Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:06

Ik ga mee met Nuage, volgens mij wist hij dondersgoed wat hij deed. Maar goed het is inderdaad een beslissing voor de eigenaren zelf. Pas alleen op met de zogenaamde vermenselijking van sommige dingen, hij probeert het niet goed te maken dat hij jou gebeten heeft, nee hondlief zit niet meer stevig in zn roedel, en voor een roedeldier is dat (levens)gevaarlijk, hij zal er dan ook alles aan doen om er weer mooi in te mogen passen. Wat hem niet zal tegenhouden om jou de volgende keer dat je zoiets doet (hem tot iets anders dwingen) jou te corrigeren.

Snelleedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:07

en dat ik fout gehandeld heb ben ik het volledig mee eens. Ik bracht de hond in een benarde positie. Tja, dat doe ik dus nooit weer.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:08

uniekhorse schreef:
Enne.. voor de rest, dit is de beslissing van de eigenaren, leg je er maar bij neer.
Je kunt er toch niks aan veranderen :)

Oh daar leg ik me ook echt wel bij neer hoor. Maar blijf wel mijn ideeën houden over de "omslag" in het verhaal. En dat Snelleedje de "schuld"op zich neemt. De rangorde in dat huis is me volkomen duidelijk :D

En redirectieagressie? Hoe verklaar je het herhaald gegrom naar het baasje?

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:09

Nuage schreef:
Honden bijten echt nooit per ongeluk raak, en ook niet mis. Dat is geen fout.
En wees maar blij, anders waren alle honden ontoerekeningsvatbaar.

Sorry ben ik niet met je eens, gericht vals bijten is anders dan deze situatie.
Dat een hond je aanvliegt terwijl je voorbij loopt, dat is niet per ongeluk.

Volgens jouw zou geen enkele hond, per ongeluk een (bijt) wond aan kunnen richten ?

@ snelleedje, ik ben zeer benieuwd naar een foto van de hond

Anoniem

KiWiKo schreef:
Snelleedje schreef:
chiqa: vind jij het normaal om een hond bij het minste of geringste te schoppen dan? Stoer hoor. Daar werk je agressie van de hond jegens jou mee in de hand.

nah, dit is nou niet echt minste geringste zegmaar :D

Nou idd...,,Maar goed dat jij die vraag steld Snelleedje bevestigd toch wel voor mij dat er bij jullie iets goed mis is gegaan tijdens die opvoeding.
Een hond hoort niet te grommen als het een correctie krijgt, zo simpel is dat gewoon.
Krijgen we wel een grote waffel toe in de vorm van een grom heeft doggie toch echt een groot probleem, en zal ik dit niet nog een keer afstraffen met mijn stem.

Ik geef mijn commando namelijk maar één keer.
Seleentje ik hoop dat jij ook meegaat naar de gedragstherapuit kan je nog een hoop van opsteken.
Snelleedje schreef:
maar voor grommen krijgt hij niet direct een rotschop.Dat vind ik mishandeling.

Rustig maar daarom zeg ik ook;
Chiqa schreef:
en ik hem dat al had verboden.

Goed lezen dus voor je zo hard oordeeld, ik vraag het eerst.
Alleen éénmalig want dat horen ze dondersgoed.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-03-10 00:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Cemlys

Snelleedje schreef:
en dat ik fout gehandeld heb ben ik het volledig mee eens. Ik bracht de hond in een benarde positie. Tja, dat doe ik dus nooit weer.

maar fouten zijn er om uit te leren (zo denk ik er dan toch altijd over), als die er niet waren, leer je niks nieuws meer bij.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:10

slimmerik schreef:
uniekhorse schreef:
Enne.. voor de rest, dit is de beslissing van de eigenaren, leg je er maar bij neer.
Je kunt er toch niks aan veranderen :)

Oh daar leg ik me ook echt wel bij neer hoor. Maar blijf wel mijn ideeën houden over de "omslag" in het verhaal. En dat Snelleedje de "schuld"op zich neemt. De rangorde in dat huis is me volkomen duidelijk :D

En redirectieagressie? Hoe verklaar je het herhaald gegrom naar het baasje?

Ohja maar natuurlijk, ieder mag zijn eigen mening hebben gelukkig maar ! :)
Als iedereen hetzelfde zou denken zou het ook niet goed zijn.

