Moderne broodfok herkennen wat, hoe, waar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 17:22

Leeftijd zegt ook niet alles. Ik kon een Mechelse herder die is 15 geworden. Maar vraag niet hoe.

Bij de JR komen ook oogafwijkingen, hartafwijkingen en PL voor. Terwijl ik de JR vaak als voorbeeld genoemd zie worden voor gezond (dat was het waarschijnlijk ooit) en ook makkelijk ingezet als dekreu ongetest. Veel mensen weten denk niet eens wat die aandoeningen inhouden. En herkennen PL bijvoorbeeld niet maar dat is een zeer veelvoorkomend probleem en wordt zelfs door erkende fokkers genegeerd die noemen het het JR hupsje. Die dogjes zijn ongezond en daar zijn nou veel ogen op gericht en men spreekt bij andere rassen al snel over gezond. Maar in werkelijkheid komen bij die rassen dus ook ernstige afwijkingen voor. En de uitspraak wij fokken tenminste een gezond ras staat mij heel erg tegen. En het feit dat zelf niet zien of inzien hoe serieus dat is vind ik echt erg.

Maar deze discussie ging over hoe kun je Broodfok herkennen. En zo lang daar verschillende kijken op zijn wordt dat gewoon knap lastig.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 14-07-21 17:31, in het totaal 3 keer bewerkt

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 17:23

superpony schreef:
akishino schreef:
Of een hond nu een kruising is of een stamboomhond: uit 2 ongezonde ouderdieren komen hoogstwaarschijnlijk geen gezonde pups.

Maar uit 2 gezonde ouders kan wel een ongezonde pup komen.

Alle dieren kunnen wat krijgen of gaan mankeren. Hoe je je dieren houdt, voert etc, maakt ook een groot verschil.

Zeker, weet ik maar al te goed.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 17:26

@ Superpony
Overal kunnen er foute exemplaren voorbijkomen. Met kritisch te kijken voor je iets beslist is er niets fout, integendeel dat zou iedereen moeten doen.
Wat ik wel jammer vindt is dat er zoveel vooroordelen zijn tov alles wat uit het buitenland komt. En dat mensen vaak oordelen op dingen die nergens op slaan, zoals bv de geboortedatums die je aanhaalt.
En broodfok relativeren, tja, daar mag ik dan weer iets van vinden...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 17:49

BeFunny schreef:
Nikass schreef:
Be Funny, En waarom is dan bijvoorbeeld ongeveer 50% van de DH pups niet gezond? Terwijl er zoveel testen worden gedaan?

Omdat er niet op die aandoeningen of niet genoeg wordt getest, dus testen op die bewuste aandoeningen en niet alleen de verplichte ;)

Nikass schreef:
En waarom blijven fokken met Engelse , Franse bulldogs, die überhaupt niet gezond ter wereld komen?

Vraag het die fokkers en de mensen die dat zonodig willen behouden ik heb me daar al over uitgesproken wat betreft rashondenfok en het leed wat daar schuilgaat ;)

Nikass schreef:
Ik had een fantastische Rottweiler x Husky kruising. Vast niet van geteste ouders, maar zonder problemen dertien jaar geworden. Ik zou zo weer voor zo'n hond gaan. Noem het maar broodfok of onverantwoord. Ik noem sommige rassen (of de meeste?) fokken broodfok.

Het gaat er niet alleen om of je pup gezond is of gezond oud wordt ;) Als dat wel gebeurd is het allemaal koek en ei. Pas als dat niet het geval is dan beseffen mensen dat het om Broodfok gaat. Maar die hondjes in die fokschuren die als legkippen worden gehouden daar staat niemand bij stil.

Een kruising hoeft geen broodfok te zijn een rashond geen verantwoordelijke fok. Als je mijn berichten had gelezen dan had je dat begrepen.

Ik ben geen fokker BTW. Nog nooit een nest gefokt. Vroeger bij mijn moeder twee keer een een nestje stamboom teckels omdat het zulke mooie en lieve hondjes waren. Maar na het tweede nestje was dat klaar. Dus heb wel gezien hoe leuk en schattig dat is. En wat erbij komt kijken.

Met quoten is iets gigantisch mis gegaan :') Aangepast. Hopelijk heb ik er nog wat begrijpelijks van gemaakt.

