BARF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:07

Goed voor elkaar Sassol! :D

Tanec, ik had gelezen dat alleen de uitstekende stukjes wervels van de kalkoennekken scherper zouden kunnen zijn. Daar kon je wel iets aan doen geloof ik.
Hier hebben ze al konijnkarkas met kop en eendenrugstuk gehad. Ging allebei prima :j

Leuk al die blije beesten :)

Wijslander

Re: BARF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:48

Zijn er hier trouwens meer mensen die boekmaag voeren? :D Mijn allergiehond krijgt het niet (ook geen pens), de andere wel en die stond vandaag keihard te piepen toen hij het weer rook haha!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:11

Geen pens in het menu? Is je hond allergisch voor rund? Er is namelijk ook lamspens en geitenpens te koop.
Boekmaag kan ik alleen gemalen vinden, dan geef ik toch liever ongemalen pens.

Ben ook wel heel benieuwd hoe vol 'mijn' vriezer is volgende week!

@Tanec: als je een schrokkerd hebt, kun je bij je oude hond beter beginnen met karkasjes. Of als je nekken geeft, even platslaan. Een hele kippennek in één keer naar binnen slobberen kan voor problemen zorgen. Of eventjes vasthouden, zodat ie het in stukjes leert eten.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 08:27

@ Sassol: we zijn bezig met een eliminatiedieet en hij zit nu op 3 diersoorten. Voor geit is hij allergisch en aan rund/lam zijn we nog niet toegekomen. Wil eerst wat 'veiligere' diersoorten proberen.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:33

Nou hier hebben ze hun eerste 2 maaltijden op! Gisterenavond kippennekken met paardenvlees. Jongste vindt het wel wennen, dat gekraak, ze kijkt er nog een beetje vies bij :(:) Vanmorgen eendennekken en pens.

Ik zei nog tegen mijn vriend gisterenavond (hij geeft ze 's ochtends eten), blijf er wel even bij he! Kom ik net beneden, ligt er een eendennek op het kleed in de woonkamer, zucht... Fijn! Nou ja de oudste lustte de pens dus niet (wist niet dat er iets bestond dat hij niet lust :Y) ) en de jongste vond de eendennekken wat veel.

In mijn menu krijgen ze 's ochtends orgaan of spiervlees en 's avonds vleesbot maar nu doe ik nog ff half half, dus 's ochtends vleesbot+orgaan/spiervlees en 's avonds nog een keer. Leek me fijner om te wennen, omdat het een stoppend en het ander laxerend werkt. Voor vanavond staat er dan weer eendennekken met lamslever op het menu, benieuwd wat ze daarvan vinden!

Lustten jullie honden meteen alles? Ze zijn natuurlijk zo gewend aan het gemak van brok en de kunstmatige smaak daarvan..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:47

Tessa lustte alles, behalve sprot, dat lust ze nog steeds niet. Pens wist ze alleen niet wat ze ermee moest, net als de 1e keer lever, vond ze vreselijk. Of de 1e keer een heel prooidier, snapte ze ook weinig van ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:56

Hier vond de ene hond alles meteen superlekker, de andere moest erg wennen. Die heeft de nekken de eerste tijd platgeslagen gekregen. Ook wildachtige smaakjes liet hij eerst staan, maar nu valt hij zonder aarzelen aan op elke maaltijd die ik hem voorzet :D

Ik geef wel altijd bot+spier of bot+orgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:07

Luna moet aan alles wennen...
Als ze iets voor de eerste keer krijgt, gaat ze er altijd eerst mee spelen.
Dan moet ik echt tegen haar zeggen dat ze een hap moet nemen.

Lotus die eet meestal wel. Behalve hele dieren, dat snapt hij (nog) niet.

Leila is een veelvraat. Die vreet alles wat ze voor d'r neusje krijgt zonder een seconde te twijfelen.
Die is ook altijd heel erg dankbaar als ze weer lekker gegeten heeft. Kan dan echt met een tevreden bekkie bij me op schoot komen liggen na 't eten.

