'jammer dat er weer nieuwe dieren op de wereld zijn gezet'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 'jammer dat er weer nieuwe dieren op de wereld zijn gezet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:17

Ik geloof je zeker wel, statistieken kan een mens moeilijk omheen.
Ik was alleen nieuwsgierig naar concrete cijfers :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:19

Tuurlijk zijn er ook genoeg kruisingen met HD en ED....maar dat zijn meestal de am.bull kruisingen en de bernersennen kruisingen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:24

Berner Sennen wist ik van idd :j

Am Bull helemaal niet :o Omdat dat van die massieve bonken spieren zijn......

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:29

Beide rassen staan bij ons bekend om hun HD en ED :j
Am.bulls zien we ook regelmatig met gescheurde kruisbanden...

Mijn kruising (fila brasiliero x holl. herder) heeft ook in licht mate HD.....
Hij komt uit het asiel en daar heb ik nog steeds geen spijt van.
Maar aan de hand van mijn eigen hond ga ik niet zeggen dat ALLE kruisingen slecht zijn...
Die HD hoeft ook niet van zijn ouders te komen.....kan ook slechte voeding of door bv. traplopen als pup.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:43

Paintlinger schreef:
Tuurlijk zijn er ook genoeg kruisingen met HD en ED....maar dat zijn meestal de am.bull kruisingen en de bernersennen kruisingen :j

En hoeveel van die berner sennen honden zijn met stamboom, gefokt uit ouders en verdere generaties HD en ED vrij? En uiteraard de opgroei, ik vind dat er ontzettend veel eigenaren zijn die niet eens weten wat HD is, dus laten ze door mul zand lopen, wild spelen, gladde vloeren etc.

Bij de Berner wordt er namelijk heel veel buiten de vereniging omgefokt, de vermeerderaars, dat is gewoon ontzettend jammer. Ik ken namelijk ook ontzettend veel berner met HDA heupen met nb waarde 40, gelukkig wel zeg :D

Edit: Ik doel dus niet op de kruisingen maar op je eerdere post over rashonden/ berners met hd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:08

Paintlinger schreef:

Maar aan de hand van mijn eigen hond ga ik niet zeggen dat ALLE kruisingen slecht zijn...
Die HD hoeft ook niet van zijn ouders te komen.....kan ook slechte voeding of door bv. traplopen als pup.

Kan ook hoor, een hond kan aanleg voor HD hebben, maar omdat ie nooit op gladde voeren loopt, traploopt, en niet klimt en springt krijgt ie er nooit last van. dat kan met een HD in lichte mate goed. Dan zit het er wel in, maar zijn de ouders bv drager en hebben ze geen last, maar omdat de pup dan niet optimaal opgroeit, krijgt de pup wel last.

Ik weet aardig wat van Duitse Herders, andere rassen (of kruisingen) is wat minder mijn ding :(:)
Maar joh, gescheurde kruisbanden, da's rot........

Myra87 schreef:
En hoeveel van die berner sennen honden zijn met stamboom, gefokt uit ouders en verdere generaties HD en ED vrij? En uiteraard de opgroei, ik vind dat er ontzettend veel eigenaren zijn die niet eens weten wat HD is, dus laten ze door mul zand lopen, wild spelen, gladde vloeren etc.

Bij de Berner wordt er namelijk heel veel buiten de vereniging omgefokt, de vermeerderaars, dat is gewoon ontzettend jammer. Ik ken namelijk ook ontzettend veel berner met HDA heupen met nb waarde 40, gelukkig wel zeg

NB waarde zegt mij niet zoveel, bij DH's is de indicatie de Zuchtwert. 100 is zeg maar gemiddeld, alles erboven is beter, alles eronder is slechter.
40 zou met Zuchtwert heel, heel slecht zijn :D maar als ik de ZW waardes om zou draaien is 40 erg goed :j

Er zijn zoveel eigenaren die eigenlijk de ballen verstand van honden hebben, die maken idd de problemen nog een graadje erger :(:)

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:24

Yamcha schreef:
Paintlinger schreef:

Kan ook hoor, een hond kan aanleg voor HD hebben, maar omdat ie nooit op gladde voeren loopt, traploopt, en niet klimt en springt krijgt ie er nooit last van. dat kan met een HD in lichte mate goed. Dan zit het er wel in, maar zijn de ouders bv drager en hebben ze geen last, maar omdat de pup dan niet optimaal opgroeit, krijgt de pup wel last.

