Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:11

ik zie geen enkele meerwaarde in het omhoog duwen van een mens op een orka neus,het spijt me,ik zie ook geen meerwaarde in een olifant die op 1 poot op een stoeltje kan staan in een circus,of een tijger die door een brandende hoepel moet springen :n

echt niet...mis dat stukje denk ik,maar dat je ze bezig moet houden omdat dit soort zeer actieve dieren anders nóg gestresster en gekker worden in een saaie onnatuurlijke betonnen bak,kan ik me wel weer voorstellen,maar in een lagune,nee hoor laat die dieren gewoon orka's zijn...gekkigheid met dat we alle beesten maar kunstjes willen leren...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:13

Muppett schreef:
Als je geen zieke orka wilt redden, mag je Pieterburen ook wel afschaffen.

Goed idee.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:14

Kimmie, ik zou zeggen...neem eens een aantal weken de tijd en ga je eens verdiepen in alle onderzoeken die zowel bij zeezoogdieren als in dierentuinen zijn geweest mbt dieren die al dan niet deelnamen in een trainingsprogramma.
Je hebt een enorm eenzijdig idee van training

En by the way... je leest waarschijnlijk selectief, want omgeving blijkt minder van belang voor een dier om goed in conditie te zijn dan een trainingsprogramma. Ook in een geweldig mooie en grote lagune is geen sprake van natuurlijke uitdaging .
(om nog maar van stress te zwijgen van mensjes op bootjes)

Maar ik denk dat jouw mening voor jou toch zo'n beetje wet is, dus het zij zo...

I rest my case.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:22

kimmie261 schreef:
ik zie geen enkele meerwaarde in het omhoog duwen van een mens op een orka neus,het spijt me,ik zie ook geen meerwaarde in een olifant die op 1 poot op een stoeltje kan staan in een circus,of een tijger die door een brandende hoepel moet springen :n

Tja, daar zie ik ook niet direct de meerwaarde voor het dier in. Maar dat is ook maar een minimaal deel van training. Ik zie overigens wel de meerwaarde van spectaculaire dierwaardige (!) dingen om emoties (en dus reacties en gevoelens) op te roepen. Daar hoort door een brandende hoepel springen niet bij voor mij.

Training is ook 'hierkomen' op het moment dat dit wordt gevraagd; een staart aangeven zodat er bloed kan worden geprikt en op de rug gaan liggen zodat er gecontroleerd kan worden. Maar training is óók het natspatten van de trainers, of leren bellen terug te blazen. En óók het bijelkaar puzzelen voor een dier van 'wat wil je nu eigenlijk? welk spelletje gaan we doen?'

Training is trouwens ook: dat je paard niet over je heen loopt, zodat je niet als een veertje achter hem aanvliegt als hij naar het gras aan de overkant wilt. Training is ook het gymnastiseren van je paard zodat hij recht loopt.
Allemaal slecht? allemaal geen meerwaarde?

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:29

[quote="assie"]_Pilipa_ ik vind wel dat je jezelf daar tegenspreekt; eerst zeg je dat de mens de natuur helemaal verpest (en er dus eigenlijk niet zoveel natuur meer is), vervolgens zeg je dat de natuur het zelf moet uitzoeken. Ik ben zelf van mening dat wanneer je iets kapot maakt, je het ook weer moet repareren.

Met goed maken bedoel je dus een zieke orka in een bad stoppen ?
We bemoeien er ons mee wanneer het ons uitkomt!
De natuur moet het nu eenmaal zelf uitzoeken en kan dat ook als wij eindelijk zouden stoppen ons ermee te bemoeien, na jaren de zee leegroven en de natuur om zeep helpen, zal de aarde alsnog op zijn best herstellen, dat is hun aanpassingsvermogen , maar wij drijven het tot op de spits.
En uiteindelijk zal de aarde het verliezen , maar gelukkig zal de mens de grootste verliezer zijn!

Ik wil ermee zeggen dat wij uiteindelijk de oorzaak zijn van het uitsterven , maar wij het goed praten door deze diersoorten in een dieren tuin/ dolfinarium ten toon stellen … dat is niet goed maken , maar vluchten voor de realiteit!

We pakken niks bij het begin aan, maar verbloemen wat onze schuld is!