Voordat ze eten krijgt, moet ze ook netjes even op de mat blijven liggen.
Normaal deed ze dat ook gewoon, en dan heel rustig. Nu zit ze semi-enthousiast op de mat, stiekem ook met 't staartje te kwispelen als ik 't eten uit de koelkast haal :') <3

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:49

Ja wennen zal het toch wel zijn. Ik heb de nekken ook platgeslagen. Bliss Heeft vanmorgen dus een nek laten liggen, die heb ik net nog wat verder fijn geslagen maar ik heb niet het idee dat het favoriet is.. Die stukjes zijn ook best scherp moet ik zeggen (eendennek). Kippennekken ging gisteren beter, anders doen we dat gewoon de komende dagen. Die zijn misschien ook wat zachter?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:12

Kippennekken zijn idd iets zachter dan eend.

Gadver, Tessa heeft haar parelhoen maar half opgegeten...
Ik sta op de voorpagina :D Beetje jammer dat het met dat rottopic is...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 11:44

Die van mij lusten niet graag gans en de eerste keer dat ik ze eendagskuikens gaf gingen ze er aan likken :') durfde niet door te bijten

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:08

Ja dat zie ik ze hier ook wel doen, Bliss heeft wel eens een kuiken dood gebeten maar opeten, ho maar :P

Dat likken deed ze dus ook aan de eendennek, maar volgens mij vindt ze dat gekraak nog echt ff smerig, bijt steeds met dr voortandjes op de randjes vlees! Vanavond maar kippennekjes dan... Ik heb ook jonge geitenribben, zacht dus als het goed is, in de vriezer. Misschien zal ik dat proberen? Dat kraakt misschien anders dan zo'n strot?

Oh ja en nog een vraag. Ik zie bij Lupa waar ik bestel, dat je ook gemalen organen kunt bestellen. Zit er dan in zo'n pakket gewoon de organen naar verhouding van het dier in? Dus runderorgaan gemalen, alle eetbare organen gemaald en dan verdeeld in kilo's?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:29

Vergis je niet, jonge geitenribben zijn aanzienlijk harder dan nekken e.d. dat kwam hier pas een stuk later aan bod. (En schrok zelf hoe hard dat 'knoepte' dacht even dat er een tand kapot gegaan was, gelukkig alles goed)

Ik weet niet welke orgaanmix je bedoelt? Ik koop zelf de orgaanmix van kiezebrink, daar zit hart, lever, nier en maag in van verschillende diersoorten. (Alles een kwart, dus 25% hart etc.)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 19:34

@ tanec meisje, ben net je topic op Barfplaats aan het lezen :D toevallig

Jolie vangt echt goed muizen hier thuis en die eet ze dan ook op.. jam jam :P maar chip (45 kilo ) die bijt ze en rent dan weg, zo van oooo sorryyyy -O- wat een sukkel haha

ik vind geitenribben ook wel aardig gevorderd bot hoor.. heb je niet toevallig kippen ruggetjes? die zijn heel handig en anders parelhoenkk is weer wat groter
ik heb geen idee, dat zou je even bij lupa zelf moeten vragen ik koop altijd gewoon de organen apart :)

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:45

Oh toevallig haha! Heb daar eigenlijk alle kennis die ik tot nu toe heb opgedaan :)

Ja het zijn dus wel zachte ribben maar liever niet dus.. Lupa is nu dicht tot 2 januari en heb niks anders dan die nekken in huis :( Kippennekken lust ze dus goed, vanavond weer gegeven ipv eendennekken. Dus ik wilde graag kippenruggen bijhalen. Nog andere suggesties? Wel balen anders, 2 weken alleen kippennekken als vleesbot lijkt me nou ook niet zo fijn.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:49

Bestellen via Degomeat of even een oproepje op Barfplaats? Er zijn vast wel mensen in jouw buurt die wat vleesbot kunnen missen (althans, mijn ervaring is dat iedereen op bp altijd hulpvaardig is wat dat betreft).

