Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

danneke80

Re: Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:14

mijn norm ligt misschien vrij hoog ja.
Ik weet dan ook erg goed hoe het wel kan. Heb op een boerderij met vleeskoeien gewoond, en ik gun ieder dier zo'n leven. In die tijd ben ik ook regelmatig in het slachthuis geweest. Ging daar keurig.
minder dan dat is in mijn ogen te weinig.

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:17

ik heb ook al heel wat vleesvervangers gegeten en het is niet onsmakelijk, maar echt vlees vind ik toch een stuk lekkerder.
Ik ben bijv. dol op stoofvlees en dat zie je niet in vervangers, helaas.

En ik heb juist zeer veel respect voor mensen die hun vlees zo makkelijk kunnen laten staan hoor.
Laatst bijgewerkt door blackpegasus op 08-08-08 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:18

danneke80 schreef:
Ik weet dan ook erg goed hoe het wel kan. Heb op een boerderij met vleeskoeien gewoond, en ik gun ieder dier zo'n leven. In die tijd ben ik ook regelmatig in het slachthuis geweest. Ging daar keurig.

als jij op deze manier blijft praten, luisteren mensen echt niet naar je.. als je het respectvol uitlegt, zal ik er eerder over na gaan denken dan nu.. je roept maar wat.. wordt er een beetje moe van.. "lapje lijk" kom op zeg, kan ook op een andere manier verwoord worden? en het maar raar vinden dat ze dan niet naar je luisteren, maar zoiets hebben, stik jij er even in.. jij geen respect voor mij.. dan kan je ook niet verwachten dat ik respect voor jou heb.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:18

danneke80 schreef:

Je kan het een dier wel gunnen, maar daar hebben we het land en de financiele middelen hier in Nederland niet voor!!! Dan zou een stukje vlees hier belachelijk hoge prijzen krijgen. Sorry als je uit je wolk bent gevallen!!! Clown

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:19

Wat wel goed helpt is bewust bezig zijn met wat je eet. Ik zelf kan ook geen vegetarier worden (vanwege de gegrilde kip en de bigmac Knipoog ) en maak voor deze 2 menu's uitzondering. Daarnaast koop ik alles biologisch en als ik het niet zeker weet kies ik vegetarisch. Je bent dan niet helemaal vegetarisch, maar kiest wel bewust en dat scheelt toch al een hoop in de afname van vleesproducten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:21

Ik moet ff toegeven dat ik de vleesprijzen zo ff niet weet...
Maar voor een kilo tomaten krijgt een tuinder op dit moment 0,29 ct... in de winkel verkopen ze het voor 2,50 het pond.

Waar blijft de rest van het geld?

Dat is met vlees niet anders...en dan maar raar vinden dat een boer niet kan investeren in beter en zich alleen maar aan de geldende regels houd en niet beter dan dat.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:25

Sieppus schreef:
Je kan het een dier wel gunnen, maar daar hebben we het land en de financiele middelen hier in Nederland niet voor!!! Dan zou een stukje vlees hier belachelijk hoge prijzen krijgen. Sorry als je uit je wolk bent gevallen!!! Clown

Je zegt hier geen dingen die ik nooit eerder heb gehoord.
Wij hebben in dit land de ruimte en financiele middelen wel als we niet iedere dag een goedkoop stuk vlees op het bord willen hebben.
En zolang we dat willen, zullen mensen dieren blijven ophokken simpelweg omdat er vraag naar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:27

danneke80 schreef:
Sieppus schreef:

Je zegt hier geen dingen die ik nooit eerder heb gehoord.
Wij hebben in dit land de ruimte en financiele middelen wel als we niet iedere dag een goedkoop stuk vlees op het bord willen hebben.
En zolang we dat willen, zullen mensen dieren blijven ophokken simpelweg omdat er vraag naar is.

dus mensen met een minder ruim budget moeten maar helemaal geen vlees eten? vleesvervangers zijn ook vrij prijzig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:28

daar komt het op neer....

