Zolang jij niet 100% kan voorkomen dat je kat jaagt, mag je kat niet los (zonder toezicht) naar buiten. Het is andersom dus. Ga het aub navragen als je me niet gelooft.
Windhonden mogen best van de lijn af, mits onder controle/appel zodat ze niet kunnen jagen/stropen. Onder toezicht dus.
En voor de rest: lees maar even beter. Een stroomdraad/benodigde materialen zijn niet gratis. Als de katteneigenaren daar niet voor willen betalen, halen ze de kat maar uit het asiel.
En ja, uit mijn ervaring nemen ze die beesten echt wel aan, hoor. Het is maar hoe je het brengt.
Illegaal of niet, die kat had in de eerste plaats maar niet in mijn tuin moeten zitten.
Bovendien ga je weer voorbij aan het feit dat je in 90% van de gevallen niet eens weet van wie de kat is. Dus niet zo'n grote kans op een burenruzie als jij denkt.
Even een stukje over windhonden, hetzelfde geldt voor katten:
Citaat:
In de Flora- en Faunawet staat dat iedereen verplicht is te verhinderen dat een dier (dus ook alle honden) dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat, in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt (artikel 16, lid 3). Met veld wordt volgens de Flora- en Faunawet bedoeld: stranden, schorren, gorzen, kwelders, slikken, wadden, binnenwateren en territoriale wateren alsmede wegen en paden, voor zover deze geacht kunnen worden deel uit te maken van een voor de uitoefening van de jacht bestemd of geschikt terrein. Hieronder vallen bijvoorbeeld, bossen, wegen en paden waar bejaagbare soorten als konijn en fazant aanwezig zijn. Dit is van toepassing voor iedere hondenbezitter, die zijn hond niet gebruikt in het kader van jacht of beheer en schadebestrijding.
Men moet dus goed uitkijken als men zich in een veld begeeft. Als het al is toegestaan om er met de hond te komen moet de bezitter of toezichthouder altijd voorkomen dat de hond in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt.
http://www.greyhoundsrescue.nl/nGRH/los ... slopen.php
Heb jij trouwens ooit een simpele wet gezien?