Knaagdier inslapen 'onbetaalbaar'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 01:10

Kuggur schreef:
Electra63 schreef:
Er is IMO een verschil tussen een paard naar de slacht of een cavia met een zwaai tegen de muur.

Klopt, als je een paard met een zwaai tegen de muur doodmaakt heb je grote kans dat je muur instort (en als het een dragende betreft, je hele huis).

Ik zou het wel heel bijzonder vinden, als jij dat zou kunnen...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 01:12

Bij Kugger hebben ze kleine paardjes :D

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 01:13

cam schreef:
AnneXxX. Schiet je vader ook de andere huisdieren dood als ze ziek zijn en niet beter worden of oud zijn ?

Nee, als je had gelezen heb ik hiervoor verteld over mijn hond.
Ik vind een knaagdier of vis toch wel iets anders dan een hond of paard oid.
Buiten dat heeft hij nog nooit een huisdier geschoten.
En kan je vertellen dat het aantal dieren wat wij hebben (gehad) hoger ligt dan menig kinderboederij.
Wel een hoop ratten die in/om de stallen waren gevangen, denk ook niet dat er een DA bestaat die deze inslaapt. Schieten is enige optie, of je moet zelf lelijk gebeten willen worden.
Laatst bijgewerkt door AvWShots op 15-07-13 01:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 01:15

Kuggur schreef:
Electra63 schreef:
Er is IMO een verschil tussen een paard naar de slacht of een cavia met een zwaai tegen de muur.

Klopt, als je een paard met een zwaai tegen de muur doodmaakt heb je grote kans dat je muur instort (en als het een dragende betreft, je hele huis).

Jij snapt het :D

Ik krijg de indruk dat hoe kleiner het dier, het dier ook minder moet kosten. Imo moet ieder dier snel, maar vooral kundig uit zijn lijden verlost worden. Niet dat iedere krent ineens cavia's tegen de muur gaat gooien.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 01:16

AnneXxX schreef:
cam schreef:
AnneXxX. Schiet je vader ook de andere huisdieren dood als ze ziek zijn en niet beter worden of oud zijn ?

Nee, als je had gelezen heb ik hiervoor

Ook een knaagdier hoort niet te lijden!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 01:17

Electra63 schreef:

Ik krijg de indruk dat hoe kleiner het dier, het dier ook minder moet kosten. Imo moet ieder dier snel, maar vooral kundig uit zijn lijden verlost worden. Niet dat iedere krent ineens cavia's tegen de muur gaat gooien.

Dan hebben we niet alleen de ponypletters, maar ook de caviasmijters in het nieuws :')

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 01:18

Suelza schreef:
Electra63 schreef:

Dan hebben we niet alleen de ponypletters, maar ook de caviasmijters in het nieuws :')

_O-

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 01:19

Electra63 schreef:
AnneXxX schreef:
[quote="cam"

Nee, als je had gelezen heb ik hiervoor

Ook een knaagdier hoort niet te lijden![/quote]

Ja en dat doet die dus juist niet hè.

Buiten dat, weet ik wel iemand die zijn eigen hond heeft moeten schieten. Deze was aangevallen door een wildzwijn en op leven na dood. Wat is dan beter, vanuit het bos een uur rijden naar een DA of er direct een eind aan maken.
Laatst bijgewerkt door AvWShots op 15-07-13 01:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 01:20

Suelza schreef:
Electra63 schreef:

Dat is al eens in het nieuws geweest met Bart de Graaf van BNN

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 01:21

Ja en de ophef over die man die Kittens dood schopte zie ik plots ook in een ander licht.
Hij wilde de arme dieren verder leed besparen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 01:23

cam schreef:
Ja en de ophef over die man die Kittens dood schopte zie ik plots ook in een ander licht.
Hij wilde de arme dieren verder leed besparen.

Ja en die vent die paar weken geleden zijn hond verzoop ook.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 01:26

Mijn vader komt van de boerderij dus ik was eigenlijk best 'blij' dat hij is opgegroeid met het slachten van dieren.
Mijn konijntje was al een poos niet lekker, er een aantal keer mee naar de dierenarts geweest (was totaal meer dan 100 euro) en toen ging het echt niet meer, twee weken geleden heeft mijn vader haar een klap gegeven waarbij ze op slag dood was, heb haar toen zelf kunnen begraven bij de paarden. Ik ben blij dat het diertje uit haar lijden verlost is zonder dat ik daar een smak geld voor heb hoeven neerleggen.. Een hond of paard vind ik dan toch wel iets anders :)

AvWShots

Re: Knaagdier inslapen 'onbetaalbaar'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 01:35

Inderdaad Bunga. En een paard of hond krijg je niet even in een klap dood. Dus de kans dat het dan onnodig lijden wordt is Veel groter.

