hond bijt jonge pup dood, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 07:49

Zeker als je 2 kleine kinderen hebt zou die hond nooit meer op mijn terrein komen als ik jou was!
Een hond die zoiets doet zou ik niet meer vertrouwen, ongeacht wat de reden was voor zijn aanval.

Ik heb zelf een stafford en die zou zoiets nooit doen.
wat mensen zeggen, dat het vechthonden zijn en dat ze van de ene op de andere dag kunnen omslaan is onzin. Vroeger! zijn ze als vechthonden gefokt ja, dat is tegenwoordig niet meer. En dat omslaan slaat nergens op. Het gaat puur om de opvoeding.
Onze dierenarts is normaal met honden heel voorzichtig als hij ze een spuit ofzo moet geven dan moet je de hond steving vasthouden en het liefst bind hij een lapje stof om de neus om de mond dicht te houden...maar die van ons hoef ik niet eens vast te houden van hem...zo lief is ze :)

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:05

Mijn eerste reactie was ook....oeh, die hond zou ik nooit meer vertrouwen. Toen ging ik even nadenken over onze eigen hond....

Onze eigen hond is een adoptie hond uit Portugal, ras onbekend, maar heeft nog het meest van een Ca de Bestiar. Een hele waakse erfhond. Toen deze hond twee was, heeft hij de oom van mijn vriend gebeten en het huis uit gejaagd toen deze zomaar het huis binnenliep, terwijl wij in de tuin waren. Dom van ons om de hond de "visite" alleen te laten begroeten, dat weet ik, echter dachten wij dat het mijn vader was (te horen aan het geluid van de auto). De oom was een onbekend persoon voor onze hond. Hij heeft toen echt goed gebeten. Ik was zwanger, en dacht.....dat gaat nooit goed komen met ons kindje erbij. Mijn vriend was echter een stuk nuchterder. Wij zijn toen onmiddelijk bezig gegaan met zijn gedrag, ik heb een aantal boeken gelezen en....hij is verschrikkelijk wijs met ons zoontje.

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat mensen heel gauw klaar staan met hun oordeel. Wij moesten maar een cursus volgen met onze hond (had net het derde gehoorzaamheidscertificaat gehaald met hem :+ ), hij moest een spuitje, hij was nooit weer te vertrouwen want had bloed geproefd, en ga zo maar door.

Als je zwager de hond wil houden, dan moet hij zich eerst maar eens goed gaan verdiepen in het hoe en wat van deze hond. Ik zou de hond eerst alleen gemuilkorfd bij andere honden laten. Dat deze hond nu ook kinderen gaat pakken, dat geloof ik niet, mits ze hier goed op in gaan spelen. Overigens ben ik geen liefhebber van staffords/pits etc, maar ik heb wel een vreselijk lieve stafford gekend, die bezoek kwispelend verwelkomde, goed met andere honden kon en gewoon tussen de boerderijdieren liep. Geweldige hond was dat.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:21

Iphi schreef:
Een volwassen stafford reu bij een voor hem onbekende pup laten is verschrikkelijk onverstandig. Die hond heeft helemaal geen kronkel in zijn kop, die heeft niets anders gedaan dan wat veel andere vecht- en waakhonden zouden doen. Het is geen schoothondje, het is een vechthond, daar zijn ze voor gefokt.

Ontzettend jammer, maar sommige honden kan je nu eenmaal niet bij andere laten. Dat heeft niets te maken met hun gedrag naar mensen toe, ik zou zo'n hond inderdaad nooit bij kleine kinderen laten uit voorzorg, maar eigenlijk zijn de meeste heel braaf naar mensen toe.
De hond kan je weinig verwijten, degene die het hok heeft open gemaakt met de pup erbij is helaas in fout...

Waarom maak je je zwager verwijten? Hij heeft de hond toch niet los gelaten? De meeste grote honden moeten niets weten van een vreemde, kleine of jonge hond, dat is gewoon hun natuur. Ze niet bij elkaar laten is de eenvoudigste oplossing... geen reden tot spanningen in de familie lijkt mij.

