Ik was alleen nieuwsgierig naar concrete cijfers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Paintlinger schreef:Tuurlijk zijn er ook genoeg kruisingen met HD en ED....maar dat zijn meestal de am.bull kruisingen en de bernersennen kruisingen
Paintlinger schreef:Beide rassen staan bij ons bekend om hun HD en ED
Am.bulls zien we ook regelmatig met gescheurde kruisbanden...
Mijn kruising (fila brasiliero x holl. herder) heeft ook in licht mate HD.....
Hij komt uit het asiel en daar heb ik nog steeds geen spijt van.
Maar aan de hand van mijn eigen hond ga ik niet zeggen dat ALLE kruisingen slecht zijn...
Die HD hoeft ook niet van zijn ouders te komen.....kan ook slechte voeding of door bv. traplopen als pup.
Myra87 schreef:En hoeveel van die berner sennen honden zijn met stamboom, gefokt uit ouders en verdere generaties HD en ED vrij? En uiteraard de opgroei, ik vind dat er ontzettend veel eigenaren zijn die niet eens weten wat HD is, dus laten ze door mul zand lopen, wild spelen, gladde vloeren etc.
Bij de Berner wordt er namelijk heel veel buiten de vereniging omgefokt, de vermeerderaars, dat is gewoon ontzettend jammer. Ik ken namelijk ook ontzettend veel berner met HDA heupen met nb waarde 40, gelukkig wel zeg
Yamcha schreef:Paintlinger schreef:Beide rassen staan bij ons bekend om hun HD en ED
Am.bulls zien we ook regelmatig met gescheurde kruisbanden...
Mijn kruising (fila brasiliero x holl. herder) heeft ook in licht mate HD.....
Hij komt uit het asiel en daar heb ik nog steeds geen spijt van.
Maar aan de hand van mijn eigen hond ga ik niet zeggen dat ALLE kruisingen slecht zijn...
Die HD hoeft ook niet van zijn ouders te komen.....kan ook slechte voeding of door bv. traplopen als pup.
Kan ook hoor, een hond kan aanleg voor HD hebben, maar omdat ie nooit op gladde voeren loopt, traploopt, en niet klimt en springt krijgt ie er nooit last van. dat kan met een HD in lichte mate goed. Dan zit het er wel in, maar zijn de ouders bv drager en hebben ze geen last, maar omdat de pup dan niet optimaal opgroeit, krijgt de pup wel last.
Ik weet aardig wat van Duitse Herders, andere rassen (of kruisingen) is wat minder mijn ding
Maar joh, gescheurde kruisbanden, da's rot........Myra87 schreef:En hoeveel van die berner sennen honden zijn met stamboom, gefokt uit ouders en verdere generaties HD en ED vrij? En uiteraard de opgroei, ik vind dat er ontzettend veel eigenaren zijn die niet eens weten wat HD is, dus laten ze door mul zand lopen, wild spelen, gladde vloeren etc.
Bij de Berner wordt er namelijk heel veel buiten de vereniging omgefokt, de vermeerderaars, dat is gewoon ontzettend jammer. Ik ken namelijk ook ontzettend veel berner met HDA heupen met nb waarde 40, gelukkig wel zeg
NB waarde zegt mij niet zoveel, bij DH's is de indicatie de Zuchtwert. 100 is zeg maar gemiddeld, alles erboven is beter, alles eronder is slechter.
40 zou met Zuchtwert heel, heel slecht zijnmaar als ik de ZW waardes om zou draaien is 40 erg goed
Er zijn zoveel eigenaren die eigenlijk de ballen verstand van honden hebben, die maken idd de problemen nog een graadje erger
Myra87 schreef:En hoeveel van die berner sennen honden zijn met stamboom, gefokt uit ouders en verdere generaties HD en ED vrij? En uiteraard de opgroei, ik vind dat er ontzettend veel eigenaren zijn die niet eens weten wat HD is, dus laten ze door mul zand lopen, wild spelen, gladde vloeren etc.