Ik weet aardig wat van Duitse Herders, andere rassen (of kruisingen) is wat minder mijn ding :(:)
Maar joh, gescheurde kruisbanden, da's rot........

Myra87 schreef:

Bij de Berner wordt er namelijk heel veel buiten de vereniging omgefokt, de vermeerderaars, dat is gewoon ontzettend jammer. Ik ken namelijk ook ontzettend veel berner met HDA heupen met nb waarde 40, gelukkig wel zeg

NB waarde zegt mij niet zoveel, bij DH's is de indicatie de Zuchtwert. 100 is zeg maar gemiddeld, alles erboven is beter, alles eronder is slechter.
40 zou met Zuchtwert heel, heel slecht zijn :D maar als ik de ZW waardes om zou draaien is 40 erg goed :j

Er zijn zoveel eigenaren die eigenlijk de ballen verstand van honden hebben, die maken idd de problemen nog een graadje erger :(:)

40 is het hoogste ;)
Het valt mij veel op, ook op hyves (berner sennen hyves) dat meer dan de helft niet eens weet wat er afspeelt in dit ras, en dan spreek ik alleen over de berner sennen. Er is ook een fokker die fokt wel met stamboom en hd ed vrije ouders, maar voor de rest wordt er niet gelet op andere erfelijke ziektes. Dat wil dan nog niet zeggen dat je een gezonde pup/ hond koopt, er komt nog wel meer bij kijken helaas

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:35

Myra87 schreef:

Bij de Berner wordt er namelijk heel veel buiten de vereniging omgefokt, de vermeerderaars, dat is gewoon ontzettend jammer. Ik ken namelijk ook ontzettend veel berner met HDA heupen met nb waarde 40, gelukkig wel zeg :D

Edit: Ik doel dus niet op de kruisingen maar op je eerdere post over rashonden/ berners met hd

Precies, dat vraag ik mezelf dus ook altjid af bij dit soort beweringen.

Heb in meer dan 40 jaar nog nooit meegemaakt dat een dierenarts aan mij vroeg of een van mijn honden een stamboom hebben en/of ze wel gefokt waren door een goede fokker.

Particulieren die (totaal onherleidbare) bastaardjes fokken heb ik persoonlijk een stuk minder moeite mee, mits ze er geen achterlijke pupprijs voor vragen want dan vind ik het gewoon weer broodfok. De kans dat je dan twee dragers (dus waarbij de ouderdieren zelf niet lijden aan een erfeljik gebrek maar wel drager er van zijn en het dus in combinatie met een andere drager of lijder wel pups geven met erfelijke gebreken) kruist is een stuk kleiner.
Kruisingen van rashonden geeft al wat meer risico omdat verschillende rassen toch dragers kunnen zijn van hetzelfde erfelijke gebrek.

Maar de zogenaamde rashonden zonder stamboom fokken is gewoon vragen om erfelijke problemen. Alleen gezonde ouders zegt helemaal niets. Een hoop erfelijke gebreken vererven recessief je neemt dus enorme risico's als je de lijnen niet weet en niet officieel (dus via de Hisrchfield stichting) zijn onderzocht.
Maar blijkbaar blijven er mensen die denken dat erfelijke problemen spontaan verdwijnen als er geen stamboom bij een pup zit, of vinden ze het gewoon normaal om grote risico's te nemen met dieren? Ik zal het wel nooit begrijpen.

De aanleg voor HD is altijd erfelijk. Een hond zonder aanleg kan op jonge leeftijd traplopen, op gladde vloeren leven en de verkeerde voeding krijgen (niet aan te raden natuurlijk :D) en zal geen HD ontwikkelen.
Genoeg voorbeelden gekend.
En ook genoeg voorbeelden van honden de perfecte opgroei (millieu) hebben gehad en toch HD ontwikkelde.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:51

Yamcha; Je geeft zelf aan dat bij sommige ziektes de ouders drager kunnen zijn, zonder dat de ouders het hebben en de pups dit per sé zullen krijgen.

Ook al fok je nog zo goed, ook al pluis je nog zo veel papier na... het hoeft maar één keer fout te gaan, en je hebt hondjes met HD. Ook een goede fokker kan dit dus NIET uitsluiten.

De beste fokkers zeggen het zelf; fokken = gokken.

