Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
yvetjes schreef:Ik lees ook al even mee, en heb contact met een enkeling via PB, maar ik sta open voor meer advies.
We willen de stap naar een (erf)hond eindelijk maken. Mijn vriend en ik wonen in een boerderij in het buitengebied (met een kat en konijn). Wij hebben een flink erf (4.000m2) en eenzelfde grootte weiland. We werken allebei 4 dagen, zijn van vrijdag tm maandag thuis en op dinsdag en donderdag zijn mn vader en schoonvader op het erf in de tuin etc aan het rommelen. Alleen op woensdag hebben we momenteel (nog) geen actie op het erf.
We hebben al langer de wens voor een erfhond (of twee), die wat ons betreft prima binnen mag slapen, maar vooral indruk maakt (bij ongewenste bezoekers). We wonen vrij, en er is al eens wat van het erf gestolen. We hebben zelf geen kinderen. Maar mn neefjes (9 en 12) komen wel regelmatig (en hebben een jack russel) en ook de buren hebben kinderen die wel eens langs komen. Verder willen we in de toekomst graag schapen, maar daarvoor gaan we de stal eerst helemaal renoveren.
Ik ben zelf opgegroeid met verschillende honden (altijd herplaatser). Teckel, jack, bouvier, rottweiler, berner senner, golden. Van alles wat. Zowel thuis als op de boerderij van de buren waar ik ook bijna woonde. Mijn man heeft veel minder (bijna geen) ervaring met honden. Een pincher van zijn ouders toen hij jong was. Hij is wel rechtlijnig, rustig maar doortastend.
Rassen die we eens van dichtbij willen bekijken:
- Boerboel
- Berghond
- Rottweiler
- Argentijnse dog
Liefst zou ik een gladhaar kiezen (ook ivm de troep in huis). Ik zit nog een beetje met het kwijlen van bepaalde rassen in mn maag. Maar.... karakter gaat voor alles! Brand maar los.
yvetjes schreef:Beauceron ken ik niet. Lange wachttijden voor een pup misschien door een wat "onbekender" ras?
Mastiff schrikt me af omdat er zo verschrikkelijk veel van deze honden in de asiels zitten. Kennelijk zit daar dan toch iets?
Rhodesian vind ik ook prachtig! Maar misschien wat te energiek?
Rottie was m'n eerste keus, maar de huidige rotties zijn vaak ook vrij druk en niet meer de ouderwetse grof gebouwde honden. (Beetje zoals het Friese paard, doorontwikkeld)
yvetjes schreef:Beauceron ken ik niet. Lange wachttijden voor een pup misschien door een wat "onbekender" ras?
Mastiff schrikt me af omdat er zo verschrikkelijk veel van deze honden in de asiels zitten. Kennelijk zit daar dan toch iets?
Rhodesian vind ik ook prachtig! Maar misschien wat te energiek?
Rottie was m'n eerste keus, maar de huidige rotties zijn vaak ook vrij druk en niet meer de ouderwetse grof gebouwde honden. (Beetje zoals het Friese paard, doorontwikkeld)
Stoof schreef:Als een mastiff je afschrikt zou ik niet voor een Boerboel/anatool/berghond gaan. Die zijn vaak een stapje "moeilijker".
Ridgebacks zijn jachthonden, niet zo erfgebonden. En hebben inderdaad een hoog energiegehalte.
Als je de Rottie fijn vind, kan je best een fokker zoeken die dat type nog fokt. Die zullen er heus wel zijn.