Wat mij betreft heb je als pupkoper de plicht om goed zoekwerk te verrichten om op de hoogte te zijn van wat er speelt binnen het ras wat je van plan bent aan te schaffen. Bij die plicht hoort ook het bekijken van gezondheidstest. Heb je dat niet gedaan vind ik dat je achteraf ook niet moet gaan jammeren dat je hond ziek is. Die plicht heb je wat mij betreft ook bij stamboomhonden. Je weet dan wat je kunt verwachten aan aandoeningen wordt daar niet of niet voldoende op getest dan kun je daar niet alleen de fokker voor verantwoordelijk stellen. Jij als koper wil dat hondje. En feitelijk bepaald dat de markt.

Elk ras daar komt iets bij voor. Ook bij kruisingen met die rassen komen die afwijkingen voor en met een beetje pech heb je een hond met afwijkingen die voorkomen bij de ene en weer andere afwijkingen van de andere wil je dat verantwoord doen dan zul je toch ten eerste moeten weten wat je inzet en dat ook testen. Er wordt heel makkelijk geroepen kruising is vaak gezonder. Maar onthou dat een kruising toch voorkomt uit rassen die je dus kruist. Het voordeel is dat er honden gebruikt kunnen worden die uitgesloten zijn bij de rasfok en dus niet die extreme uiterlijke kenmerken hebben maar dat kan ook bij rashonden die los van dat wereldje gefokt worden.

Sorry dit is heel hard maar moest even. Denk ik.

Ik vind dat je als pupkoper serieus moet kijken waar je je hond vandaan haalt ja. Wat dat precies inhoudt daar kun je nog een apart topic aan wijden wellicht.
Maar "daar staat niemand bij stil" en jij wel zeker? Dat pretendeert nogal wat. Ik denk dat er in elk geval in dit topic heel wat mensen zijn die daar wel mee bezig zijn.

De Rottweiler x Husky kwam uit het asiel. Maar als ik haar als pup was tegengekomen en het betreffende adres had goed bevonden, had ik het zeker kunnen doen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 17:50

superpony schreef:
akishino schreef:
Of een hond nu een kruising is of een stamboomhond: uit 2 ongezonde ouderdieren komen hoogstwaarschijnlijk geen gezonde pups.

Maar uit 2 gezonde ouders kan wel een ongezonde pup komen.

Alle dieren kunnen wat krijgen of gaan mankeren. Hoe je je dieren houdt, voert etc, maakt ook een groot verschil.

Mijn teefje had/heeft allergie. Was er niet bekend mee, dierenarts gevolgd en werd niet veel beter. Haar broer heeft nergens last van.

Testen is 1 ding, maar slechts een onderdeel. En mensen staren zich nu volkomen blind op testen en laten zich ook helemaal gek maken. Vooral door de zgn bewuste fokkers.

Dat is niet helemaal waar.
In nederland ben je wettelijk gezien verplicht om te zorgen dat je alles in je macht doet om een gezonde hond te fokken.
Fok je bijv met 2 labradors (stamboom of stamboomloos) een nest zonder te testen en blijken de pups HD te hebben. Dan ben jij als fokker aansprakelijk. En kun je, als de pupkopers er werk van maken, flink moeten betalen.
Dus als je gaat fokken met honden zonder te testen op de dingen die in die rassen aanwezig zijn en krijg je zieke pups ben je gewoon wettelijk gezien fout bezig. Alleen helaas worden daar gewoon heel veel mensen niet op betrapt/gepakt. En fokken mensen zonder zich in te lezen wat de verantwoordelijkheden zijn.

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/honden- ... ren-fokken

BeFunny

Re: Moderne broodfok herkennen wat, hoe, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 17:54

Hiervoor hadden wij ook een opvanger. Een Xje. Die kwam waarschijnlijk ook uit de Broodfok. Echter heb ik daar geen cent aan uitgegeven aan die handelaren dus.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 17:58

@Nikas over mijn hondjes had ik al gezegd dat ze zorgvuldig uitgekozen waren.
Met mijn ras is dat helemaal lastig.