En nee, een hond die een pup grijpt grijpt helemaal niet volgende keer een kind, dat slaat nergens op. En zeggen dat hij vals is ook niet.

Hier sluit ik me inderdaad bij aan. De eerste fout die gemaakt werd is dat je de oudere hond in een bench zet/zit i.p.v de jonge hond. De stafford is ouder en staat dus ook automatisch hoger in de rangorde als de pup. Het enige wat je kan doen is vragen om een aanlijngebod via de gemeente, hierdoor is hij in ieder geval verplicht om zijn hond aan de lijn te houden buiten. Iedereen roept dat als er aangifte gedaan werd dat de hond 100% afgemaakt zou worden, dat denk ik niet. Gemeentes zijn tegenwoordig niet meer zo makkelijk in het afmaken van dieren, de hond moet al meerdere keren een mens gebeten hebben voordat ze de hond laten afmaken. Verder zou je natuurlijk ook gewoon met je zwager kunnen gaan praten, dat je na dit ongeluk bang bent voor jou kinderen, maar ook voor de zijne en of het niet een idee is om hem te muilkorven als de kinderen thuis zijn, omdat jij maar ook hij het jezelf/zichzelf nooit zal vergeven als 1 van de kinderen iets overkomt door de hond. En dan dus dat hij zonder muilkorf niet meer bij jou op het erf komt.

Overigens dat hij vast bleef houden, daar kan de hond zelf niks aan doen. Het is algemeen bekend dat als een stafford bijt, zijn kaken/spieren op slot schieten waardoor hij dus niet meer los kan laten.

Stafford's zijn prachtige honden die voor je door het vuur gaan. Je hebt in een stafford een maatje voor het leven. Het is alleen zo doodzonde dat de reputatie van deze hond keer op keer vernield wordt, omdat mensen zonder ervaring persé een "vechthond" willen want hij is zo stoer. En zo zijn er nog veel meer van dit soort "vechthonden" die in de verkeerde handen terecht komen en dus ook zullen uitbloeien tot "vechthond" die dus inderdaad niet met andere honden overweg kan. Zelf ben ik nog nooit een stafford tegen gekomen die niet met andere honden en kinderen overweg kon. Toevallig woont er hier ook een jongen met een stafford van 1 jaar en die blaft wel naar andere honden maar ze blijft kwispelen. Veel mensen met een hond zijn bang dat zulke honden hun kleine hondje op eet, en dat werkt nu eenmaal net als met paardrijden want die hond weet net als een paard wanneer je bang bent en maakt daar gebruik van.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:30

Iphi schreef:
Een volwassen stafford reu bij een voor hem onbekende pup laten is verschrikkelijk onverstandig.

Helemaal mee eens...

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:37

Hhilde schreef:
Sancha schreef:
:(:)

Ik denk dat Diesel de uk binnen een uur door midden heeft. 80 kilo tegenover 1kg? :o

Nouja. Je moet maar muilkorven hoor. Niet opvoeden iig, da's zonde van de tijd. Beter muilkorf je gewoon direct. Want Diesel is zo gevaarlijk :Y)

nou hilde jij komt ook wel met opmerkingen he .
mijn pittbull heeft een goed leven .
en jij hebt nooit in mijn schoenen gestaan .
dus weet ook niet waarom ik deze keuze heb gemaakt .
je leest het maar van achter je pc.
maar goed over het algemeen vindt ik het belachelijk .
waarom moeilijk doen om de hond te muilkorven als de hond al eens flink gebeten heeft?
wat verlies je er mee?
mocht het weer gebeuren verliest de tegen partij wel heel erg veel .
mensen die zo hond niet muilkorven vindt ik echt te erg .
als zo hond die al eens eerder een hond doodgebeten heeft of een kind flink heeft toegetakeld .
en de hond loopt weer zonder muilkorf en doet hetw weer.
dan moet je de eigenaar een celstraf van een paar flinke jaren geven .
de ijgenaar speelt immers met vuur .
en zo denk ik erover .
ben super gek met me hond maar als ik hem eens mee neem dan is ie 100 procent gemuilkorft .
om andere mensen een eventueel drama te voorkomen .
Laatst bijgewerkt door xsenny op 22-07-11 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloes__

Re: hond bijt jonge pup dood, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:43

Misschien moeten jullie je onderlinge conflicten even per PB uitspreken ;).

