Couperen van oren en staart?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Re: Couperen van oren en staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:26

En iemand die een stuk uit de oren van z'n kinderen knipt omdat hij/zij dat mooier vindt? (of is dat ook overdreven? ;) )

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:15

sflj schreef:
En iemand die een stuk uit de oren van z'n kinderen knipt omdat hij/zij dat mooier vindt? (of is dat ook overdreven? ;) )

Denk dat je zelf het antwoord ook weet :j
Maarrrrr for what its worth Ik had al baby ook gaatjes in mijn oren, en ik heb het ook overleefd. Ben niet bitter tegen m'n moeder en tis ook niet zo dat ik nu zoiets heb van hoe kon ze DAT nou doen :(

Ik snap niet wat je er steeds mee wil zeggen met dit soort berichten? Het slaat echt nergens meer op. Mijn standpunt staat al hier ergens in het topic, neem ff de tijd om die te lezen zou ik zeggen, als je ze zo graag wil weten :)

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:30

Gaatjes zijn herstelbaar.... Dat is het verschil.. Als je ene hond met rechtopstaande oren wilt, waarom kies je dan neit gewoon voor zo'n ras. DH heeft rechtopstaande, en is ook stoer, en waaks en alles.. Ik vind het echt een voorbeeld van een hond niet in zijn waarde laten...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:17

Het grootste verschil zit hem in het feit dat je van een dier niet weet of het dat wel wil. ;) Het heeft geen keus. (maar dat interesseert veel 'dierenliefhebbers' niet. Wat zij het mooiste vinden is belangrijk. ;) )

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:18

Ik vind het verschrikkelijk, erg onnodig, en totaal niet fijn voor een hond.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:32

Naja een kind van 1 of 2 maakt die beslissing ook niet zelf..

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:43

Ambiiee schreef:
Naja een kind van 1 of 2 maakt die beslissing ook niet zelf..

Net zeggen. Ik was baby toen ik gaatjes in mijn oren kreeg. Herstelbaar misschien maar je maakt pas later in je leven dat keus en dan gaan ze ook niet zomaar dicht.

Ambiiee schreef:
Gaatjes zijn herstelbaar.... Dat is het verschil.. Als je ene hond met rechtopstaande oren wilt, waarom kies je dan neit gewoon voor zo'n ras. DH heeft rechtopstaande, en is ook stoer, en waaks en alles.. Ik vind het echt een voorbeeld van een hond niet in zijn waarde laten...

Prima ras hoor :j, maar ben niet zo van de lang/dik harig :n, weim, dober,boxer,.. mooi kort, dun vachtje :j
En verder worden juist dobes, weims etc pas erkend door AKC als ze gecoupeerd worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:23

Hond versus kind is een appel met een peer vergelijken, dus lijkt me verder niet zinvol om daar nog verder op in te gaan.
Ambiiee schreef:
ls je ene hond met rechtopstaande oren wilt, waarom kies je dan neit gewoon voor zo'n ras. DH heeft rechtopstaande, en is ook stoer, en waaks en alles.. Ik vind het echt een voorbeeld van een hond niet in zijn waarde laten...

Hier is al antwoord op gegeven oa;

Chiqa schreef:
Ik kies een hond uit nav uiterlijk, karakter, gezondheid en voorouders, zo simpel is dat niet op te lossen.
Voor mij is een hond geen meubelstukje.

Het gaat mij om het complete plaatje, de perfecte hond voor mijzelf en voor niemand anders :)
En daarom vind ik het zo jammer dat we daarin beperkt zijn op dat gebied.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:54

Ik vraag me eigenlijk iets heel anders af. Bij heel veel rassen blijken rechtopstaande oren te kunnen worden gefokt. Oren zijn behoorlijk gevoelig voor de fokkerij. Ook staarten kunnen in allerlei houdingen worden gefokt. Waarom coupeert men dan, hadden ze bij het fokken niet gewoon al veel eerder de oren in de gaten kunnen houden? Ze worden dan vanzelf (dmv fokkerij) korter. Als je geen grote krul omhoog wil bij een rottweiler, besluit wat je wel wil. Er kan een hoop gedaan worden met de fokkerij.

En enkele keren zijn er nu paarden aangehaald als voorbeeld met ijzers en dergelijke. Maar een paard is lange tijd gewoon ook gecoupeerd en nog wel. Volgens voorstanders is het beter voor het paard. Zeker als er 2 of 3 staartwervels blijven zitten (voldoende om het plukje dat ze houden dan heen en weer te slingeren, werd weleens bij tinkers gedaan). Daar zijn de meeste mensen ook tegen. Dan is het opeens wel dat de functie weg is en dus ermee gestopt moet worden.