En ook ik draai mee in de maatschappij van het kapot maken, maar mijn regengevulde emmers gebruik ik voor de planten en de wc.
Wat ik neem probeer ik op zoveel mogelijke manieren terug te geven in welke vorm dan ook !
En ja ik heb paarden die indd niet terug in de natuur kunnen omdat ik ze opgevangen heb na mishandeling, ik probeer het zo paard waardig mogelijk te houden ,… maar orka waardig een bad van een paar meter met een mens op zijn neus ?? nee sorry de balans gaat hier niet op.

assie

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:35

Ik vind niet dat je 'de mensheid' op één hoop kunt gooien. Ja, je hebt de bevissende, overjagende, vervuilende mens. Maar je hebt ook de mensen die er wél iets aan proberen te doen. Helaas kunnen die mensen de schade van de 'verpestende mensen' niet ongedaan maken. Dat is niet reëel.
En de situatie met de verpeste aarde ís er nu eenmaal. Dan kun je wel zeggen 'als wij zouden stoppen met ons ermee te bemoeien', maar dat is nu eenmaal niet echt realistisch. Ik zie niet in hoe we 7 miljard mensen van deze aarde kunnen vagen of geen invloed kunnen laten hebben. Ook dat is niet reëel.

Goed, noem het dweilen met de kraan open, maar ik geloof oprecht dat Dolfinarium vanuit een wens om de orka niet te laten sterven heeft gehandeld.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:36

Twiggy2008 schreef:
stef schreef:
Blijft dubbel, want zonder dierentuinen hadden er al heel veel soorten uitgestorven geweest

Noem die vele soorten dan eens.

Moet alles voorgekauwd worden? Google is your friend :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:43

haha nee hoor mij mening is geen wet,dan had ze nu niet verhuist naar dat betonnen circusbadje.. :P :P

en ik lees niet selectief dieren in gevangenschap moeten kunstjes leren ( met andere woorden bezig gehouden worden) om enige geestelijke normale gesteldheid te houden,en dát is toch te bizar voor woorden...

hou die beesten dan niet in gevangenschap,waarom nou?? waarom moeten wij mensen nu zonodig dit soort beesten achter een glazen wandje willen bekijken,puur geld en menselijk vermaak toch??

juistum,dus dan maar dood ongelukkige dieren die alleen maar enigsinds gelukkig kunnen zijn door de meest idiote kunstjes aan te leren,nou...phoe he..we zijn er,geweldig toch,onze onhebbelijkheid als mens zijnde om altijd maar weer wilde dieren te willen houden voor eigen vermaak.. :r

maar ja als wij maar ons pleziertje hebben,maak het uit dan hoe die beesten het hebben,met leuke onderzoeken ( wetenschappelijk nog wel liefst) die dan aantonen dat dit soort dieren die bezig gehouden worden minder stress hebben stellen we onze gemoedsheid weer gerust en kunnen we rustig gaan kijken naar orka's in een betonnen bakkie?

en nee lagune's zij ook niet de oplossing maar altijd nog 100.000x beter als een circus..nog veel beter is om dit soort dieren nu gewoon eens lekker wild te houden,en eens met onze jatten ervanaf te blijven,gaat het dood ,dan is het niet sterk genoeg om te overleven ,zo simpel is het..

maar melkkoetje Morgan zit nu in een nog kleiner badje op tenerife en iedereen kan lekker slapen want ze gaat niet dood in de natuur,dát was pas erg geweest nl ( alleen voor morgan hoor,de rest van de orka's mag gewoon zonder enige traan doodgaan op zee,en maakt niemand zich druk over :+ )...

en over een laguna: je kan zelfs met stille bootjes dit soort dieren benaderen (doen ze overigens ook op zee,dus waarom dat in een lagune weer anders zou zijn als op zee is ook weer de vraag),en kan je evt bootbezoeken beperken tot een max aantal... en in een laguna van 50.000 hectare grootte zal meer natuurlijk uitdaging zitten als in een kale betonnen badkuip van hooguit een halve hect groot,plus dat een stil bootje ws nog minder geluid zal maken als de keiharde muziek installaties van een dolfinarium die de shows nog wat meer menselijke entertainingswaarde geven,en waar ook eruit wegvluchten onmogelijk is voor de orka's die dit ondergaan ( maar dat is dan blijkbaar minder zielig als orka's die in een lagune die weg zouden willen zwemmen van een bootje)..

