Hoe reageer jij als jou hond aan de lijn aan wordt gevallen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:24

Chiqa schreef:
Vandaag weer een gebeurtenis ben benieuwd hoe jullie gehandeld zouden hebben.

Donna liep aan de lijn in de verte liep een oudere labrador met een bal, los. Eigenaresse liep ver voor het ding uit.
Omdat er een losloopgebied naderde knipte ik Donna los, leek wel of ze wilden spelen.
Het was een smal paadje dus niet erg handig maar ach ze speelden leuk. Donna pakte haar bal af en de eigenaar zei niets, dus ik dacht dat het geen probleem was, ze keek op een afstandje toe.
Donna heeft niets met ballen, dus wilde hem aanbieden zodat de labrador hem kon pakken echer die viel ineens uit het niets aan luid grauwend grommend en uithalen.
Donna beet natuurlijk van de af en liet de bal meteen vallen.

Omdat ik even benieuwd was hoe de eigenaresse van de labrador zou reageren, wachtte ik even maar ze zei alleen maar 'foei Candy!' met een lichte verontwaardiging in haar stem.
Honden bleven doorgaan en dat ding had zn bal al terug, toen heb ik gebruld dat beiden moesten kappen, gingen nog door en heb toen een slinger met mn riem naar haar hond en die van mij gegeven.

De eigenaresse was overduidelijk beledigd, zag dr kijken naar mij, maar durfte niets te zeggen. Ik riep Donna bij me (Ze kwam meteen) en lijnde haar aan, de andere lijnde niet aan en liep een andere kant uit.

Hoe hadden jullie dit aangepakt?

Dat is nu precies de reden waarom ik de bal van mijn hond altijd afpak als er een andere hond aan komt. Ze is daar ook zo fel op, moet wel zeggen dat ze nog nooit heeft gebeten het maakt een hoop herrie, maar als de andere hond uit de buurt van haar bal gaat is het ook meteen weer prima en speelt het weer verder. Toch neem ik het risico liever niet. Laat haar dus ook niet gauw spelen met een andere hond dat een speeltje heeft. Om een of andere reden is een bal/touw/frisbee/stok altijd 10x leuker als een andere hond hem ook wil :+ . (Laatst ook was een herder met een stok aan het spelen (was vrij klein had eerst niet door dat ie hem vast had daarom liep die van mij ook nog los) herder laat stok los, ze pikt hem direct in en als de herder dan in haar buurt komt om hem terug te pakken begint ze meteen een heleboel drukte te maken. Als ik die stok op zo'n moment afpak is het meteen weer goed en gaat ze vrolijk met de herder spelen(kon hem zelfs aan de herder geven zonder dat ze daar problemen over maakte).

Moet wel zeggen dat ik dat gesnauw niet altijd een probleem vind, zolang het bij een beetje showen en waarschuwen blijft. Soms moeten ze dat even uitzoeken meestal is het meteen over als een van de twee even ligt oid. (Als ze allebei niet toe willen geven trek ik ze met dat gesnauw en gespring ook weg hoor,maar ze hoeft ook niet alles toe te laten van een andere hond of andersom.)

Is een turkse hond, och ja mijn hond kan je ook niet verstaan hoor want die heeft van die flappen voor zijn oren :Y) :+ . Heel zielig ze kan echt totaal niet luisteren, alleen het geluid van brokken die in een bak vallen komt door die flappen en het woord koekjes :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:26

Liedje, vind je het heel erg dat ik keihard moest lachen om jouw post? :))

Ben het overigens wel met je eens, hoor, maar die laatste paar regels waren zo grappig :))

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:32

Haha, het is echt zo het is een verschrikkelijke aandoening het heeft golden retrieveris :Y) .

