:

Nee in principe was dat alleen mogelijk als dat nodig is vanwege medische noodzaak, wat in principe niet zo was. Ik heb geen idee of er dekkingen gehoord zijn, ze was vrij kort van stof maar was ook erg druk. We gaan het over drie weken zien.

Nee in dit geval vind ik het niet risicovol om te fokken zonder stamboom. Bij paarden vinden we dit toch ook niet als ze geen stamboom hebben? De katers hebben uiteraard wel stambomen dus daar weten we wél wat er achter zit en als ik kijk naar het type ragdoll heeft Mia (en haar moeder) daar echt 0.0 overeenkomsten mee behalve de kleur. Ief haar ouders zijn beide bekend en de achtergrond daarvan ook, maar die kwam gewoon van een hobbyfokker dus er was geen noodzaak om stambomen aan te vragen. Voor Ief kiezen we mogelijk een kater uit een buitenlandse lijn.

Daar vind ik ook wat van dat er in de paarden zonder stamboom gefokt wordt. En ja op papier kun je niet rijden snap ik helemaal maar je kunt er wel informatie uithalen. Binnen de paarden is het ook zo dat we veel kruisen en niet binnen een ras blijven. Dat doen we in de katten nauwelijks dus zit je uiteindelijk met een veel kleinere genenpoel waar je dus problemen mee je lijn in kunt fokken. Zo in de katten wereld vrienden haalden een kater uit buitenland met Amerikaanse lijnen. Mooi die hebben wij niet in onze lijnen zitten. Gingen we verder kijken 4e generatie gewoon weer katers die wij ook in onze lijn hebben zitten want die kwam van die catterty af. Die konden we dus niet op alle poezen gebruiken ivm inteelt. Je zegt dat ze niet op elkaar lijken ook dat zegt niks, vrienden van mij hebben 2 ragdolls beide van andere cattery lijken totaal niet op elkaar. Andere kleur andere bouw de 1 is groot en de andere is klein. Andere kop. Maar de vader van de ene is de opa van de andere dus ze zijn wel familie. Ook buitenlandse kater. Ik zou het persoonlijk echt niet durven. Vooral niet met deze hele kleine genenpoel die we hebben.  Maar goed dat moet iedereen zelf weten. Ik was gewoon benieuwd.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 17:04

Ik vind de Ragdoll (en meer rassen) in het algemeen maar zo-zo kwa fokkerij.
Gaat veel om geld, zoveel katers die op stamboekloze poezen mogen. Zit hier in de buurt een “fokker” die altijd dezelfde dag weer een nieuwe poes bij de kater zet, van alle rassen en soorten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 17:20

DGM schreef:
Ik vind de Ragdoll (en meer rassen) in het algemeen maar zo-zo kwa fokkerij.
Gaat veel om geld, zoveel katers die op stamboekloze poezen mogen. Zit hier in de buurt een “fokker” die altijd dezelfde dag weer een nieuwe poes bij de kater zet, van alle rassen en soorten.

:x

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 17:28

Ik heb daar met paarden minder moeite mee zolang het ver genoeg van elkaar weg is, omdat je juist ook goede eigenschappen kan verankeren, ik durf het dus wel aan en ga het wel zien hoe het zal gaan. Ik weet van beide poezen wie moeder en vader waren, en Mia haar vader opereerde ook eigenlijk niet in de dekdienst. Die is uit een ‘oeps’nest gekomen. Om gezondheidsrisico’s zoveel mogelijk te mijden heb ik haar dus ook laten testen op HCM en PKD. Ief haar babydaddy wordt (als het allemaal gaat lukken) een met buitenlandse lijnen. Maar goed, ieder zijn eigen overwegingen en mening uiteraard.

Het dekken met stamboomloze ragdolls was geen probleem, zijn veel katers (en catterys) die hun kater ook op stamboomloze poezen laten dekken.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-26 17:35

Dan zal dat wel iets zijn dat in de ragdoll gebeurt. Zover ik weet binnen de abessijn en somali echt niet. Dat gaat ook niet want de genenpoel is veel te klein.

Ik heb alles weer aangevuld en klaar liggen voor de bevalling! Ik vraag me serieus af hoeveel ze er heeft. :')

Ik denk 3 of 4 maar kan ook zomaar 5 zijn. Gisteren kon ik de kittens goed voelen. En ik dacht 2 aan de ene kant en 1 aan de andere kant maar waar er maar 1 zit voelde ik er nu 2. Haha we wachten af.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 17:53

xoranlover schreef:
Dan zal dat wel iets zijn dat in de ragdoll gebeurt. Zover ik weet binnen de abessijn en somali echt niet. Dat gaat ook niet want de genenpoel is veel te klein.

Ik heb alles weer aangevuld en klaar liggen voor de bevalling! Ik vraag me serieus af hoeveel ze er heeft. :')

Ik denk 3 of 4 maar kan ook zomaar 5 zijn. Gisteren kon ik de kittens goed voelen. En ik dacht 2 aan de ene kant en 1 aan de andere kant maar waar er maar 1 zit voelde ik er nu 2. Haha we wachten af.

Ben heel benieuwd hoeveel het er uiteindelijk zijn en wanneer ze komen <3

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 19:04

Ik ben blij dat de ouders van Mollie beiden een stamboom hebben en ik die dus ook gekregen heb. Als ik een raskat koop, wil ik ook zeker weten dat het een ‘schone’ raskat heb met zo gezond mogelijke ouders die ook volledig Ragdoll zijn.

Ik ben ook echt zo benieuwd Xoran! Wel een hoop foto’s delen hè?!

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-26 19:14

Druif_01 schreef:
Ik ben blij dat de ouders van Mollie beiden een stamboom hebben en ik die dus ook gekregen heb. Als ik een raskat koop, wil ik ook zeker weten dat het een ‘schone’ raskat heb met zo gezond mogelijke ouders die ook volledig Ragdoll zijn.

Ik ben ook echt zo benieuwd Xoran! Wel een hoop foto’s delen hè?!

Je mag ook live komen kijken als je wilt hoor. Maar maak je geen zorgen ik maak elke week foto’s. Die krijgen de kittenkopers in een fotoboekje mee.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 19:53

Faye op de loopband. :+

Afbeelding

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-26 19:57

Ze snapt het concept loopband nog niet echt :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 19:59

Nee niet bepaald. :')
Ze ging erop staan toen hij op de laagste stand stond maar lopen deed ze niet. Ze gooide zichzelf neer en bleef liggen. _O-

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-26 20:01

Haha heel demonstratief!!

Mijn oudje die ik niet zo vaak show lag er zo cute bij net.
Afbeelding
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 20:02

Met gevouwen pootjes. :))

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-26 20:03

Ja mijn Kito <3 14,5 jaar oud met allemaal dames om zich heen.