[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:07

Ik denk dat het wel zou kunnen een stabij, maar wel zo vroeg mogelijk beginnen om hem het vertrouwen te geven om alleen thuis te blijven.

Hier is nog een site waar het een en ander wordt uitgelegd, ik ken alleen geen enkele stabij hier in de buurt die zo waaks is dat ze zich er mee gaan bemoeien.
https://www.nvsw.nl/index.php?sp=126

Citaat:
De Stabij is als huishond aanhankelijk, zacht en lief. De hond is schrander, leerzaam en gehoorzaam. In huis of op het erf is de Stabij een rustige maar waakse hond, niet vals noch bijterig.

_Nelleke_

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:24

Als je van 9-3 werkt dan ben je toch al snel 7-8u van huis en ik moet zeggen dat ik dat eigenlijk teveel vind voor een hond.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:29

_Nelleke_ schreef:
Als je van 9-3 werkt dan ben je toch al snel 7-8u van huis en ik moet zeggen dat ik dat eigenlijk teveel vind voor een hond.

Ik werk op 5 minuten afstand & in mijn pause ben ik thuis.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:45

_Nelleke_ schreef:

Mijne taalt er niet naar. Die ligt te slapen. Tussen de middag ben ik een uur thuis om hem uit te laten en spelletjes met hem te doen. Gaat prima.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:47

_San87_ schreef:
_Nelleke_ schreef:

Mijne taalt er niet naar. Die ligt te slapen. Tussen de middag ben ik een uur thuis om hem uit te laten en spelletjes met hem te doen. Gaat prima.

Ik verwacht ook geen problemen. Hond loopt s'ochtend een uur en in pause ff behoefte en na werk kan er ook flink geravot worden.

NeejJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:57

Wat vind je zelf aantrekkelijke honden?

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:02

Wij hebben altijd een Golden Retriever gehad.

Mijn voorkeur gaat hier ook naar uit, maar ik ben benieuwd wat jullie eventueel bij ons vinden passen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:07

Kelly1992 schreef:
_San87_ schreef:

Ik verwacht ook geen problemen. Hond loopt s'ochtend een uur en in pause ff behoefte en na werk kan er ook flink geravot worden.

Precies. Als je de hond voor/na het werk genoeg beweging en mentale uitdaging biedt, is het echt geen ramp wanneer hij overdag wat langer alleen is :).

We kunnen helaas niet allemaal hele dagen thuis zijn voor de hond.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:32

Eens met San87.

Kelly, ik denk dat een Golden wel zou passen, net zoals de andere retrievers. Verder eventueel een poedel, kooikerhondje, barbet, waterhonden, spaniëls,.... Ik denk dat je veel keus hebt in deze rasgroep (retrievers en waterhonden). :)

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 01:25

Een Goldendoodle dan? Sinds ik kennis gemaakt heb met een paar labradoodles ben ik doodlefan! Geweldige honden.
Verder over het lopen, een hond wordt niet 'moe' of voldaan van een uur wandelen. Doe wat oefeningen waarbij de hond na moet denken. Wat denkwerk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:30

Gewoon lekker los door het bos crossen geeft veel honden ook voldoening hoor. Ik ben zeker voorstander van mentale activiteiten, zeker bij bepaalde rassen, maar daarnaast wandel ik eindeloos. En al mijn honden vinden dat heerlijk :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 08:58

Dat kan ik alleen maar beamen Nikass. Ik hou mijn hond echt niet de hele dag bezig met denkspelletjes. Elke dag een grote wandeling in het bos van minimaal 1u en hondlief ligt heerlijk voldaan te tukken thuis.

We doen 1x per week hondenschool, nu nog winterschool met behendigheid/hoopers/doggydance e.d. maar vanaf het voorjaar ook behendigheid. Daarnaast dus eigenlijk weinig denkwerk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:29

Dat geld ook niet voor alle honden en als je dat niet van plan bent hou je daar rekening mee bij je ras keuze.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:50

Wat geldt niet voor alle honden Anneliesdj?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:06

Ondanks dat ik zelf al wat ideeën heb over wat ik wil ben ik benieuwd of ik via dit topic misschien op andere rassen uitkom.

Situatieschets:
Ik wil over anderhalf jaar een hond, en evt. gevolgd door een tweede hond een jaartje later.
Ik ben alleenstaand, hierdoor wil ik bewust geen al te grote hond(en), ze zullen nl waarschijnlijk regelmatig met me mee gaan (ik ben in het bezit van een auto) als ik langere tijd van huis ben en niet iedereen stelt het natuurlijk op prijs als je met een Sint Bernard binnenkomt lopen.

