Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:18

KiWiKo schreef:
nope kan ik me niet in vinden :)

om de doodsimpele reden dat als een paard in de ochtend een uur in de molen gaat, in de middag een half uur los en in de avond gereden word, het dier ook zijn beweging krijgt :)

en als je procentueel bekijkt hoeveel katten en paarden er gemollesteerd/gestolen worden dat de paarden dan in de overhand zijn

nee ik snap het niet ;) maargoed ik ben blont :)

Als je het zo bekijkt, moet je het vergelijken met een kat die de hele dag in een kattemand zit en er af en toe uitgelaten wordt, net als dat zielige paard waar jij het over hebt.
Een kat die de hele dag kan bewegen zoveel hij wil, kun je toch niet vergelijken met dat paard wat jij steeds aanhaalt?

En nogmaals, laat me eens zien waar jij die procentuele wijsheid vandaan haalt?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:20

MamboBeach schreef:
Mijn katten schijten overigens in mijn eigen tuin.

Maar misschien óók in de tuin van anderen, dat kun jij simpelweg niet met 100% zekerheid zeggen, omdat je niet steeds zicht op ze hebt.
En dan nog, er zjin massa's katten die wél de tuinen van anderen bevuilen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:21

KiWiKo schreef:
weide is minder toezicht :)

de populatie katten overschrijd met duizenden de populatie paarden :) je moet het procentueelgewijs zien :)

Procentueelsgewijs betwijfel ik het ook heel erg of het zo is ;)

En ik vind het daarnaast ook niet bepaald het belangrijkste onderdeeltje om naar te kijken eigenlijk omdat het niet zo'n grote dreiging is bij paarden , als dat het voor een kat is om onder een auto te komen of een verkeerde buurman te treffen :)

Hee maar Kim , je bent zelf voor je eigen paard toch ook behoorlijk pro-buiten :D

Een kat kun je "binnen" gewoon veel en veel meer voorzien in zijn natuurlijke behoeftes , dan een paard op stal :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:22

heeee. maar de kat kan nog steeds niet de natuurlijke behoefte van jagen aanhouden :)

dus is de kat de sjaak :)

dat stalpaarden niet kilometers lopen voor hun vreten is omdat het in de bak/ruif gegooit word

maar stalpaarden zijn zielig en binnenkatten niet..........

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:24

KiWiKo schreef:
heeee. maar de kat kan nog steeds niet de natuurlijke behoefte van jagen aanhouden :)

dus is de kat de sjaak :)

dat stalpaarden niet kilometers lopen voor hun vreten is omdat het in de bak/ruif gegooit word

De kat hoeft ook niet te jagen, die krijgt zijn eten ook netjes in de bak.

En mijn (en ik denk vele binnenkatten) jagen echt op van alles en nog wat hoor, het maakt ze niet uit of dat nu een vogeltje of een nepmuis, of een dikke spin is.

Relatief hebben ze echt (ik denk zelfs de kat nog meer) evenveel ruimte.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:26

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:31

Ja en? Hier staat alleen hoeveel katten en paarden er in Nederland zijn. Wie er procentueel het meest gestolen of mishandeld wordt, kun je hier niet uithalen.

En die 80.000 paarden vallen andere mensen niet lastig door in de tuin te poepen of tegen iemands achterdeur aan te sproeien, dat doen al die katten wel. Beetje asociaal, vind je niet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:32

Stalpaarden zijn zielig omdat alles voor hun bepaald wordt :)

Wanneer ze mogen bewegen en hoe , wanneer ze eten krijgen , wanneer ze "schoon" mogen staan en wanneer in hun eigen stront , wanneer ze contact met een ander mogen hebben en wat voor een contact....ik zou bijvoorbeeld gek worden als stalpaard :)

Als binnenkat echter niet , omdat je dan zelf de vrijheid hebt om te doen wat je wilt , wanneer je wilt , waar je wilt...verschillende plekken om te liggen / spelen / jagen , zelf bepalen wanneer je een dutje wilt doen en waar , wanneer je wilt rennen en waar....enz. enz. Dat verschil is enorm en zie jij heus wel :)

Dat jagen kunnen ze ook prima op een touwtje / balletje / speelgoedmuisje / elkaar.