Bij honden is heeft het tegenwoordig nog minder nut zelfs en dan is het omdat het bij het uiterlijk hoort moet het er blijven. Overigens heb ik er ook nog geen enkel ras ermee achteruit zien gaan qua uiterlijk. Geen pitbull, bouvier, boxer, dobermann. Bij rottweilers is de staart soms wat dun in vergelijk met het lijf. Ze zouden daar een bredere staart in moeten fokken. Dan is het ideaal.
Andere dingen vind ik wel minder. Je ziet steeds vaker smallere rottweilers en boxers met een steeds kortere neus. Dat vind ik erg jammer. Dat is wat een ras minder maakt, en dat is er gewoon ingefokt. Dat zouden ze ook moeten doen met de juiste oor en staart zoals de fokkers die willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:01

Mizora, dus als ik het goed begrijp zou jij het wel interessant vinden als je een bepaald ras op kleur, formaat en extra assecoires kan samenstellen? ben je dan niet bang dat je in de knoei komt (Of de fokker dan) met de specifieke eisen die gesteld worden aan een bepaals ras?
De fokfouten alleen maar in stand worden gehouden?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:49

Ik vind dat zeker interessant. Ik vind namelijk het gehele genetische pakket erg interessant. Wel moet altijd de basisgezondheid in de gaten gehouden worden. Extreem lange oren waardoor de oren om de haverklap ontstoken zijn is iets dat niet gefokt zou moeten worden, extreem losse vacht waardoor er steeds huidirritaties zijn, een nogo; een dusdanig lange rug dat het dier extreem gemakkelijk een hernia oploopt, zinloos; zo'n platte neus dat het dier eigenlijk constant aan het snakken is naar adem, denk aan hoe vermoeiend een verstopte neus al is; een schedel te klein voor de hersenen, migraine-aanvallen blijken redelijk gelijk te zijn; dusdanig breed gebouwd dat de lichaamsbeweging erdoor beperkt wordt, duidelijk verkeerd. Etc. Etc.

Maar daarom kan je nog wel aan dingen als oren en staarten gaan knutselen zolang het belang van het dier voorop blijft staan. Er wordt altijd aan alles geknutseld. Dat is juist het principe van rassen. Fokfouten moeten wel degelijk gecorrigeerd worden maar een lange staart wordt ook als fout gezien, anders zouden ze hun ook niet willen couperen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:50

sflj schreef:

het fenomeen gaatjes in de oren onder de noemer "oorbellen" is je niet bekent?

Ambiiee schreef:

Gaatjes ni de oren zijn de enige "piercings" die nooit volledig dicht groeien als ze er eenmaal een paar jaar inzitten. Er komen "stopjes" in die je er zo weer uit kan duwen. Wanneer zou een kind kunnen zeggen "mama ik wil geen gaatjes"? Een jaar of 8 als ze dergelijke dingen gaan beslissen?
8 jaar oude gaatjes groeien niet meer dicht. ;) Dus vergeet het maar.

sflj schreef:
Het grootste verschil zit hem in het feit dat je van een dier niet weet of het dat wel wil. ;) Het heeft geen keus. (maar dat interesseert veel 'dierenliefhebbers' niet. Wat zij het mooiste vinden is belangrijk. ;) )

ja want een baby kan heel duidelijk uitdrukken wat ie wil en wat niet. :')

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:54

Chiqa schreef:
Skitter; met staart (En oren) tonen ze naar mijn mening idd een stuk sulliger.
Wil zelf héél erg graag een dober, zoals ze op je laatste plaatje dr uitzien,
maar helaas......ik heb het idee dat ik dan met een soort van vage terrier aan het lopen ben...
Beetje uitstraling vind ik net als jij erg belangrijk voor het totaalplaatje.

Als je een dober wilt hebben helemaal gecoupeerd weet ik wel een fokker waar je ze legaal vandaan kunt halen! ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:27

Chiqa schreef:
Irish, heb ik mij niet in verdiept, dus vertel eens?

Er zijn meerdere onderzoeken naar gedaan en ik zal even een stukje kopiëren. Ik weet niet of je engels toereikend is, anders moet je maar een gil geven dan vertaal ik het wel:

Citaat:
All mammals (including humans and dogs) have the same neurotransmitters, receptors, and higher brain functions.42 So while puppies may respond differently to pain, there can be no doubt that they feel pain similarly to humans. To this end, veterinarian Jean Hofve notes, "it is well documented in the human medical literature that newborns do feel pain, and neonatal pain management is taken seriously . . . 'even very prematurely born infants respond to pain.'"43 Moreover, anatomical studies have shown that the number of nerve endings in a newborn puppy may equal, or even exceed that of adult dogs.44 This means that a puppy will experience pain in amounts equal, or even greater to those experienced by the adult dog.

