houdverbod of fokverbod voor staffordachtigen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:43

Goof schreef:
Desiree schreef:
Misschien hou je te veel van honden, dat je niet wilt dat een hond gebeten wordt door de jouwe. En dat is dus ook weer een verschil met de gemiddelde stafford eigenaar. Die zit daar namelijk niet mee.

Zo hoppa. Mooi stempel weer voor de 'gemiddelde' stafford-eigenaar. Die vinden het vast allemaal prima dat hun hond een ander grijpt ja.
Deze opmerking mist volledig zijn doel.

Ja die opmerking vind ik ook niet eerlijk.
Het is echt niet zo dat alle stafford/pitt eigenaar "slecht volluk" is.
Er zit alleen bij een groot deel een stuk onnozelheid. Pardon my french.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:48

Ragdollcat schreef:
Er is een houd- en fokverbod geweest en je zag toen amper dit soort honden in het straatbeeld. Toch verminderde het aantal (ernstige) problemen niet, bleef dat gewoon gelijk.

Verklaar dat eens als het echt aan deze rassen ligt die gewoon niet te hanteren en/of te voorkomen zijn.

Bovenstaande is een quote van Bowen@ Hieronder mijn antwoord:

Het was heus veel minder geworden als men streng was geweest en het houd en fokverbod had gehouden, want het houdt niet gelijk op, omdat het wel ff paar jaartjes duurt voordat alle honden van vóór het verbod de pijp uit gaan.

Het is door een mens zo ontworpen/ gefokt speciaal met het doel om er een killer/ vechtmachine van te maken. Het staat ver van de natuur af (heeft geen normale instinct zoals het bedoeld is) en niet geschikt om als huisdier gehouden te worden.[/quote]

Nee, dan was het niet minder geworden. Er waren amper pits e.d. toen, het enige wat er gebeurde is dat er een verschuiving was in "probleemrassen".
Daarom is deze regeling terug gedraaid, simpelweg om het feit dat het aantal (ernstige) bijtincidenten niet verminderde, alleen maar verschoof.

De pyreneese berghond is gemaakt om wolven, beren en zelfs mensen te doden. Ook maar verbieden, want he, gemaakt om killers te zijn toch?
Een pit heeft wel een normaal instinct, het is juist de superbrave hond die zo goed in deze maatschappij past die minder natuurlijk gedrag vertoond. Dat wij mensen graag een disney versie van de natuur zien maakt dat nog geen natuur.

Ragdollcat schreef:
Mag ik vragen wat voor honden jij dan hebt? Wat hun originele gebruiksdoel is?

Bovenstaand een vraag van Bowen@ en hieronder mijn antwoord:

Ja, dat mag je vragen.

Wij hebben kortharige 1x Duitse Staander, 1x dwergpoedel, 3 x Bouvier, 1x kruising Mechelse Herder met Canadese witte herder gehad en nu 1x middelgrote vuilnisbak.

2 jachthonden en verder schepers, die gemaakt zijn om dieven stevig te pakken te nemen die aan de kudde willen zitten.
Ben je je er bewust van dat de meeste rassen die je hier opnoemt gemaakt zijn om mensen te bijten en daarnaast de kudde te bewaken en wat te helpen met het verschepen van de kudde?

Dus voordat je zo streng oordeelt over die pit, kijk eens naar waar de rassen die jij hebt (gehad) voor gemaakt zijn.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 03-12-15 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:51

Foutje, kan niet verwijderen.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 03-12-15 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 19:53

Goof schreef:
Desiree schreef:
Misschien hou je te veel van honden, dat je niet wilt dat een hond gebeten wordt door de jouwe. En dat is dus ook weer een verschil met de gemiddelde stafford eigenaar. Die zit daar namelijk niet mee.

Zo hoppa. Mooi stempel weer voor de 'gemiddelde' stafford-eigenaar. Die vinden het vast allemaal prima dat hun hond een ander grijpt ja.
Deze opmerking mist volledig zijn doel.

Truth hurts. Sorry. Het is niet anders.

Anoniem schreef:
Ja die opmerking vind ik ook niet eerlijk.
Het is echt niet zo dat alle stafford/pitt eigenaar "slecht volluk" is.
Er zit alleen bij een groot deel een stuk onnozelheid. Pardon my french.

Het is een eerlijke opmerking, want ´gemiddeld` is niet `alle`. Dat is wat jullie er van maken. Het gros van die eigenaren deugen gewoon niet voor zo´n hond.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:57

Desiree schreef:
Het is een eerlijke opmerking, want ´gemiddeld` is niet `alle`. Dat is wat jullie er van maken. Het gros van die eigenaren deugen gewoon niet voor zo´n hond.