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:52

? dit is geen ondeling conflict hoor belachelijk dat ze over mij oordelen terwijl ze niet in mijn schoenen hebben gestaan .
ik blijf er bij wij blij hond blij dus wat is het probleem .
maar kenelijk alleen kinderloze mensen die zo er over denken .
dus ga me hier niet meer in mengen .
mnijn laatste punt is en blijft .
BIJTENDE HOND MUILKORVEN !!

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:00

Die hond moet een muilkorf.
Denk je trouwens niet dat de eigenaren van die hond de pup's kosten moeten betalen?

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:02

xsenny schreef:
? dit is geen ondeling conflict hoor belachelijk dat ze over mij oordelen terwijl ze niet in mijn schoenen hebben gestaan .

Je hebt je post aangepast grapjas...

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:07

Marloes__ schreef:
xsenny schreef:

Je hebt je post aangepast grapjas...

had ik al aangepst grapjas ,al voor jij de post plaatste

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:09

Iphi schreef:
Een volwassen stafford reu bij een voor hem onbekende pup laten is verschrikkelijk onverstandig.

Elke verstoring van rangorde zonder aanwezige eigenaar (roedelleider) is onverstandig.
Desalniettemin, hoort elke hond (stafford, herder of schattig schoothondje) over te gaan tot corrigeren van een hond en absoluut niet tot het doden hiervan. Daarnaast wordt verwacht dat honden toleranter omgaan met pups.

Zou ik de hond nog vertrouwen? Voor geen goud.
De vergelijking pup-kind gaat wel degelijk op. Een kind valt automatisch als lagere in de roedel. Als de roedelleider dit niet heeft 'veranderd', zie ik niet in waarom de stafford geen kind zou grijpen.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:10

xsenny schreef:
had ik al aangepst grapjas ,al voor jij de post plaatste

Wat jij wil. Laten we het verder vooral ontopic houden ;).

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:23

Conclusie:
Grote honden die bijten moeten een muilkorf.
Je kunt je hond opvoeden zodat hij niet meer bijt.
Als het om vechthonden gaat, lopen de topics uit de hand :+

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:30

Ik ben bijgelezen, maar het circeltje blijft het zelfde. De provechthondenmensen, blijven het gedrag van de hond bagataliseren en goedpraten. Ik zie voorbeelden voorbij komen waarvan ik denk tjonge, snapt nou niemand dat dit niet normaal gedrag is ONGEACHT de omstandigheden.

Het gaat hier om een volwassen hond welke een pup doodbijt. Dat valt onder een hele andere categorie dan volwassen honden onderling welke elkaar aanvallen, of honden die mensen bijten of, of, of. Heeft NIKS met elkaar te maken. Volwassen honden vechten onderling wel eens ja, en dat mag best. Het is lastig als de strijd oneerlijk is omdat de een toevallig wat groter en sterker is dan de andere, maar dat gebeurd gewoon wel eens. Maar eigenlijk is dat normaal honden gedrag, wie niet luisteren wil moet maar voelen! Twee egokarakters kunnen dan dus best op de vuist gaan.

Maar een volwassen hond die een pup doodbijt is gewoonweg niet OK in het koppie en ik vind het bijzonder vreemd dat hier alsmaar excuses voor bedacht worden. Al had de hond weken opgesloten in een dichte kast gezeten met zo nu en dan een kippetje naar binnen gegooid, dan alsnog had hij die pup niet mogen doodbijten.

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:44

tjoppie schreef:
Ik ben bijgelezen, maar het circeltje blijft het zelfde. De provechthondenmensen, blijven het gedrag van de hond bagataliseren en goedpraten. Ik zie voorbeelden voorbij komen waarvan ik denk tjonge, snapt nou niemand dat dit niet normaal gedrag is ONGEACHT de omstandigheden.