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:29

vlees hoeft toch niet iedere dag. mensen kunnen prima met 2 keer per week vlees toe.
vleesvervangers zijn op het moment volgens mij duurder dan vlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:30

danneke80 schreef:
vlees hoeft toch niet iedere dag. mensen kunnen prima met 2 keer per week vlees toe.

nou.. daar bereik je dus niet mee dat mensen die vleesvervangers gaan kopen als ze duurder zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:32

ja..dat kan idd...
maar een stuk biologisch vlees is voor sommige mensen dan een rib uit hun lijf..ook voor 2 keer in de week...

En de prijzen in de winkel hoeven niet zo hoog te liggen als de tussenhandel niet alles opslokte.
Of als het wel zo hoog bleef en de boer kreeg het geld...dan veranderde er wat...
Nu niet...

Verder vlees vervangers duurder...das slim als je die wilt promoten Lachen

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:34

danneke80 schreef:

Mensen KUNNEN wel veel meer, maar of de mensen dit WILLEN is het volgende. Ik denk dat je het in deze discussie niet kan winnen van de meerderheid. Ik vind je ook te kortzichtig om een daadwerkelijke discussie te voeren.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:36

daar heb je het hele punt: mensen willen niet.

maar als jij geen discussie wilt voeren: waarom reageer je dan?

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:43

Jolliegirl schreef:
roosje84 schreef:
@Jolliegirl; ja idd dat is ook mijn ervaring hoor. Want de eisen waar ze moeten voldoen zijn erg apart zie mijn voorbeeld hierboven!

daar doelde ik idd ook op.
net als kistkalveren, biologish hebben ze 30 cm meer ruimte.. nou is dat zoveel?
en dan met kerst foie gras(hoe heet dat) of met pasen, eitjes met kuikentjes die verkocht worden.
het is niet alleen het slachtleed..

gelukkig heb ik goede ervaring met een paardenslacht(excursie) dat ik bereid ben de mensen die willen mee te nemen naar een slachthuis om eens het goede daarvan te laten zien.
en tsja kippen.. worden gewoon hakkietakkie weg koppie.. zal niet vele pijn doen, beter dan opensnijden toch? al mislukt het wel eens en dan meot er alsnog een mes doorheen maar oke...
er zijn gruwelijkere dingen dan dit slachten, neem bijv. Canjer (is nu wel bekend op bokt) en nog 1000-enden van dat soort verwarloosde paarden, dan nog honden katten, nertsenfok , fok voor bont en ga zo maar door..

Sorry ik kan absoluut niets goeds ontdekken aan een slachthuis.
Diep in mijn hart worden daar gewoon dieren vermoord en vind ik een slagerij ook iets walgelijks, voor mijn idee liggen daar stukjes lijk opgebaard.
Ik ben vaak in het slachthuis geweest en kon er echt niets moois aan ontdekken, sorry

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:44

niet? het is in één keer gebeurd.. en dan zijn ze ook echt weg. ze gaan niet liggen vechten voor hun leven. een slagerij stukjes lijk? vlees heet zoiets Lachen

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:48

Sieppus schreef:
Warschijnlijk krijg ik nu een heleboel boze bokkers over me heen..... Duivel
Als ik ze niet op eet dan doet een ander het wel voor me. Niet dat ik het ermee eens ben over hoe de gang van zaken vaak is, maar ik kan er helaas niks aan doen. Zo zit de voedsel branche nu eenmaal in elkaar en dat zal waarschijnlkijk ook altijd zo blijven.
Wees blij dat we in dit deel van de wereld kunnen genieten van de 'luxe' een kroket uit de muur te trekken. En niet bang hoeven te zijn dat de vliegen ons eten op eten. Welkom in de wereld die cosumptiewereld heet....
Sorry, maar dat is mijn mening.

Nee hoor meis, dit is jou mening en helemaal niets verkeerds mee, ik denk er anders over maar zo hoort het respect voor elkaars mening en niet anders.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:49

dees_daan schreef:
niet? het is in één keer gebeurd.. en dan zijn ze ook echt weg. ze gaan niet liggen vechten voor hun leven. een slagerij stukjes lijk? vlees heet zoiets Lachen

Ze zijn dood en dus stukjes lijk, in mijn ogen, stukjes dode gezonde dieren.
Laat dat in een keer gebeurd maar weg ,in je andere reactie vertel je zelf dat het wel eens mis gaat ,en heb ik zelf ook wel eens mee gemaakt, niets om vrolijk van te worden, althans ik niet.