En ja ik denk ook dat men er wel mee bezig is. Alleen zoals ik ook al eerder aangegeven heb heeft niet iedereen er dezelfde kijk op ;)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 18:04

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 18:18

BeFunny schreef:
Die link is handig Kiwiwitje :j . Hier ook een puppycheqlist. Voor mensen die niet goed weten waar op te letten.

https://www.licg.nl/honden/de-puppy-checklist/

Ik ben wel van mening dat zowel de fokker die dus niet test als de pupkoper die t koopt beide fout zijn.
Maar dat is t zelfde als kopen van broodfokkers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 19:03

Citaat:
Ik vermoed ook steeds vaker dat hondjes uit buitenland broodfok zijn. Puur op basis van wat je leest, dus is mijn eigen mening, waar ik gelukkig nog steeds recht op heb.

Maar als het consequent teefjes zijn die met hun nest gevonden zijn. Hondjes die ze gevonden hebben, maar wel de leeftijd exact van weten.....Hondjes die bijv wel sociaal zijn en daar in een groep leven. Bij de een zie je bange hondjes, maar bij de andere hele enthousiaste honden.

Er zijn ook stichtingen die zich behoorlijk op bepaalde type/gewilde honden inzetten.

Er zijn veel stichtingen, aan de koper uit te vissen welke het is. Maar er zijn echt goede te vinden.
Citaat:
Wat hier dagen geleden al werd gezegd; voor ons is die 200-500 niet veel geld, maar voor een Roemeen bijvoorbeeld wel. De dierenarts zal daar ook mee werken en anders werken en verdienen dan we hier gewend zijn.

Bij een goede stichtingen zijn honden vaak niet duurder dan 300 euro en daarvoor zijn de honden gesteriliseerd, gevaccineerd, ontwormd en zijn in particuliere opvang in roemenie geweest, is het transport betaald en hebben ze in een gastgezin in nederland gezeten.

Citaat:
Meeste mensen gaan er niet heen, kopen van foto's beschrijving en filmpje.

Bij een goede stichting zitten de dieren in een gastgezin in nederland en kun je ze bezoeken.

Citaat:
Stichtingen leven van het geld van de hondjes, maar ook sponsors en donateurs vaak. Het zal geen wereld inkomen zijn, maar het dekt wel sneller de kosten dan we hier kennen.

Niet alles over een kam scheren, veel stichtingen die roemeense honden importeren bestaan uit nederlanders, duitsers en engelsen. Een goede stichting houdt helemaal niks over aan een hond. Ze bestaan veelal uit vrijwilligers die zich met hart en ziel inzetten. De honden komen bij deze stichtingen vaak uit erbarmelijke omstandigheden. Gewoon je als koper even goed in een stichting verdiepen en je gezonde verstand gebruiken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 19:03

kiwiwitje schreef:
BeFunny schreef:
Die link is handig Kiwiwitje :j . Hier ook een puppycheqlist. Voor mensen die niet goed weten waar op te letten.

Ik ben wel van mening dat zowel de fokker die dus niet test als de pupkoper die t koopt beide fout zijn.

Precies dat vat samen wat ik ook vind.
En als beiden akkoord bent dus dat testen niet hoeft dan is er ook niemand die verantwoordelijk gehouden hoeft te worden en hoef je ook niet jankend met je kop op tv bij hart van Nederland om de fokker zwart te maken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 19:08

kiwiwitje schreef:
BeFunny schreef:

Precies

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 19:42

Sclimpre schreef:
superpony schreef:
Maar als het consequent teefjes zijn die met hun nest gevonden zijn. Hondjes die ze gevonden hebben, maar wel de leeftijd exact van weten.....Hondjes die bijv wel sociaal zijn en daar in een groep leven. Bij de een zie je bange hondjes, maar bij de andere hele enthousiaste honden.

Er zijn ook stichtingen die zich behoorlijk op bepaalde type/gewilde honden inzetten.

Wat hier dagen geleden al werd gezegd; voor ons is die 200-500 niet veel geld, maar voor een Roemeen bijvoorbeeld wel. De dierenarts zal daar ook mee werken en anders werken en verdienen dan we hier gewend zijn.

Stichtingen leven van het geld van de hondjes, maar ook sponsors en donateurs vaak. Het zal geen wereld inkomen zijn, maar het dekt wel sneller de kosten dan we hier kennen.

Reutjes worden niet zo gauw met hun nest gevonden :+
Gevonden honden krijgen een geschatte geboortedatum. Op hun vaccinatiepaspoort moet nu eenmaal een datum staan, dus de DA moet dan maar naar best vermogen iets invullen.
Niet alleen de pups worden geplaatst, meestal de moeders ook, tenzij de eigenaar de teef wil houden. In dat geval wordt vaak de teef op kosten van de stichting gesteriliseerd.

