Iphi schreef:Een volwassen stafford reu bij een voor hem onbekende pup laten is verschrikkelijk onverstandig. Die hond heeft helemaal geen kronkel in zijn kop, die heeft niets anders gedaan dan wat veel andere vecht- en waakhonden zouden doen. Het is geen schoothondje, het is een vechthond, daar zijn ze voor gefokt.
Ontzettend jammer, maar sommige honden kan je nu eenmaal niet bij andere laten. Dat heeft niets te maken met hun gedrag naar mensen toe, ik zou zo'n hond inderdaad nooit bij kleine kinderen laten uit voorzorg, maar eigenlijk zijn de meeste heel braaf naar mensen toe.
De hond kan je weinig verwijten, degene die het hok heeft open gemaakt met de pup erbij is helaas in fout...
Waarom maak je je zwager verwijten? Hij heeft de hond toch niet los gelaten? De meeste grote honden moeten niets weten van een vreemde, kleine of jonge hond, dat is gewoon hun natuur. Ze niet bij elkaar laten is de eenvoudigste oplossing... geen reden tot spanningen in de familie lijkt mij.
En nee, een hond die een pup grijpt grijpt helemaal niet volgende keer een kind, dat slaat nergens op. En zeggen dat hij vals is ook niet.
Hier sluit ik me inderdaad bij aan. De eerste fout die gemaakt werd is dat je de oudere hond in een bench zet/zit i.p.v de jonge hond. De stafford is ouder en staat dus ook automatisch hoger in de rangorde als de pup. Het enige wat je kan doen is vragen om een aanlijngebod via de gemeente, hierdoor is hij in ieder geval verplicht om zijn hond aan de lijn te houden buiten. Iedereen roept dat als er aangifte gedaan werd dat de hond 100% afgemaakt zou worden, dat denk ik niet. Gemeentes zijn tegenwoordig niet meer zo makkelijk in het afmaken van dieren, de hond moet al meerdere keren een mens gebeten hebben voordat ze de hond laten afmaken. Verder zou je natuurlijk ook gewoon met je zwager kunnen gaan praten, dat je na dit ongeluk bang bent voor jou kinderen, maar ook voor de zijne en of het niet een idee is om hem te muilkorven als de kinderen thuis zijn, omdat jij maar ook hij het jezelf/zichzelf nooit zal vergeven als 1 van de kinderen iets overkomt door de hond. En dan dus dat hij zonder muilkorf niet meer bij jou op het erf komt.
Overigens dat hij vast bleef houden, daar kan de hond zelf niks aan doen. Het is algemeen bekend dat als een stafford bijt, zijn kaken/spieren op slot schieten waardoor hij dus niet meer los kan laten.
Stafford's zijn prachtige honden die voor je door het vuur gaan. Je hebt in een stafford een maatje voor het leven. Het is alleen zo doodzonde dat de reputatie van deze hond keer op keer vernield wordt, omdat mensen zonder ervaring persé een "vechthond" willen want hij is zo stoer. En zo zijn er nog veel meer van dit soort "vechthonden" die in de verkeerde handen terecht komen en dus ook zullen uitbloeien tot "vechthond" die dus inderdaad niet met andere honden overweg kan. Zelf ben ik nog nooit een stafford tegen gekomen die niet met andere honden en kinderen overweg kon. Toevallig woont er hier ook een jongen met een stafford van 1 jaar en die blaft wel naar andere honden maar ze blijft kwispelen. Veel mensen met een hond zijn bang dat zulke honden hun kleine hondje op eet, en dat werkt nu eenmaal net als met paardrijden want die hond weet net als een paard wanneer je bang bent en maakt daar gebruik van.