Slipketting versus halsband

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 15:16

Mijn hond heeft juist voordat hij van mij was de link gelegd tussen andere honden en pijn/paniek en schoot daarom ook zo enorm uit zijn krammen. Door dat 'onding' ben ik bij hem kunnen doordringen dat de honden geen bedreiging vormden. Ik kan mijn hond ook best 'lezen' maar als die andere honden vanuit verdekte posities opspringen had hij sneller besloten om 'in de aanval' te gaan dan ik kans had om te schrikken van de verscholen honden. Het was veel en veel erger dan het normale enthousiaste getrek. Dat ken ik ook van onze DH's waar ik eigenlijk weinig problemen mee had, een keer een boos woord en de aandacht was er weer. In het allerprilste begin ben ik behoorlijk geschrokken van mijn hond. Zo'n slechte conditie had ik niet en ik heb best wat gewicht om in de strijd te gooien, maar in die situatie was ik echt bekaf en trillend van de krachtmeting na 10 meter met een hond aan de andere kant van het hek. Hij zat echt overal (aanloopje nemen om meer kracht te zetten was hem niet vreemd en welke kant dat nu op was, maakte hem niet uit want eenmaal los zou hij er toch wel komen en ondertussen beet hij nog een paar keer naar de leiband) en je wist echt niet waar hij een fractie van een sec later zou zijn en hoe je je dus schrap moest zetten, niet op je hond trappend, leiband nog om de nek of op zijn minst jezelf staande houden om weer 10 cm op te schuiven tot voorbij het hek. Hij hoorde/zag/voelde me echt niet meer. Tegenwoordig blijft het bij wat gepiep, boos-gekijk en getrippel. Maar dat vind ik geen probleem, als je kijkt waar we vandaan komen en hoe lang we er nu mee bezig zijn.

overigens lIEp, niet loop, ik er mee. Maar ik vind het nog steeds ondingen, onvriendelijk en krachtmiddelen (net zoals een slof of een sterk bit). Ik los het liever anders op, geef ik grif toe, maar dit had wel het benodigde effect, zodat ik er nog mee over straat kon om zijn energie kwijt te kunnen en er op kon trainen, zonder staatsgevaarlijk te worden bij het zien van een wakende hond of zelf omvergereden te worden.

Overigens is het supertof beest. Zet er een niet wakende, niet donkerkleurige, rustige hond bij en hij is de grootste vriend en supersociaal. Kleine kinderen, ZOU je er mee alleen kunnen laten (ik zeg zou omdat het nog altijd een hond is en een kind nog altijd een kind en dat ik dat risico niet neem).

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:14

_lauraaa_ schreef:
we hebben cursus gevolgd. ze is jong en erg speels dus wat verwacht je dan van zo'n beest? dat die netjes naast je blijft lopen zonder op te kijken.
hij luisterd goed genoeg. als hij los loopt kan je haar roepen en ze komt eraan.

maarja als jullie hebben dat een hond van 30/40 kilo je de weg op sleurt, moeten jullie het maar weten.

Je spreekt je zelf best wel tegen.. Hij luisterd goed, maar hij probeerd je wel mee te sleuren naar de overkant van de straat als daar een hond loopt?! Dan luisterd ie dus niet goed genoeg, heeft totaal geen respect voor je. Lekker makkelijk, een ketting achter de oren, flink trekken en hij ''luisterd'' weer. Wat iemand hiervoor al zei; hiervan kun je gemakkelijk een hond krijgen die agressief word naar andere honden.

Ook zei je ergens in de posts; ja hij is jong en speels, nou.. precies.. het gedrag hoort nou eenmaal zo, waarom dan direct een ''hulpmiddel'' (onding) ?? Beter werk je er aan door met je hond te trainen op de juiste manier, blijkbaar gaat er iets niet goed bij de trainingen.