Niet iedereen woont in een aso buurt he waardoor het lijkt alsof dat over het gros gaat O:)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:21

DatBenIkNou schreef:
Jis_ schreef:
Omdat ze inderdaad voor eigen gezin heel leuk zijn, wat mij betreft hun enige pluspunt.

Maar als het dáár om gaat, zijn er toch heel veel andere rassen die dat óók zijn?

Ik wil hond sociale honden, (niet omdat ik zo nodig wil dat ze buiten gaan spelen met anderen honden maar wel omdat we in een klein land wonen en de kans op ontmoetingen met andere honden groot is) een ander vindt dat minder belangrijk.
Daarbij zijn er mensen die Pitbull achtige prachtig vinden om te zien. Uiterlijk telt ook voor een groot deel mee in de ras keuze van een honden kopen.

Seven

Re: houdverbod of fokverbod voor staffordachtigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:30

Er zijn zeker hondsociale staffords, maar er word niet streng genoeg geselecteerd in het fokken om dit te behouden. Fokkers kiezen gerust voor een fok teef of reu die hond agressief is als ze kwa uiterlijk goed genoeg is. Dat vind ik kwalijk zeker in dit soort rassen zou je gewoon niet moeten fokken met te felle honden maar daarin heeft desiree wel gelijk het is te geaccepteerd in de stafford wereld dat ze hond agressief zijn daar kan ik dan ook niet bij met m'n hoofd. Geen hond van mij hoeft het maar te bedenken agressie te vertonen naar een andere hond ze negeren ze dan maar als ze niet willen spelen maar er word pertinent niet gevochten of agressie tegen honden vertoont

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 20:31

Bowen schreef:
Desiree schreef:

Niet iedereen woont in een aso buurt he waardoor het lijkt alsof dat over het gros gaat O:)

nee maar de meeste staffords hebben als eigenaar wel een tattoojohnny of anita.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:49

Seven schreef:
Er zijn zeker hondsociale staffords, maar er word niet streng genoeg geselecteerd in het fokken om dit te behouden. Fokkers kiezen gerust voor een fok teef of reu die hond agressief is als ze kwa uiterlijk goed genoeg is. Dat vind ik kwalijk zeker in dit soort rassen zou je gewoon niet moeten fokken met te felle honden maar daarin heeft desiree wel gelijk het is te geaccepteerd in de stafford wereld dat ze hond agressief zijn daar kan ik dan ook niet bij met m'n hoofd. Geen hond van mij hoeft het maar te bedenken agressie te vertonen naar een andere hond ze negeren ze dan maar als ze niet willen spelen maar er word pertinent niet gevochten of agressie tegen honden vertoont

Precies.

Ik durf het niet aan met mijn honden om te kijken of een voorbij gaande Stafford hond sociaal is. :n Zal de eigenaar ook niet gelijk op zijn of haar woord geloven en dat is best banketstaaf voor eigenaren met een geweldige Stafford.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:54

Zelfs ik doe mijn honden niet zomaar bij een andere hond (en bepaalde rassen ontwijk ik zelfs) en ik heb een staffie. Heel veel andere honden die ik tegen kom zijn onopgevoed dus ik lijn aan ookal zijn die van mij wel braaf. De stafford is de meest sociale die we hebben die vind iedereen leuk maar die houd ik uit zelf bescherming vaak bij me omdat ze altijd de pineut is en de klappen van mensen moet opvangen omdat ze bang zijn. Gelukkig vind ze het prima lekker bij me te wandelen en enkel los te gaan als het rustig is, of lekker thuis blijven bij de kachel kan ze ook wel waarderen in plaats van een wandeling in het bos ;)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 21:08

Ik heb het ook echt niet alleen bij Stafford's, ik ontwijk onder andere ook liever Weimaraners, hoe prachtig ik ze ook vind, ken geen een leuke :') en vooral ook die grote groepen van de uitlaatservice dat vind ik ook helemaal niks.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 21:20

Ik heb dat met ook jachthonden, staanders, spaniels. Al zoooo vaak aanvaringen gehad dat ik ze meer in de gaten houdt.