Het gaat hier om een volwassen hond welke een pup doodbijt. Dat valt onder een hele andere categorie dan volwassen honden onderling welke elkaar aanvallen, of honden die mensen bijten of, of, of. Heeft NIKS met elkaar te maken. Volwassen honden vechten onderling wel eens ja, en dat mag best. Het is lastig als de strijd oneerlijk is omdat de een toevallig wat groter en sterker is dan de andere, maar dat gebeurd gewoon wel eens. Maar eigenlijk is dat normaal honden gedrag, wie niet luisteren wil moet maar voelen! Twee egokarakters kunnen dan dus best op de vuist gaan.

Maar een volwassen hond die een pup doodbijt is gewoonweg niet OK in het koppie en ik vind het bijzonder vreemd dat hier alsmaar excuses voor bedacht worden. Al had de hond weken opgesloten in een dichte kast gezeten met zo nu en dan een kippetje naar binnen gegooid, dan alsnog had hij die pup niet mogen doodbijten.

Amen!

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:46

Ik heb 2 staffords, maar keur het gedrag van de hond zeker niet goed. Maar ook over de hele situatie valt natuurlijk wel wat te zeggen. Mijn honden laat ik ook niet los bij een onbekende hond, of dit nou een pup is of niet, je kan er gif op in nemen dat dat fout gaat.

Maar goed, buiten dat, het is een trieste situatie. Hopelijk hoef ik zoiets nooit mee te maken... :n

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:57

griebels schreef:
geerke schreef:
ik heb zelf meegemaakt dat een rottweiler mij vol in het gezicht beet...die heeft niet gegromd.
Er zijn bepaalde hondenkarakters die geen waarschuwing geven...
Mijn kennis is misschien niet toereikend maar mijn ervaring met honden wel.

Grommen is niet de enige waarschuwing die ze kunnen geven.
Hoofd anders houden, ogen, likken, grommen, tanden laten zien, houding, etc etc...

Een hond geeft ALTIJD een waarschuwing...
Wordt alleen niet altijd herkent!

ja,ja...niets van dit alles deed deze hond...

En hoe stel jij je een kind voor die een hond wil aaien op straat...moet die ook een heel scala aan 'signalen' herkennen?
Er zijn zat mensen die gewoon een hond hebben en hem nieteens opvoeden....verwacht je daarvan dat die zich verdiepen in de psyche van een hond?

Wat mij het meest verontrust dat de eigenaar van de hond die de pup heeft aangevallen gewoon heel lakoniek reageert met.....'ach,hij heeft gewoon een hekel aan pups'
Iemand met zo een instelling vindt ik nog erger dan de 'dader'.
Er zijn zat mensen die het prachtig vinden om te zien hoe hun hond katten opjaagt en wel of niet grijpt,konijnen verscheurt en ga zo maar door.
Buiten het feit om dat ik van mening ben dat dit soort mensen helemaal geen hond moeten hebben,denk ik dat ze helemaal geen staff moeten hebben of een ander soort vechthond.

Verder houd ik van ieder hondenras,en zelfs van de rottweiler die mij gegrepen heeft.
taffs ,pits ik ben niet bevooroordeelt.
Alleen horen sommige mensen niet bepaalde rassen te hebben.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:34

seresta schreef:
my_precious schreef:
is er nou al wat nieuws over de stafford die zou een gedragstest gaan doen toch de bekende MAG test?
ben wel benieuwd of daar iets uit gaat komen eigenlijk.

daar ben ik ook benieuwt naar. trouwens een berichte van een week geleden
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/a ... bijten.ece
weet niet of het op bokt heb gestaan maar het was weer geen labrador of wat dan ook.

Nee, er is door getuigen (geen experts) gemeld dat het een stafford zou zijn (kan zo zijn, maar kan ook goed een ander ras zijn).

Maar indd het is geen labrador, het is een kalende man van een jaar of 25 die dit op zijn geweten heeft. De hond doet alleen wat de baas hem opdraagt!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:51

geerke schreef:
griebels schreef:
Grommen is niet de enige waarschuwing die ze kunnen geven.
Hoofd anders houden, ogen, likken, grommen, tanden laten zien, houding, etc etc...

Een hond geeft ALTIJD een waarschuwing...
Wordt alleen niet altijd herkent!

ja,ja...niets van dit alles deed deze hond...

