Show je katten deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Re: Show je katten deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 07:33

En als ze echt mager is misschien heel even tijdelijk iets van hills Recovery voeren.

Misschien in eerste instantie niet de voorkeur, maar als ze niks anders eet zet dit wel aan.....

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 07:44

Terug van weg geweest!

Hootje ik voer wild freedom

Saffraan de tabby tortie en Katoen de black smoke tortie lekker in de eerste zonnestraal buiten gisteren
Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 08:56

Alexia kom ook altijd mager terug.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 09:00

Was de kater dag en nacht bij dr?

Hier laat ik de kater, onder begeleiding, een stuk of 4x per dag bij de poes. Verder laat ik poes met rust zodat ze niet meer stress dan nodig heeft.
Maar inderdaad ook wel een poes gehad die amper at, die heb ik eerder laten ophalen want dat was sneu.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 09:06

Jeetje, is dat normaal? Dat de poezen zo mager worden? :\

Farrah kwam de badkamer in net, ik rook het gelijk. Poep. :+
Hing een drolletje aan d'r billen. WC papiertje gepakt en grotendeels weg kunnen halen.
Als het zo droog is even de borstel er door en dan toch misschien even wat korter knippen daar. :')

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 09:31

Nou ja mager in ieder geval wel. Er zijn er genoeg die minder eten. Krols zijn vraagt veel van een poes en dekken ook. Elani was al vrij dun toen ze ging want door krolsheid at ze slecht. Bij haar is de kater er wel van donderdagavond tot zaterdag ochtend bij geweest maar zij was heel duidelijk en lag ook rustig te slapen. En Lasse deed ook eigenlijk niet iets als ze niet toeliet.
Ze heeft wel veel geslapen dat weekend toen ze thuis kwam en ze eet goed maar krijgt nu veel extra vlees.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 09:35

Precies dat is de reden dat de fokker van Mollie na een paar nestjes haar poezen laat steriliseren. Het is zo’n aanslag op het lijf van een kat om krols te zijn en daarna eventueel drachtig zogen dat ze dat een kat niet aan wil blijven doen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 09:43

En daarom twijfel ik zeker ook om Alexia te dekken. Ze vind het geweldig hoor moederen, maar laatste keer werd ze steeds ziek en de kittens ook allemaal.

Daarom twijfel voor een 3de en laatste nestje.

Alexia is een lastige ook met eten. Vlees moet ze niet en de nieuwe schesir lijn vind ze ook helemaal niks.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 09:43

Druif_01 schreef:
Precies dat is de reden dat de fokker van Mollie na een paar nestjes haar poezen laat steriliseren. Het is zo’n aanslag op het lijf van een kat om krols te zijn en daarna eventueel drachtig zogen dat ze dat een kat niet aan wil blijven doen.

Dat vind ik goed. :j

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 09:49

Marcella schreef:
En daarom twijfel ik zeker ook om Alexia te dekken. Ze vind het geweldig hoor moederen, maar laatste keer werd ze steeds ziek en de kittens ook allemaal.

Alexia is een lastige ook met eten. Vlees moet ze niet en de nieuwe schesir lijn vind ze ook helemaal niks.

Kijk eens naar natura. Is van de persoon die schesir heeft verkocht maar niet blij was wat ze ermee doen. Hier vraten ze dat alsof ze nog nooit iets lekkerders gehad hadden.

Ik doe maximaal 3 nestjes bij poezen heb bij Nishi 2 gedaan en bij Elani zal dit ook de laatste worden. Dan castreren en lekker huis en show poesje.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 09:54

Marcella schreef:

Dat zou voor mij een teken zijn om het niet te doen. Kittens zijn leuk maar als het ten koste gaat van de moeder zou het voor mij een no go zijn.

Wat is eigenlijk jullie reden om te fokken? Niet nadelig bedoeld maar als het zoveel impact op de moeder geeft, waarom dan die keuze?
En hebben jullie een max aantal nestjes?

