Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:24

:+

Nikka

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:25

Zucht, als je dit gelezen hebt moet je ook gelezen hebben dat dit niet geheel klopt.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:27

Blabla1980 schreef:
Ik las hier ergens iets over kippepootjes aan de hond geven, Niet doen hoor!! kippenbotjes splinteren en kunnen dus schade aanrichten.

Doorgegaarde kippebotjes ja, die zijn zeker niet goed.
Rauwe botjes is geen probleem, want denk je dat honden doen met kippen die ze vangen...om de botjes heen eten?
Die kauwen ze, zoals wij chips kauwen, net zo makkelijk

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:28

Kunnen honden ook een opstopping krijgen van die kauwbotten?
Onze hond heeft er eergister eentje opgekregen (ook voor het eerst, maastal laat hij ze na een dag liggen) En gister heeft hij in de kennel gespuugd en vannacht weer op de slaapkamervloer :\
Brokjes zaten allemaal nog in zijn braaksel.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:30

Nikka schreef:
Zucht, als je dit gelezen hebt moet je ook gelezen hebben dat dit niet geheel klopt.

sorry hoor, ik geef alleen door wat de dierenarts mij altijd verteld om te voorkomen dat iemand die dat niet weet zijn hondjes straks naar de dierenarts mag brengen..hoef je niet gelijk zo te zuchten :(:)

En ik wist inderdaad niet dat het alleen om doorgegaarde botjes ging.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:31

Dat fenomeen ken ik wel ja, onze vorige hond (airdale) slikte wel eens van die zacht gekauwde stukken helemaal in. Dat waren flinke plakken en die spuugde hij dan later ook weer uit, omdat dat gedroogde spul toch slecht bleek te verteren. :P

Dus ik denk dat als zo'n stuk zijn darmen in is gegaan dat hij daar best last van kan hebben.

Het glibbert natuurlijk lekker naar binnen, maar het blijft een groot stuk als het dwars gaat liggen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:36

Kunnen we hier nog iets aan doen qua voeding?
Gewoon zijn brokken (orijen senior) voeren? Of rijst met kip?
Of gewoon eventjes niets?

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:39

Mijn honden eten geregeld rauwe kip, idd heel gevaarlijk :+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:39

wat voor kauwbot heeft hij gehad,en heeft hij wel gewoon gepoept??

mijn honden kotsen hier ook wel eens wat uit,als ze te snel gegeten hebben,of te grote stukken kauwbot ingeslikt hebben,meestal is dat met 1 of 2x braken er wel uit,en ze krijgen gewoon hun voeding daarna :)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:40

zitake schreef:
Deze dingen zijn puur preventief, tandsteen die er al zit zal je er niet mee verwijderen, dus dan is operatief dan toch echt de enige optie.

Hiermee ben ik het zéér oneens!
Ik had er eigenlijk een foto van moeten maken hoe het gebit van mijn York er een jaar geleden uitzag. Maar geloof me, het was zeer bedroevend.
14 jaar oud, en ruim 13 jaar geleefd op brok aangevuld met kauworen, staafjes, af en toe een bot. Ze kon bijna niet meer eten van het tandsteen en de daarbij gekomen tandvleesontsteking. Operatief reinigen was zeer risicovol ivm leeftijd in combi met een hartprobleem.
Nu inmiddels 1,5 jaar op vlees waarvan dagelijks iets met bot. (voornamelijk kippenbot ;) )Haar gebit is gewoon vrij van enige tandsteen of plak! Ik zal straks een poging doen een foto te maken van hoe het er nu uitziet. Inmiddels is ze nu bijna 15 jaar oud.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:46

kimmie261 schreef:
wat voor kauwbot heeft hij gehad,en heeft hij wel gewoon gepoept??

mijn honden kotsen hier ook wel eens wat uit,als ze te snel gegeten hebben,of te grote stukken kauwbot ingeslikt hebben,meestal is dat met 1 of 2x braken er wel uit,en ze krijgen gewoon hun voeding daarna :)

Afbeelding
Zoiets.

Hij is wel veel rustiger als normaal, zat vannacht ook heel 'sip' te kijken. Hij heeft vanmorgen ook niet gegeten. Vanavond maar een paar brokjes geven dan.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:47

Evelli schreef:
Kunnen we hier nog iets aan doen qua voeding?
Gewoon zijn brokken (orijen senior) voeren? Of rijst met kip?
Of gewoon eventjes niets?

Ik zou heel eventjes niets voeren, want als het verstopt zit, gaat dat alleen maar tegen de verstopping aanduwen en komt het er aande verkeerde kant weer uit. :Y)

Gewoon even rustig aankijken of hij gewoon gaat poepen, zo'n stuk huid wordt vanzelf wel weer zachter meestal. (of als er van boven iets groots uitkomt natuurlijk)
Als hij dat weer op gang heeft kun je rustig weer gaan voeren.