en daar gaan we weer een gedomesticeerd dier vergelijken met een wild dier,laat het logisch zijn dat je íets moet met een dier dat je vangt dus dat je gaat bellen blazen en een orka op commando "hier"leert komen, en verder met zo'n beest aan de slag gaat,je zal wel moeten,

dumpen in een betonnen bakkie en er niets mee doen zou helemaal van de zotte zijn,daarnaast zal het minder publiek trekken,en deze komen tenslotte toch voor de spectaculaire shows...onderdeel van de entertainment industrie heet dat..

en voor het paard zelf heeft recht lopen onder het zadel geen enkele meerwaarde nee,dat wij dat doen omdat ie anders gedoemd is weet ik wat voor kwalen te krijgen omdat ie anders scheef belast met een mens op zijn rug waar ook een paard bij zijn geboorte niet om vraagt, ,maar net als vrijheidsdressuur,tja heeft het echt meerwaarde voor een paard dat ie kan zitten op commando....echt geen idee,de mijne kunnen het in ieder geval niet.

dan nog is een paard een gedomesticeerd dier en blijf ik dat niet te vergelijken vinden met tijgers/olifanten/giraffen en orka's/dolfijnen in circussen...

het spijt mij,zal wel weer verkeerd overkomen hiermee,maar kan met mijn beste wil er niets "goeds" inzien en daarmee vind ik het ook doodzielig voor morgan en ik hoop echt dat ze heel snel doodgaat...laat haar ajb deze ellende verder bespaard blijven...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 29-11-11 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:47

assie

Ik ben het met je eens, wat je zegt over de mensheid er zijn verschillende indd, gelukkig wel.

Maar vind het erg kortzichtig door te zeggen het is nu eenmaal zo en we kunnen het niet meer verhelpen, we hebben het toch ook zover gekregen? Maar als 7 miljard mensen nu zo denken als jij , dan heeft het indd geen nut!
De moderne mens kan alles bereiken “sky is the limit “ maar walvis jagers, stropers , bomenhakkers, … en als het andere bij behorende gros kunnen we niet tegen houden ? Bullshit ! Onze prioriteiten liggen anders….. want we willen meer en meer en zoveel mogelijk totdat we stikken in ons eigenbelang!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:09

Pilipa dát zeg ik niet. Ik zeg niet dat we moeten stoppen met ons best doen. In tegendeel! Graag! Allemaal groene mensen als dat kan ;) !
Ik zeg wel dat de aarde nu eenmaal al een behoorlijk eind op weg is om verpest te zijn. Daarmee bedoel ik dat er al veel schade is en dat het enorm veel werk is om dit om te keren.

Daarnaast haal ik de 7 miljard aan omdat ik denk dat het niet reëel is te verwachten dat al die 7 miljard mensen zich aanpassen. Aanpassen is namelijk een luxe die met name de 'rijke' landen hebben. In een sloppenwijk in rio de janeiro is dat aanpassen lastiger, toch?
Naar mijn mening is 7 miljard mensen ook te veel voor deze aarde, maar ik ben dan wel weer realistisch genoeg om te snappen dat ik daar weinig aan kan doen. Moeten we mensen gaan selecteren? Gaan afmaken wie niet voldoet, een fokverbod voor mensen opstellen :+ ? Dat kan natuurlijk gewoon niet.

Nouja, vandaar dat ik niet tegen het opvangen en redden van dieren ben.

Kimmie; ik vind dat jij nogal generaliseert en met termen als 'betonnen bakkie, circus' etc strooit, terwijl zowel liljebo als ik juist ingaan op de mogelijkheden in een lagune en de training die daar geheel los van staat. Orka's zoeken nu eenmaal contact met mensen (Ingrid Visser, de grootste Orka-coalitie-voorstander/voorzitter zwemt ook met orka die contact met háár zoeken) en lijken van puzzelen te houden.
Ik vind het jammer dat jij je blind staart op de show-training en daarbij voorbijgaat aan de andere effecten van training. Want op het gebied van training kun je gedomesticeerde en wilde dieren zeker wél vergelijken. Hun hersenen werken op dezelfde manier en ook wilde dieren (wilde kraaien, dolfijnen, orka's, chimps) doen vrijwillig (ik benadruk hem nog maar eens) mee aan puzzels die door mensen worden opgezet. Dat geeft voor mij aan dat ze dit soort dingen leuk/interessant vinden.