Ze luisterd ondertussen wel redelijk hoor, maar toen ze nog aan het puberen was had ik dat ook wel een paar keer kunnen roepen naar mensen in het bos. :+ . Maar goed dat je het woord koekjes soms in noodgevallen ook in het bos kunt roepen, en de meeste dingen niet spannender zijn dan koekjes :+

EDIT:Typo
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 09-11-09 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:35

Ik geef altijd eerst eenharde dreigende brul en beweging reageren ze nog niet krijgt ie een trap.

beter een trap van mij dan ze nek door gebeten door me hond.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:39

hyppolyte schreef:
Hier had ik een beetje overhen gelezen, dat is toch wel echt de meest achterlijk opmerking ooit!!! _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Maar dat zal toch even mooi worden, ga dat beest opvoeden of laat hem niet los, dat arme meisje op het paard is nu de dupe van zijn achterlijke gedrag (ter verduidelijking, van de eigenaar dus). Is het met haar trouwens nog wel goed afgelopen?

Op de manier waarop ik het zei, zou zelfs een doofstom persoon nog begrijpen dat hij op moest rotten :+
Ben niet echt naar meiden toe gelopen omdat ik met 3 honden liep. Wou niet meer chaos veroorzaken door er met mijn hondje tussen te gaan staan (al denk ik niet dat deze veel zullen doen ), maar later liepen ze achter me. Ze liep er naast dus denk wel dat ze een flinke klap heeft gehad.
Mevrouw beweert ook dat de hond doosdbang is voor mensen... Vandaar dat de hond ook op mij af kwam stormen :+

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:27

BEn je lekker mee als je voor een lekker ontspannend strandritje gaat, oh wat heb ik een hekel aan dergelijke mensen :n. Heeft dat mens nog wel het fatsoen gehad om even excuses te maken aan dat meisje?
En al zou je niets hebben gezegd, je lichaamstaal zegt meer dan voldoende voor zo'n hond hoor :j. Ja, die hond zal inderdaad vreselijk bang zijn geweest toen ie zo rechtstreeks op je af kwam rennen _O-, sommige mensen! _-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:22

liedje89 schreef:
Haha, het is echt zo het is een verschrikkelijke aandoening het heeft golden retrieveris :Y) .

Ze luisterd ondertussen wel redelijk hoor, maar toen ze nog aan het puberen was had ik dat ook wel een paar keer kunnen roepen naar mensen in het bos. :+ . Maar goed dat je het woord koekjes soms in noodgevallen ook in het bos kunt roepen, en de meeste dingen niet spannender zijn dan koekjes :+

Volgens mij is het de puberitis, want die van mij heeft het ook met enige regelmaat, en da's echt een Duitse Herder :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:33

Zo ik heb nu dus officieel denk ik 'ruzie' met de eigenaresse van dat beest van zondag die Donna greep.
Vanmorgen in alle vroegte kwam ik ze tegen, ik herkende ze in eerste instantie niet omdat het erg donker was, 90% hier een labrador heeft en het ook nog eens mistig was.
Ik had Donna aan de lijn, merket al dat ze niet graag naar de hond wilde die op haar af kwam rennen met een bal, ding liep los.

Ik zei dus vriendelijk goedemorgen, maar tot mijn verbazing kreeg ik geen reactie terug tot het kwartje viel, dat was dat mens van zondag die niets zei toen haar hond mijn hond greep.
Omdat ik toen een lel met mijn riem heb gedaan richhting eerst mijn hond (Die zich alleen verdedigde) en vervolgens naar die van haar (Omdat ze wat stoïcijns voor dr uit stond te staren) is zijn nu dus boos op mij. }>

Ipv dat ze haar excuses aanbied en mij gewoon gedag zegt, is ze boos omdat ik haar hond aanpakte.