En dat ze dan geen vogeltje dood kunnen bijten (nouja , martelen tot de dood erop volgt....) tja dat is dan maar een klein gemis hoor want het "jagen" op iets dat raar beweegt dat is nu juist het leukste :j

Het jagen is maar zo'n klein stukje van alle behoeftes....iedereen moet wat inleveren :P

Een paard op een fijne wei wordt ook in zijn belangrijkste behoeftes voorzien , maar zou bvb. ook liever een partijtje n*uken in een echte kudde , en over heuvels en door riviertjes galopperen op zoek naar weelderige grasgronden , maarja... :P

In ALLE behoeftes kun je toch niet voorzien , dus dan is het afweging tussen zoveel mogelijk vrijheid , en nog acceptabel gevaar. En overlast aan anderen tot een minimum beperken is ook erg belangrijk :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:34

uiteraard heel niet sociaal :)

maar dat neemt niet weg dat je paard evenveel kans heeft om gestolen/gemollesteerd te worden als welke kat dan ook :)

dus het stelen mollesteren excuus kan niet meer gebruikt worden :)

althans als een stalpaardenhouder deze aandraagt kan die niet meer gezien worden als onzin :)

stelen en mollesteren is dus een goed excuus om het paard op stal te houden :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:37

Diablo schreef:
Ja en? Hier staat alleen hoeveel katten en paarden er in Nederland zijn. Wie er procentueel het meest gestolen of mishandeld wordt, kun je hier niet uithalen.

En die 80.000 paarden vallen andere mensen niet lastig door in de tuin te poepen of tegen iemands achterdeur aan te sproeien, dat doen al die katten wel. Beetje asociaal, vind je niet?

Nogmaals.. katten die opgevoed zijn doen het niet in de tuin van de buren.. Daarnaast vallen erg veel paarden mensen lastig hoor.. Hoeveel paardenmest je hier wel niet ziet liggen op het fietspad of op de auto weg..

Dus die vergelijking gaat niet op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:43

Kiwiko : Tja , als je je paard op stal houdt omdat hij anders gestolen en kapot gemaakt kan worden.....moet je zelf ook binnenblijven , en je kinderen ook , en je katten al helemaal want behalve het stelen en kapot maken vanuit het eigen erf (zoals bij een paard in de wei) komen daar ook nog 1001 extra gevaren bij van de kat die ZELF op pad gaat , de straat op en op allerlei erven van andere mensen die dat niet allemaal gezellig vinden , dat maakt het grote verschil vergeleken met het paard dat gewoon in zijn eigen wei staat :) Dus al streep je dat tegen elkaar weg , het gevaar op eigen erf , dan loopt de kat nog steeds een veel groter risico.

Nessah : als jij denkt dat jouw katten ècht nooit ergens ander piesen of keutelen (wat bijna niet kan als ze veel buiten je eigen erf zijn ;) ) dan wil ik je gerust geloven hoor om de discussie simpel te houden :P Maar ik neem toch aan dat jij ook wel weet dat heel veel katten het juist heerlijk vinden om elders een mooie drol te draaien / hun geurtje af te sproeien.

Maar goed , laten we even de paardendrollen in de openbare ruimte (op de weg) wegstrepen tegen de kattendrollen in de openbare ruimte (onder heggen en gemeenteplantsoentjes enzo) , dan blijven de kattendrollen en pies in achtertuintjes en piesen tegen spullen van andere mensen (voordeur , auto enz) nog over , dus de kat geeft toch echt meer overlast hoor. :)

En daarnaast dan nog dat loslopende katten soms ongewenst bij mensen naar binnen gaan die in de zomer ook even de tuindeur open willen zetten.
Of de cavia op het gras / vogeltjes in het buitenhok belagen van mensen in hun eigen tuintje. Dat is ook overlast :)

Beide punten van gevaar en overlast voor en door paarden , staan echt niet in verhouding tot dat voor de kat :)

Nessah

Re: Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:46

Mijn katten zijn opgevoed dat ze de kattenbak gebruiken en zij komen dus binnen om hun behoeften te doen. Kwestie van goed opvoeden.