Bij de persoon boven mij vind ik het een ander verhaal; zij heeft de hond uit het asiel met een slecht verleden (wie weet heeft die vroeger ook wel een slipketting achter de oren gekregen waardoor die zo boos doet tegen andere honden) Hier kan zij zelf dus niets aan doen, dit werkt enkel in het voordeel van de hond, die krijgt langzaamaan weer wat vertrouwen in andere honden.

En nee, mijn hond sleurt mij echt niet de straat over?! Pff ze zou het niet in dr hoofd halen.. een kat of hond? ze kijkt er naar maar verder ook niet, wat als pup zijnde inderdaad ook anders, maarja training en het is over.. gewoon met een simpele halsband! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:59

_lauraaa_ schreef:
we hebben cursus gevolgd. ze is jong en erg speels dus wat verwacht je dan van zo'n beest? dat die netjes naast je blijft lopen zonder op te kijken.
hij luisterd goed genoeg. als hij los loopt kan je haar roepen en ze komt eraan.

maarja als jullie hebben dat een hond van 30/40 kilo je de weg op sleurt, moeten jullie het maar weten.

Joh, ik heb dit weekend mijn nieuwe aanwinst op bezoek gehad, en die had het in een dag door, met een gewone leren halsband. Ook jong en speels, en volkomen zot. En ja, ik verwacht idd dat mijn honden netjes naast me blijven lopen, en niet zomaar wegvliegen.

Dus wat je zegt, zijn gewoon allemaal smoesjes.

MDJ

Re: Slipketting versus halsband

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:50

tsja, ik zie dat lauraa nog maar 13/14 is, dan vind ik het sowieso onverantwoord van je moeder dat ze je met de hond laat lopen als hij te sterk voor je is..

Ik ben 15, en ik heb genoeg gewicht om onze 50 kilo zware rottweiler in 'bedwang' te houden, niet dat ze trouwens naar anderen toe springt, maar als je 'm niet aankan dan gewoon niet mee wandelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 07:07

Ik kan mijn honden op kracht lang niet aan........ echt niet. (Duitse Herders)

Gelukkig is opvoeden niet iets wat je op kracht doet :)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:22

Yamcha schreef:

Precies !!Als mijn duitser zijn kracht gaat gebruiken, hou ik hem dus ook niet meer hoor.
Ik heb de mijne dus ook niet van pup af aan, maar heb hem van marktplaats (overgenomen van andere mensen dus), maar in het begin ging hij dus met mij wandelen.
Ondertussen heb ik dus behoorlijk controle over hem, maar we zitten nog steeds op prive les.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:24

Die van mij heb ik ook niet vanaf puppie, ik heb er regelmatig de handen vol aan. Maar als ik het op kracht ga proberen, leren ze in no time dat ze veel sterker zijn, en dan heb ik niets meer te vertellen.
Als ik ze uitnodig tot een samenwerking waarin ik de leiding heb, is samen zijn, en samen wandelen (en nog veel meer) veel leuker, en houd ik de controle op een vriendelijke manier :)

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:53

marlinH schreef:
Vuyatela Jeetje, je had van te voren wel even wat info over de werking van de slipketting mogen opzoeken! Is hetzelfde als dat je bij een paard zo maar even een slofteugel omdoet.
De slipketting mag NOOIT strak staan, hij kan dus als het ware niet trekken, daarvoor heb jij namelijk al een correcie gegeven, een kort rukje aan de lijn, zoals shiloh al duidelijk uitgelegt heeft aan het begin van deze pagina stelt het een hondenbeet voor..

Zoals jij het nu doet leer je je hond alleen maar trekken en heeft het helemaal geen zin meer.. ;)
Erg zonde dat mensen zomaar ergens aan beginnen zonder zich erin te verdiepen..

Ik vind het jammer dat hier dergelijke reacties gegeven worden...is het zo moeilijk om gewoon vriendelijk te blijven dan!? ;)
Ik hoef me hier nou niet te verantwoorden: maar neen ik ben niet zo iemand die om het minste een slofteugel of eender welke hulpteugel om mijn paard zou gooien, ik ben niet zo voor het gebruik van hulpteugels...