Nogmaals ik bedoel het niet slecht maar het is gewoon een vraag.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 10:11

Deel voor mezelf eigenlijk ook voor nageslacht wat ik zelf hou. Deel voor de blauwe Rus, maar eigenlijk nog meer voor de Nebelung.

En dan heeft Cathy meer waarde voor de Nebelung. Die trouwens door de kleine genen pool met uitsterven bedreigd wordt.

Alexia eventueel door een witte of zwarte Rus laten dekken zou voor de zeldzame kleur zijn om in stand te houden zodat die niet uitsterven.

Hou ook maximaal 3 nestjes aan.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 10:47

Nou ik fok om meerdere redenen.
En die impact dat klopt het heeft impact maar als een vrouw zwanger wordt en 9 maanden een kind draagt en daarna de bevalling dat heeft ook heel veel impact. Waarom doen zij het dan? Je wilt graag een kind je wilt je bloedlijn voortzetten?

Zeg het maar de reden dat ik fok is omdat er heel weinig somali fokkers zijn. Dat wil dus zeggen ook heel weinig Somali kittens. Ik heb het geluk dat ik een mooie vrije bloedlijn heb die ik mag gebruiken. Door daarmee te fokken hou ik die lijn mee in stand en kunnen liefhebbers somali kittens kopen. Ik heb liever dat het dan gecontroleerd gebeurd dan een poes buiten smijten, zwanger terug krijgen, geen idee wat erop heeft gezeten en of ze besmet is met ziektes. En dan de bevalling waar veel mensen geen idee hebben hoe of wat en hoe te handelen.
Ik kies er bewust voor ik neem vrij van mijn werk. Fok niet met poezen ouder dan 5 jaar en kijk naar de gezondheid en hoe een poes eraan is. Ja Elani is was magerder geweest maar die is gewoon hyperactief. Ik kan die voeren wat ik wil als die zo druk blijft heb ik weinig bij willen. En ja ze rent nu nog zo blij de trap op en af achter een veertje aan. Ze is fit genoeg en echt een happy mama als de kittens er zijn.

Vanwege gezondheid heb ik met Lanah ook nooit gefokt en nooit geshowd.
En vergis je niet veel mensen zijn zo gewend aan dikke katten dat ze blauwe russen, abessijnen, somali, oosterse, naaktkatten en noem maar op al heel snel dun vinden maar ze zijn atletisch. Net als een ragdoll niet dik is dat allemaal haar.
En ja die katten zie je het meteen als ze magerder worden. Wat krolsheid, dekking en stress doet. Ik heb filmpjes van Elani bij de kater weinig stress ze was gewoon heel duidelijk wat wel en wat niet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 10:56

Een Nebelung dochter van Cathy gaat dan hier ook blijven en die wordt terug gedekt door vrije blauwe Rus katers voor bloed spreiding.

En ja dan doe je een stap terug, maar bedoeling is om dan vrij bloed in te brengen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 11:33

ok duidelijk

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 11:34

Interessant om te lezen. :j

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 11:42

Xoran, maar dan ben je dus inderdaad bewust aan het fokken. Je kijkt naar het specifieke dier en kijkt of ze nog geschikt is. Zo niet, trek je haar terug, dan ben je dus goed bezig (in mijn ogen). Het is iets anders als je ziet dat je kat er zoveel stress van heeft en dan toch willens en wetens laten dekken. Voor wie doe je het dan?

Als mensen een zware bevalling hebben gehad, of doodziek zijn geweest tijdens de zwangerschap kiezen ze er ook vaak voor om daarna niet nog eens zwanger te worden. Katten hebben alleen geen keus, die zijn afhankelijk van de mens (de huiskatten bedoel ik dan, niet de wilde katten).

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 12:22

Hey allemaal,
Ik kom zomaar binnen vallen na maanden niet online geweest te zijn. Was ongelooflijk druk, liep met mijn eigen gezondheid (trage schildklier) en ook Lola ging helaas niet lekker. Plus de verzorging van mijn pony's en de dieren op stal ging ook door. Daar lag alle focus even op waardoor bokt op een heel laag pitje kwam te staan. Dus excuses daarvoor! Helaas wel terug met minder leuk nieuws.