Ik vind het zeker een goede zaak dat een fokker alles goed napluist, veel onderzoeken doet en gezondheid en karakter volledig voorop stelt, begrijp me niet verkeerd!! Ik wil alleen maar zeggen dat zelfs de allerbeste fokker een keer ''pech'' kan hebben... En dat ook bij stamboomhonden niets volledig uit te sluiten is. Maar het proberen is uiteraard zeker zeer gewenst.

Maar... nu even theoretisch...

Stel; Ik heb een kruisinghondje. (Een mix tussen 2 rassen)
Opa en oma, zowel bij vader als bij moeder, waren rashondjes, met papier en de lijnen kunnen nagekeken worden. Moeder was een X, vader een Y, en de pups zijn dus kruising tussen X en Y. Neefjes en nichtjes van moeder en vader zijn ook bekend.

Als je dan deze kruising-hondjes zou keuren... als je dan de lijnen terugkijkt, en de onderzoeken doet... is zo'n nestje dan ''minder'' dan een stamboomnest? Dan doe je immers dezelfde onderzoeken?

Dit is puur theorie natuurlijk, maar ik was benieuwd hoe je dat dan zou zien..?

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:55

Citaat:
Particulieren die (totaal onherleidbare) bastaardjes fokken heb ik persoonlijk een stuk minder moeite mee, mits ze er geen achterlijke pupprijs voor vragen want dan vind ik het gewoon weer broodfok. De kans dat je dan twee dragers (dus waarbij de ouderdieren zelf niet lijden aan een erfeljik gebrek maar wel drager er van zijn en het dus in combinatie met een andere drager of lijder wel pups geven met erfelijke gebreken) kruist is een stuk kleiner.
Kruisingen van rashonden geeft al wat meer risico omdat verschillende rassen toch dragers kunnen zijn van hetzelfde erfelijke gebrek.

Maar de zogenaamde rashonden zonder stamboom fokken is gewoon vragen om erfelijke problemen. Alleen gezonde ouders zegt helemaal niets. Een hoop erfelijke gebreken vererven recessief je neemt dus enorme risico's als je de lijnen niet weet en niet officieel (dus via de Hisrchfield stichting) zijn onderzocht.
Maar blijkbaar blijven er mensen die denken dat erfelijke problemen spontaan verdwijnen als er geen stamboom bij een pup zit, of vinden ze het gewoon normaal om grote risico's te nemen met dieren? Ik zal het wel nooit begrijpen.

Hier ben ik het trouwens helemaal mee eens; ik zie liever kruisingen en asbakken dan ''rashondjes zonder stamboom''....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:41

Is ook zo hoor, Nakisha, fokken blijft altijd gokken. Daarom zei ik al dat je in theorie heel lange lijne kunt fokken van honden die allemaal drager zijn, maar het er nooit uitkomt door de partnerkeuze.
Maar stel je zou een hond uit die lijn paren aan een hond waar je eigenlijk vrij weinig van af weet, en de ZW is onbekend.... kan het er zomaar uitkomen. Dan is die hele bloedlijn niet in een keer fout.
Het is alleen wel erg dom van de fokker om een onbekende lijn te gebruiken.
Het kan ook dat je diezelfde lange lijn fokt, en er toch opeens met een heel goede partner puppies met HD komen. Dat is dan idd gewoon pech.

Maar het maakt niet alle honden met papieren opeens ziek, en niet alle honden zonder papier kerngezond....... die conclusies moet je niet trekken, dat is te kort door de bocht.

In wezen kun je pas echt conclusies trekken als je er verschillende stambomen bijpakt, en dan echt de lange lijnen, die vér teruggaan, statistieken, maar ook oorzaak en gevolg uitzoekt, ook bij rasloze honden (alhoewel dat zeer lastig zal zijn).
Dan pas kun je imo echt iets zinnigs melden. Wat we nu doen is toch in wezen speculeren, hier en daar wel 'educated' maar soms lees je ook gewoon klinkklare nonsens.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:39

in principe is fokken toch eigenlijk inteelt in de hand werken?
Helemaal als je ooit(honderden jaren geleden...)eens besluit,dat een leuke teef en een reu....dat dat een 'ras' moet worden...

Vanwege de uiterlijke kenmerken of wat vroeger veel belangrijker was...het nut/gebruik van een hond.

Eigenlijk begin je dus dan met inteelt...of zie ik dit nu verkeerd?