Veel stichtingen plaatsen de honden eerst hier in een opvanggezin, de onderhoudskosten zijn gewoon de kosten die wij ook gewend zijn om te betalen.

Wel grappig/triest dat mensen zo kritisch zijn tov stichtingen, maar broodfok halvelings goedpraten.

Stichtingen kan ik begrijpen dat men er kritisch over is, hier helaas ook minder goede ervaring mee.

Echter vind ik het wel bijzonder dat in Nederland alles als oepsnestje wordt gezien, maar een wellicht oepsnestje in het buitenland niet mogelijk is en meteen als broodfok wordt afgestempeld.

In landen als o.a. Spanje heb je veel loslopende honden, waardoor de kans op een oepsnestje groter is dan hier en het dus niet perse broodfok hoeft te zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:48

Mindim schreef:
Citaat:
Ik vermoed ook steeds vaker dat hondjes uit buitenland broodfok zijn. Puur op basis van wat je leest, dus is mijn eigen mening, waar ik gelukkig nog steeds recht op heb.

Er zijn veel stichtingen, aan de koper uit te vissen welke het is. Maar er zijn echt goede te vinden.
Citaat:

Bij een goede stichtingen zijn honden vaak niet duurder dan 300 euro en daarvoor zijn de honden gesteriliseerd, gevaccineerd, ontwormd en zijn in particuliere opvang in roemenie geweest, is het transport betaald en hebben ze in een gastgezin in nederland gezeten.

Citaat:

Bij een goede stichting zitten de dieren in een gastgezin in nederland en kun je ze bezoeken.

Citaat:

Niet alles over een kam scheren, veel stichtingen die roemeense honden importeren bestaan uit nederlanders, duitsers en engelsen. Een goede stichting houdt helemaal niks over aan een hond. Ze bestaan veelal uit vrijwilligers die zich met hart en ziel inzetten. De honden komen bij deze stichtingen vaak uit erbarmelijke omstandigheden. Gewoon je als koper even goed in een stichting verdiepen en je gezonde verstand gebruiken.

Hier sluit ik me helemaal bij aan Mindim!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:14

Er zijn echt ontzettend veel stichtingen. Ik zei al; er zullen ook goede zijn. Maar dagelijks staat op fb mijn tijdlijn half vol met zielige hondjes uit het buitenland.
Ik heb het over de verhalen die niet kloppen. Anders heeft het in dit topic al geen nut om aan te halen natuurlijk.......
Mensen delen klakkeloos elke zielige foto met een zielig verhaal. Ze missen echt de signalen en trappen overal in.
Ik snap werkelijk niet waarom men het hier voor die vele foute stichtingen wil opnemen, terwijl ze broodfok en zelfs oeps nestjes met de grond gelijk maken.

Ik ben echt tegen elke vorm van leed en misbruik van dieren, maar mensen moeten wel eerlijk blijven.

Het lijkt hier wel vooral preken voor eigen parochie. Je helpt of werkt bij een stichting of hebt daar een leuk hondje van en dan zijn alle stichtingen goed.

Men fokt zelf, dus dan zijn alleen dat soort fokkers goed.

Mensen hebben een gezonde hond uit broodfok, dus broodfok valt wel mee.

Tja, zo kan ik wel doorgaan. Beetje realistisch blijven. 1 leuk goed geval, valt compleet weg tegen al die rotte gevallen.

TS begon dit topic en heeft achter advertenties aangezeten waaruit blijkt dat heel veel niet is zoals het lijkt.

Ik heb zelf gereageerd op andere advertenties en mensen die weleens een gastgezin zijn en heb daar echt hele grote vraagtekens bij. Vallen over 1 ding is wat kinderachtig. Exacte leeftijd van een hond bij een gevonden straat hond is uiteraard slechts een voorbeeld. Heel veel mensen weten inmiddels wel degelijk dat er veel buitenlandse broodfok is en we hier op grote schaal in trappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 01:10

superpony schreef:
Er zijn echt ontzettend veel stichtingen. Ik zei al; er zullen ook goede zijn. Maar dagelijks staat op fb mijn tijdlijn half vol met zielige hondjes uit het buitenland.
Ik heb het over de verhalen die niet kloppen. Anders heeft het in dit topic al geen nut om aan te halen natuurlijk.......
Mensen delen klakkeloos elke zielige foto met een zielig verhaal. Ze missen echt de signalen en trappen overal in.
Ik snap werkelijk niet waarom men het hier voor die vele foute stichtingen wil opnemen, terwijl ze broodfok en zelfs oeps nestjes met de grond gelijk maken.