Laatst nog een aanvaring met een Chihuahua man man man die vrouw werd helemaal wild toen m'n boxer gromde tegen haar in de komt bijtende kleintje. Nu weet ik dat de boxer wel durft de snauwen op zo'n moment, stafford gaat in negeer modus := dus af en hondje aan zn tuigje maar even weg gehouden. Altijd blij dat zo'n karakter in een heeeeelll kleine verpakking zit want anders ging dat ook goed mis.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 21:24

Er zijn niet veel honden die ik uit de wegga met mijn honden. Maar ik wantrouw bepaalde `stoere` rassen. Ik wil niet dat een van mijn honden aan gort gebeten wordt.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 21:50

Bowen schreef:
Desiree schreef:

nee maar de meeste staffords hebben als eigenaar wel een tattoojohnny of anita.[/quote]

Haha sorry hier moet ik wel op lachen, ik ben namelijk tattoo Anita en mijn vriend tattoojohn en we hebben 5 Staffords.
Echter doe ik er alles aan om te voorkomen dat mijn hond schade aanrichten bij een andere hond en als het zou gebeuren zou ik daar dood ziek van zijn. Dus vind echt dat je iedereen wel over 1 kam trekt.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 21:57

Maar selecteer jij ook kwa karakter zorry?
Of wel niet fokken met hond scherpe honden.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:18

Ja natuurlijk word er op karakter gefokt. Wij hebben meerdere nesten gefokt en er zijn er 2 bij die hondagressief zijn, de andere kunnen gewoon met andere honden.

Bij mij thuis is gewoon het grootste probleem dat ze elkaar buiten willen beschermen, loop ik met meerdere tegelijk dan moet er geen hond in de buurt komen. Maar loop ik 1 op 1 dan is dat een heel ander verhaal.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 22:19

Zorry hoe plaatsen jullie die honden dan? Screenen jullie de pupkopers dan wel goed? En selecteren jullie ook een beetje op karakter?

Zie je wel eens mensen om je heen die ook staffords hebben, en hoe die er mee om gaan? Wat vind je daarvan?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:25

Ik snap gewoon niet dat je dit soort honden nog wilt fokken als je ziet wat er om je heen gebeurt en hoe vol de asiels met dit soort honden zitten.
Daar wil je toch geen hond meer aan toevoegen?
En je kan nu eenmaal niet garanderen dat die honden altijd bij hun eigenaren blijven.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:29

Toch vind ik persoonlijk dat de honden dan niet voldoen kwa karakter, ook in een roedel horen ze zich te gedragen buiten eigen terrein. Dat is wel een lastig puntje is het opvoeding, karakter of nog een van de andere mogelijke oorzaken.
Dat is ook gelijk het punt waarom ik liever geen mensen met staffies zie wandelen, de honden trekken, janken, zeuren en soms zelfs gaan ze elkaar te lijf uit frustratie. Doodzonde dat een ras zo ver is gekomen dat doet me echt wat in al mijn jaren staffies ea te hebben zie ik ze elk jaar erger worden, het word nodig tijd het tij te keren en dit niet meer toe te staan, niet alleen bij fokkers maar ook de rasvereniging ea moeten gewoon duidelijker zijn, hond agressie word niet meer geaccepteerd.

@beatje
Ik snap jou punt maar om ras te verbeteren zullen er ook honden gefokt moeten worden dat staat los van de broodfokstaffies en mp honden die maar lukraak gefokt worden.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:31

Seven schreef:
Ik heb dat met ook jachthonden, staanders, spaniels. Al zoooo vaak aanvaringen gehad dat ik ze meer in de gaten houdt.

Laatst nog een aanvaring met een Chihuahua man man man die vrouw werd helemaal wild toen m'n boxer gromde tegen haar in de komt bijtende kleintje. Nu weet ik dat de boxer wel durft de snauwen op zo'n moment, stafford gaat in negeer modus := dus af en hondje aan zn tuigje maar even weg gehouden. Altijd blij dat zo'n karakter in een heeeeelll kleine verpakking zit want anders ging dat ook goed mis.

Wat goed dat je Stafford dat negeert. Mensen vergissen zich nog wel een in een Chi, die moeten ook gewoon opgevoed worden, ook voor eigen veiligheid. Mijn Grote Zwitserse liep er met een grote boog omheen als het begon te keffen _O- en die eigenaar van de Chi hier in de buurt bleef bang voor Thor.
Als er iemand geen vlieg kwaad deed was hij het wel. Is ook wel een tussen ruziënde honden gaan staan. Een hondje heeft een keer in zijn hals gehangen, hij schudde een keer en gaf een zware blaf en liep verder. :D

Ik ben opgegroeid met Boxers, onze eerste, Fausto, was niet makkelijk met andere reuen. Daarna Bommel en echt een doetje. Ook een rode Cocker Spaniel gehad, kwam met mijn stiefmoeder mee, wat een kreng was het. Later kwam ik er achter dat er een rode dekreu met een rot karakter uit Engeland heel veel gebruikt werd.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:33

Ja mensen worden gescreent, we willen weten hoe goed mensen zich verdiept hebben in het ras en wat hun verwachtingen zijn. We hebben genoeg mensen weg gestuurd die hele andere verwachtingen hadden van een Stafford. Verder worden de pups met 6/7 weken gekozen, alleen bepalen wij of een bepaalde pup ook echt bij de mensen past.

