[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:02

Oef dat is een lastige, met onze reu mochten wij niet fokken omdat hij geen goede vacht had. Kennissen van ons hebben een aantal teefjes en volgens mij moeten zij nog steeds een nestje fokken met een teefjes, mits het hondje aan de rasstandaard voldoet uiteraard.

Edit: dit staat inderdaad op de site http://www.smoushond.nl/wachtlijst/

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 17:31

Ik lees ook al even mee, en heb contact met een enkeling via PB, maar ik sta open voor meer advies.

We willen de stap naar een (erf)hond eindelijk maken. Mijn vriend en ik wonen in een boerderij in het buitengebied (met een kat en konijn). Wij hebben een flink erf (4.000m2) en eenzelfde grootte weiland. We werken allebei 4 dagen, zijn van vrijdag tm maandag thuis en op dinsdag en donderdag zijn mn vader en schoonvader op het erf in de tuin etc aan het rommelen. Alleen op woensdag hebben we momenteel (nog) geen actie op het erf.

We hebben al langer de wens voor een erfhond (of twee), die wat ons betreft prima binnen mag slapen, maar vooral indruk maakt (bij ongewenste bezoekers). We wonen vrij, en er is al eens wat van het erf gestolen. We hebben zelf geen kinderen. Maar mn neefjes (9 en 12) komen wel regelmatig (en hebben een jack russel) en ook de buren hebben kinderen die wel eens langs komen. Verder willen we in de toekomst graag schapen, maar daarvoor gaan we de stal eerst helemaal renoveren.

Ik ben zelf opgegroeid met verschillende honden (altijd herplaatser). Teckel, jack, bouvier, rottweiler, berner senner, golden. Van alles wat. Zowel thuis als op de boerderij van de buren waar ik ook bijna woonde. Mijn man heeft veel minder (bijna geen) ervaring met honden. Een pincher van zijn ouders toen hij jong was. Hij is wel rechtlijnig, rustig maar doortastend.

Rassen die we eens van dichtbij willen bekijken:
- Boerboel
- Berghond
- Rottweiler
- Argentijnse dog

Liefst zou ik een gladhaar kiezen (ook ivm de troep in huis). Ik zit nog een beetje met het kwijlen van bepaalde rassen in mn maag. Maar.... karakter gaat voor alles! Brand maar los.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 18:45

yvetjes schreef:
Ik lees ook al even mee, en heb contact met een enkeling via PB, maar ik sta open voor meer advies.

We willen de stap naar een (erf)hond eindelijk maken. Mijn vriend en ik wonen in een boerderij in het buitengebied (met een kat en konijn). Wij hebben een flink erf (4.000m2) en eenzelfde grootte weiland. We werken allebei 4 dagen, zijn van vrijdag tm maandag thuis en op dinsdag en donderdag zijn mn vader en schoonvader op het erf in de tuin etc aan het rommelen. Alleen op woensdag hebben we momenteel (nog) geen actie op het erf.

We hebben al langer de wens voor een erfhond (of twee), die wat ons betreft prima binnen mag slapen, maar vooral indruk maakt (bij ongewenste bezoekers). We wonen vrij, en er is al eens wat van het erf gestolen. We hebben zelf geen kinderen. Maar mn neefjes (9 en 12) komen wel regelmatig (en hebben een jack russel) en ook de buren hebben kinderen die wel eens langs komen. Verder willen we in de toekomst graag schapen, maar daarvoor gaan we de stal eerst helemaal renoveren.

Ik ben zelf opgegroeid met verschillende honden (altijd herplaatser). Teckel, jack, bouvier, rottweiler, berner senner, golden. Van alles wat. Zowel thuis als op de boerderij van de buren waar ik ook bijna woonde. Mijn man heeft veel minder (bijna geen) ervaring met honden. Een pincher van zijn ouders toen hij jong was. Hij is wel rechtlijnig, rustig maar doortastend.

Rassen die we eens van dichtbij willen bekijken:
- Boerboel
- Berghond
- Rottweiler
- Argentijnse dog

Liefst zou ik een gladhaar kiezen (ook ivm de troep in huis). Ik zit nog een beetje met het kwijlen van bepaalde rassen in mn maag. Maar.... karakter gaat voor alles! Brand maar los.

Misschien nog een om over na te denken is een beauceron?

Stoof

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:52

De bullmastiff! een echte kindervriend met een stoere uitstraling, maar niet zo heftig als de andere rassen die je aanhaalde. ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:45

Van dat rijtje zou ik de Rottweiler het leukste vinden, maar ik moet zeggen bij een boerboel komt er zeker niemand ongevraagd op je erf en ze zijn zeer lief en loyaal naar (bekende) kinderen.
Ga je sowieso voor de molosser types? Een Rodesian zou ook kunnen of een Oudduitse herder, mocht je wat verder denken.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:56

Beauceron ken ik niet. Lange wachttijden voor een pup misschien door een wat "onbekender" ras?