Los daarvan biedt training regelmaat en regels. Dieren hebben onderling ook regels, de alfawolf eet vóór de omegawolf, de alfahengst krijgt de merrie en het beste stukje hooi.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:17

Ja, ik ben het ook eens dat training an sich voor dieren, die in gevangenschap leven, juist goed is. Maar dat hele circus er omheen, mogen ze van mij verbieden. Weg met circussen (waar dieren echt geen leven hebben met al dat gereis en een te kleine leefruimte e.d.) en weg met dolfinaria e.d. Maar dieren opvangen om ze te helpen, te genezen, aan te laten sterken, prima! :j

Maar goed... niemand dat stuk van die Duitse biologe gelezen, waar ik het al eerder over had?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:21

Ja, ik ken Heikes stuk. Zij heeft o.a samengewerkt met Filipa die in het Dolfinarium de geluidsonderzoeken bij Morgan heeft gedaan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:24

ik ga niet voorbij aan training ik schrijf juist dat je dat wel zal moeten doen om deze dieren íets te doen te geven en ze geestelijk bezig te moeten houden..

ip zijn de meeste in het echt wild levende orka's nou niet echt afhankelijk van menselijke benadering en training toch??

als daarop het antwoordt nee is,dan is training dus een logisch onderdeel van gevangenschap houden,in het wild entertainen orka's zich prima zonder menselijke tainingen ,in gevangenschap zal je er íets mee moeten doen om deze dieren ( geestelijk) bezig te houden,omdat de omgeving waarin ze gehouden worden blijkbaar niet voldoende voldoet aan de normale natuurlijke bezigheden van dit soort dieren :)

als een dier in het wild vrijwillig meedoet aan wat jij als mens verzint om met zo'n beest te doen ,dan is dat toch prima,alleen in dolfinaria zal je wel moeten ( en daarmee de dieren ook),zonder die trainingen krijgen ze onwenselijke gedragingen ..

en hoe leuk orka's het werkelijk vinden in een dolfinarium...ach als ze hun trainers vermoorden denk ik dat niet altijd orka's zich zo heel fijn erbij voelen,maar goed das mijn idee hoor,kan het helemaal verkeerd zien..

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:28

Ik weet niet of een dier iets ziet als 'vermoorden', of als 'spelen'. Als ik zie hoe lomp mijn paarden met elkaar spelen in de wei, dan ben ik blij dat ze dat niet met mij doen :+ . Een orka is íets groter, íets sterker dan een paard, dus nouja, reken uit.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:35

Twiggy2008 schreef:
J Maar dieren opvangen om ze te helpen, te genezen, aan te laten sterken, prima! :j

?

Het geld daarvoor zal toch ergens vandaan moeten komen. Net als het geld voor research om de in het wild levende zoogdieren betere toekomstkansen te geven.

Ennuh...
Kimmie, enig idee hoeveel mensen het loodje leggen in de omgang met paarden?
Wist je dat er zelfs doden vallen in de omgang met honden?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:40

Als je een dier moet trainen om het gelukkig en bezig te houden, dan schiet je ernstig te kort in het huisvesten en de verzorging.

Dat geeft des te meer aan dat dolfijnen en orka's NIET geschikt zijn voor een leven in gevangenschap. Hetzelfde geldt voor het gros van de dieren in dierentuinen die uit ellende stereotype gedrag gaan vertonen. Maar what the hell, wij hebben ons vermaak en de mogelijkheid tot ons wetenschappelijke onderzoekje.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:34

tuurlijk liljebo...

maar dan vergelijk je dus weer gedomestiseerde dieren met wilde dieren...

dieren die al jaren met mensen leven,die gefokt en genetisch vern*ukt worden door mensen,welke wij zelf voor kiezen om mee samen te leven en als "huisdier"te houden..

een orka is nu niet echt het dier waarmee de meeste mensen het huishouden zullen delen,en daarnaast genetisch gezien gewoon "wild"

maar ja,gebed zonder end hier,ik hoop echt dat op een dag mensen tot bezinning komen en dolfinaria niet meer bezoeken ook al willen ze zo graag ge-entertaind worden en stellen ze hun pleziertje boven de leefomstandigheden van dit soort zeereuzen..

eens zien hoe lang dolfinaria's dan nog bestaan...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:39

Tja, dan zal ook moeten worden gestopt met de opvang van dieren die slachtoffer worden van olierampen, visnetten, drukte op zee etc.