Ach en loslopende honden springen soms wel tegen je op, paarden op het strand gaan soms aan de kletter, de hanen van de buren kraaien en om niet te vergeten blaft de hond van de buurvrouw bij het gaan van de bel..

Kan je beter op een onbewoond eiland gaan wonen, heb je nergens last van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:47

Jagen op een speelgoedmuis is toch geen jagen, tenminste vind ik niet.
Katten die buiten lopen worden niet per definitie platgereden, vergiftigd (dat kan met je hond ook gebeuren tijdens het dagelijks rondje park), ze terroriseren niet per definitie en mot met andere katten hoort er bij.
Ik zit ook met flapperende oren naar dit topic te luisteren. Het is hier in de omgeving heel normaal dat de katten buiten lopen. Alleen de dure raskatten worden binnen gehouden.
Mijn katten worden doodongelukkig van binnen zitten, frisse lucht is gezond. Geweldig hoe ze de muizen om het huis vangen, de kikkers wat minder, maar die eten ze op.
Tijdens het uitvliegseizoen van vogels houd ik ze even binnen.
Maar altijd binnen, nee hoor.
En als mij katten in de tuin van een ander poepen, bij mij gebeurt precies het zelfde, andersmans katten zitten hier in de voortuin. En als mensen een kat vervelend vinden, gooi er een emmer water over dan komen ze niet weer. Ze weten precies waar ze wel en niet gewenst zijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:11

pmarena schreef:
Een paard in een stal is sneu omdat zo'n dier gewoon in een gevangenisje in zijn eigen stront staat , en de benen niet kan strekken :)

Een kat die binnengehouden wordt heeft als het goed is een flinke ruimte tot zijn beschikking en wat speelgoed , waardoor hij kan rennen , spelen , jagen , keuze heeft uit diverse slaapplekjes....en dan vaak ook nog samen met minstens 1 andere kat waardoor ze samen kunnen spelen :)

Die beestjes kunnen dus tòch gewoon lekker de hele dag hun eigen gang gaan en een eigen ritme hanteren waneer ze wat willen doen.

Dat is een hele andere situatie dan een opgehokt paard , dat er misschien eens een uurtje uitkomt als de eigenaar daar zin in heeft....en alleen in dat uurtje mag het paard zich even uitleven. Als hij dat al mag , want vaak wordt het beestje dan alsnog aan een touwtje gehouden.

Natuurlijk is het voor een binnenkat wel sneu dat het beestje nooit eens lekker uitwaait , en minimaal een ren is wat mij betreft wel een must want "buiten" vinden katten ZO fijn :j

Een paard in de wei geeft veel minder risico's dan een kat los.

In de wei kan een paard een blessure oplopen , dat klopt. Altijd in de stal staan is ook niet bepaald gezond , maar dat terzijde ;) Maar dat is een acceptabel risico vind ik , de positieve effecten van het lekker buiten lopen wegen gewoonweg veel zwaarder dan die mogelijke blessure , die je in heel veel gevallen ook kan voorkomen. En als een paard hinkend in de wei loopt , dan ZIE je dat , en kun je ingrijpen waardoor je het direct comfortabeler kunt maken voor het beestje.

Een kat die buiten rondloopt staat bloot aan veel meer gevaren , onzekere factoren en er kunnen de vreselijkste dingen mee gebeuren. Als een kat geblesseerd raakt buiten , dan zie je dat niet en kun je ook niet ingrijpen. Bovendien kan het VEEL ernstiger / pijnlijker / dodelijker zijn dan wat er met een paard in de wei kan gebeuren...

En daarnaast dan nog dat het asociaal is dat jouw kat anderen tot last is. Doordat hij poept en piest in andermans tuin , andermans katten terroriseert , andermans vogels / vissen / enz. terroriseert , wilde diertjes terroriseert , terwijl die het al moeilijk genoeg hebben (zeker in de winter) en dat een oneerlijke strijd is tegenover een goed uitgeslapen , wel doorvoede huiskat...