Ik heb 1 hond met een goede stamboom gehad,bij een goede fokker vandaan....helaas is hij maar 5 jaar geworden,gewoon pech,want zijn zusje is nu 9 en kerngezond.
(berner sennen)

En mijn kruising vuilnisbak(1 van de 6)is nu 14...rent nog heen en weer,word een beetje doof en is op 1 dingetje na....bloed in de urine,dat bleek na bloedproeven en echo's en rontgenfoto's een wondje in de koker te zijn....

verder heeft hij nog nooit een da gezien....(behalve de castratie,13 jaar geleden

Dus ik ga voor kruisingen....ik vind het ook belachelijk om geld te betalen voor een hond...helemaal duizenden euro's...terwijl ze hier in het asiel zitten of op straat zwerven...

maar dat is mijn mening...ik kies ook geen hond meestal...ze kiezen mij..

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:19

Zo, wat ik nu toch heb gehoord. :S Mijn moeder heeft een vriendin en haar kat krijgt deze week voor de 2e keer kleintjes. Het is een rasloze poes en de vader is onbekend, gewoon een straatkat. Dit is dus al de 2e keer dat ze gedekt is. Waarom steriliseer je in GODSNAAM dat beestje niet? Er is al een groot overschot aan katten, ik vind het echt raar dat mensen dit probleem niet serieus nemen. Terwijl er in sommige asiels katten moeten worden afgemaakt, neemt zij gewoon doodleuk een nestje. Ik hoop toch echt dat ze die poes nu gaat steriliseren. Ze vinden het zó leuk, die kittens. Ja en waar gaan ze naartoe? Ze had zelfs al gevraagd of wij er 1 wouden. Mijn moeder wil geen katten, dus ze heeft nee gezegd. Dit vind ik dus echt een voorbeeld van doelloos fokken. En het ergste is nog wel dat ze niet eens weet of die katjes straks nieuwe baasjes krijgen. 8)7 Heel slecht aangepakt dus. En volgens mij was het ook niet gepland.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:38

Yamcha, met jou eens. :) Als alle fokkers zo zorgvuldig waren, waren rashonden veel gezonder!! Ik zou bij jou wel een pup durven kopen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:16

Ik zou de pup trouwens ook terugnemen als die niet goed zou zijn, en mijn uiterste best doen om te zorgen dat door mij gefokte honden niet in asielen terecht zouden komen :)

Dank je voor je compliment :)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:28

ik vind het altijd zo vreselijk dat mensen
'een bordercollie MOETEN hebben'
'een duitse herder MOETEN hebben'
'een husky MOETEN hebben'
en vooral die collies en labradors zijn ZO doorgefokt,
ze kunnen bijna nergens meer tegen en lopen ook niet geweldig meer..
gaat het niet om een lieve, leuke/stoere hond als kameraad,
die bij jou een leuk leven kan krijgen?
Ikzelf zou nooooit een hond van de fokker kopen of iets dergelijks,
altijd en altijd uit het asiel of via de dierenambulance
puppies is natuurlijk hartstikke leuk, en als je dat doet voor 'eigen consumptie' :P dan heb ik ook niet echt iets tegen. maar die echt fokkers die het doen voor het geld, nee dat vind ik niks.
ik hoef geen pups, maar als ik t zou willen zou ik ze houden.
heb zelf trouwens een asielhond, hij komt uit griekenland, heeft een roze neus en hele lichte ogen 8-)
supergrappig, het is gewoon een schatje. het ras? geen idee. ze is mooi, lief, aanhankelijk.

ieder zijn mening natuurlijk ;)
Laatst bijgewerkt door CCindy op 04-04-09 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:40

CCindy: hoe denk je dat puppies er komen dan? Zomaar een vraag hoor......
Ik ben zo iemand die een Duitse Herder MOET hebben...... en ik zou nooit meer anders willen. Ik ben verliefd op het ras, hun prachtige karakters, hun mooie koppen, mooie honden zijn het......
Veel hondser vind ik (dit is puur mijn persoonlijke mening he) dan bv een Lab of een Golden, ze zijn heerlijk puur en eerlijk, heel trouw, heel zuiver. Overtuig ze dat je te vertrouwen bent, dat je de moeite waard bent om voor te werken, overtuig ze dat je competent genoeg bent om een goede leider te zijn...... en ze doen alles voor je. Een DH kan je adoreren en verafschuwen, en in beide zijn ze volkomen eerlijk.
Ik ben ook bepaald gecharmeerd van Border Collies, maar zou ik er ooit nog een willen, dan haal ik ze uit Engeland.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:48

ja stom geformuleerd ik het het aangepast.
honden die geen volle rassen zijn kunnen ook eerlijk ed zijn hoor..
maar ik denk dat de meeste dat niet durven wagen omdat
ze dat niet vantevoren weten? als het van een bepaald
soort hond bekend is, doen ze dat maar..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:56