wel heb ik bij cavia's de ervaring dat dit absoluut geen vechters zijn (weet niet hoe dit met andere knaagdieren is). Ik heb ondertussen 3 cavia's gehad. 2 daarvan kan ik me ook niet heel goed meer herinneren, maar allemaal uit zichzelf dood gegaan. Maar de laatste ging gewoon stil zitten, at en dronk niet meer en voordat ik zelf het idee had dat het te lang duurde en niet meer goed zou komen lag ze al dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 07:51

Ik heb de hele discussie (vol afschuw) gelezen, ik ken helaas de realiteit want ik zie dagelijks de gevolgen (opvangratten) van mensen met de instelling van velen in dit topic maar toch is het vreselijk om te lezen wat een gebrek aan empathie mensen hebben. :r

galley schreef:
Maar hemeltje, ik vond het altijd belachelijk dat mensen hun huisdieren in het bos los lieten en dergelijke. Die mensen snap ik nu een beetje beter, met deze prijzen is de grens om een dier waar je niet echt aan gehecht bent thuis aan het einde te helpen ook erg laag.

Ook een dier waar je niet erg aan gehecht bent heeft recht op fatsoenlijke medische zorg en een pijnloos en stressvrij einde als dat nodig is. Die dump je niet in het bos of laat je niet creperen tot ze zelf van ellende sterven.

galley schreef:
Zelf afmaken zie ik ook echt niet zitten, wat als ik net verkeerd sla..
Dat je niet aan dieren moet beginnen als je niet even 50 euro kan missen vind ik onzin. Ik heb best spaargeld maar dat is voor school. Bij een hond of kat geef ik je meteen gelijk, maar mijn rat zou nooit een operatie krijgen waardoor ik weinig onvoorziene kosten zou hebben. Ik ben erg realistisch ingesteld en een knaagdier laat je in slapen als hij echt ziek is, daar ga je niet aan klungelen.

Neem dan geen ratten!! Als er huisdieren zijn die duur zijn in DA-kosten zijn het ratten wel, als je het tenminste goed wilt doen. Ben je realistisch of egoistisch ingesteld? De realiteit is dat ratten snel ziek worden en dat je gemiddeld op 200 euro per rat mag rekenen (bv. tumoroperatie en een AB-kuur). De realiteit is ook dat bij een DA met verstand van ratten je dan nog maanden plezier van je beestje kan hebben, maar als je er niet zo aan gehecht bent kan je inderdaad makkelijker een nieuwe kopen, dat is goedkoper. :r Doe die beestjes een lol TS, en neem nooit meer ratten. Niemand overigens, die het er niet voor over heeft.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 08:11

Het zijn dezelfde mensen die hun dier ergens dumpen als ze met vakantie gaan omdat men de opvang te duur vindt. Er wordt gewoonniet goed nagedacht over de aanschaf van een dier.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 08:14

Air schreef:
Ik vraag mij ook af waar je vandaan haalt dat ik dat niet zou doen, hoe kom je daar op? Waar haal je dat weg?
Wie ben jij om mij het recht te willen ontzeggen om een goedkopere DA te zoeken op het moment dat ik die tijd daarvoor heb? Ben ik dan belachelijk, als ik liever meer geld over houdt voor mijn nog levende dieren daarna?
Of is dat een simpel rekensommetje zodat je weet dat je nog meer geld te besteden hebt?

Je mag gerust de goedkoopste DA zoeken die er rondloopt. Daar heb ik geen probleem mee.
Maar ga andere, duurdere DAen dan niet beschuldigen van geldklopperij.

Want ik neem even jouw shirtvoorbeeld over: je koopt een shirtje bij winkel A. Even later zie je bij winkel B hetzelfde shirt voor 10 euro minder. Ga jij dan bij winkel A van je oren maken dat het geldkloppers zijn en dat dat shirt nooit zoveel kan kosten?

TS zegt dan ook nog eens dat ze het begint te begrijpen waarom mensen hun dieren los laten in het bos. Daar gaan mijn oren van flapperen. Dat het straks de schuld is van de DA en zijn vraagprijs dat er mensen rondlopen die liever het geld in een paar pakken sigaretten steken dan in hun dier en het dier daarom maar ergens dumpen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:02

Electra63 schreef:
Het zijn dezelfde mensen die hun dier ergens dumpen als ze met vakantie gaan omdat men de opvang te duur vindt. Er wordt gewoonniet goed nagedacht over de aanschaf van een dier.

