[HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: [HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:46

Leuk, nieuwe foto's!

Ergens vind ik het ook wel een beetje zielig... de hangbuikzwijntjes die ik hier in de buurt zie hebben geen van allen een neusring, is dat echt gebruikelijk om te doen?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:38

Bij de klein blijvende doen wij het niet... Die maken minder schade en dat kan een weitje vaak nog wel hebben.
Dit is geen kleintje en hij heeft in 2 uur tijd al laten zien dat hij een volledige wei om kan gooien...

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:44

Ik vind het wel zielig maar als hij anders niet te hanteren is. Ik denk ook niet echt dat je er blij van wordt als ie strax losloopt. Uitgebroken....

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:46

Dat was hij dus nu al...
En willen we iemand voor hem vinden die een wei met stalletje voor hem heeft, dan moet het geen Houdini zijn... Met zijn formaat is het al neit zo makkelijk iemand voor hem te gaan vinden helaas...

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 23:18

een neusring mag niet meer bij varkens...... als het goed is is het verboden.... t is ook gewoon sneu zon ring

dus ik hoop van harte dat die ring er nog niet inzit zon varken kan zijn natuurlijke gedrag niet meer vertonen en heeft veel pijn aan die gevoelige neus!

even opgezocht op de site van LNV

Persbericht | 28-01-2002

28 januari 2002 - Het aanbrengen van een gladde roestvrijstalen neusring bij mannelijke varkens en mannelijke runderen bestemd voor de fokkerij is toegestaan met het oog op de veiligheid van mens en dier.

De afgelopen tijd is gebleken dat er onduidelijkheid bestaat over het toestaan van een neusring bij dieren. Volgens artikel 40 van de Gezondheids- en Welzijnswet voor dieren is het verboden om een of meer lichamelijke ingrepen bij een dier te verrichten. Het aanbrengen van een neusring wordt aangemerkt als een lichamelijke ingreep.

Voor een aantal onmisbare ingrepen is in het Ingrepenbesluit van 1 september 1996 geregeld dat deze blijven toegestaan. Na een overgangstermijn van vijf jaar is het vanaf 1 september 2001 alleen toegestaan een neusring aan te brengen bij mannelijke varkens en mannelijke runderen bestemd voor de fokkerij. In alle andere situaties is de neusring verboden.

die neusring is dus al jaren verboden jij valt niet onder de uitzonderingen met dit dier

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 09:43

Mjay, bedankt voor deze uitgebreide uitleg.
Hiervan was ik niet op de hoogte. Wij laten ons voorlichten door onze dierenarts en hebben inmiddels ook in geen jaren een zwijn in de opvang gehad waarbij we zelf een ring moesten laten zetten, dus het is in geen jaren ter sprake gekomen.
Ben inmiddels 3 weken in Leiden gebleven voor mijn studie dus niet in mijn ouders opvang gewest. Ik zal vanmiddag eens bellen en vragen hoe het nu zit met het varken en daarbij deze regels ook doorgeven.
Vriendelijke groet,
Nickeltje

tessa84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:45

en heeft die nu een ring gekregen of niet ??

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:12

Nee. En de DA doet dat inderdaad ook niet meer.
Hij is ook nog niet gecastreerd, daar is het weer de koud voor, aangezien hij als volwassen varken daar voor onder narcose moet, is dat nu een te groot risico dat hij daar kou aan voerhoudt...
Wel jammer, want hij is dankzij zijn testosteron nu zo oversekst dat hij de paarden lastig valt bij gebrek aan een ander varken... En met zijn uitstekende hoektanden, vinden wij dat een groot risoco dus zit hij opgesloten in een paarden stal...

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:26

hebben jullie ook hamsters in jullie opvang?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:46

Wel gehad, en als we ze hebben is dat vooral in de zomer. Of ze dan vaker ontsnappen of gedumpt worden weet ik niet.
Een heel enkele keer hebben we in de winter een hamster, maar dat is dan vanwege een inbeslagname ofzo.
Zoek je een hamster Iney?