Die redirectieagressie heb ik niet genoemd, kan ik dus niet verklaren.
(mocht deze opmerking ook aan mij gericht zijn).

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:11

uniekhorse schreef:
Nuage schreef:

Sorry ben ik niet met je eens, gericht vals bijten is anders dan deze situatie.
Dat een hond je aanvliegt terwijl je voorbij loopt, dat is niet per ongeluk.

Volgens jouw zou geen enkele hond, per ongeluk een (bijt) wond aan kunnen richten ?

Nou er is wel een uitzondering natuurlijk. Ik denk dat als je een hond bijvoorbeeld laat schrikken in zijn slaap, of sowieso heel erg laat schrikken je dan wel kans zou hebben van een hap die niet agressief bedoelt was. Enkel instinctief.
Maar in dit geval denk ik dat het niet het geval was, dat baseer ik echter op ervaring met mijn eigen hond.
En het is natuurlijk altijd een beetje gissen aangezien niemand van ons erbij was.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:13

ik heb niet alle 20 pagina's gelezen... ik heb zelf een hond die kan bijten als hij zich bedreigt voelt en ook mijn inmiddels ex-vriend een keer gaten gebeten heeft in de hand. bij deze hond is dit angstagressie.
ik zou je zeker aanraden de hond af te leiden van andere honden en niet te laten fixeren, en dus ook niet blijven staan praten met iemand terwijl je hond spanning opbouwt. je kan dan beter doorlopen of in ieder geval wat meer afstand nemen. is dat niet mogelijk laat hem dan zitten en op jou focussen. het is altijd goed om de hond duidelijk te vertellen wat er van hem verwacht wordt qua gedrag.
als je niet weet of het om angstagressie gaat of redirectie-agressie of een rangordeprobleem dan zou ik er zeker eens een gedragstherapeut naar laten kijken. zeker als je castratie overweegt want dat kan angstagressie versterken.
redirectie-agressie heeft mijn hond ook trouwens, als bijv een loslopende hond op hem en mijn andere hond afkomt terwijl ze aan de lijn zitten en hij kan daar niet bij, dan wil hij wel eens bovenop mijn andere hond duiken. dus als dat dreigt te gebeuren hou ik ze met de riemen zo veel mogelijk van elkaar weg en hou zijn riem kort en hoog zodat hij geen kant op kan.
met dit soort honden is het gewoon altijd heel goed opletten wat je doet en zorgen dat je zelf het initiatief houdt. ik denk niet eerlijk gezegd niet dat hij het niet meer zal doen omdat hij geschrokken is, ik denk dat je echt je eigen gedrag in moeilijke situaties moet aanpassen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:13

zitake schreef:
Snelleedje schreef:

maar fouten zijn er om uit te leren (zo denk ik er dan toch altijd over), als die er niet waren, leer je niks nieuws meer bij.

wel lastig als die fout een kind uit de buurt voor het leven tekend...............

bijtende honden kunnen mijns inziens niet in de maatschappij............. aan die mening van mij valt niet te sleutelen, die staat vast :)

ik kan wel begrip hebben voor een hond die bijt............ en ik kan de hond daarin misschien wel honderd procent gelijk geven....... maar dan alsnog, dan alsnog hoort die niet in de maatschappij :)

hoe dubbel wil je het hebben :D :D

de hond is dan echt de "verliezer" the underdog.......... kan moeilijk het kind af laten maken (ook al zou ik dat misschien wel willen :D )
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 27-03-10 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:14

Nuage schreef:
Nou er is wel een uitzondering natuurlijk. Ik denk dat als je een hond bijvoorbeeld laat schrikken in zijn slaap, of sowieso heel erg laat schrikken je dan wel kans zou hebben van een hap die niet agressief bedoelt was. Enkel instinctief.Maar in dit geval denk ik dat het niet het geval was, dat baseer ik echter op ervaring met mijn eigen hond.
En het is natuurlijk altijd een beetje gissen aangezien niemand van ons erbij was.