Hebben jullie ook wel eens zoiets meegemaakt? Dit is dus mijn eerste keer, volgende keer eis ik van haar dat ze dat kreng aanlijnt, anders maak ik een melding bij de politie.(Honden mogen daar niet los)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:34

Yamcha schreef:
liedje89 schreef:

Volgens mij is het de puberitis, want die van mij heeft het ook met enige regelmaat, en da's echt een Duitse Herder :))

Misschien komt het dan toch niet door die vreemde flappen voor der oren :o . Nou ja misschien kunnen ze daar nog ooit een speciaal gehoorapperaat voor maken, voor oost-indische doofheid :P , tot die tijd hou ik mijn honden wel wat vaker aan de lijn tijdens de puberitus.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:42

Chiqa schreef:
Zo ik heb nu dus officieel denk ik 'ruzie' met de eigenaresse van dat beest van zondag die Donna greep.
Vanmorgen in alle vroegte kwam ik ze tegen, ik herkende ze in eerste instantie niet omdat het erg donker was, 90% hier een labrador heeft en het ook nog eens mistig was.
Ik had Donna aan de lijn, merket al dat ze niet graag naar de hond wilde die op haar af kwam rennen met een bal, ding liep los.

Ik zei dus vriendelijk goedemorgen, maar tot mijn verbazing kreeg ik geen reactie terug tot het kwartje viel, dat was dat mens van zondag die niets zei toen haar hond mijn hond greep.
Omdat ik toen een lel met mijn riem heb gedaan richhting eerst mijn hond (Die zich alleen verdedigde) en vervolgens naar die van haar (Omdat ze wat stoïcijns voor dr uit stond te staren) is zijn nu dus boos op mij. }>

Ipv dat ze haar excuses aanbied en mij gewoon gedag zegt, is ze boos omdat ik haar hond aanpakte.

Hebben jullie ook wel eens zoiets meegemaakt? Dit is dus mijn eerste keer, volgende keer eis ik van haar dat ze dat kreng aanlijnt, anders maak ik een melding bij de politie.(Honden mogen daar niet los)

Ik stel het ook niet op prijs als iemand anders mijn hond een tik geeft. Maar als je bang bent dat een van de honden echt gewond kan raken snap ik ook best dat je ze uit elkaar wilt hebben en niet perce zin hebt om je handen er tussen te steken.

Je kan inderdaad best vragen of ze hem aan wil lijnen als jij met je hond passeeerd ik vind het ook heel onbeleeft om je hond in een gebied waar ze niet los mogen, niet aan te lijnen als er een andere hond aan komt die wel is aangelijnt. Maar als ze zonder bal geen problemen geeft is het natuurlijk niet perce nodig en word het er niet echt gezelliger op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:33

liedje89 schreef:
Ik stel het ook niet op prijs als iemand anders mijn hond een tik geeft. Maar als je bang bent dat een van de honden echt gewond kan raken snap ik ook best dat je ze uit elkaar wilt hebben en niet perce zin hebt om je handen er tussen te steken.

Uiteraard zou het ook niet op prijs stellen, alleen ging dit er dusdanig fel aan toe dat ik mijn handen dr niet aan druften te wagen, die vrouw deed gewoon niets en keek alleen maar toe.

MamboBeach

Re: Hoe reageer jij als jou hond aan de lijn aan wordt gevallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:51

Ik vind dat de vrouw jou geen excuses hoeft aan te bieden. Je had haar ook even iets kunnen vragen toch? Ik zou het ook niet leuk vinden als je 1 van mijn honden een lel zou geven...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:02

Als mijn hond een andere hond grijpt mag een ander haar best een lel geven. Ik heb van de week ook nog uitgehaald naar een andere hond die mijn hond greep (raakte uiteindelijk mijn eigen hond, maar goed).
Ik vind niet dat chiqa in deze verkeerd gehandeld heeft, alleen of de vrouw excuses moet aanbieden? Tja, waarschijnlijk is ze zich van geen kwaam bewust en denkt ze juist gehandeld te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:08

Goof schreef:
alleen of de vrouw excuses moet aanbieden?

Ik bedoel meer in de zin van dat ze mij even had kunnen waarschuwen toen ik vroeg of ze mss even samen konden spelen.
Jahoor, dat kon. Nou dat bleek dus niet, dat ding had gewoon balnijd. Erg banketstaaf om dan een jonge hond erbij te laten.

MamboBeach schreef:
Je had haar ook even iets kunnen vragen toch?