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:39

Ja, ik wil over een tijdje graag een syrische hamster. Heb nu een rusje. Maar dan wil ik er liever 1 uit een opvang ofzo want anders zitten ze daar maar zo te zitten en dat vind ik zielig.

tessa84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:56

jullie hebben nu zeker veel vogels die vast gevroren waren of niet ???
of vuurwerk slachtoffers of valt dat wel mee ???
ik voer de vogels flink bij met die koud

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:59

Wij ook en het is heerlijk om te zien dat de koolmeesjes en de roodborstjes toch nog met veel zijn. De vogelbescherming had aangeraden om vogelvoer te hangen. Blij dat ik het gedaan heb

Iney je moet nymphadora eens contacteren die haalt haar hamsters uit een hamsteropvang

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:19

Wat leuk dat er na zo veel tijd stilte hier toch mensen posten!
Dat doet goed!

Op dit moment hebben we inderdaad wat eenden, een zwaan en wat meeuwen zitten die van het ijs geplukt zijn.
Afgelopen weekend waren er nog wakken, maar nu met deze zware vrost niet echt meer, dus er zullen nog wel meer slachtoffers komen, ook straks vermagerde dieren.

Wij voeren rondom ons huis op meerdere plaatsen elk dag met dit weer. Het doet alle vogels echt veel goed.
Wat wij voeren is brood aan kleine stukjes met daarover een flinke scheut zonnebloemolie (bevriest het minder en goede vetten), we hebben veel walnoten in huis dus die gaan er wat bij, appels in kleine snippers, rozijnen en dan een goedkope zak met zonnebloempitten.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:34

Ik vroeg me af sinds het zo koud is kan ik geen nestjes hangen met hooi in ofzo? Of gaan ze er toch niet in?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:09

Katiavl, het idee is heel goedbedoeld, maar ze gaan alleen in nesten zitten om eieren te leggen en nu dus niet...
De meeste vogels gaan dicht bij elkaar zitten, in bomen, struiken, onder afdakjes op randjes, op het water, net wat bij het vogeltje past...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:43

tessa84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:15

arme zwaan
ikwist niet dat de reigers het zo moeilijk hadden
dacht dat ze nu kikkers en muizen gingen eten
goede actie

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:19

Kikkers heb je in de winter helemaal niet en muizen proberen ook zo veel mogelijk in het hol te blijven met deze kou...
Die hebben het met ijs moeilijk hoor, die riegers...

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:30

Ach, arme zwaan Ach gut
Wel een goeie actie van de dierenambulance, dat voeren van de reigers!

tessa84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:39

agossie arme zwaan
zeker goede actie het voeren van de reigers

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:57

Ik zag van de week 's avonds laat, toen het hier boven in Friesland -11 was, een egeltje scharrelen... Ik wist niet beter dan dat egels een winterslaap houden? Heeft zo'n diertje wel kans van overleven?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:13

Wow, das wel erg als met -11 een egeltje buiten loopt.
Ik denk dat die het erg moeilijk heeft. Wakker betekent dat hij moet eten, maar deze vorst maakt eten vinden heel erg moeilijk voor hem.
Ik denk dat als het met zulke weersomstandigheden nog een keer voorkomt en je hebt de mogelijkheid, dat je er niet verkeerd aan doet het beestje van straat te plukken...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:29

jeetje arme zwaan, wist ik echt niet van die reigers best erg. Hoop dat er veel gered kunnen worden het is dat er hier geen zitten anders had ik ook een visje gegeven.

Hier wilt er een roodborstje echt niet op het hek vliegen waar het eten hangt, zit constant op de grond wat te pikken van de dingens dat eraf vallen. Hij kan vliegen maar vliegt laag. Heb maar in een open baksteen een vogelbolletje en wat wild vogelzaat gelegd. Heeft paar dagen geduurd maar vanmorgen heeft hij het eten gevonden

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:30

Wat goed van je Katiavl dat je moeite neemt voor zo'n klein diertje, hopelijk haalt hij ook de vorst zo!