discussie kat wel of niet buiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:06

Die van ons kan en mag naar buiten wanneer ze wil en ze vind het heerlijk. We wonen aan de rand van een rustig dorp, als ze door de achtertuin heenloopt kan ze zo de polder in. Echt gevaar van verkeer is hier dus niet echt. In de stad of langs drukke wegen zou ik het denk ik anders vinden.

Loren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:11

tja, dat vonden wij een risico om een volwassen kat bij volwassen kat te doen.
We wisten niet hoe het af zou lopen. En we wilden ook niet dat het ten koste van onze andere kat ging.

Misschien dat het ook wel was geklikt, maar nu gaat het iig heel goed met de kitten. En ben ook heel blij dat ik hem heb

Maar ben het dus wel met je eens

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:11

Je moet toch zelf weten waar je je kat vandaan haalt. Dat is net zoiets als zelf geen kinderen nemen, maar adopteren, want er leven genoeg kinderen in armoede, en zouden het bij jou veel beter kunnen hebben! De mensen moeten zelf gewoon beter gaan nadenken wanneer ze een dergelijk beest in huis halen, dan zouden er ook een stuk minder in het asiel zitten. Maar mensen blijven mensen, er zitten altijd rotte appels tussen.

Je kan een volwassen kat ook nog steeds laten wennen met het buitenleven. Mijn oma heeft ook twee katten uit het asiel gehaald, waren beide binnenkatten, heeft ze ook langzaam aan laten wennen met naar buiten gaan. Het risico is gewoon vaak, dat je nooit precies weet wat je in huis haalt. Als ik later een hond neem, en kan hem gunnen wat hij nodig heeft, wordt het er waarschijnlijk wel eentje uit het asiel, ik laat me niet uit de weg slaan voor een uitdaging.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:13

Get wat heb jij toch met kinderen zeg....

Maarre, ja, je hebt gelijk. Zo, klaar.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:14

Omdat ik mijn dieren als mijn "kindjes" beschouw.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:16

Oooh dat vind ik altijd een beetje een nare uitspraak... Dieren zijn geen mensen...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:17

Cer schreef:
Get wat heb jij toch met kinderen zeg....

Maarre, ja, je hebt gelijk. Zo, klaar.

beetje flauw.....

Er wordt toch altijd groepen dat dieren de kindjes zijn van veel kindervrijen. Misschien probeert ze een vergelijkbaar gevoel aan te geven

ThePast03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:18

faye schreef:
beetje flauw.....

Er wordt toch altijd groepen dat dieren de kindjes zijn van veel kindervrijen. Misschien probeert ze een vergelijkbaar gevoel aan te geven

Is niets flauw aan. Dieren zijn dieren en geen mensen.
Op het moment dat je dieren met mensen gaat vergelijken, of nog erger gaat vermenselijken ben je voor het dier helemaal verkeerd bezig.

Je kunt een kat (of welk dier dan ook) absoluut niet gaan vergelijken met een klein kind.

Astridd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:19

lekker naar buiten die beesten!!
jy laat je paard toch 's zomers ook niet binnen staan omdat er een kans is dat hij zich verwond in het land e.d

die beesten hebben ook hun frisselucht nodig. Ik heb zelf 2 katten.. als ik thuis schoonmaak laat ik ze zowiezo naar buiten, omdat ze dr gewoon een troep van maken..

en kom op.. ze zijn geen gevangen in 'n huis! als ze naar buiten willen kunnen ze naar buiten, als ze naar binnen willen blijven ze binnen !

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:23

Cer schreef:
Oooh dat vind ik altijd een beetje een nare uitspraak... Dieren zijn geen mensen...

“Beschouw”

Ik heb zelf geen kinderen, maar ik beschouw mijn dieren wel als mijn “kindjes” ik zou voor ze door het vuur gaan. Daar kies ik zelf voor. Wanneer ik kinderen heb, gaan mijn kinderen voor mijn dieren, maar nu zijn mijn dieren afhankelijk van mij, en daarom voel ik me verantwoordelijk.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:24

ja nou ja, na 20 pagina's mag je toch wel een beetje flauw zijn...