In het wild gaan dieren dood. Natuurlijk. Maar inmiddels is de mens al bij zoveel rampen betrokken die van nature niet zouden bestaan en neemt de mens zoveel plaats in beslag op deze aardkloot, dat hij nu eenmaal overal een aandeel in heeft.

Maar goed... idd gebed zonder einde.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:40

In Pieterburen hebben wel zeehonden gezeten die daar niet meer wegkonden. Er zijn over heel de wereld dierenopvangcentra waar geredde dieren leven die nooit meer de natuur in kunnen. Dus die link is er mi wel!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:47

prima dat ze haar gered hebben,maar dan weer terug het wild in als ze beter zijn,en niet ter entertainment gebruikt gaan worden..

de meeste (wilde) dieren die bij rampen geholpen worden,gaan gewoon weer vrij de natuur in ( waar dan weer geen mens moeilijk over doet,maar blijkbaar is een orka bij iedereen te zielig om weer vrij te laten..)

ik heb niets tegen redden,maar laat het weer vrij dan :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:58

als de behandeling te veel tijd in beslag neemt, is dat niet mogelijk
Zoals ik al eerder noemde, is behandeling zonder interactie niet mogelijk.

Maar goed... we kunnen hier eindeloos over discussieren. Tamelijk zinloos, vrees ik.
We hebben ieder onze eigen inzichten hierin. Het zij zo.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:11

:j dat denk ik ook :)

ik vind nl als je bij dit soort dieren je niet weet of je terug kan zetten in het wild dat je ze dan gewoon pijnloos moet inslapen,maar....dit was een buitenkansje,een gratis vrouwtjesorka,die ook nog eens met goede reden ( ze mogen nl niet meer uit het wild gevangen worden om in pretparken gebruikt te worden) wél gevangen mocht worden,en ach,toen ze het beest een naam gaven was het lot al bezegeld...

zo simpel ligt het...deze orka was op een verkeerde plaats op een verkeerde tijd,en dat bekoopt ze met te mogen werken in de menselijke entertainment industrie..oja,en als fokdier :) (mazzel he,dat het ook nog eens toevallig een vrouwtje was..)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:25

En dat is gewoon pertinent niet waar Kimmie. Echt, wat een bull oliebol. Van te voren was écht nog niet bekend of Morgan terug zou kunnen of niet, zij is opgevangen toen dit nog niet duidelijk was. Ze is opgevangen toen niet eens zeker was of ze het zou redden. Bij wet ben je verplicht een dier dat lijdt te helpen. Of dat is door een spuitje of door het op te vangen staat niet gedefinieerd in de wet. Aangezien SOS Dolfijn en Dolfinarium beiden veel ervaring hebben met het opvangen (en succesvol rehabiliteren) van tandwalvissen hebben ze de gok genomen. En ik weet echt 100% zeker dat íedereen in het Dolfinarium haar het liefst terug in zee had gezien.

Ik vind het echt misselijk dat je op die manier insinueert dat het Dolfinarium alleen dollartekens in hun ogen had toen ze haar opvingen, want dat is gewoon absoluut NIET waar. Ik vind het zó enorm beledigend en respectloos ten opzichte van de mensen die voor haar gezorgd hebben, die uren van hun 'gewone' werktijd hebben ingeleverd, zich een slag de rondte hebben gewerkt voor Morgans gezondheid. Wat een minne reactie. Mijn grens ligt ver, maar met deze reactie heb je hem wel bereikt. Ik ben er klaar mee. Doei.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:51

ik vindt het triest , dat beest heeft geen leven. alleen maar kunstjes doen wat op half bevroren vissen kauwen en verder maar wat liggen , in een veel te klein bassin. maargoed wie ben ik , kan haar moeilijk in de achtertuin nemen omdat ze zielig is .