En dan mijn hond voor het leven laten beschadigen? Nee dankje deze dame was niet van plan de twee honden uitelkaar te halen ze liep gewoon weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:48

liedje89 schreef:
Yamcha schreef:

Misschien komt het dan toch niet door die vreemde flappen voor der oren :o . Nou ja misschien kunnen ze daar nog ooit een speciaal gehoorapperaat voor maken, voor oost-indische doofheid :P , tot die tijd hou ik mijn honden wel wat vaker aan de lijn tijdens de puberitus.

Whaha, ik zie meneer Dimo al, die schaamt zich dood wss.

Had pasgeleden even een puppylijn, kon mijn gewone lijn niet vinden (bleek later in de hondenmand te liggen :? ) vond ie ook niks, hij is géén pup meer en dat wil hij weten ook :')

@ Chiqa: dat wordt op sommige cursussen geleerd idd, weglopen als je hond ruzie heeft, om dat ie dan geen steun aan de baas heeft. Mss was ze zich wel van geen kwaad bewust. Hoe dan ook, zou ik wel mijn excuus aanbieden als mijn hond de jouwe zou aanvallen. Ik blijf het een heel vervelende situatie vinden, vind absoluut niet dat ze correct gehandeld heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:45

Yamcha mss had ik ook door moeten lopen, maar ik twijfeld, Donna was overigens ook gewond zag ik later, een plek op dr kop met bloed. Niet ernstig maar toch.

Kijk het is gewoon zo, met een labrador of poedel kan je vrij snel ergens mee wegkomen, maar met een vechthond of zgn. 'verboden' hond' zoals onwetende bevooroordelde buren vaak zeggen heb je sneller een confilct, dat valt mij gewoon op.

Donna is absoluut niet vals, eerder een vrolijk spring in het veld, wil graag aandacht en kan ruw spelen, dat is gewoon het ras.
Je weet dat zelf ook wel met een herder, heb jou topic ook gelezen, ze worden als znel agressief of dominant genoemd.
Jij en ik doen veel met onze honden, maar de meeste mensen die ik hier rond zie lopen met een doorsnee lab...Die zeggen nog braaf!! als de hond grauwend en spuwend hun over het veld trekt (Omdat ze al lang blij zijn dat ze uberhaupt de hond kunnen houden)

Ach...ik heb weer wat geleerd, ik doe mijn hond niet meer los bij honden die ik niet ken.
En dan maar voor lief nemen dat de meeste mormels loslopen, en vriendelijk blijven vragen of ze de hond bij zich willen houden als ik er niet mee weg kan komen.
Donna wil alleen maar spelen hoor, maar het is nu twee keer raak geweest, een keer met die teckel die losliep en vals als een duivel (Mn beginspost) eigenaar deed niets en nu dit weer.

Ik ga geen risico meer nemen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 00:09

Zelf neem ik ook eigenlijk geen risico hoor. Maar pas had ik toch ook dat Boris mooi niet meer kwam toen ik hem riep, is geloof ik goed gegaan, heb namelijk wel het begin gezien (was de bocht om en als ik terug zou lopen dan kan ik het de volgende keer echt wel schudden met roepen, dat is nog veel gevaarlijker in dat gebied) maar dan zit ik ook met een steen in mijn maag, want je scheept toch een andere eigenaar met jouw niet luisterende hond op. Haar hondjes liepen overigens ook los. Anders mag Boris er niet eens los naartoe.

Zelf ben ik trouwens ook voorzichtig met duitse herders, we hebben twee echte valse dieren (en nog een halfvalse+een ander setje honden flink vals, maar die zijn herkenbaar) namelijk rondlopen en ik vind het lastig de herders uit elkaar te houden. Liever 1000x te vaak aangelijnd dan één keer te weinig. Want ik heb gezien wat voor schade die 2 hebben aangericht bij een hond van zo'n 70 kg, dat was echt al niet mals, hechtingen erbij en al, puur vanwege het willen snuffelen (en oost-indisch doof). Dat zou Boris, 7kg, echt niet overleefd hebben.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 01:34

_O- Mensen met een doorsnee-lab! Geweldig! Ik ben blij dat ik ze heb en nee hoor, ik denk niet dat je er makkelijker mee weg komt...
Laat ik het zo zeggen, ik maak het heel weinig mee dat er iets gebeurt, gelukkig...