Nadat ik en Lola vorig jaar zo warm ontvangen zijn door jullie wil ik jullie toch ook laten weten dat ik Lola afgelopen maandag helaas in heb moeten slapen ;( .
2.5 week geleden werd Lola opnieuw misselijk. Medicatie gegeven. Daarvan knapte ze op, maar in overleg met de DA besloten toch opnieuw bloed te prikken en controle uit te voeren.
De 13de dan ook met een bang hartje met Lola naar de dierenarts gegaan. De uitslag werd er alleen niet beter op. Alleen maar slechter.
Bloedarmoede, slecht gebit, hartruis ontdekt (die ze eerder nooit had) en ook de bloedwaardes/nierwaardes waren in 2.5 maand tijd veel slechter geworden. Afgevallen.
Lola was een echte kat en op slechter eten na (brokken wilde ze niet meer. Alleen nog natvoer en dat ging ook steeds een beetje slechter) en meer drinken dan normaal heeft ze tot op het laatste moment bijna niks laten zien. Het is dat ik mijn dieren goed ken en eigenlijk altijd op gevoel af ga wanneer het op hun aan komt.
Na een goed gesprek met de dierenarts dan ook een hele moeilijke keuze moeten maken. Doordat ik er zo op tijd bij was ook heel fijn afscheid kunnen nemen van Lola in haar laatste dagen.

Zelfs op deze foto een half uur voor het inslapen zag je bijna niks aan Lola. Mijn dierenarts zei ook. Ze heeft het op haar karakter zolang vol gehouden. Als het aan Lola lag was ze nog langer gebleven, maar haar lijfje was gewoon op.
Ze is afgelopen maandag ochtend tussen 9uur en kwart over 9 in alle rust thuis ingeslapen. In het bijzijn van mij, haar vaste dierenarts en de assistent die Lola 5.5 jaar geleden op mijn pad heeft gebracht.
Lola is 13 jaar oud geworden en word erg gemist Y;( ;(
Geef jullie katten een extra knuffel van mij!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 25-01-26 12:44, in het totaal 2 keer bewerkt

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 12:24

Druif_01 schreef:
Xoran, maar dan ben je dus inderdaad bewust aan het fokken. Je kijkt naar het specifieke dier en kijkt of ze nog geschikt is. Zo niet, trek je haar terug, dan ben je dus goed bezig (in mijn ogen). Het is iets anders als je ziet dat je kat er zoveel stress van heeft en dan toch willens en wetens laten dekken. Voor wie doe je het dan?

Als mensen een zware bevalling hebben gehad, of doodziek zijn geweest tijdens de zwangerschap kiezen ze er ook vaak voor om daarna niet nog eens zwanger te worden. Katten hebben alleen geen keus, die zijn afhankelijk van de mens (de huiskatten bedoel ik dan, niet de wilde katten).

Ja precies maar dan is het aan een fokker om die keuzes te maken. En er zijn genoeg fokkers die het zullen doen maar helaas ook genoeg die dat niet doen. Ik vond via via een cattery en zij leeft van fokken. Had 3 nesten liggen en kijkers mochten al komen kijken bij kittens van 9 dagen oud. Dat zou ik dus al nooit doen. Geen nesten samen, niet zo vroeg kijkers. Voor bekenden vind ik het geen probleem mits ze goed hun handen wassen en niet komen als ze zieke dieren hebben. Maar kopers moeten toch echt wachten tot ze wat ouder zijn.
Ik stel dan ook heel veel vragen en leg ook uit waarom. Er zijn er gewoon die dat niet snappen. Ik heb wel eens mensen gehad die kwamen kijken was heel raar hadden al 3 keer gebeld of ik een kitten voor ze wilde reserveren. Nou nee dat doe ik niet uitgelegs waarom ja vonden het heel belangrijk om een goede klik te hebben dus ze snapte dat. Kwamen hier met zijn 3en (ik dacht met 2 maar goed) gingen zitten op de bank. Stelde wat vragen maar gewoon geen 1 kat nog niet eens de kittens kwamen bij die mensen kijken. Zeer bijzonder want normaal wordt iedereen grondig gekeurd en geïnspecteerd. Maar goed toen begon het of ze korting kregen als ze geen stamboom wilde. Ik heb ze verteld dat ik die €15 (want zoveel kost het om een stamboom aan te vragen) wel korting wilde geven maar dat er gewoon een stamboom bij zat want ik kan en wil niet zonder stamboom fokken. Ja bij andere fokker kregen ze €100 korting. Nou prachtig dan je daar toch heen. Die avond of volgende dag belde ze maar ik was aan het werk dus appte ze dat ze wen goede klik hadden en dat ze een poesje wilde specifiek 1 van de poesjes. Ik heb ze terug gebeld en gezegd dat we dat niet gingen doen. Er was iets met ze en in mijn ogen was dat specifieke poesje niet geschikt voor hun. Dus dat uitgelegd en dat ik die klik niet voelde. Nou ik heb me toch een uitbarsting gekregen. Dus ik heb rustig verteld dat zij dus wel mochten afwijzen als er geen klik was maar ik niet? Ja zegt die we gaan wel terug naar de siamees want ik wilde toch al geen abessijn mijn vrouw wilde dat.