In addition, there is the possibility of pathological pain.45 Pathological pain refers to the "sensation perceived from an inflammation that accompanies tissue injury."46 A good example is the "phantom" pain experienced by an amputee in a leg that is no longer there. Moreover, since the brain is still in development in puppies, a trauma of that magnitude may affect the development of the dog's "final architecture of the pain system,"47 which could affect the dog for the whole of its adult life. Although animals tend to be more stoic than humans, puppies do exhibit whimpering and an "escape response" after tail docking.48 This indicates that the puppies are indeed feeling the pain of losing an appendage. Finally, as with any amputation, there is a serious risk of the formation of growths composed of nerve cells and fibers or a growth composed of scar tissue.49 In both cases, the growths are painful.

Wat tot de conclusie heeft geleid dat de hoeveelheid pijn die je een hond aan doet in verhouding tot het nut voor het dier en de eigenaar (heden enkel cosmetisch dus), niet in verhouding staat. Daarom is het verboden.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:37

als ik een hond was zou ik die mensen hun oren eraf bijten, dan weten ze meteen hoe pijn dat doet!
ik ben daar eeeeggggtt tegen! waarom? omdat het mooi is? nou ik vindt het eerder erg lelijk!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:55

Mizora schreef:
Maar daarom kan je nog wel aan dingen als oren en staarten gaan knutselen zolang het belang van het dier voorop blijft staan. Er wordt altijd aan alles geknutseld

Knutselen kan ook erfelijke gebreken in de hand werken, dat is geen probleem denk je?

En hoe leggen we zoiets uit aan de keurmeester? Ja normaal heeft het hondje een bek vol tanden, maar omdat ik tanden niet nodig vind en alleen gevaarlijk, is dat geen enkel probleem?
Pups wil ik graag wel wéér mét tanden, hoe moet je zoiets programmeren, even aan de testkast ofzo?

Weet niet waar dat heen moet gaan....en of dat wel goed gaat komen. Een erfelijek aandoening kan soms generaties doorgaan, tot vervelends aan toe, en volgens jou is dat geen punt?

iris82; ik vind het artikel niet echt indrukwekkend. Pijn is maar tijdelijk en gaat weer over is niet levenslang.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:01

Nikki__ schreef:
@Moll; fijn dat jij vanachter je computer kan zien wat ik wel en niet allemaal al heb gedaan ;)
Nogmaals, en echt, lees eens goed. De saarloos is 9/10 keer niet enkel alleen terug houdend naar vreemde, maar ook angstig/bang voor alle andere objecten. Een auto die voorbij komt, een fietser, een boom die anders staat, een prullenbak die geluid maakt, noem het maar op.

Ik vind het vreemd dat jij aankaart dat angst iets is waar de hond geen last van heeft, omdat het aangeboren gedrag is.
Er zijn ook saarloose die dit gedrag niet hebben, die juist alles leuk vinden, echter worden die afgekeurde voor de fok, en zie je dus steeds meer extreem angstige honden.

Ik weet dat het niet on-topic is, maar ik wil toch echt even wat rechtzetten. Ik val echt compleet van mijn stoel!

Denk je nu echt dat een Saarloos de hele dag alleen maar angstig is? Mag ik vragen hoeveel Saarlooswolfhonden je kent?
Ik heb een heel terughoudende Saarlooswolfhond, maar die heeft het echt prima naar zijn zin hoor! Jij verward voorzichtigheid/terughoudendheid met angst. Hij is niet bang voor auto's, niet bang voor vreemde dingen, niet bang voor geluiden, maar wel heel terughoudend naar vreemde mensen (en geef hem eens ongelijk :D ). Hij ziet het inderdaad wanneer er bijvoorbeeld een verkoopbord in een tuin staat dat er eerst niet stond. Hij zal er met een boogje omheen lopen, maar is dat angst? Nee dat is voorzichtigheid. En die voorzichtigheid heeft hij toch echt van de wolf. Als je een wild dier bent kun je het je niet veroorloven om vreemde dingen zonder voorzichtigheid te benaderen. Een paard doet dat trouwens ook. Ik vind dat juist mooi aan zo'n dier, dat hij een beetje 'nadenkt' en niet overal langs dendert.

En ik kan je ook vertellen dat Saarlooswolfhonden die niet terughoudend zijn echt niet afgekeurd worden voor de fok. Dat kunnen we ons helemaal niet veroorloven: de populatie is klein, je moet zowat elke gezonde hond gebruiken voor de fok.