Vooropgesteld, een hondje nemen is een heel bewuste keuze. Ik kamp al jaren met (ernstige) depressies waarbij ik in slechte periodes veel moeite heb gewoonweg de deur uit te gaan, tot in het extreme toe helaas, mede hierdoor zit ik ook 'thuis', een voltijdbaan is helaas geen optie meer en heb dus wel degelijk de tijd voor een hond.
Zoals veel mensen weten, bewegen is belangrijk, ook en misschien vooral bij een depressie.
Plus de sociale contacten zijn natuurlijk een pré.

Ik ben van nature een natuurmens, vind het heerlijk om stukken te wandelen, met name bos/heide gebieden. In mijn eentje wandelen zorgt echter ook voor piekeren terwijl wandelen met een hond natuurlijk heerlijke afleiding en samenzijn geeft.
Als ik in mijn goede doen ben zijn meerdere wandelingen in de week van een aantal uur (2 uur bijv.) de bedoeling.
Ik heb echter ook mijn slechtere periodes, daar moet ik nu, naar een aantal jaar, eerlijk in zijn. In slechtere periodes zullen die wandelingen hoogstwaarschijnlijk, mezelf inschattend, minder en/of korter worden. Uitlaten en een minimum aan beweging zullen de honden natuurlijk wel krijgen... juist voor mij de reden om de deur uit te gaan. Maar de hond(en) moeten dus niet tegen de muren vliegen als ze een (kortere) periode wat minder dan normaal beweging zullen krijgen.

Ik ben van plan puppycursus/hondencursussen te volgen, naast dat het me leuk lijkt om gewoon innig op een werkende manier met je hond bezig te zijn, is het wederom voor mij ook goed/belangrijk om onder de mensen te komen en te blijven. Ik zit dan te denken aan agility (na de basistrainingen), doggydance dingen zijn niet mijn ding, jachttrainingen ed... tja heb je daar niet ook specifiek een jachthond voor nodig? :D

Ik ben opgegroeid met een vuilnisbak labradorachtig type hond en nadat deze overleden was met een friese stabij. De stabij vind ik nog altijd een geweldig ras (al heb ik maar ervaring met 1 enkel exemplaar lol), maar zit voor mij toch echt op het uiterste randje wat betreft de grootte/hoogte van de hond, zeker als er eventueel 2 honden komen in plaats van 1 (welke niet per definitie van hetzelfde ras hoeven te zijn wat mij betreft).

Eisen en voorkeuren:
- de grootte dus, daarentegen ben ik ook niet echt het chihuahua typje, wat groter dan dat heeft ook wel weer mijn voorkeur
- een actief, nieuwsgierig ras. Wat eenkennig of terughoudend vind ik niet erg, maar moet niet tot in het extreme gaan
- Actief, voldoende energie (en gezondheid) voor langere wandelingen, maar moet dus niet tegen de muren aanvliegen als dit een periode wat minder is. Hoogenergieke (border) en/of echte werkhonden (Husky), vallen dus bij voorbaat deels af.
- Zeer belangrijk: een gezond ras. Gezondheidsproblemen kunnen altijd voorkomen en tuurlijk zullen er in elk ras bepaalde gevoeligheden en erfelijke afwijkingen zijn, ik ben alleen pertinent tegen doorfok en wens dan ook niet 'mee te dragen' aan het in stand houden van een al ongezond ras. Ik denk dan bijv. even aan de Kings Charles spaniels met hart en hersenafwijkingen, de franse buldog die standaard snurken door luchttekort, de engelse bulldog die door de bouw eigenlijk niet meer op een normale manier zich kan voortplanten, boxers die bijna standaard met hartafwijkingen en kanker kampen enz. Los van het feit of dit soort rassen wel of niet bij mijn wensen/eisen en levensstijl zouden passen.
- Er moet bewust gefokt zijn, maar hoeft wat mij betreft niet per defenitie via een rasvereniging, een bewuste kruising met goede onderbouwing, een ras wat outcross toestaat enz, dat vind ik geen probleem, onbekende vaders en meer of minder bewuste oopsnestjes vind ik wel een probleem.
- Ik ben niet echt een terriërtypje, hoewel ik voldoende positieve ervaringen ermee heb hoor, het zou echter niet mijn eerste voorkeur zijn. Ik heb een beetje in mijn hoofd dat veel terriërs van die 'adhd'typjes zijn. Hoewel ik dondersgoed weet dat dit lang niet altijd het geval is natuurlijk. De parson jack russel van mijn zus was binnenshuis soms buitengewoon lui te noemen lol. En met opvoeding begint alles natuurlijk.