Mocht een hond door ons gefokt weg moeten bij de eigenaar dan komen ze altijd naar ons terug, wij zoeken dan een nieuw huis voor ze. Never nooit dat een hond door mij gefokt in een asiel beland of op marktplaats.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 22:44

Zorry schreef:
Ja mensen worden gescreent, we willen weten hoe goed mensen zich verdiept hebben in het ras en wat hun verwachtingen zijn. We hebben genoeg mensen weg gestuurd die hele andere verwachtingen hadden van een Stafford. Verder worden de pups met 6/7 weken gekozen, alleen bepalen wij of een bepaalde pup ook echt bij de mensen past.

Mocht een hond door ons gefokt weg moeten bij de eigenaar dan komen ze altijd naar ons terug, wij zoeken dan een nieuw huis voor ze. Never nooit dat een hond door mij gefokt in een asiel beland of op marktplaats.

Het zou de hele wereld schelen als alle fokkers zo redeneerden, maar het stikt van de broodfokkers, dus ook bij de staffords. En zij vervullen de wens van de impulsieve pupkopers die in het geval van een stafford ook nog eens een `pikverlenger` zoeken.

En er wordt gewoon niets aan gedaan, aan die broodfok. Er zit geen wet op die de honden beschermt, want het zijn maar voorwerpen.... En in het geval van staffords heeft het dan ook nog het gevolg dat er honden sterven en mensen gebeten worden. En natuurlijk heeft de stafford het gedaan, want die moet afgemaakt worden. Zijn baasje niet. Die mag wel blijven leven... HELAAS!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:45

Afbeelding

Verdrietig dat een compleet ras weggezet wordt door incidenten waarvan de voorgeschiedenis totaal onbekend is. Dat honden een arm afrukken is natuurlijk absurd, maar ik kan me gevallen indenken waarvan ik zou zeggen 'Net goed'. Geen idee of dat hier zo is, maar met dank aan de geile media zijn de zondebokken wel direct aangewezen.

Vechthonden zijn absoluut geen beginnershonden en zeker niet geschikt voor elk type mens. Maar is het geen stafford of pitbull, dan wordt er wel een ander ras verziekt.

Ik zei net al tegen mijn vriend: ik krijg ernstig jeukende handen om nog eens een verknipte vechthond in huis te nemen om te laten zien wat je daarmee in een jaar kunt bereiken door er gewoon normaal mee om te gaan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 22:51

Ik blame the humans. Die als eerste. Maar nog komen ze er mee weg. Als het aan mij lag......

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 09:23

Het zou al enorm helpen als mensen honden gewoon als honden zouden blijven zien. De angst waarmee mensen over straat lopen (of rennend de straat oversteken), daar reageren mijn honden op. Iets feller dan een ander soort honden, mogelijk ja, maar ook mijn vechthonden willen graag 'gewoon' als hond gezien en behandeld worden. Niet aankijken en 'oh en aah, moet je die zien!' roepen, op een normale manier langslopen zonder gegil en gewapper, baasjes die hun hond niet spastisch de andere kan op trekken als wij eraan komen waardoor mijn honden ze meteen in het vizier krijgen... Het zijn de mensen die achterlijk omgaan met de honden en de situatie gevaarlijk maken.

Deze hele hetze, kruistocht van de media tegen een X ras, helpt niemand verder. In de afgelopen jaren heb ik hier meerdere incidenten meegemaakt in een buurt met veel vechthonden: een boomertje werd doodgebeten door een Rottweiler, twee Weimaraners die verplicht een muilkorf dragen wegens meerdere incidenten, een Engelse Bull terriër die zijn eigen baas aanviel, een herder die zijn bazin aanviel. Maar het zijn de staffords en pit bulls die nu bij wijze op de heksenstapel worden gegooid. Wat heeft dat voor nut? Het verleden heeft al bewezen dat een verbod op een bepaald soort hond niet het gewenste effect heeft, dus laten we eens gaan werken aan bewustwording.

Die advocate die bij Editie NL onherkenbaar in beeld kwam deed naar mijn idee niet eens zulke heel slechte suggesties, maar laten we die gewoon voor iedereen invoeren. Dan komt het alle soorten rassen en baasjes ten goede. Ik denk dat de buurman bij mij op de hoek met 2 agressieve teckels die altijd aan een lange flexlijn lopen en op bijtafstand van mijn honden komen, daar ook heel veel baat bij heeft.