En over couperen: over smaak valt niet te twisten, maar ik vind het echt bizar dat mensen een dier, puur om de reden dat het 'mooier' is, een stukje van zijn staart of oren afsnijden. Als je de hond niet mooi vindt zoals hij is, neem dan een ander ras! Of neem geen hond.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:21

Chiqa schreef:
Mizora schreef:
Maar daarom kan je nog wel aan dingen als oren en staarten gaan knutselen zolang het belang van het dier voorop blijft staan. Er wordt altijd aan alles geknutseld

Knutselen kan ook erfelijke gebreken in de hand werken, dat is geen probleem denk je?

En hoe leggen we zoiets uit aan de keurmeester? Ja normaal heeft het hondje een bek vol tanden, maar omdat ik tanden niet nodig vind en alleen gevaarlijk, is dat geen enkel probleem?
Pups wil ik graag wel wéér mét tanden, hoe moet je zoiets programmeren, even aan de testkast ofzo?

Weet niet waar dat heen moet gaan....en of dat wel goed gaat komen. Een erfelijek aandoening kan soms generaties doorgaan, tot vervelends aan toe, en volgens jou is dat geen punt?

Erfelijke gebreken lijken me overduidelijk niet in het belang van de dier. Net als geen tanden. Maar dat doen we nu al op zoveel punten, oren en staart zijn daar echt nog altijd de minst gevoelige onderdelen van. Dat is nou net het punt van rassen hebben. En aangezien we het hebben over rassen waarbij mensen vinden dat er grote rechtopstaande oren moeten zijn en een kort stompje als staart zijn dat dingen die in de rasstandaard opgenomen kunnen worden tot op de milimeter precies het liefst. (dus niet zo groot mogelijke rechtopstaande oren en een zo kort mogelijke staart maar zeg (bijv.) 10.0cm rechtopstaande oren en een staartknobbel van 5.0cm. Daardoor voorkom je dat mensen doorschieten in het terugfokken. Sommigen kleine bulldograssen hebben van nature al niks aan staart. Dus het kan wel.

Sowieso ben ik erg van dingen precies vastleggen i.p.v. zo groot mogelijk, kort mogelijk etc. etc. Dit voorkomt excessen. Er is al aan honden geknutseld sinds ze van de wolf afstammen. Hoe zou je anders aan een tekkel of duitse dog willen komen. Neem maar een zijstraat.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:06

Chiqa schreef:
iris82; ik vind het artikel niet echt indrukwekkend. Pijn is maar tijdelijk en gaat weer over is niet levenslang.

Eens. En waarom is het in het Engels eigenlijk?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:41

chiqa: ik vind niet dat 'pijn duurt maar even' het goedpraat eigenlijk...
je zegt een hond te kiezen om het totaalplaatje, maar als flaporen daar echt niet in passen, dan is een bv een Dober NIET het ideale ras voor jouw, klaar? zo kan ik ook zeggen dat ik best wel een retriever wil (bijvoorbeeld), als ik hem altijd mooi kort laat trimmen, de lange haren van de staart knip en hem een rosse kleurspoeling geef zodat ie de kleur van mijn Pincher heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:19

kynshiri schreef:
je zegt een hond te kiezen om het totaalplaatje, maar als flaporen daar echt niet in passen, dan is een bv een Dober NIET het ideale ras voor jouw, klaar?

Idd dan is het klaar, heb je me toch goed begrepen, dan zal dat niet mijn hond worden.

kynshiri schreef:
chiqa: ik vind niet dat 'pijn duurt maar even' het goedpraat eigenlijk..

Zo simpel is het toch ook zie het probleem niet zo :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 19:20

Ik ga me maar niet meer bemoeien met deze discussie. Ik ben blij dat het verboden is. Dieren gebruiken die ledematen (veel) dus missen wel degelijk iets.
Ik vind de argumenten om wel te couperen 'voor het plaatje' te idioot voor woorden.

O en by the way; ik zou een baby ook niet laten piercen, nee. ;)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:11

Chiqa, vind je een beetje vreemd reageren, ben ik niet van je gewent.
Je geeft aan dat je pijn geen punt vind, omdat het maar even duurt? Een hond die dus in elkaar gebeukt word is ook niet zielig, omdat de pijn maar even duurt?
Een dier dat zonder verdoving word gecastreerd is niet zielig, omdat het maar even duurt?
Sinds wanneer is pijn niet meer zielig als het maar even duurt?

@EmEm, je gaat inderdaad offtopic :D PB me volgende keer anders even, kunnen we het er ook over hebben, krijgen we iniedergeval geen groene hulk :D

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:15

@nikki; ik ben het helemaal met je eens; pijn is pijn en geen enkel dier zou pijn hoeven te lijden om het modegenot van de geschifte mens te ondersteunen

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:31

Inderdaad; met dat argument had het onverdoofd castreren van biggen ook niet verboden hoeven worden. ;)