Misschien niet geheel onbelangrijk....
Ik heb geen haast :D, zoals het ernu uitziet zal er nog zeker anderhalf jaar tot 2 jaar voorbij gaan voordat het daadwerkelijk zover is. Waar ik nu woon heb ik namelijk geen mogelijkheid om een hond te houden, en verhuizen naar mijn nieuwe woning gaat nog minimaal een jaar tot anderhalf jaar (en misschien nog wel langer) duren, dan moet ik eerst nog settelen daar, ga geen hond in een onstabiele/stressvolle situatie laten opgroeien, eerst de rust in (mijn nieuwe) huis, dan pas een hond.
Dit houdt dus wel in dat ik echt nog wel even de tijd heb om mezelf te oriënteren en eventueel lang op een wachtlijst te staan.

Beetje lang verhaal geworden.
Ik ben benieuwd met wat voor ideeën of rassen/kruisingen jullie aankomen.
Ikzelf heb 2 rassen in mijn hoofd, maar ben er nooit mee in aanraking gekomen dan een keer tegengekomen in het park en info van internet zegmaar. Maar zeg dus heel bewust (nog) niet welke rassen ik in mijn hoofd heb omdat ik het voor jullie open wil houden en ik er zelf ook open-minded in wil stappen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:25

Nikass schreef:

Dat ze veel denk spelletjes nodig hebben.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:25

Annemiek, laat nu het eerste waar ik aan dacht een Border terrier zijn. :D De knuffeligste honden die ik ken, gemiddelde beweging en (nog) niet doorgefokt. Plus dat ze een heel handig formaat hebben.
De Clumber spaniël lijkt me ook wel een leuke voor je.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:18

Wat ook niet onbelangrijk is in je zoektocht is de keuze voor een redelijk stabiele hond die niet heel erg gevoelig is voor moodswings van z'n baasje. Want je zit absoluut niet te wachten op een hond die ineens ongewenst gedrag gaat vertonen als jij niet lekker in je vel zit, voor je het weet zit je in een vicieuze circel. Ik denk dan gelijk al aan een labrador type hond waarbij je een bom kan laten afgaan en hij alsnog gewoon denkt 'whatever' en z'n kop op je schoot legt. Gewoon een ongecompliceerd dier die het niet uitmaakt hoe jij je voelt maar je in alle gevallen gewoon lekker een knuffel komt brengen. Die niet gelijk van slag raakt als baasjelief even wat minder zin heeft om lang te wandelen.

Verder kan elke gezonde hond gewoon lekker in het bos wandelen, meedoen aan de hondenschool en wat agility doen. Dus je zoektocht naar een specifiek 'actieve' hond zou ik laten varen. Wat jij opnoemt kan in principe met elke gezonde hond.

Dit is een fijne site met eerlijke informatie over een hele hoop rassen. http://www.yourpurebredpuppy.com/dogbreeds/

Ben benieuwd wat je zelf in je hoofd hebt. :) Ik denk zelf gelijk aan een Beagle of Cairn Terrier. :)

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:39

Ik denk idd dat heel veel rassen wel zouden kunnen passen. Misschien een markiesje of welsh Corgi? Maar moet zeggen dat ik zelf geen ervaring heb met deze rassen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:36

_Nelleke_ schreef:
Dat kan ik alleen maar beamen Nikass. Ik hou mijn hond echt niet de hele dag bezig met denkspelletjes. Elke dag een grote wandeling in het bos van minimaal 1u en hondlief ligt heerlijk voldaan te tukken thuis.

We doen 1x per week hondenschool, nu nog winterschool met behendigheid/hoopers/doggydance e.d. maar vanaf het voorjaar ook behendigheid. Daarnaast dus eigenlijk weinig denkwerk.
Zo merk ik aan mijn hond juist weer dat ie het denkwerk (naast wandelen en fietsen) erg leuk vindt. Ik vind het ook leuk om te doen, dat scheelt :D.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:46

anneliesdj schreef:
Nikass schreef:

Dat ze veel denk spelletjes nodig hebben.

Oh zo. Ja klopt.

Annemiek80: niet om vervelend te doen, maar zorg voor een back up voor je slechte periodes. Iemand die de hond kent en aandacht en beweging kan geven. Ik heb maandenlang een hond opgevangen waarvan de eigenaresse depressief was. Alle goede voornemens ten spijt, maar in haar slechte periodes kwam ze haar bed niet uit en werd de hond niet uitgelaten en kreeg geen eten. Pas als de familie daar na een paar dagen achter kwam haalden ze de hond weg (wat met veel drama gepaard ging) en brachten haar bij mij, tot de slechte periode weer over was.
Misschien kun jij wel beter blijven functioneren als het slecht met je gaat, maar het lijkt me ook voor jou een geruststellend idee dat er iemand is die de hond kan opvangen als dat nodig is.