En dat was voor mij nog een keer de bevestiging dat ik gelijk had.
Ik be ervan overtuigd dat er genoeg fokkers een kitten mee hadden gegeven maar ik ben zo niet. Voor mij zijn de poezen belangrijk, de kittens en dat ze een goed huis krijgen tenslotte zorg ik ervoor dat die kittens op deze wereld rond lopen. Ik vind dat de verantwoordelijkheid van een fokker. En als andere mensen dat niet vinden of wat anders vinden dan is dat prima maar dan zijn wij geen match.

Daarom breng ik alle kittens zelf weg. Ik zeg ook eerlijk als het me niet bevalt gaan ze mee terug. Nog nooit hoeven doen maar de fokker waar Nishi vandaan komt heeft dat wel al een paar keer gedaan.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 12:26

xYaartje schreef:
Hey allemaal,
Ik kom zomaar binnen vallen na maanden niet online geweest te zijn. Was ongelooflijk druk, liep met mijn eigen gezondheid (trage schildklier) en ook Lola ging helaas niet lekker. Plus de verzorging van mijn pony's en de dieren op stal ging ook door. Daar lag alle focus even op waardoor bokt op een heel laag pitje kwam te staan. Dus excuses daarvoor! Helaas wel terug met minder leuk nieuws.

Vorig jaar zo warm ontvangen zijn door jullie wil ik jullie toch ook laten weten dat ik Lola afgelopen maandag helaas in heb moeten slapen ;( .
2.5 week geleden werd Lola opnieuw misselijk. Medicatie gegeven. Daarvan knapte ze op, maar in overleg met de DA besloten toch opnieuw bloed te prikken en controle uit te voeren.
De 13de dan ook met een bang hartje met Lola naar de dierenarts gegaan. De uitslag werd er alleen niet beter op. Alleen maar slechter.
Bloedarmoede, slecht gebit, hartruis ontdekt (die ze eerder nooit had) en ook de bloedwaardes/nierwaardes waren in 2.5 maand tijd veel slechter geworden. Afgevallen.
Lola was een echte kat en op slechter eten na (brokken wilde ze niet meer. Alleen nog natvoer en dat ging ook steeds een beetje slechter) en meer drinken dan normaal heeft ze tot op het laatste moment bijna niks laten zien. Het is dat ik mijn dieren goed ken en eigenlijk altijd op gevoel af ga wanneer het op hun aan komt.
Na een goed gesprek met de dierenarts dan ook een hele moeilijke keuze moeten maken. Doordat ik er zo op tijd bij was ook heel fijn afscheid kunnen nemen van Lola in haar laatste dagen.

Zelfs op deze foto een half uur voor het inslapen zag je bijna niks aan Lola. Mijn dierenarts zei ook. Ze heeft het op haar karakter zolang vol gehouden. Als het aan Lola lag was ze nog langer gebleven, maar haar lijfje was gewoon op.
Ze is afgelopen maandag ochtend tussen 9uur en kwart over 9 in alle rust thuis ingeslapen. In het bijzijn van mij, haar vaste dierenarts en de assistent die Lola 5.5 jaar geleden op mijn pad heeft gebracht.