Ik ben echt tegen elke vorm van leed en misbruik van dieren, maar mensen moeten wel eerlijk blijven.

Het lijkt hier wel vooral preken voor eigen parochie. Je helpt of werkt bij een stichting of hebt daar een leuk hondje van en dan zijn alle stichtingen goed.

Men fokt zelf, dus dan zijn alleen dat soort fokkers goed.

Mensen hebben een gezonde hond uit broodfok, dus broodfok valt wel mee.

Tja, zo kan ik wel doorgaan. Beetje realistisch blijven. 1 leuk goed geval, valt compleet weg tegen al die rotte gevallen.

TS begon dit topic en heeft achter advertenties aangezeten waaruit blijkt dat heel veel niet is zoals het lijkt.

Ik heb zelf gereageerd op andere advertenties en mensen die weleens een gastgezin zijn en heb daar echt hele grote vraagtekens bij. Vallen over 1 ding is wat kinderachtig. Exacte leeftijd van een hond bij een gevonden straat hond is uiteraard slechts een voorbeeld. Heel veel mensen weten inmiddels wel degelijk dat er veel buitenlandse broodfok is en we hier op grote schaal in trappen.

Het ontbreekt werkelijk aan elke nuance. Ik ga mijn energie er niet eens meer in steken.
Je verdraaid de hele boel weer eens, doet aannames en legt mensen woorden in de mond die niet zijn gezegd, met die ellenlange posts. Iedereen neersabelen die het niet volgens jouw manier doet, topic na topic. Bah.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 01:56

Oke, Mindim kan het volgens mij niet lezen, want ze nam uitgebreid de moeite om een pb te sturen dat ik haar foei ben. Nou, succes. Ik lig daar niet zo wakker van verder.

Maar het is wel heel opvallend;

Iemand mag zelf alles schrijven en van alles vinden. Mensen die schrijven wat iemand wil horen mag wel, maar staat het je niet aan, wordt er van alles bij gehaald. Zelfs hele andere topics........

Als je alleen wil horen en lezen wat je aanstaat, is discussieren sowieso niet heel verstandig.

En zeker op een forum als bokt met zoveel verschillende mensen en meningen, kan je de helft wel op je foei gaan zetten. Of je verbeterd de wereld en begint bij jezelf en hebt dus ook respect voor mensen met een andere mening.

Ik ben ook niet voor broodfok, waar anderen het daar wel vor hebben opgenomen, dus als je mensen echt ergens voor staan, ga je je daar druk om maken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 06:55

Heel eerlijk Superpony, ik snap Mindim. In ieder topic waar ik je tegen kom betrek je alles op jezelf. Je hebt daarbij in mijn ogen de nijging te pretenderen dat jouw denk- en werkwijze de enige juiste is. De teksten zijn daarbij vaak lang en als ze een reactie op iemand zijn is het vaak uit zijn verband getrokkeni

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 07:34

Hier dichtbij ook ervaring met een stichting die het niet zo nauw nam met de pups.
3 x een pup aangeboden, mensen helemaal verliefd week later pup dood.
Ook zit van dezelfde stichting hier een pup met hartworm, dit had nooit geimporteerd mogen worden.
Nu een pup bij een andere stichting vandaan en deze is weer zeer angstig en snap dus niet dat deze zo hop meegegeven worden, je kan gewoon wachten op een vermist berichtje omdat deze hondjes zeker in deze tijd bij 'onervaren 'mensen komen.
Pups zijn ook niet gesteriliseerd / gecastreerd dus vindt dit echt wel een vorm van broodfok, ook al fokken ze 'zogenaamd' niet zelf

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 07:56

Het is ook gewoon zo dat veel stichtingen ook ook raar te werk gaan.

Zeker niet allemaal. Maar juist omdat hier dus veel vrijwilligers die vaak echt wel het beste voor hebben werken is het lastig het kaft van het koren te scheiden.

En dan ook nog die belachelijke eissen die ze stellen aan mensen voordat ze een hond mee geven. Dat is niet bij elke stichting zo maar wel bij veruit de meeste.