Ik heb jaren geleden mijn eigen paard naar de noodslacht gebracht, terwijl hij nog lag te stuiptrekken werd zijn keel of strot of weet ik veel wat al doorgesneden, volgens de dierenarts was dat beter, we hebben het nu over 17 jaar geleden.
Nog steeds word ik niet vrolijk van die beelden en voor mij nooit meer een slachthuis als het zover is, nooit meer.
Laatst bijgewerkt door berpie op 08-08-08 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:50

spuitje geven gaat ook wel eens mis...
Hoe erg ook is dat met alles in het leven...
Als het maar een uitzondering is en geen regel.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:52

Biologisch vlees is inderdaad een stuk duurder. Zelf heb ik het ook niet breed, maar ik neem dan bv meer groente in het gerecht dan vlees.
Vleesvervangers vallen best mee qua prijs, tofu e.d. kan je ook lekker marineren oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:53

Dat heb ik zo al..maar groente dan vlees Lachen
Niet omdat het te duur is, maar omdat ik dat lekkerder vindt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:53

runningkawa schreef:

precies. ik denk dat de kans groter is dat het dier vecht tegen een spuitje, dan tegen een kogel..
gezonde dieren? niet altijd.. paarden die blijvend kreupel zijn bijv. ze zijn niet gezond, maar kunnen wel voor consumptie geslacht worden..

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:58

Pas zei iemand dat het eigenlijk raar is dat wij paardenliefhebbers (nou ja, veel dan) geen paardenvlees eten terwijl dat zowat de enige dieren zijn die niet speciaal voor het vlees word gefokt in nederland. Daar heeft hij eigenlijk wel gelijk in, maar ik kan het echt niet over mijn hart verkrijgen om een stuk paardenbiefstuk te bestellen hoor.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:00

runningkawa schreef:

Spuitje is toch anders, het is gewoon een narcose en dat ze daar tegen vechten, mhhh weet het niet.
Al moet ik wel zeggen dat onze oude kanjer 44 jaar geworden en vorig jaar in laten slapen 3 keer gespoten moest worden voor hij eindelijk ging.
Af en toe hoorde je zijn diepe zuchten, ogen open want dat doen dieren nou eenmaal, nee daar werd ik ook niet vrolijk van.

Voor mij is het kiezen uit 2 kwaden.
Het afschieten bij de slager is beter dan het spuitje en geloof me dat ik iemand ben die beide al heel veel meegemaakt heb.
Het afschieten gaat veel sneller en humaner, alleen het is de reis naar he slachthuis en dan vervolgens het doorsnijden van de keel.
Vervolgens het idee dat iemand zijn tanden in min allesie zet is onverteerbaar, althans voor mij.

Met een spuitje sterven ze thuis en kunnen de stalgenootjes afscheid nemen, ik heb nu 2 keer gezien dat paarden wel degelijk afscheid nemen, wie ben ik om ze dat te ontnemen.

Even voor de duidelijkheid, ik vind dat ieder moet doen wat hij of zij het beste vind en waar je je het beste bij voelt, het is een gevoelskwestie en dat kan een ander niet uitmaken voor je.

Maar we weten allemaal dat er wel degelijk heel veel dierenleed is en ook in Nederland ons beschaafde landje.
Nou laat dat beschaafde maar weg want als het op dierenleed aankomt loopt Nederland ver achter.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:01

dees_daan schreef:
runningkawa schreef:

precies. ik denk dat de kans groter is dat het dier vecht tegen een spuitje, dan tegen een kogel..
gezonde dieren? niet altijd.. paarden die blijvend kreupel zijn bijv. ze zijn niet gezond, maar kunnen wel voor consumptie geslacht worden..

Ze geven de dieren geen spuitje, omdat het hart nog moet kloppen om het bloed uit het lijf van het dier te pompen. Anders wordt het vlees er niet lekkerder op. Koe