En hoe stel jij je een kind voor die een hond wil aaien op straat...moet die ook een heel scala aan 'signalen' herkennen?
Er zijn zat mensen die gewoon een hond hebben en hem nieteens opvoeden....verwacht je daarvan dat die zich verdiepen in de psyche van een hond?

Nee de eigenaar moet die signalen herkennen, die kent zijn hond, en heeft de verantwoordelijkheid...
Daarbij moeten ouders leren dat kinderen niet zomaar honden mogen aanhalen, ongeacht welk ras.

Dat die hond niets deed volgens jou, kan ook betekenen dat ze niet gezien werden!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:58

Citaat:
Daarbij moeten ouders leren dat kinderen niet zomaar honden mogen aanhalen, ongeacht welk ras.

Dat is zo en dat doe ik ook. Maar kinderen zijn wel kinderen, zijn net zo onvoorspelbaar, en kunnen dus weleens iets anders doen dan je eigenlijk gedacht had. Dan moet die hond dus absoluut niet grijpen.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:01

even voor mijn info staffordshire bull terrier ????? dat is dus een mix staffordshire x bull

Ik ben altijd heel eerlijk als ik een hond zou hebben die zoiets zou doen dan breng ik hem zelf weg. Honden zijn van nature vreselijk tolerant tegenover de kleintjes in hun roedel en hoewel deze hond niet tot de roedel van de pup behoorde zou zijn instinct hem hebben moeten weerhouden van deze kill.

Sorry maar ik ben blij dat je zelf al zegt dat hij ook niet meer bij je kindjes in de buurt mag komen. Ik begrijp dat de eigenaars hun hond verdedigen zij houden natuurlijk toch van dat dier maar aan de andere kant als zij zelf ook een kindje hebben .......
Misschien verstandiger voor hen als ze zoveel werken een wat rustiger ras te kiezen. Mijn vriendin heeft 2 engelse staffords geweldig lieve honden ook tegenover andere honden maar die hebben wel beweging nodig.

Sterkte en een dikke knuffel voor je zusje wat moet zij geschrokken zijn

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:04

Blabla1980 schreef:
Zeker als je 2 kleine kinderen hebt zou die hond nooit meer op mijn terrein komen als ik jou was!
Een hond die zoiets doet zou ik niet meer vertrouwen, ongeacht wat de reden was voor zijn aanval.

Ik heb zelf een stafford en die zou zoiets nooit doen.
wat mensen zeggen, dat het vechthonden zijn en dat ze van de ene op de andere dag kunnen omslaan is onzin. Vroeger! zijn ze als vechthonden gefokt ja, dat is tegenwoordig niet meer. En dat omslaan slaat nergens op. Het gaat puur om de opvoeding.
Onze dierenarts is normaal met honden heel voorzichtig als hij ze een spuit ofzo moet geven dan moet je de hond steving vasthouden en het liefst bind hij een lapje stof om de neus om de mond dicht te houden...maar die van ons hoef ik niet eens vast te houden van hem...zo lief is ze :)

Dat van dat opvoeden is zeker waar maar dat ze dan niet om kunnen slaan ben ik niet met je eens. Ze kunnen wel degelijk in 1 keer omslaan, zit toch gewoon in het ras/karakter. En ik wil nog eens aanhalen dat ik Staffords onwijs gave honden vindt maar je moet er mee om kunnen gaan en als eigenaar zijnde moet je gewoon je stinkende best doen en het ook niet onder stoelen of banken steken dat het niet zo is.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:05

RM94 schreef:
even voor mijn info staffordshire bull terrier ????? dat is dus een mix staffordshire x bull

Een Staffordshire bull terriër is gewoon een Staffordshire bull terriër.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:09

RM94 schreef:

Het gaat hier niet om de bullterrier, maar om bull van stier...
Dus de Staffordshire bull terrier is een 100% engelse Staff...

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:12

Marloes__ schreef:
RM94 schreef:

Een Staffordshire bull terriër is gewoon een Staffordshire bull terriër.

Ja. En die zijn wel gefokt om te vechten.