Ik wéét dat de slipketting niet strak mag staan maar als je de deur uit stapt, je hondje meteen naar voor schiet omdat hij zo ontzettend graag wil wandelen, tja dan staat de slip toch wel even strak niet?
En dan twijfelde ik even wat de juiste oplossing was op dat moment...
En even ter infomatie het gaat hier om een pup van 6 maand, waarmee ik 2x week mee op training ga, en die ik met de beste wil van de wereld gewoon netjes wil laten meewandelen ( ik zie hier op straat wel andere dingen) . De bedoeling is om met gewone leiband te kunnen gaan wandelen, zoals vanmorgen :D
Ik heb de slip 2 dagen gebruikt, zoals het hoorde hoor met de correcte uitleg van mijn instructeur... hij had het na 3 correcties of zo echt door. Vanmorgen met gewone halsband en lijn naar buiten , en hij heeft eigenlijk niet getrokken, was n fijn ontspannen blokje om ;)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:27

mijn hond heeft een "gewone" halsband om. Ze heeft netjes leren meelopen en trekt niet, verder kan ze waar het mag gewoon los lopen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:11

Bij een jonge hond vind ik het eigenlijk nog ''erger''... Die is nog helemaal te vormen en heeft een normale opvoeding en training nodig, erg jammer dat mensen daar een ketting bij nodig hebben.. Ik blijf wel vriendelijk hoor, is mijn mening, niet specifiek naar jou toe, maar naar mensen in het algemeen die dat doen. Wat betreft dat uit de deur lopen, zorg dat je voor je hondje staat en houd hem met je benen tegen als hij als eerste de deur uit wilt, dat is dominantie. En al voor dat de slip strak zou komen te staan moet je al een correctie hebben gegeven.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:19

Weet niet of een jonge hond zo te vormen is....... een Lab blijft een Lab, en een BM zal nooit zo werkwillig zijn als een herder :=

't Is wel zo dat je geen opvoedingsfouten meer hoeft recht te breien, de hond hoeft nog niets af te leren, alleen maar aanleren. Dan heb je het relatief makkelijk.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:37

Ja ik bedoel ook meer qua opvoeding zoals aan de lijn lopen, iedere hond kan dat leren, de een doet er wat langer over als de ander maar gedragsproblemen heeft het nog niet, tenzij jij dat zelf gedaan hebt.
Dus ik bedoel, dat hoort gewoon met een gewone halsband te kunnen. Ergens hier las ik een verhaal over een hond die iemand gekregen had en die uitviel naar andere honden, tja dan vind ik het een ander verhaal.. ;)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:41

Yamcha schreef:

Mooi gezegt Yamcha, ben ik het helemaal mee eens. Hetzelfde bij een paard, die hoor je ook ''aan te kunnen'' terwijl dat dier 800 kg weegt, nou als je dan je gewicht in de strijd gooit schiet je niet veel op.. :P :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:24

Op beide posts totaal met je eens, kan niet anders zeggen.

En idd, bij paarden vindt iedereen het heel normaal dat je het niet op kracht doet...... %)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:28

hihi ik heb een keer met een val een wervel verschoven........... toen hebben mijn honden in een hele korte tijd (zeg 20 seconden) geleerd dat ik NUL druk op de lijn wil :) :)

was even grof, heel grof inkomen....... maar toen was het ook klaar :)

ik heb ook twee grote honden, die sinds die tijd het commando naast heel, heel goed verstaan :) :)

gut wat had ik een pijn in mijn rug joh! en dan kan je er niet twee "heeeeei een eend" honden bij hebben

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:00

Haha! Idd een eend is wel interessant!

Een paard loopt ook niet voor je uit met het touw strak en loopt al helamaal niet als eerste de stal in!