Edit: Ik doel dus niet op de kruisingen maar op je eerdere post over rashonden/ berners met hd
Citaat:Particulieren die (totaal onherleidbare) bastaardjes fokken heb ik persoonlijk een stuk minder moeite mee, mits ze er geen achterlijke pupprijs voor vragen want dan vind ik het gewoon weer broodfok. De kans dat je dan twee dragers (dus waarbij de ouderdieren zelf niet lijden aan een erfeljik gebrek maar wel drager er van zijn en het dus in combinatie met een andere drager of lijder wel pups geven met erfelijke gebreken) kruist is een stuk kleiner.
Kruisingen van rashonden geeft al wat meer risico omdat verschillende rassen toch dragers kunnen zijn van hetzelfde erfelijke gebrek.
Maar de zogenaamde rashonden zonder stamboom fokken is gewoon vragen om erfelijke problemen. Alleen gezonde ouders zegt helemaal niets. Een hoop erfelijke gebreken vererven recessief je neemt dus enorme risico's als je de lijnen niet weet en niet officieel (dus via de Hisrchfield stichting) zijn onderzocht.
Maar blijkbaar blijven er mensen die denken dat erfelijke problemen spontaan verdwijnen als er geen stamboom bij een pup zit, of vinden ze het gewoon normaal om grote risico's te nemen met dieren? Ik zal het wel nooit begrijpen.
mickydo schreef:Dat de asiels overvol zitten en de puppy's maar blijven komen is voor ons de reden geweest om een herplaats hondje te nemen. Die verdienen ook een goeie 2e kans. Wij hebben heel veel plezier aan onze hond. Maar ik kan me heel goed voorstellen waarom mensen een pup nemen. Ik weet bijvoorbeeld niet wat er in de 2 jaar dat onze hond bij zijn vorige eigenaar zat allemaal is gebeurt. Wij hebben een verhaal gehoord maar of dat de gehele waarheid is weet niemand. We hebben ontzettend veel problemen met onze hond gehad , maar wij hebben wel doorgezet voor hem. Maar ik kan me voorstellen dat mensen liever een pup willen zodat ze alles zelf in de hand hebben.
superwoman schreef:mickydo schreef:Dat de asiels overvol zitten en de puppy's maar blijven komen is voor ons de reden geweest om een herplaats hondje te nemen. Die verdienen ook een goeie 2e kans. Wij hebben heel veel plezier aan onze hond. Maar ik kan me heel goed voorstellen waarom mensen een pup nemen. Ik weet bijvoorbeeld niet wat er in de 2 jaar dat onze hond bij zijn vorige eigenaar zat allemaal is gebeurt. Wij hebben een verhaal gehoord maar of dat de gehele waarheid is weet niemand. We hebben ontzettend veel problemen met onze hond gehad , maar wij hebben wel doorgezet voor hem. Maar ik kan me voorstellen dat mensen liever een pup willen zodat ze alles zelf in de hand hebben.
Ik denk juist dat veel mensen niet geschikt zijn om een pup op te voeden.
Dat 'naar je eigen hand zetten' gaat imo niet altijd even goed om het zacht uit te drukken.
Veel mensen gaan niet naar puppy-les, zoeken niet de dingen op die en pup moet leren kennen, zijn niet consequent genoeg etc...
Ik heb een hond gehad die ook uit het asiel is gekomen en die super was.
Kon nog wel iets beter aan de hulpen, maar voor ons was dat niet nodig.
Helaas is deze hond ondertussen overleden...
kamatz schreef:Yamcha schreef:NB waarde zegt mij niet zoveel, bij DH's is de indicatie de Zuchtwert. 100 is zeg maar gemiddeld, alles erboven is beter, alles eronder is slechter.
40 zou met Zuchtwert heel, heel slecht zijnmaar als ik de ZW waardes om zou draaien is 40 erg goed
Nee joh![]()
Norbergwaarde en Zuchtwert zijn 2 heel verschillende dingen.
Hoe lager de ZW hoe beter http://www.duitseherders.com/zw.htm De ZW van een hond wordt ook bepaald door de uitslagen van de nakomelingen.
En de NB wordt bepaald door het middelpunt van beide heupkommen een lijn te trekken. Hoe dieper de kommen hoe hoger de uitslag van de NB. En 40 is dan het hoogste wat je kan halen.
Groetjes pammie