Redenen genoeg dus om je katten binnen je eigen huis & tuin te houden , maar je paard wel zoveel mogelijk buiten te willen :j

_/-\o_

amen

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:39

Onze 2 katten komen wel buiten,de ene hebben we al negen jaar en die komt nooit verder dan een bepaald paaltje in de buurt.De andere is een angsthaas en loopt soms heel stoer over het trottoir voor het huis,maar verder gaat hij ook niet...ik moet er niet aan denken dat er wat met ze zou gebeuren.Maar stelen gaat moeilijk aangezien het 2 vuilnisbak-katten zijn.En nog iets:Ze slapen het liefst de hele dag in mijn bed. :') 's Nachts blijven ze binnen en meestal lopen ze dus alleen in de tuin of over de parkeerplaats.
Er is nog niks bijzonders gebeurd.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:50

Katten binnen? Goed zo! +:)+

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:51

Diablo schreef:
zap schreef:
En ik kan niet mijn paard verderop zetten, want dan kan ik er niet meer komen ;). En inderdaad, er is geen andere stal in de buurt (en ik heb het getroffen ;))

Dus wat is nu het verschil?

Het verschil is, dat een paard in een stalletjes staat van 3 bij 3 en een kat een heel huis tot zijn beschikking heeft.

Waarom moet een paard in een stal van 3 bij 3 staan als hij geen 24/7 weidengang heeft? Dat is iets waar ik ook erg over val. Waar wordt er naar gekeken? Of een paard staat 24/7 binnen óf een paard staat 24/7 buiten...ooit van een middenweg gehoord?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:55

pmarena schreef:
MamboBeach schreef:
pmarena, op die wilde diertjes jagen is wel de natuur... Als ik het zo mag zeggen ben jij precies het type die ik niet ben en wat ik mutserig vind. Maar hier heb je het weer, als jij denkt dat dit leuk en goed is voor je dieren, helemaal zelf weten...

Pardon , wat voor type ben ik dan ? :)

Leg dat eerst een even uit , en vertel dan waarom dat zo anders is dan hoe jij bent ? Nu word ik nieuwsgierig :)

Hoe weet je trouwens zeker dat jouw katten alleen bij jezelf poepen ? Het KAN natuurlijk , maar lijkt me sterk dat een kat die overal rondloopt , nooit eens ergens anders tegenaan piest of een lekkere drol draait als hij nodig moet of ergens lekkere losse aarde / zand tegenkomt :D

Op beestjes jagen is de natuur inderdaad , maar ik vind het best netjes als mensen dat ook als reden meenemen dat hun dieren geen anderen lastig hoeven te vallen. Zo zijn er wel meer voorbeelden van wat iemands "natuur" graag wil , maar dat ook niet mag. Het is de "natuur" ook dat een kat de hamster van het baasje op wil vreten , mag ook niet :) Het is ook de "natuur" van het paard dat die een roofdier van zijn rug af bokt , mag ook niet :) Het is de "natuur" van een peuter om een dier aan zijn staart te trekken , mag ook niet :P

Op zich is het lolletje van een weldoorvoede huiskat toch niet belangrijker dan het leven van een vogeltje o.i.d. ?

Ik vind het wel getuigen van dierenliefde en een sociaal karakter als je ervoor zorgt dat jouw dieren anderen niet lastig vallen en tòch alle vrijheid krijgen om lekker hun ding te doen , inclusief jagen en spelen , en daar hoeft echt geen bloed voor te vloeien :)

Ik eet ook vlees en ja, ik denk dat mensen vlees echt nodig hebben in een normale mate en ik ben echt geen vleesmens maar ik denk er wel zo over. Dus in zekere zin vind ik mezelf dan toch 'belangrijker' dan die koe of dergelijke zoals jij het stelt.

Dat mijn katten hun behoefte bij ons in de tuin doen weet ik omdat ik dat zie en ik precies weet waar. Ook hebben wij los zand liggen en daarin doen ze ook heerlijk hun behoefte en ze lopen niet verder weg dan onze tuin. Als ik de honden uitlaat wel en dan poepen of plassen ze wel eens in het gras bij het water.

