wat te doen tegen ongewenste katten in de tuin ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:37

liedje89 schreef:
Foei mambo, straks zwemt ie naar thirty om in haar tuin te poepen :Y)

Prima. Breng ik m hier naar het asiel (als ie al levend langs mijn honden komt), en dan heeft ie al die moeite voor niets gedaan want binnen 3 dagen krijgen ze, zoals gezegd, een roze spuit. Zou jammer zijn, toch?
'k Zou er niet teveel grapjes over maken.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:37

Nee even serieus.. Als katten eigenaar ben je je bewust van het risico als je poeslief los laat buiten, maar denk dat er met veel eigenaren te praten valt mits onderbouwd en met wederzijds respect.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:38

een hond kopen hahah
die van ons dat het heel goed en we hebben geen katten meer :D

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:39

Tallie1979 schreef:
Nee even serieus.. Als katten eigenaar ben je je bewust van het risico als je poeslief los laat buiten, maar denk dat er met veel eigenaren te praten valt mits onderbouwd en met wederzijds respect.

Moet je die eigenaar wel kunnen vinden. Er word hier over het gemak gepraat over buren, maar men schijnt te vergeten dat katten kilometers van huis kunnen zwerven. En vaak geen halsbandje dragen ('want dat is gevaarlijk' - hoe hypocriet :D ).

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:40

Thirty schreef:
Wie zegt dat ik meteen begin te dreigen? Na 20 pagina's gezever en mezelf herhalen, word ik gewoon een beetje link van alle stupide excuses die er gemaakt worden om katten maar los buiten te mogen laten lopen - terwijl het niet eens wettelijk mag!
Maar als er na meerdere verzoeken geen verbetering is, gaat de kat naar het asiel ja. Of de eigenaar dat nou leuk vind of niet, ik zou geen last moeten hebben van iemand anders beest. Of dat nou hond, kat of paard is.
Had ik buren gehad met een continue blaffende hond, zou ik daar ook over gaan klagen.

en waar staat dat thirty naar mij toe komt om te dreigen? Ik had het weer over in zijn algemeen..

Misschien eerst vragen hoe ik het bedoel voor je een conclusie trekt? ;)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:43

Thirty schreef:
Tallie1979 schreef:

Moet je die eigenaar wel kunnen vinden. Er word hier over het gemak gepraat over buren, maar men schijnt te vergeten dat katten kilometers van huis kunnen zwerven. En vaak geen halsbandje dragen ('want dat is gevaarlijk' - hoe hypocriet :D ).

Ok, dat kan inderdaad lastig zijn, neemt niet weg dat er dier vriendelijke manieren zijn het beestje uit je tuin te houden.

En hier in nl zijn veel huisdieren inmiddels gechipped. ( mijne wel iig )

Thirty

Re: wat te doen tegen ongewenste katten in de tuin ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:46

Punt is dat ik geen moeite ga doen of tijd ga spenderen om andermans dieren bij mij weg te houden.
Ik meld vriendelijk dat ik last van hun dieren heb (als ik al kan achterhalen van wie ze zijn), maar als ze er na een tijd niets aan doen, dan neem ik zelf wel andere maatregelen.

Heb namelijk wel wat beters te doen dan met emmers water klaarstaan of peper te gaan strooien na elk regenbuitje. Bovendien is het mijn verantwoordelijkheid niet eens.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:48

Thirty schreef:
Punt is dat ik geen moeite ga doen of tijd ga spenderen om andermans dieren bij mij weg te houden.
Ik meld vriendelijk dat ik last van hun dieren heb (als ik al kan achterhalen van wie ze zijn), maar als ze er na een tijd niets aan doen, dan neem ik zelf wel andere maatregelen.

Heb namelijk wel wat beters te doen dan met emmers water klaarstaan of peper te gaan strooien na elk regenbuitje. Bovendien is het mijn verantwoordelijkheid niet eens.

Is het ook niet.. Het blijft het risico van de eigenaar.. Weet niet waar je woont in de VS, maar er worden ook zat katten door coyotes opgegeten.. Moeten ze maar de kat binnenhouden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:52

Thirty schreef:

Maar dan zeg je wel dat je bereid bent om katten te vangen en naar het asiel te brengen? Waarom is dat ineens wel mogelijk want dat is echt heel veel moeite wel een aardig beetje meer als een schrikdraadje spannen of een beetje stinkspul door de tuin gooien??

Dat snap ik vooral niet dat er aan de ene kant geen cent en geen seconde besteed kan worden om het netjes op te lossen en aan de andere kant dan wel ineens zeeën van tijd vrij zijn om de kat of de buren op een minder vriendelijke manier te laten merken dat kat lief niet welkom is?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 01:01

Dat heb ik je al vaker uitgelegd. Dat biedt tenminste een permanente oplossing, want de 'eigenaar' gaat niet elke keer betalen om zijn kat uit het asiel te halen.