En als de hondjes hier zijn kun je echt niet meer achterhalen of ze gebruikt werden als fokteef of dekreu of dat ze gevonden zijn op straat. Heel cru. En er komen ook veel pups deze kant op. Daarvan weet je dus ook niet of ze gevonden zijn of gefokt.

De mensen die zich in Nederland voor inzetten die hoeven daar ook helemaal niks van te weten.

Ik benadruk wel dat er ook stichtingen zijn die zich echt inzetten voor straathonden of asielhonden in het buitenland.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 09:17

Een kennis van mij is opvang voor een stichting die honden en katten hierheen haalt. Maar t gros wat komt is ziek of mankeert wat. Daar vind ik wel wat van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 09:42

boyca schreef:
Hier dichtbij ook ervaring met een stichting die het niet zo nauw nam met de pups.
3 x een pup aangeboden, mensen helemaal verliefd week later pup dood.
Ook zit van dezelfde stichting hier een pup met hartworm, dit had nooit geimporteerd mogen worden.
Nu een pup bij een andere stichting vandaan en deze is weer zeer angstig en snap dus niet dat deze zo hop meegegeven worden, je kan gewoon wachten op een vermist berichtje omdat deze hondjes zeker in deze tijd bij 'onervaren 'mensen komen.
Pups zijn ook niet gesteriliseerd / gecastreerd dus vindt dit echt wel een vorm van broodfok, ook al fokken ze 'zogenaamd' niet zelf

Natuurlijk is zo'n jonge pup nog niet geholpen, dat geeft flinke gezondheidsrisico's.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 09:56

kiwiwitje schreef:
Een kennis van mij is opvang voor een stichting die honden en katten hierheen haalt. Maar t gros wat komt is ziek of mankeert wat. Daar vind ik wel wat van.

Ja uiteraard vindt je daar wat van: dat is erg! Ze komen namelijk overwegend uit een land waar ze slecht behandeld worden. Vooral Roemenië, Bulgarije is drama. Dus uiteraard mankeren ze wat en hebben ze een rugzak.
Maar elk dier dat je veiligheid, gezondheidszorg en geborgenheid kunt geven is er één.

Mijn ervaring is dat de Spaanse honden meestal (niet altijd) wat minder gecompliceerd zijn.
Wat een lieve, sociale en dankbare honden zijn de buitenlandse honden. <3

Natuurlijk ben ik ook voor goede zorg en opvang in het land van herkomst, en zullen niet alle honden geschikt zijn om naar hier te halen.
Maar in Nederland blijven we lekker fokken met honden die in sociaal opzicht totaal niet geschikt zijn om in onze overvolle maatschappij te functioneren.
Dáár vind ik wat van.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 10:09

Sclimpre schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik denk dat ook vaak dat er hondjes om gefokt worden, die dan als zogenaamd gevonden straathondje aangeboden worden.
Voor mij dus ook een reden geen buitenlandse hondje te nemen.

Waar baseer je dat op?
En wat zou het nut zijn van honden te fokken als je ze gratis van straat kan plukken?

Zoals ik al eerder in het topic schreef is dat beeld van een hondje van straat kunnen plukken vaak helemaal niet meer van toepassing. In ieder geval niet in Roemenië toen ik daar twee jaar geleden was. Ook de locals die ik daar sprak herkenden dat beeld niet.
Wellicht was dat daar in het verleden zo, maar nu zie je daar geen zielige zwerfhonden op straat.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 10:22

Achterom schreef:
Sclimpre schreef:
Waar baseer je dat op?
En wat zou het nut zijn van honden te fokken als je ze gratis van straat kan plukken?

Zoals ik al eerder in het topic schreef is dat beeld van een hondje van straat kunnen plukken vaak helemaal niet meer van toepassing. In ieder geval niet in Roemenië toen ik daar twee jaar geleden was. Ook de locals die ik daar sprak herkenden dat beeld niet.
Wellicht was dat daar in het verleden zo, maar nu zie je daar geen zielige zwerfhonden op straat.

Zie jij hier veel zwerfkatten? Nochtans zijn ze er. Maar ze worden zo vaak mogelijk gevangen en naar een opvang gebracht. Het is dan ook weer niet de bedoeling dat ze daar de rest van hun leven doorbrengen.
Een hond of kat die rondzwerft is niet zielig, maar loopt wel risico. Of geeft overlast.