Ik vind mijzelf niet zo mutserig en jou dus wel! ;) Maar ik probeer het van 2 kanten te bekijken en ik snap jouw punten ook wel hoor alleen zelf doe ik het anders. :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:56

Diablo schreef:
MamboBeach schreef:

Maar misschien óók in de tuin van anderen, dat kun jij simpelweg niet met 100% zekerheid zeggen, omdat je niet steeds zicht op ze hebt.
En dan nog, er zjin massa's katten die wél de tuinen van anderen bevuilen.

Die van mij dus niet, heb ik net beantwoord. :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:57

KiWiKo schreef:

:= :x

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:57

als mijn kat buiten geweest is en ze moet schijten komt ze naar binnen en gaat op de bak! ik heb liever dat ze het bij de buurman in de tuin doet maar helaaas....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:59

Nessah schreef:
Nogmaals.. katten die opgevoed zijn doen het niet in de tuin van de buren.. Daarnaast vallen erg veel paarden mensen lastig hoor.. Hoeveel paardenmest je hier wel niet ziet liggen op het fietspad of op de auto weg..

Dus die vergelijking gaat niet op.

Mijn katten waren altijd perfect zindelijk, maar als ze buiten waren, waren ze buiten en deden ze het ook buiten. En dat doen de meeste katten, dat is nou net het probleem. Katten die het niet doen, zijn volgens jou niet opgevoed (wat ik dus niet vind), die kattenbaasjes zijn dus nog asocialer dan ik dacht door hun kat maar bij een ander te laten poepen.

En die 80.000 paarden (waarvan er praktisch niet één losloopt) vallen mensen vast niet zoveel lastig dan die 3,3 miljoen katten (waar van er héél veel wel loslopen), denk je wel?

KiWiKo schreef:
maar dat neemt niet weg dat je paard evenveel kans heeft om gestolen/gemollesteerd te worden als welke kat dan ook :)

Dat is niet zo en dat weet jij ook wel, je wilt alleen nu je gelijk halen ;) . Een paard in de wei (waar over het algemeen ook nog toezicht is) loopt een stuk minder kans om gemolesteerd te worden dan een kat die zonder toezicht overal loopt waar hij wil. Mijn paard komt niet in de tuin van een kattenhatende buurman, eet niet van rattegif wat misschien niet voor de kat bedoeld is, maar wel gegeten wordt, komt over het algemeen minder snel onder een auto dan de kat, komt niet in tuinen waar bloeddorstige katetende honden komen...moet ik nog even doorgaan? Natuurlijk is de kans op molestatie/diefstal vele malen groter bij een kat.

Mindim schreef:
Jagen op een speelgoedmuis is toch geen jagen, tenminste vind ik niet.
Katten die buiten lopen worden niet per definitie platgereden, vergiftigd (dat kan met je hond ook gebeuren tijdens het dagelijks rondje park), ze terroriseren niet per definitie en mot met andere katten hoort er bij.

Mijn kat vindt het wel jagen, te zien aan het plezier wat hij er aan beleeft.

Katten worden niet per definitie platgereden, maar hoeveel (al dan niet dode) katten ik wel niet aan de weg heb zien liggen.....stuk minder in ieder geval dan platgereden paarden :D .
En van mijn 4 katten zijn er twee doodgereden en één is overleden aan rattegif, dus bij mij was dat percentage toch wel vrij hoog. En dan woon ik nog wel achteraf.....

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 12:59

Mijn binnenkatten zijn niet zielig hoor. :D
En stalpaarden ook niet als ze genoeg beweging krijgen.

En waarom in hemelsnaam paarden bij deze discussie betrekken? :+ Het gaat over het binnen of buiten houden van katten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:00

Buiten. Ik snap niet hoe mensen erop komen om een kat binnen te houden. Maar dat is mijn bescheiden mening... Honden hou je toch ook niet binnen? En die kunnen ook gewoon overal lopen enzo hoor....

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 13:00

Honden moeten naar buiten om hun behoefte te doen...katten niet. ;)

Maar ook honden staan hier niet ter discussie. ;)