Jep dat doet 1 jack van mij ook wel eens uit pure schrik als hij slaapt. Mijn fout want ik laat hem schrikken. Heb zijn tandjes ook wel eens gevoeld op zo'n moment maar dat is eigen schuld dikke bult. Hij bijt absoluut niet door hoor, puur een hapje met de voortandjes.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 00:14

Foto gemaakt door Magda:
Afbeelding

Afbeelding

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:15

Nuage schreef:

Nou vooruit, nog eenmaal dan.........

Ja dat doen ze wel. Tenminste sommige honden doen dat wel. Dat heet redirectie agressie.
Dan bijten ze totaal ongericht als reactie op een zeer heftige prikkel. Ze happen dan ongericht, raak of mis, in het dichtsbijzijnde
object omdat ze hun agressie niet kwijt kunnen op datgene dat die prikkel veroorzaakt.
Dit zal dus, zoals sommigen hier vrij hardnekkig vol blijven houden, niet die baby in die kinderwagen zijn omdat die namelijk niet het "object" is dat de hond uitlaat. En dus ook niet het buurmeisje omdat deze ook niet degene is die de hond uitlaat.
Of het buurmeisje moet heeeeeel toevallig stijf tegen de hond aan staan op het moment dat deze een tegenliggende hond staat te fixeren.
De TS en haar vriend moeten heel simpel voorkomen dat de hond nogmaals in deze situatie beland. En dat is echt, echt niet zo moeilijk.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:16

Idd maar goed dat kon je op dat moment (1ste keer bijten) niet weten, daarbij zeg ik ook niet wat je kunt leren uit fouten, wel dat je er iets uit kunt leren, dat is voor elk vrij interpreteerbaar.
Ik ben ook niet voor bijters in de maatschappij, zeg het eigenaars dan ook eerlijk en heb er ook geen problemen mee zo'n honden in te laten slapen. De hond beseft het zelf toch niet wat er gaat gebeuren, en het bespaart hem ook een hoop 'leed'. dus op dat vlak staat dat vast.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:17

Hond gromt als hij op zijn plaats gewezen wordt. De volgende stap is gewoon bijten....

Mooie hond Liezel.... lijkt als twee druppels water op mijn hond. Alleen heeft die nog nóóit gegromd of gebeten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:19

ik vind het wel een hele leuke hond om te zien, maar bij de zitfoto binnen..... krijg ik een naar gevoel...........

zn ogen staan niet goed........... geeft me een een gek gevoel
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 27-03-10 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:19

@ weco: Dat denk ik inderdaad ook niet. Kwestie van goed opletten.

Kennis van mij heeft een hele gave hond, enorm beest, superlief maar een enorm ongeleid projectiel en wordt ook niet consequent genoeg opgevoed. Bij mij of mijn vriend is ie super gehoorzaam, ook buiten aan de riem, maar bij haar zelf valt ie uit naar andere honden en mensen. Puur omdat hij haar niet als ranghogere beschouwd en zij niet adequaat reageert op zijn lichaamstaal of op situaties met andere honden.

Snelleedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:21

hij gromde later nog enkele keren omdat ie waarschijnlijk dacht nog een schop te krijgen. Ik kan me voorstellen dat ie dan gromt. Ga maar bij jezelf na.

Ik had dit kunnen voorkomen door verder te lopen en ik had dit kunnen weten. Maar dacht dat me dit toch niet zou gebeuren. Schijnbaar verkeerd gedacht en ik ben weer even met de neus op de feiten gedrukt.

Voor wat betreft kinderen, ik denk niet dat ie die pakt. Maar voordat ik weer commentaar krijg en voordat ik weer verkeerd denk, ik laat de hond niet meer alleen met vreemde mensen of kinderen. Ik zorg er wel voor dat de hond daar niet meer bij kan komen. O.a. Door tegenwoordig toch maar aan te lijnen. En ja, mocht ie toch los zijn dan pak ik hem alsnog bij zijn halsband. Echt om te voorkomen dat ie anderen bijt. En ik ben na deze beet nog steeds niet onder de indruk van zijn hapkunsten. Ben alleen mijn vertrouwen in de hond even kwijt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:23

snelleedje........... dacht je gisteren niet dat die hond jou niet zou pakken?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:24

Ik denk dat je al een enorm end vooruit bent als je al zijn reacties op andere honden en mensen compleet maar dan ook echt volledig negeert. Doorlopen en desnoods ordinair meesleuren zonder enige emotie te tonen. Simpelweg doen alsof je je hond niet eens ziet, laat staan die andere hond.

slimmerik

Snelleedje schreef:
hij gromde later nog enkele keren omdat ie waarschijnlijk dacht nog een schop te krijgen. Ik kan me voorstellen dat ie dan gromt. Ga maar bij jezelf na.