Hier zijn geen coyotes. Wel wilde katten en zwijnen, en slangen. Maar dat zijn geen huisdieren, en deze dieren worden dus wel gevangen of afgeschoten als ze overlast veroorzaken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 01:36

Thirty schreef:
Dat heb ik je al vaker uitgelegd. Dat biedt tenminste een permanente oplossing, want de 'eigenaar' gaat niet elke keer betalen om zijn kat uit het asiel te halen.

Hier zijn geen coyotes. Wel wilde katten en zwijnen, en slangen. Maar dat zijn geen huisdieren, en deze dieren worden dus wel gevangen of afgeschoten als ze overlast veroorzaken.

Ik denk dat een stroomdraadje permanter is :o? in de gemiddelde nederlandse buurt woont echt niet maar loswandelende 1 kat en soms is het zo bevolkt dat een onbewaakt aangenaam plekje binnen enkele dagen weer is over genomen. Dan moet je dus telkens weer een andere kat uit je tuin vangen.

Je kan wel beweren dat de buurman het wel zat raakt maar het gemiddelde nederlandse asiel zullen ze de kat gewoon niet aannemen. Als het wel lukt en de buurman is het uiteindelijk zat heeft dat nog niet perce het gewenste effect want hij kan ook gewoon kwaad worden. En je ruit of je hoofd intikken #) . Buiten dat het gewoon diefstal is, lijkt het me nu niet echt een super effectief plan 8)7 .

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 01:44

Je weet inmiddels dat katten buiten zonder toezicht laten illegaal is? Dus in beginsel zou iemand al helemaal geen last moeten hebben van andermans kat.

Bovendien, er is meer kans dat je er niet eens achterkomt van wie die kat is, dan dat je daar wel actherkomt. Aangezien het merendeel geen halsband draagt met een adres erin (want oh je kon wel eens komen klagen of een rekening indienen van schade).
Bovendien, ik val in herhaling, katten komen kilometers ver van huis, geen eigenaar die weet wat Poekie allemaal uitspookt.

Stroomdraadje prima, als de katteneigenaren die materialen betalen en het naar behoren installeren. En dat doen ze niet. Want: 'bewijs maar eens dat het mijn kat is' gezeik krijg je dan. Dus dat is geen oplossing.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 02:06

Tuurlijk is dat wel een oplossing het probleem is: kattenpoep -> stroomdraad-> geen kattenpoep -> probleem opgelost :)* .

Of: kattenpoep -> kat stelen-> boze buurman/volgende kat -> kattenpoep!/burenruzie? -> nog steeds een probleem of zelfs twee :x .

Een kat mag gewoon los buitenlopen hij mag alleen niet jagen op open veld. Dan moet je aantonen dat de kat dat ook doet/gedaan heeft voordat je kan bewijzen dat de eigenaar in overtreding is. Er zijn wel meer scheve wetten je kan echt niet direct concluderen dat katten dan maar helemaal niet buiten mogen. Dan hadden ze dat wel in de wet gezet veel simpeler.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 02:16

Zolang jij niet 100% kan voorkomen dat je kat jaagt, mag je kat niet los (zonder toezicht) naar buiten. Het is andersom dus. Ga het aub navragen als je me niet gelooft.

Windhonden mogen best van de lijn af, mits onder controle/appel zodat ze niet kunnen jagen/stropen. Onder toezicht dus.

En voor de rest: lees maar even beter. Een stroomdraad/benodigde materialen zijn niet gratis. Als de katteneigenaren daar niet voor willen betalen, halen ze de kat maar uit het asiel.
En ja, uit mijn ervaring nemen ze die beesten echt wel aan, hoor. Het is maar hoe je het brengt.
Illegaal of niet, die kat had in de eerste plaats maar niet in mijn tuin moeten zitten.

Bovendien ga je weer voorbij aan het feit dat je in 90% van de gevallen niet eens weet van wie de kat is. Dus niet zo'n grote kans op een burenruzie als jij denkt.

Even een stukje over windhonden, hetzelfde geldt voor katten:
Citaat:
In de Flora- en Faunawet staat dat iedereen verplicht is te verhinderen dat een dier (dus ook alle honden) dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat, in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt (artikel 16, lid 3). Met veld wordt volgens de Flora- en Faunawet bedoeld: stranden, schorren, gorzen, kwelders, slikken, wadden, binnenwateren en territoriale wateren alsmede wegen en paden, voor zover deze geacht kunnen worden deel uit te maken van een voor de uitoefening van de jacht bestemd of geschikt terrein. Hieronder vallen bijvoorbeeld, bossen, wegen en paden waar bejaagbare soorten als konijn en fazant aanwezig zijn. Dit is van toepassing voor iedere hondenbezitter, die zijn hond niet gebruikt in het kader van jacht of beheer en schadebestrijding.