Mastiff schrikt me af omdat er zo verschrikkelijk veel van deze honden in de asiels zitten. Kennelijk zit daar dan toch iets?

Rhodesian vind ik ook prachtig! Maar misschien wat te energiek?

Rottie was m'n eerste keus, maar de huidige rotties zijn vaak ook vrij druk en niet meer de ouderwetse grof gebouwde honden. (Beetje zoals het Friese paard, doorontwikkeld)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:22

Je hebt nog zat rustigere, ouderwets gebouwde Rottweilers. Zijn nog wel een aantal fokkers die dat type willen behouden.

Ik dacht ook aan een Beauceron, hoe het met wachtlijsten zit, geen idee. Daar weet essiesilly misschien wat meer van.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:52

Die had ik je ook al genoemd.
Essiesilly heeft er een aantal en kan he welhet eeen en ander vertellen.

Als je niet tegen kwijlen kunt zou ik echt geen boerboel of Duitse dog nemen, dat zal op de lange termijn vast een irritatie punt worden.

Onder berghond vallen overigens nog best veel rassen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:59

Yvetjes@...een kangal!Anatolische berghond

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 23:40

yvetjes schreef:
Beauceron ken ik niet. Lange wachttijden voor een pup misschien door een wat "onbekender" ras?

Mastiff schrikt me af omdat er zo verschrikkelijk veel van deze honden in de asiels zitten. Kennelijk zit daar dan toch iets?

Rottie was m'n eerste keus, maar de huidige rotties zijn vaak ook vrij druk en niet meer de ouderwetse grof gebouwde honden. (Beetje zoals het Friese paard, doorontwikkeld)

Als een mastiff je afschrikt zou ik niet voor een Boerboel/anatool/berghond gaan. Die zijn vaak een stapje "moeilijker".
Ridgebacks zijn jachthonden, niet zo erfgebonden. En hebben inderdaad een hoog energiegehalte.

Als je de Rottie fijn vind, kan je best een fokker zoeken die dat type nog fokt. Die zullen er heus wel zijn. :)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 23:52

yvetjes schreef:

Een Rhodesian zou je niet de hele dag buiten kunnen houden. Dat zijn echte koukleumen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 01:27

Ik ben het helemaal eens met mijn voorgangers.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 07:32

Binnen de rasvereniging worden juist de zwaardere types rottweilers gefokt, met die slanke types kom je op oa de shows niet ver, ga maar eens naar de site vd NRC, daar zul je zien dat het toch nml brede rotties zijn.

Bij de stamboomloosjes zie je wel vaak die hele slanke hondjes.

mijn rottie hieronder met stamboom, in onze zoektocht naar fokkers kwamen we vnml brede honden tegen.

Afbeelding

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:34

Pas wel op met wat je neemt.. Je moet een hond hebben die afschrikt als het nodig. Een argentijnse dog is enorm pittig en zal meer dan alleen dat doen..en kan slecht met andere honden

Een Hovawart is een erg goede erfhond.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:49

Stoof schreef:
Als een mastiff je afschrikt zou ik niet voor een Boerboel/anatool/berghond gaan. Die zijn vaak een stapje "moeilijker".
Ridgebacks zijn jachthonden, niet zo erfgebonden. En hebben inderdaad een hoog energiegehalte.

Als je de Rottie fijn vind, kan je best een fokker zoeken die dat type nog fokt. Die zullen er heus wel zijn. :)

Ik ben (nog) niet zo bang voor "moeilijker", maar we krijgen ook wel eens "goed" volk over de vloer en niet iedereen moet opgegeten worden :Y) . Dus inderdaad IngeN86.
Rhodesian een koukleum, heb ik eerder gehoord. Ik ken er 1 (met de stoere naam Gijs) die een dek draagt als het kouder wordt :')

Naast de rottie lijkt dan de Beauceron ook een alternatief. Op zoek naar de fokkers van deze rassen. Bedankt voor het meedenken!

De Hovawart ziet er wel erg vriendelijk uit op alle foto's. Is dat wel een waker? Qua beeld zou hij in het tweede rijtje van onze keus passen, net as de Berner Senner. Eerder in dit topic was er wel iemand die een kruising Berner niet meekreeg omdat de hond niet in huis zou slapen, en daardoor als "mensgerichte hond" niet goed terecht zou komen. Ik twijfel wel over het "afschrikwekkende" van dit ras, maar waken is ten eerst gewoon alarm slaan natuurlijk.
Hoe zit dat met de Hovawart IngeN86?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:58

Hovawarts zijn wel goede wakers hoor, misschien heb je een verkeerd beeld omdat ze lijken op de doorsnee retrievers. Kalme verstandige honden maar laten zich zeker de kaas niet van het brood eten. Ik denk dat ook een Beaceron een goede keus zou zijn. Duitse herder kun je ook overwegen. Berner Sennen ken ik niet als wakers, meer als allemansvrienden.
Argentijnse dog zit je ws ook met het vacht probleem en Boerboel toch ook wel, die moeten 's nachts op zijn minst een verwarmde ruimte hebben. En idd als een Mastiff je afschrikt.... ik denk dat je dan een verkeerd beeld van een mastiff hebt, of van een Boerboel, of allebei. Mastiffs heb je er ook weer meerdere van overigens, net als van berghonden. Welke denk je precies aan?