[ Afbeelding ]

Och jeej heel veel sterkte. Je hebt er zo te lezen goed aan gedaan. Respect dat je deze beslissing zo hebt genomen.

Rust zacht Lola Y;(

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 12:55

xoranlover schreef:
xYaartje schreef:
Hey allemaal,

Vorig jaar zo warm ontvangen zijn door jullie wil ik jullie toch ook laten weten dat ik Lola afgelopen maandag helaas in heb moeten slapen ;( .

[ Afbeelding ]

Och jeej heel veel sterkte. Je hebt er zo te lezen goed aan gedaan. Respect dat je deze beslissing zo hebt genomen.

Rust zacht Lola Y;(

Dank je wel Xoran! Het was de meest moeilijke keuze ooit met Lola omdat je het bijna niet aan haar zag, maar er waren geen opties meer. Met levens verlengende medicatie maakte je haar ook niet gelukkig. Aan medicatie zoals voor haar blaas ontsteking in het verleden had Lola echt een hekel aan. Ze liet het toe hoor, maar na 2 dagen is het dan al een uitdaging om het er in te krijgen. Dus toen ze een paar jaar terug nier patiënt werd was ik er ook snel over uit dat ik ze voor haar nieren niet op medicatie ging zetten.
En ik ben het type dat ik mijn dieren niet wil laten lijden. Wanneer het moment daar is neem ik hoe moeilijk ook afscheid.

Zo heb ik nog 2 senioren konijnen waarvan mijn voedster dagelijks op pijnstilling staat (artrose). Zij komt er elke ochtend uit zichzelf om vragen, maar de dag dat ze dat niet meer doet is de dag dat ik overleg met mijn DA wat het beste is voor mijn voedster.
Want ik wil ze ook niet elke dag moeten dwingen om medicatie er in te krijgen.

Als ik het zo lees ben je heel goed bewust bezig met het fokken van je katten! Heb even snel terug gelezen waar de laatste posts over gingen.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 13:01

Dank je wel ik doe mijn best.

Ik kan me helemaal in je visie vinden. Ik heb die discussie 1 keer met mijn dierenarts gehad over het inslapen van een dier waarop ik haar gevraagd heb wie ziet hem dagelijks jij of ik? Hij kan hier nog zo goed zijn maar ik zie gewoon dat hij er slecht aan is. En ik ga hem niet ook nog pesten met medicijnen want dat stadium zijn we voorbij. Uiteindelijk heeft ze hem in laten slapen maar ik heb er echt van gebaald dat het zo moest. En ik snap dat ze een gezond die niet zomaar in laten slapen maar in mijn ogen is de dierenarts hier niet heilig in. Die ziet het dier 5 minuten en ik zie mijn dieren elke dag. Gelukkig nu een dierenarts die er ook zo in staat.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 13:09

xYaartje, gecondoleerd met Lola. :(:)
Zo te lezen heb je het beste voor haar gedaan. :*

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 13:17

Yaartje, ach wat ontzettend verdrietig van Lola. Ik weet hoe je je voelt, wij hebben net voor kerst ons Woezeltje ook moeten laten inslapen. Het is zo’n ontzettend gemis en de keuze maken blijft gewoon moeilijk ook al weet je dat het voor het beestje het beste is.

Xoran, wat een bijzonder volk loopt er toch op deze wereld hè? Je krijgt spontaan medelijden met de kat die nu bij hun leeft…

En ook lopen afdingen, je koopt verdorie een levend wezen, je staat niet op de markt.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 13:33

Ja ik weet het. Gelukkig heeft mijn gevoel me nog niet in de steek gelaten. Heb het ook met een andere kittenkoper gehad. Ook een heel raar verhaal. Ik heb ook echt de regel voor mezelf als ik het niet vertrouw of er een raar gevoel bij heb dan doe ik het niet.