Dan het type hond; misschien een spaniël of een poedeltje?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:32

@Nikass:

Ik vat het ook niet verkeerd op hoor. Zoals ik al zei, het is geen opwelling en ja ook dat soort gedachtes zijn de revue gepasseerd. En daar zijn mogelijkheden in (mochten mensen nieuwsgierig zijn, per pb graag).
Ik ben niet het typje die zijn hoofd onder de dekens steekt en zijn bed niet meer uitkomt, de deur uit is lastiger :P
Ik ben echter iemand die verzot is op dieren, wat ik voor mijzelf in zo'n periode niet (meer) overheb, heb ik tot op grote hoogte nog wel voor mijn dieren. Ik heb nu ook een kat, welke godzijdank nog nooit zonder eten heeft gezeten, vers water heeft gekregen, de kattebak niet van is schoongemaakt, waar ik wel mee naar de dierenarts ben geweest (een aantal keer per week een aantal weken lang) ondanks dat ik op dat moment eigenlijk om het maar even cru te stellen 'in crisis' verkeerde enz. Nu is een hond natuurlijk wel intensiever dan een kat, dat besef ik me ook wel.

@Nelleke,
Ook zeer zeker een belangrijk punt, een te gevoelig hondje in combinatie met een te gevoelig baasje is wat mij betreft ook geen optie. Ik ben ook eerlijk genoeg om het met de fokker daarover te hebben wat betreft het karakter van de puppies in het nest na een keuze voor een bepaald ras.

En je hebt gelijk wat betreft 'actieve' hond, ik denk dat ik toen ik dit schreef meer dacht aan 'door gezondheid/bouw minder actief'. Wat ik al schreef bepaalde rassen zijn in mijn ogen zover doorgefokt dat het niet meer gezond is en in mijn ogen soms zelfs niet hondwaardig. Ik doel dan een beetje op de platgeslagen neusjes en kleine schedeltjes types.

Omdat ik toch moeite heb met het 'voor me houden' lol.
Mijn eerste voorkeur zou uitgaan naar een markiesje, wat hier al genoemd werd. Verder scoort de hollandse smous ook hoog en de kooiker.
De kooiker daar dan weer wat minder in, lijkt me een geweldig ras, ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar vraag me een beetje af of ik wel voldoende aan de behoefte wat betreft evt. werklust zal kunnen voldoen, hoe het met de jachtdrift zit (ik vind kunnen lopen (na een degelijke opvoeding) toch wel zeer belangrijk). En in hoeverre de terughoudendheid van het ras invloed heeft op de sociale contacten van honden onderling (die je tijdens wandelingen tegenkomt).

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:08

Ik ga hier ook maar eens een poging wagen!

Ik woon nu nog thuis (21) met z'n vieren. Vader werkt halve week en zusje is veel vrij, zelf ben ik ook 2 dagen pw vrij van de uni, dus qua tijd zou hij niet dagelijks lang alleen zitten. We hebben 8 jaar lang een dwergteckel gehad, maar die is helaas recent overleden. Nu zijn we weer rustig aan het oriënteren.

We willen geen grote honden, maar ik zoek wel een hond die beter luistert dan een teckel. Voor mij ligt de maat que grootte ong. bij een Beagle. Onze oude hond kon bijvoorbeeld niet los en was ook niet zo'n ster in de omgang met andere honden. Mij lijkt het echter heerlijk als je gewoon kan gaan wandelen met de hond los, zonder in de stress te schieten als er een andere hond langskomt.

Qua karakter zoeken we wel iets met een persoonlijkheid (hoe tegenstrijdig met het vorige), maar dus wel iets wat enigszins luistert..

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:59

@annemiek80: wij hebben een Hollandse smoushond gehad en dat was echt een heerlijk hondje. Hij kon zich makkelijk aanpassen, als we een dag wat minder lang met hem liepen vond hij dat geen probleem. Makkelijk met andere honden, kinderen, andere dieren. Ik heb er zelf een aantal jaar behendigheid mee gedaan wat hij met veel plezier deed. Hondje is 17 jaar geworden en heeft op z'n jaarlijkse inenting na nauwelijks een dierenarts gezien.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:20

Annemiek, wat fijn dat je er zo nuchter en realistisch in staat. Ik denk overigens dat je elke hond wel los kunt laten lopen met een degelijke opvoeding. Gewoon zorgen dat jij leuker bent dan hetgeen waar je hond achteraan wil. :D