Ik denk dat die vrouw het misschien niet helemaal doorhad of dat ze het niet heeft begrepen.
Als de hond zo fel is op de bal had ze de bal beter kunnen afpakken maar misschien was ie nooit zo fel.
Maargoed, er zit haar iets dwars, dat is wel duidelijk. Ik zou gewoon op de man afvragen, als ik haar nog eens tegenkwam, wat er aan de hand is. Maargoed, dat ben ik. :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 03:06

ik heb dit laatst mee gemaakt met mijn `kleine` hondje :P
deze luisterd wel goed naar mij .. ook netjes aan de lijn .. en opeens komt er zoon grote bull/ stefford wist niet precies wat het was .. op ons lex af gelopen.. grijp hem dus in zijn nek en schud een paar keer met hem. niet loslaten natuurlijk .. ben op die hond afgelopen en heb hem een paar rot schoppen verkocht. de eigenaren waren erbij maar dat waren een soort van alcholisten .. dus 1 van die mannen met mij op de vuist (ja zomaar uit het niets) gelukkig van man lief erbij en die heeft dit even opgelost. vervolgens gaf hij als reden op dat ik zijn hond niet hoefde te schoppen terwijl ik mijn bloedende hondje naar binnenbracht ! ik maakte me er zo boos over.!!! Stelletje E*kels !!! maar goed volgende dag naar de dierenart er het was gelukkig niet ernstig .. `dachten` ze .. 3 dagen later weer terug omdat er een abces wat ontstaan. we konden hem laten opereren of nog een paar dagen wachten tot het vanzelf open ging. we hebben voor het laatste gekozen en het is gelukkig zonder open gaan weg gegaan :)

(sorry voor het lange verhaal)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:46

Chiqa schreef:
Yamcha mss had ik ook door moeten lopen, maar ik twijfeld, Donna was overigens ook gewond zag ik later, een plek op dr kop met bloed. Niet ernstig maar toch.

Kijk het is gewoon zo, met een labrador of poedel kan je vrij snel ergens mee wegkomen, maar met een vechthond of zgn. 'verboden' hond' zoals onwetende bevooroordelde buren vaak zeggen heb je sneller een confilct, dat valt mij gewoon op.

Donna is absoluut niet vals, eerder een vrolijk spring in het veld, wil graag aandacht en kan ruw spelen, dat is gewoon het ras.
Je weet dat zelf ook wel met een herder, heb jou topic ook gelezen, ze worden als znel agressief of dominant genoemd.
Jij en ik doen veel met onze honden, maar de meeste mensen die ik hier rond zie lopen met een doorsnee lab...Die zeggen nog braaf!! als de hond grauwend en spuwend hun over het veld trekt (Omdat ze al lang blij zijn dat ze uberhaupt de hond kunnen houden)

Ach...ik heb weer wat geleerd, ik doe mijn hond niet meer los bij honden die ik niet ken.
En dan maar voor lief nemen dat de meeste mormels loslopen, en vriendelijk blijven vragen of ze de hond bij zich willen houden als ik er niet mee weg kan komen.
Donna wil alleen maar spelen hoor, maar het is nu twee keer raak geweest, een keer met die teckel die losliep en vals als een duivel (Mn beginspost) eigenaar deed niets en nu dit weer.

Ik ga geen risico meer nemen.

Ik loop ook nooit door hoor, en als het me te gek wordt, haal ik de honden uit elkaar...... ben niet van plan mijn hond naar de DA te brengen omdat andere eigenaars zo laks zijn...... 't zou toch wat worden zeg. Nope, ik houd de mijne liever heel.