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 20:52

idd oproepje en mijn kippen ruggen en parelhoen haal ik altijd bij de poelier, daarnaast kan je op de markt ook eens vragen :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 20:53

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:08

tanec_meisje schreef:
Oh toevallig haha! Heb daar eigenlijk alle kennis die ik tot nu toe heb opgedaan :)

Ja het zijn dus wel zachte ribben maar liever niet dus.. Lupa is nu dicht tot 2 januari en heb niks anders dan die nekken in huis :( Kippennekken lust ze dus goed, vanavond weer gegeven ipv eendennekken. Dus ik wilde graag kippenruggen bijhalen. Nog andere suggesties? Wel balen anders, 2 weken alleen kippennekken als vleesbot lijkt me nou ook niet zo fijn.

Markt is een goeie tip, kip kun je goed alles van voeren, zou wel even geen kalkoen nemen, voor een beginnende hond te hard vind ik.
En anders oproepje doen, er zitten denkelijk redelijk wat mensen bij jou in de buurt.

Vermoedelijk zitten wij wat ver voor je, schat een ruime 65 km hiervandaan, in de zomer gaan we wel eens trainen in Heeze, en daar rij ik toch echt meer als een uur op via valkenswaard.
Ik had anders mooie konijnrugstukjes en eendenboutjes voor je gehad.
Fazantenboutjes, duifjes, maar dat eet niet elke hond, zeker geen beginnende barf-hond.

Lever heb ik in het begin altijd even licht aangebraden, en dat afgebouwd naar steeds minder, nu eten ze alle soorten lever ook goed rauw. Waarbij ik vanwege de afvalstoffen weinig runderlever geef...
Hier lusten ze ook niet allemaal alles, dat verschilt per hond, de ene is gek op vis, een ander eet dat met lange tanden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:38

Is er geen (biologische) slager in de buurt? Die hebben vaak ook nog wel kipkarkas/kiprugstukken liggen.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 23:18

Ik heb een poelier in de buurt gevonden, die ga ik morgen even bellen. Die zal vast wel wat voor me hebben! Het is maar om de komende twee weken wat te kunnen afwisselen, daarna kan ik weer bij Lupa gaan halen. Maar misschien bevalt die poelier wel beter, benieuwd wat hij allemaal heeft!

Sassy, leuk dat je wel eens in Heeze komt! Waar train je dan?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 23:23

Bij Kees Kromhout, als ie tijd heeft tenminste en het in de avonduren nog licht genoeg is.
Momenteel nu het zo snel donker is dus weer even niet.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 23:46

even een vraagje ik voer sinds 2 weken smuldier pens en vlees compleet aan mijn hond ( ik wissel de smaken af, ene dag vlees andere dag pens ) hij krijgt 1 pakje per dag is dat genoeg? hij weegt 18kg is een kruising engelse stafford met 18 kg vind ik hem nog iets te zwaar er mag wel een kilo vanaf.
Hij kreeg voorheen brokken dus dit is helemaal nieuw voor mij. Ik heb al 3 pluspunten hij laat geen vieze stinkscheten meer, zijn ontlasting is minder en beter en hij eet beter. *\o/*

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 00:06

Hoeveel jouw hond nodig heeft hangt af van hoeveel beweging, stress hij heeft en de ene hond heeft een snellere stofwisseling dan de ander. Ook verschilt het per kvv.

Maar de meeste grote honden zitten rond 2-3% van hun ideale lichaamsgewicht. Dat betekent voor jouw hond dus zo'n 340 à 500 gram per dag. Is dus even aankijken of dat hij te dik of te mager wordt.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 00:22

oke hij moet dus ongeveer 340 en 510 gram krijgen en hij krijgt nu 400 gram per dag. Ik kijk wel even aan of dit goed blijft gaan ik ben tenslotte nog maar net begonnen. Als dit goed blijft gaan ga ik ook kijken voor een beter merk volgens mij is smuldier niet het allerbeste merk zoals ik dat overal lees, hij vind het wel erg lekker wat voor mij een pluspunt is want hij eet brokken heel slecht. ( ik moet wel altijd kokhalzen als ik het in zijn voerbak doe is dat bij alle kvv zo dat het zo stinkt? )