Zo is dat met een hond ook, eerst de baas naar buiten en als laatste de hond! Die van ons gaat vaak ergens voor liggen (de deur) als je erover stapt en hij dus niet aan de kant hoeft is dat heel dominant voor hem en zeer onderdanig van ons, wij passen ons dan aan, maar bij ons moet hij altijd aan de kant en kent het woordje 'zouten' maar al te goed!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:09

ik had toen zo een pijn :) :) en mijn honden hebben nooit echt getrokken...... maar toen was minimale druk echt maximale pijn :) :)

ach, het zijn schatjes :) echt waar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:14

Replay schreef:
Haha! Idd een eend is wel interessant!

Een paard loopt ook niet voor je uit met het touw strak en loopt al helamaal niet als eerste de stal in!

Zo is dat met een hond ook, eerst de baas naar buiten en als laatste de hond! Die van ons gaat vaak ergens voor liggen (de deur) als je erover stapt en hij dus niet aan de kant hoeft is dat heel dominant voor hem en zeer onderdanig van ons, wij passen ons dan aan, maar bij ons moet hij altijd aan de kant en kent het woordje 'zouten' maar al te goed!

dit is niet persé dominantie, een hond kan daar ook aan wennen, net als het op de bank liggen. ben je verder goed consequent en duidelijk bent dan is er vaak niets aan de hand :) mijn honden liggen op de bank, en ik stap soms over ze heen, maar ze weten hun plaats echt wel, en luisteren perfect :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:17

hier ook :)

ze liggen op de bank, in bed........ en ik stap over ze heen :)

maar de vrouw die hier kwam collecteren van de week kon toch niet nalaten om te zeggen dat ik twee voorbeeldige honden had

ze liepen mee naar de poort, ik zie die vrouw staan, zeg tegen de honden dat ze naar binnen moesten......... en dan gaan ze ook gewoon braaf.......

zo hoort het mijns inziens :)

en ik gebruik altijd MOOOVEN als ik wil dat ze uit mijn ruimte gaan of wat te opdringerig worden :)

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:20

Die van ons heeft een eigen bank dus daar mag hij wel op, voor de rest heeft hij zijn eigen plaats(en) in huis!

Wij moeten bij die van ons héél duidelijkl maken wie de baas is in huis, aangezien hij van nature al een behoorlijke dominatie heeft en er volgende maand ook nog eens een baby bij gaat komen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:21

is ook alleen maar goed, die duidelijkheid :) :) vaart iedereen het beste bij :)

bij mij in huis is ook een stelregel............ IK bepaal :D

verder vrijheid alom :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:20

Hier precies hetzelfde :) :)

Worden hondjes alleen maar blijer van :)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:02

[quote="Yamcha"]Hier precies hetzelfde :) :)

Worden hondjes alleen maar blijer van :)[/quote]

Dat is helemaal waar, die van mij luisterde eerst niet zo goed met loslopen, stokken opeten, andere viezigheid of niet naar je toe komen als je hem riep. Nu luisterd ze wel goed en is ze hartstikke blij! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:20

voor een hond is het idd prettiger als je duidelijk bent, ik ben ook heel duidelijk in wat ik wel en niet wil, en ze zijn nog steeds blij als ik thuiskom :+
op de bank mag dus wel, als we iets te eten hebben (wat chips oid) dan moeten ze op hun deken en dat weten ze ook.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:26

Hond van mijn ouders, (reusachtige bouvier) heeft altijd een slipketting om. Maar ze loopt altijd netjes naast je.
Ze kan best flink uitvallen naar andere honden, maar dan is een "aan de voet" genoeg en loopt ze meteen weer naast je (lees op je tenen :') )
Dus de ketting hangt eigenlijk altijd los... en als ik het zelf na zou gaan lijkt me dat lekkerder zitten dan een leren band :+

Tijdens het beleren hebben we wel heel veel met d'r te stellen gehad... bij het puberen kon ze echt gemeen worden en gaan borstelen :+ Maar dat heeft ze in extreem korte tijd goed afgeleerd, niet altijd even vriendelijk, maar wel duidelijk.
Tegen vreemden kan ze nog wel raar doen, maar dat is meestal als ze haar onverwachts benaderen oid.
Ze heeft van nature een dominantie probleem :')