Ik had dit kunnen voorkomen door verder te lopen en ik had dit kunnen weten. Maar dacht dat me dit toch niet zou gebeuren. Schijnbaar verkeerd gedacht en ik ben weer even met de neus op de feiten gedrukt.

Voor wat betreft kinderen, ik denk niet dat ie die pakt. Maar voordat ik weer commentaar krijg en voordat ik weer verkeerd denk, ik laat de hond niet meer alleen met vreemde mensen of kinderen. Ik zorg er wel voor dat de hond daar niet meer bij kan komen. O.a. Door tegenwoordig toch maar aan te lijnen. En ja, mocht ie toch los zijn dan pak ik hem alsnog bij zijn halsband. Echt om te voorkomen dat ie anderen bijt. En ik ben na deze beet nog steeds niet onder de indruk van zijn hapkunsten. Ben alleen mijn vertrouwen in de hond even kwijt.

Komt allemaal erg consequent over :n Zou op zijn minst toch een gedragstherapeut consulteren. Helpt het niet voor de hond dan misschien voor jou (wat betreft omgang met de hond).
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 27-03-10 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

slimmerik schreef:
Hond gromt als hij op zijn plaats gewezen wordt. De volgende stap is gewoon bijten..

En dat weten blijkbaar heel veel mensen niet.....Of erger nog...Willen dit niet weten. Of denken dat het wel losloopt.
Heb dit toch al een paar keer voorbij zien komen in dit topic bij dit verhaal, maar werd imo niets mee gedaan...
En dan staan ze verbaasd te kijken dat hij bijt. Ik vind het iig niet gek.

Mag hopen dat ze veel opsteken tijdens wat sessies, en de hond het gaat redden.

Kiwiko ik dacht précies hetzelfde...Die blik in die ogen krijg ik de rillingen van.

Snelleedje schreef:

Had liever gezien dat deze hond een piep of gil had gegeven en met de staart tussen de poten met je mee was gelopen....Nee hij geeft nog een grote bek na ook.
Besef je dat wel?

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:25

Prachtige hond liezel !
Ik hoop dat jullie niet weer in zo'n situatie terecht zullen komen.
Blij dat hij nog een kans krijgt :)

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:26

Waar ik me altijd een beetje over zit te verbazen is dat als er een keer iets ter sprake komt mb.t. een hond en een bijtincident er altijd kinderen bij gehaald moeten worden in de trant van wat nou als..... Zonder dat er echt goed wordt gekeken naar de toedracht van het bijtincident.
Alsof elke hond die in een bepaalde situatie een keer gebeten heeft direct verandert in een ongeleid projectiel dat alles op zijn pad zal kunnen bijten. Terwijl een groot deel van de bokkers zich regelmatig op een paar honderd kilo zwaar vluchtdier in de openbare ruimte begeeft zonder er kennelijk bij stil te staan dat zo'n dier ook in staat is om een ander schade te berokkenen. Kun je ook een heleboel 'wat nou als....verhalen' bij bedenken.
Iedere hond kan bijten en weet ook dat hij kan bijten. Net zo goed als een paard kan schoppen. Het is aan ons als eigenaren van wat voor dier dan ook om onze verantwoordelijkheid te nemen en in te spelen op de 'tekortkomingen' in het gedrag van onze dieren om zo de maatschappij te behoeden voor overlast en gevaar dat onze dieren zouden kunnen veroorzaken.
Als elke hond die hier op tafel wel eens naar me hapt zou moeten worden ingeslapen omdat een hond nu eenmaal niet hoort te bijten en het de volgende keer wel een kind i.p.v. de trimster kan zijn dan kan de da hier overigens overuren gaan draaien.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:26

Waarom zo nijdig reageren? Wat helpt dat nou aan de situatie? En denk je dat iemand graag iets van je aanneemt als je op zo;n manier communiceert?