Mijn Dimo doet idd ook graag ruw spelen, met een hoop geblaf en herrie erbij, dat maakt het nog veel cooler :') hoort bij ze, kan me er ook niet druk om maken, hoor. Ik houd idd de mijne ook bij me als ik die andere honden niet ken, hij is nog jong, en een verkeerde ervaring is gauw opgedaan.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:39

Chiqa die hond had een bal, jou hond pakt zijn bal, de andere hond verdedigt zijn bal.. logsich vind ik want het is zijn bal.. jou hond ging op de andere hond af.. je zegt dat er een losloopgebied naderde.. dus jij hebt je hond wel los in een niet losloopgebied? terwijl je mij er aan alle kanten op probeert te pakken..
als ik eerlijk ben had je mijn hond ook geen mep moeten geven :n zijn bal is zijn bal en hij is daar nou eenmaal stapel op, die moeten ze hem niet afpakken want dat pikt hij niet.. ook niet van mijn eigen andere hondjes..
ik pak zijn bal meestal af als er andere honden aankomen omdat ik weet hoe gek hij daar op is, maar als ik te laat ben en een andere hond pakt zijn bal af dan mag hij die verdedigen.. gaat het te raar dan zou ik wel ingrijpen maar hij mag wel waarschuwen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 01:07

dees_daan schreef:
jou hond ging op de andere hond af.. je zegt dat er een losloopgebied naderde.. dus jij hebt je hond wel los in een niet losloopgebied? terwijl je mij er aan alle kanten op probeert te pakken..

Waar komt dit ineens vandaan? Ik had haar gewoon vast hoor en heeft an sich ook niets met dit verhaal te maken vidn je ook niet?
Donna loopt vast als ze in een niet losloop gebied loopt, en los als de situatie het toelaat in een losloopt gebied, tadaa..

dees_daan schreef:
ik pak zijn bal meestal af als er andere honden aankomen omdat ik weet hoe gek hij daar op is, maar als ik te laat ben en een andere hond pakt zijn bal af dan mag hij die verdedigen.. gaat het te raar dan zou ik wel ingrijpen maar hij mag wel waarschuwen :j

Kijk en dit had ik ook graag zo gezien.
Deze tante zei niets, ik vroeg aan haar is het geen probleem dat ze haar bal afpakt nadat ik had gevraagd of ze even konden spelen.

Omdat deze vrouw niets zei, heb ik dat verkeerd ingeschat, en heb dr losgelaten omdat ze nooit agressief is met andere dieren. Deze vrouw had haar stem verloren en kon ook niet haar hond terug roepen of bij der halen. Vraag mij ook niet na waarom maar dan grijp ik toch echt in als zij er te belazerd voor is :)

Overigens ik heb inmiddels meerdere verhalen gehoord over die hond hier in de wijk, ach je weet hoe dat gaat. Het is een vals secreet hij heeft meerdere honden aangevallen al.
Dus ik denk dat ik eerdaags even een melding ga maken bij de politie, en dat de eigenaar hem los hebben lopen en ook nog eens niet ingrijpen wat standaard bij deze vrouw leek te horen.....Dus ik ben niet de enigste helaas.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:10

Daar ga jij voor naar het politiebureau? Dat kan ik echt niet begrijpen...

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:46

Dat vind ik ook te ver gaan chiqa.. Het is niet zo dat Donna ernstige schade had en dat er direcht een gevecht onstond. En verhaal gaan snel de ronte in een buurt, ik weet er alles vanaf.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:18

Ik heb sinds maandag een hond met angstagressie. Hij loopt aangelijnd en ook stukjes los, op een plaats waar dat mag. Op het moment dat ik een andere hond zie lijn ik hem aan. Hij staat goed onder appel, behalve als er een andere hond aankomt. Dat is ook de reden van het aanlijnen.
Maar wat als hij jouw hond zou afsnauwen? Het is vooral grommen en blaffen. Ook happen, maar niet bijten. Vooral herrie. Hoe zou jij er op reageren? Dit is een vraag voor iedereen hier trouwens. ;)