Men moet dus goed uitkijken als men zich in een veld begeeft. Als het al is toegestaan om er met de hond te komen moet de bezitter of toezichthouder altijd voorkomen dat de hond in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt.

http://www.greyhoundsrescue.nl/nGRH/los ... slopen.php

Heb jij trouwens ooit een simpele wet gezien? :)*

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 06:44

Thirty, wat heeft deze wet te maken met het in jouw tuin schijten van katten? :?
En dan ook nog de toevoeging
Citaat:
Met veld wordt volgens de Flora- en Faunawet bedoeld: stranden, schorren, gorzen, kwelders, slikken, wadden, binnenwateren en territoriale wateren alsmede wegen en paden, voor zover deze geacht kunnen worden deel uit te maken van een voor de uitoefening van de jacht bestemd of geschikt terrein.
over het hoofd zien. :D Geloof me, jouw tuin wordt niet verstaan onder veld in deze wet.

Ik las een stuk terug ook nog een vergelijking van iemand over je huis beschermen tegen indringers. Wat weer als een belachelijke vergelijking werd van tafel werd geveegd door anderen.
Maar dan mogen die mensen me uitleggen waarom de gemiddelde verzekering niet wil uitkeren als er geen sporen zijn van braak?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 06:59

Er zijn zelfs mensen die hun schutting decoreren met glasscherven om de katten te weren.
Das dan wel weer heel heftig.

Ik zou graag kruiden buiten hebben en dingen als rucola. Maar door alle katten durf ik het niet te eten. Leuk he?

En aan voorzijde is de tuin open en achterzijde de schutting niet geheel omsloten, dus...
Krijg de katten er niet weg. En bedankt!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:33

Er zijn meer dieren buiten katten die jouw rucola kunnen bevuilen. :D Kwestie van je groenten uit de tuin goed wassen. Ik hoef ook geen zand, vogelpoep of naaktslakken in m'n groenten.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:02

Hier is de nieuwe kat verdwenen dankzij papas klomp maat 46 en een goed richtend broertje.
Zo, hopelijk vertelt hij zijn katten vriendjes dat die hier niet moeten komen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:07

Na aanvang enkele citaten gisteren heb ik op het internet verder gekeken. Een kat mag inderdaad legaal los lopen buiten. Het is echter niet legaal dat jouw huisdier overlast veroorzaakt. Wanneer dit te bewijzen is dien jij als eigenaar hiervoor op te draaien in de vorm van financiele maatregelen of vergoedingen. Eventueel zouden hier strafrechtelijke concequenties aan vast kunnen zitten.

M.a.w. wettelijk gezien horen jullie als katten eigenaren dus nog steeeds ervoor te zorgen dat de kat geen overlast veroorzaakt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:13

Maar je mag in NL ook geen eigen rechter spelen. Dus mensen die katten wat aandoen omdat zij er last van hebben zijn net zo strafbaar...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:19

Dat zeg ik ook niet. ;)

Als jouw kat bijvoorbeeld meerdere malen mijn tuin uitgraaft/vissen opeet etc. en ik heb daar bewijs van in de zin van foto's of een chipcode dan kan ik jou voor de overlast laten opdraaien als het met een eerder gesprek niet gelukt is. Dit kan dus zelfs strafrechtelijke gevolgen hebben als jij als eigenaar geen verantwoording neemt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:31

Dat klopt wel. Maar dan moet men wel naar me toekomen.
Er zijn er zat die daar geen zin in hebben en dus wel eigen rechter spelen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:34

En er zijn ook zat eigenaren die niet te bereiken zijn met een gesprek, dus het komt altijd van twee kanten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:42

Ja dat klopt, maar dan nog hoeft de kat daar niet zomaar de dupe van te worden.
Dan stap je naar de politie.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:50

Thirty schreef:
Vraag me nog altijd af waarom het normaal wordt gevonden dat jij kosten maakt en moeite moet doen omdat iemand anders te beroerd is om zijn dieren bij zich te houden.
Echt de omgekeerde wereld.

Wij hebben dat dus ook moeten doen!
Honden van anderen bij on IN HUIS omdat ze te beroerd zijn om even te bukken om het knipje van de lijn aan het halbandje vast te maken (want de riem hebben ze gewoon mee :+ ) En katten van de buurt die bij ons de vissen uit de vijver gapt. Ik heb net gekocht om de boel boven de schutting af te bakeren en metalen rekjes om tegen de heg te planten zodat die katten moeilijker door de heg kunnen. Voor de honden van anderen hebben wij een veer gekocht om op de schuttingdeur te doen zodat deze dicht blijft. Kosten voor andermans dieren 40 euro exclusief de nieuwe goudvisjes. Eiegnaren van de katten zeggen dat we dan maar een blik sardientjes in de vijver moeten gooien, want dat lusten hun katten niet... |o

Diereneigenaren zijn VERPLICHT om er voor te zorgen dat hun dieren GEEN OVERLAST VEROORZAKEN
TS Katten gewoon door de dierenambu laten ophalen :o Ik hoop hier nog een kat te pakken te kunnen krijgen ~~}> En neeeeeee, ik ben geen kattenhater! Maar ik heb het helemaal gehad met deze eigenaren!