Wij hebben ook geen kinderen, maar mn paard en onze katten zijn echt mn kinderen niet hoor. Dat zijn mn dieren

ThePast03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:28

ShannaY schreef:
maar nu zijn mijn dieren afhankelijk van mij, en daarom voel ik me verantwoordelijk.

Je verantwoordelijk voelen voor je huisdier is heel wat anders dan je huisdier als je kind beschouwen. Je vergelijkt ook keer op keer dieren met mensen. Iets wat op zich natuurlijk vreselijk belachelijk is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:34

ThePast03 schreef:
ShannaY schreef:
maar nu zijn mijn dieren afhankelijk van mij, en daarom voel ik me verantwoordelijk.

Je verantwoordelijk voelen voor je huisdier is heel wat anders dan je huisdier als je kind beschouwen. Je vergelijkt ook keer op keer dieren met mensen. Iets wat op zich natuurlijk vreselijk belachelijk is.

Ho even, jij gaat me nu vertellen hoe ik mijn dieren moet beschouwen tegenover mezelf? Dat moet ik toch echt zelf weten..

Defenitie van beschouwen :

be•schou•wen als (ww.)
1 op de genoemde wijze zien, beoordelen => aanmerken als, aanzien als, voor, achten, bevinden, houden voor, oordelen, vinden

Mijn dieren betekenen dusdanig zoveel voor mij, dat ik ze als een kind probeer te beschouwen. Ik zal mijn dier niet hetzelfde behandelen als mijn dieren. Maar ook zal ik voor mijn dieren alles doen om het ze zo veel mogelijk naar hun zin te maken, ze zo gezond mogelijk te houden, en ze de aandacht en verzorging te geven die ze nodig hebben. Net zoals ik voor mijn kind zou doen. Als ik mijn dieren als mijn kinderen zou behandelen zou ik ze ook naar school moeten doen, op de wc moeten zetten, en leren praten. Ik behandel mijn dieren hoe dat zoveel mogelijk dierwaardig en vriendelijk is. Niet menselijk, zoals imo binnen houden tegen gevaren.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:39

Ik denk dat jij als beste weet hoe je voor een kat moet zorgen, en wat zn behoeftes zijn, zodat hij het het meest naar zn zin heeft.
We kunnen allemaal wat van je leren... Ik lees je teksten aandachtig door en zal van de week een tuigje gaan halen voor onze katten

ThePast03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:41

ShannaY schreef:
Ik behandel mijn dieren hoe dat zoveel mogelijk dierwaardig en vriendelijk is. Niet menselijk, zoals imo binnen houden tegen gevaren.

Dan zouden mensen dus alleen nog maar katten als huisdier moeten nemen want dat is het enige dier wat los mag lopen.
Al die andere dieren worden dus niet dierwaardig behandeld?
En nee een kat staat niet dichter bij de natuur als ander dier. Er zijn genoeg katten die geen muizen en vogels vangen en hartstikke dood zouden gaan zonder de mens.
Zo zijn er ook genoeg honden die met gemak zouden overleven als ze losgelaten zouden worden.

Van mij mag iedereen zijn kat loslaten hoor.
Ik baal er alleen wel van dat ik overlast heb van andermans katten en heel veel geld heb moeten uitgeven voor andermans huisdier omdat ze mijn huisdieren lastig vallen.

En ik wil dat een ander niet aandoen, dus mijn katten hebben een mooie ren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:48

Ik heb niks tegen een ren, zo komen de katten nog steeds buiten.
En je ziet mij nergens zeggen dat andere dieren niet dierwaardig behandeld worden. Sterker nog, ik werd in het paarden binnen houden topic nog dierenmishandelaar genoemd. Dat ga ik iemand anders om zoiets zeker niet noemen.

ThePast03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:49

ShannaY schreef:
Ik heb niks tegen een ren, zo komen de katten nog steeds buiten.
En je ziet mij nergens zeggen dat andere dieren niet dierwaardig behandeld worden. Sterker nog, ik werd in het paarden binnen houden topic nog dierenmishandelaar genoemd. Dat ga ik iemand anders om zoiets zeker niet noemen.