Lijkt het erop dat er niets uitkomt, zou ik hem toch even na laten kijken.

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:55

Op de site van farmfood staat trouwens dat het heel erg gezond is als ze ook af en toe paardenpoep eten, natuurlijk niet als de paarden net ontwormt zijn of andere medicijnen hebben gehad.
Vind het alleen een raar idee om even een brokje te pakken en te geven,.. ha ha.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:57

Gewoon aanlijnen en langs een hoop lopen :D
Die van ons eet het neit maar gaat er in liggen rollen. Net als koeienvlaaien. Moet je hem echt bij weg trekken.
(hij is bang voor water en kan dus niet even makkelijk onder de douche)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:04

Hill´s science plan, prima voer, vrij duur (mijn vrouw is dierenarts= inkoopsprijs... ;) ), omdat het weinig ballaststof heeft hoef je er relatief weinig van te geven. Ik geloof dat dit voer alleen door dierenartsen verkocht wordt (maar ben niet 100% zeker).
Verder krijgen ze af en toe rauw schapenvlees (eigen productie).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:05

Bullshit! Zit vol met granen, dat hebben honden helemaal niet nodig.
Dierenartsen verkopen het graag omdat ze er goed voor beloond worden door de fabrikant en er goed geld mee kunnen verdienen :+

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:06

wij geven die denta sticks tegen tandplak, elke dag krijgt ie er een en dat doet echt wonderen! Hij heeft natuurlijk ook wel altijd een been ofzo om op te kauwen..
Verder geven wij brokken van proplan, en bij elke maaltijd een plakje vlees van Duck, anders wordt ie veel te mager.

voor die verstopping zou ik toch even naar de DA gaan als het er niet snel terug uit is..

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:20

maar Kuggur, het is toch helemaal niet goed om een normale brok met vers te geven ?
Tenminste is mij verteld en dat het wel kan met de brokken van farmfood en biofood, omdat die geperst zijn.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:24

Eukanuba, gemixt met speciaal voer van de dierenarts. We hebben een berner met wat artrose, hij is hier al aan geopereerd maar hij bleef soms mank lopen en sinds hij dit voer heeft is er niets aan de hand! Ik weet even de naam niet maar kan dat natuurlijk altijd opzoeken

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:33

Zo wil de hond van mijn dierenarts helemaal niks eten, hebben ook vanalles geprobeerd en nu eet ie gewoon met de pot mee,.. beestje ziet er ook goed uit.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:44

kavama schreef:
maar Kuggur, het is toch helemaal niet goed om een normale brok met vers te geven ?
Tenminste is mij verteld en dat het wel kan met de brokken van farmfood en biofood, omdat die geperst zijn.

Dat kan wél: maar beter geen bot omdat dit moeilijker verteerd. Gewoon spier- en orgaanvlees is geen probleem.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:23

Mijn honden eten graag paardenpoep, alleen moet hij niet te oud zijn en dan lopen ze echte te plukken uit de drollen... Of te wel, volgensmij pakken ze alleen als ze nodig hebben, natuurlijk pas ik erg op dat ze het niet eten als de paarden ontwormt zijn.

Wyah_Rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:29

Wij geven onze maltezer nu harde brokken van pedigree.
Daarvoor hebben we speciale brokken gehad, bij de dierenarts vandaan.
Ze had erge last van tandsteen en tandplak en deze brokken zouden
de vorming hiervan tegengaan. Deze brokken kreeg ze eerst in de kleine
vorm, maar omdat er geen resultaat zichtbaar was werden het grotere
brokken. Om deze brokken normaal te kunnen eten, moest ze erg veel moeite
doen en daarom at ze bijna niets.

We zijn van deze brokken afgestapt en hebben haar nu deze gegeven,
ze eet weer, heeft energie en oogt gezond.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:33

Evelli schreef:
Bullshit! Zit vol met granen, dat hebben honden helemaal niet nodig.
Dierenartsen verkopen het graag omdat ze er goed voor beloond worden door de fabrikant en er goed geld mee kunnen verdienen :+

Heb je in het dagelijks leven óók zo´n grote bek? Geen probleem als je het niet met me eens bent maar termen als "bullshit" zou je beleefdheidshalve achterwege kunnen laten.
Inderdaad, mijn vrouw wordt steenrijk van deze handel, over de ruggen van onze arme slecht gevoede honden :roll: . Ik vertrouw persoonlijk liever de expertise van academisch geschoolde vaklui, dan vage complottheorieen opgepikt van twijfelachtige website´s en fora.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:37

kavama schreef:

Daar heb ik nooit van gehoord, wij geven overigens vers en brok niet gelijktijdig, weet niet of dat volgens deze theorie wat uitmaakt. Er zweven met name op de barf forums vreemde bijna religieuze meningen over hondevoeding rond (zie felle reactie van ene Evelli hierboven...).