Juist!
En daar zit het probleem.
Ook in dit topic, maar ook bij andere dieren.
Leuk een hond, cavia, rat.
Tot ze op vakantie gaan of het dier ziek wordt. Dan is het een stom duur ding en voor dat geld kunnen ze ook op een terrasje zitten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:23

Tijdens de vakantieperiode worden massaal klein huisdieren vrij gelaten in de natuur of bj kinderboerderijen. Om over honden vastgebonden aan een boom maar helemaal niette spreken. Triest.
En om een ziek dier te dumpen is wel het meest trieste wat je kan doen. Bij geldproblemen is er altijd wel eenregeling te treffen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:27

Ach ik heb mijn kat van 5 weken in een doos gevonden op een hele warme zomerdag. Een doos waar hij uiteraard niet uit kon. Gelijk allemaal spulletjes gekocht en naar de Da. Na 4 weken ben ik al 250 euro armer voor alleen de Da. Dat is de keus die ik heb gemaakt toen ik zei dat ik hem hield.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:43

cam schreef:
Air schreef:
Suelza, waar lees jij in de OP dat de TS liever een paardrijles heeft dan haar dier kan laten inslapen :?
Uberhaupt is er in het begin van de discussie al duidelijk gemaakt waarom je kleine dieren niet met grote dieren kan vergelijken.. voor grote dieren zijn er minder optie's.

Het is bij wet niet verboden om zelf je huis dier te doden hoor.
Dus voor grote dieren zijn de optie dezelfde als voor kleine.
Het is alleen wat bloederiger en wat meer werk misschien,maar het mag gewoon

Klopt, nog niet. Het is echter wel verboden zelf paarden, runderen, schapen, geiten e.d. af te maken. Dat moet gebeuren door de dierenarts of een slachter.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:32

In België is euthanasie toch echt een diergeneeskundige handeling. Een uitzondering daarbij is de euthanasie van laboratoriumdieren zoals inderdaad ratten en muizen, door mensen die daarvoor opgeleid zijn en op een vastgestelde en humane manier.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:47

Air schreef:
Nimfee: Ik neem inderdaad aan dat iedereen een spaarpotje heeft voor de dieren die je hebt, maar ik hou dat spaarpotje toch echt liever gevulder als dat kan.
Niet iedereen kan dat zo makkelijk weer aanvullen :)

Dan zit je toch met precies hetzelfde, als je je spaarpot niet makkelijk of niet snel genoeg kan aanvullen, dan kan je de dierenartskosten toch niet betalen? Neem dan geen huisdieren als je deze kosten niet kan betalen. Vooral op dierenartskosten moet je NIET bezuinigen. En dan bedoel ik niet dat je bij een andere, goedkopere dierenarts je medicijnen haalt, maar dat je je huisdier niet in wilt laten slapen omdat je vind dat dat te veel geld kost.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:57

Electra63 schreef:
Met een zwaai doden valt bij mij in dezelfde categorie kittens/puppy's verzuipen. No way !!

Er worden genoeg ratten gedood met een klap van een schep op de kop, of nog erger met rattengif. Net als mollen in klemmen gevangen en muizen en ratten gevangen (en soms verzopen) in rattenvallen...

Blijkbaar hebben we al een dubbele moraal terwijl het objectief gezien om dezelfde diersoort gaat...

En dan keur ik verzuipen van kittens of puppies echt niet goed.
Maar heb wel eens zoekend in de stress om me heen gekeken naar een zware schep toen ik een kat overreden had die dacht tussen voorwielen en achterwielen door te kunnen terwijl ik reed en ik die stuiptrekkend rond zag rollen... Gelukkig voor kat en mij bleef hij dood liggen voor ik iets had kunnen vinden. Niet gelukkig dat hij zo overreden was natuurlijk... Heb me heel ellendig gevoeld en echt wel een potje staan janken (en dat was dan een boerderijkat van de stalhouder, dus niet iemands schootpoesje)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:51

Joyce , dat zijn veschillende zaken. Een dier in acute nood en geen DA in de buurt of en ratje dat oud en ziek is laten euthaniseren en dat niet doen omdat de DA te duur is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:24

Electra63 schreef:
Joyce , dat zijn veschillende zaken. Een dier in acute nood en geen DA in de buurt of en ratje dat oud en ziek is laten euthaniseren en dat niet doen omdat de DA te duur is

Theoretisch gezien is er nooit een DA in de buurt. En zul je er al tijd heen moeten gaan, of de da komt thuis. Met kleine diertjes die slecht tegen stress kunnen. Wil ik niet eens mee martelen omdat in een kooitje te stoppen. Na een vreemde omgeving toe, met vreemde geur (vind het stinken bij de da) en dan ook nog eens op een grote tafel te moeten worden gelegd.

nee sorry dat vind ik te veel stress voor mijn konijnen ( en in het verleden hamsters en vogels) Dan vind ik het voor de beestjes humaner dat ze een goede slag in de nek krijgen. Waardoor ze minder stress hebben. En nog veel sneller weg zijn, als met een spuitje.

Daarnaast rijden wij al gauw zo'n goede 15 minuten.