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:13

Ik zou zeker eens de Hovawart in het echt gaan bekijken. Op een foto zien ze eruit als een retriever maar zodra je ze echt ziet, zie je het gelijk. Heel statige honden met een zelfverzekerde houding en blik. Echt heel goede waakhonden :j Ik vind ze zelf echt geweldig, ze zijn vaak in het contact met andere honden echter ook geen allemansvrienden, maar oooh als ik een terrein had <3

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:18

Wat mij betreft slaapt de hond waar hij wil (oke, niet op de bank dan). Bijvoorbeeld in onze (bij)keuken, in de stal of een verwarmd hok of ergens buiten. Als we zelf binnen zijn vind ik het wel zo gezellig dat ie ook binnen is (woonkamer als we tv kijken etc). En we denken ook over het later bijplaatsen van tweede hond (zodra de eerste goed gewend en opgevoed is).

Duitse herder is het enige ras waar ik zelf ooit een slechte ervaring mee heb gehad en daardoor niet wil. Ik vind ook het postuur (lage achterhand) ook niet mooi. :o

Ik heb mijn beeld tov de Mastiff vooral gevormd door de vele asieldieren idd, niet helemaal eerlijk naar het ras. Maar ik ken ook niemand met zo'n hond. En de boerboel loopt bij twee kennissen (paardentrainer en een B&B). Maar het is goed om meer info te krijgen van derden, want eenmaal bij een fokker zijn ze vaak erg enthousiast over hun ras (wat ik wel begrijp), maar niet altijd even objectief (hoewel de boerboelmensen tot nu toe ook duidelijk de tegens benoemden).

Die karaktereigenschappen klinken erg fijn van de Hovawart. Voeg ik toe naast de Rott en Beauceron. +:)+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:14

Wat betreft duitse herders, die hoeven helenaal geen lage achterhand te hebben he :)
Een goede gezonde mof hoort wat mij betreft ook een goede achterhand te hebben...
Ken er ook aardig wat die gewoon goed gebouwd zijn en niet die springschans achterkantjes hebben waarvan ooit door mensen is verzonnen dat dat een goed idee was (what the hell where they thinking :roll: )
Maar dat hele verhaal daar gelaten, zelf ben ik ook gewoon niet van de herders, rottweiler nummer word zaterdag opgehaald :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:32

Yevetjes, ik heb 3 beaucerons en idd destijds genomen op het erf bij m'n ouders, en van 1 werden het er 3 ;)
Maar het zijn geen honden die genoegen nemen met alleen op het erf zitten (al zie je in Frankrijk dat wel veel alleen zijn ze daar ook vaak niet heeel aardig ;) )
Het zijn honden met een eigen mening die zeker niet gediend zijn om gedrild te worden qua opvoeding.
Ik ben bestuurslid en fokker bij de Beauceron club, hier stellen wij een mag test verplicht, dit heeft door de jaren heen een heel goed resultaat gegeven. Via de club worden dit jaar zo n 3 nesten geboren.
Er is dan ook nog de vereniging die dus andere eisen stellen wbt fokken, zij krijgen wel een hele hoop meer nesten dit jaar. Je kunt als je geïnteresseerd bent uiteraard allerlei fokkers langs om kennis te maken en ook ik ben zeker bereid mijn honden te laten zien en je van alles over het ras te vertellen als je wil :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:00

Sonja_vR schreef:
Een goede gezonde mof hoort wat mij betreft ook een goede achterhand te hebben...

Maar dat hele verhaal daar gelaten, zelf ben ik ook gewoon niet van de herders, rottweiler nummer word zaterdag opgehaald :)

:')

En eindelijk wat gevonden dus, wat fijn!

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:10

Voor een beauceron zou je ook eens bij www.beauceroninnood.nl kunnen kijken. Wellicht hebben ze wel een hele leuke die geschikt is voor wat jij zoekt. :)

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 18:27

Hovawarts zijn goede wakers hoor. Ken er ook een paar die ze als erfhonden houden. De beaucerons die ik ken zijn wel graag bij de baas en niet alleen op het erf..en zijn erg vriendelijk.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 18:02

We hebben na een rondje bellen en speuren op internet naar ervaringen de volgende "rangorde" bepaald:
1 Hovawart
2 Beauceron
3 Rottweiler

Nu naar enkele fokkers. :-)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:08

Jullie zoeken dus een pup? Volwassen Hovawart: linkje