Ok, dan zijn we dat eens. Al mijn dieren komen buiten, zelfs de knagers hebben buiten allemaal een grote ren met binnenhok.

En een paard zou ik niet eens willen als hij of zij niet elke dag het weiland in kon

joycie

Re: discussie kat wel of niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:53

Ik heb drie katten, waarvan 1 pers. Ze komen alledrie buiten in de zomer en eentje ook in de winter. Ze gaat even naar buiten 's ochtends en komt een uurtje later weer binnen. Ze heeft ook een keer 3 weken buite rondgezworven in de vakantie. Wij kwamen terug en ze was er weer.
De Pers mag niet de tuin uit, dat weet ie en dat doet ie ook niet. Hij blijft altijd netjes in de tuin en heeft er genoeg te doen. Andere katten komen er niet in onze tuin, daar zorgen onze katten zelf wel voor.

Mijn zusje vind dat de katten niet meer naar buiten mogen want: Ze jagen op vogels en als die vogelgriep hebben, krijgt de kat het ook!

Ik vind dat je een kat best naar buiten kan laten. In de tuin wordt ie niet overreden en gebeuren er geen enge dingen met hem. En als hij last heeft van parasieten ga je naar de DA. Het lijkt mij trouwens dat je kat wel een beetje oplet of er een auto aan kmt of niet en kattenmeppers hebben we niet bij mij.

ik vind dat je je kat de mogelijkheid moet geven om naar buiten te kunnen. Soms laten wij ze ook niet gaan, als we bijvoorbeeld weggaan, maar verder mogen ze altijd naar buiten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:53

ThePast03 schreef:
En een paard zou ik niet eens willen als hij of zij niet elke dag het weiland in kon

Tja, ik doe mijn paard heel wat aan, als ik dat wél doe. Trust me

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 17:03

Cer schreef:
ja nou ja, na 20 pagina's mag je toch wel een beetje flauw zijn...

Wij hebben ook geen kinderen, maar mn paard en onze katten zijn echt mn kinderen niet hoor. Dat zijn mn dieren

helemaal mee eens hoor, maar dat mag je van sommigen ook niet zeggen

Eigenlijk kan je helemaal niets zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 17:24

Ik snap alleen niet dat er nog altijd mensen zijn die denken dat een kat uitkijkt die oversteekt.Aan de kattenlijken te tellen die langs de weg liggen geloof ik dat tot echt niet.
het zou natuurlijk kunnen zijn dat de belgische kat gemiddeld minder intelligent is als de nederlandse

En verder blijft het een welles- nietus spelletje.Ik denk dat de mensen die hun kat binnen houden over het algemeen iets zuiniger op hun kat zijn of het nu een raskat is of niet.

Een paard een hele dag op een stal van 3x3 vind ik 10x erger.

Yumalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:09

Wij hebben onze kat buiten maar we zijn er even zuinig op hoor

mandy101

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:11

mijn katten kunnen naar binnen en naar buiten
we hebben namelijk een kattenluikje

ik vind dat katten naar buiten en naar binnen kunnen

Yumalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:16

mandy101 schreef:
mijn katten kunnen naar binnen en naar buiten
we hebben namelijk een kattenluikje

ik vind dat katten naar buiten en naar binnen kunnen

Ja ben er helemaal mee eens

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:31

Ik wou niet meer reageren in dit topic omdat de ene "kant" het toch nooit eens wordt met de andere. Ik neem aan dat iedereen die hier post om zijn katten geeft en alleen het beste voor ze wil. Wat "het beste" dan is, daar kunnen de meningen dan weer over verdeeld zijn. Maar mensen, laten we een beetje beleefd blijven tegen elkaar! Mijn mond valt open als ik sommige reacties lees!

silvana schreef:
Ik denk dat de mensen die hun kat binnen houden over het algemeen iets zuiniger op hun kat zijn of het nu een raskat is of niet.

Een paard een hele dag op een stal van 3x3 vind ik 10x erger.

Pfff, een beetje generaliserend, vindt je zelf niet?? Met de laatste zin ben ik het wel 100% eens.