Met dit systeem pak je ook de broodfokker aan,die het liefst stamboomloze honden verkoopt omdat hij/zij daar geen belasting over betaalt.Iedereen moet vroeg of laat een keer met zijn dier naar de dierenarts,je kunt dan gelijk checken of het dier geindentificeerd is,en of hij/zij aan wettelijke normen voldoet.Bijvoorbeeld onvruchtbaar gemaakt zijn.
Je zou dit als voorwaarde van registratie kunnen stellen ingeval van willekeurige kruisingen, scheelt gelijk weer een hoop honden in het asiel.
en je legt geen opsporingsgedoe bij de dierenarts.
(die vaak ook niet te beroerd zijn een r.a.d hondje in te slapen)
I.M.O.alle honden reg. en daaraan gekoppeld de herkomst,zodat je weet als er bijvoorbeeld een Jack,over de schreef gaat,je kunt checken waar dit probleem ontstaan is.Om maar niet te spreken over erfelijke afwijkingen in het algemeen.Het zou gewoon verboden moeten worden,met niet medisch
goedgekeurde honden en niet gedragsgeteste honden te fokken.
Op nakomelingen van deze honden geen indentificatie= strafbaar om ze te verkopen of te houden.
Doen ze ook nog wat nuttigs i.p.v alleen stambomen verkopen.
Wat mij betreft mag de raad van beheer dit best doen, en ik denk ook dat het van belang is dat de eigenaar beseft wat een hond voor dier is.
In die zin denk ik dat bv een cursus GG nuttig kan zijn,en ik heb het idee dat zo'n eigenaar zijn hond i.i.g in de meeste gevallen beter onder controle
heeft.Als je dit nou verplicht stelt voor houders van weerbare rassen en types,
Hier kan je de nodige voorwaarden aanstellen,en bijvoorbeeld iemand van de a.i.d de examens laten afnemen, ge koppeld aan een gedragstest.
Dat geldt ook voor de opvoeding, die vindt plaats buiten die ene uur per week training en daar heb je geen vat op.
Dat zal dan toch zijn weerslag vinden,denk ik.
Dan zou een toelatingsexamen voordat je een hond aanschaft een beter idee zijn, maar het zal jaren en jaren kosten voordat daar de juiste vorm aan gegeven wordt.
Want wie gaat er hier in Nederland bepalen wie de juiste eigenaar is voor welke hond? Wat worden eisen etc. etc.
Dat is inderdaad een probleem,waar bijvoorbeeld rassenverenigingen zich over zouden moeten buigen,samen met het n.h.s.b.
Denk dat we dan veel meer petities gaan krijgen omdat een hoop mensen ineens dan helemaal geen hond meer mogen houden.
Ja dat zou een goede eyeopener zijn!!