Bij mij wel ja :j
Ik ken het ras, ik zou eerlijk gezegd niet heel snel aan een kruising of bastaard beginnen, omdat ik niet weet wat ik kan verwachten. Dus bij mij werkt het wel zo :o

Maar goed, voordat ik de kennis en de ervaring die ik met DH's heb, met een ander ras heb, ben ik 10 jaar verder. Dat speelt bij mij ook mee, ik ben niet iemand die aan iets begint wat ik niet ken, ik houd het dus vaak bij het oude. Dus je hebt het goed geraden :D

Je nieuwe formulering is beter :)

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:20

[quote="Yamcha"]
[quote]

Nee joh :o
Norbergwaarde en Zuchtwert zijn 2 heel verschillende dingen.
Hoe lager de ZW hoe beter http://www.duitseherders.com/zw.htm De ZW van een hond wordt ook bepaald door de uitslagen van de nakomelingen.

En de NB wordt bepaald door het middelpunt van beide heupkommen een lijn te trekken. Hoe dieper de kommen hoe hoger de uitslag van de NB. En 40 is dan het hoogste wat je kan halen.

Groetjes pammie ;)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:39

Oke, dat is dus pas abracadabra, maar dat zal wel goed zitten.
Mij maakt het niet uit wat voor hond ik heb, als ze maar gezond en gelukkig bij mij zijn! Wij hebben thuis zowel een rashond als vuilnisbakjes gehad, en ze hebben het allemaal goed gedaan.
We hebben eerst een vuilnisbak gehad, 18 jaar geworden. Toen een Basset hound, 10 jaar geworden. Toen weer een vuilnisbak, nu 4 jaar en een kruising eng. X am. cocker spaniel nu 2 jaar.

Wat ik wel raar vind is dat er express honden worden gefokt voor het 'mooie' terwijl er van alles aan mankeert zoals stompe neuzen, lange oren, hangende oogleden, doorgezakte achterpoten enz.

mickydoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:19

Dat de asiels overvol zitten en de puppy's maar blijven komen is voor ons de reden geweest om een herplaats hondje te nemen. Die verdienen ook een goeie 2e kans. Wij hebben heel veel plezier aan onze hond. Maar ik kan me heel goed voorstellen waarom mensen een pup nemen. Ik weet bijvoorbeeld niet wat er in de 2 jaar dat onze hond bij zijn vorige eigenaar zat allemaal is gebeurt. Wij hebben een verhaal gehoord maar of dat de gehele waarheid is weet niemand. We hebben ontzettend veel problemen met onze hond gehad , maar wij hebben wel doorgezet voor hem. Maar ik kan me voorstellen dat mensen liever een pup willen zodat ze alles zelf in de hand hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:35

mickydo schreef:
Dat de asiels overvol zitten en de puppy's maar blijven komen is voor ons de reden geweest om een herplaats hondje te nemen. Die verdienen ook een goeie 2e kans. Wij hebben heel veel plezier aan onze hond. Maar ik kan me heel goed voorstellen waarom mensen een pup nemen. Ik weet bijvoorbeeld niet wat er in de 2 jaar dat onze hond bij zijn vorige eigenaar zat allemaal is gebeurt. Wij hebben een verhaal gehoord maar of dat de gehele waarheid is weet niemand. We hebben ontzettend veel problemen met onze hond gehad , maar wij hebben wel doorgezet voor hem. Maar ik kan me voorstellen dat mensen liever een pup willen zodat ze alles zelf in de hand hebben.

Ik denk juist dat veel mensen niet geschikt zijn om een pup op te voeden.
Dat 'naar je eigen hand zetten' gaat imo niet altijd even goed om het zacht uit te drukken.
Veel mensen gaan niet naar puppy-les, zoeken niet de dingen op die en pup moet leren kennen, zijn niet consequent genoeg etc...

Ik heb een hond gehad die ook uit het asiel is gekomen en die super was.
Kon nog wel iets beter aan de hulpen, maar voor ons was dat niet nodig.
Helaas is deze hond ondertussen overleden...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:51

superwoman schreef:
mickydo schreef:

Ik denk juist dat veel mensen niet geschikt zijn om een pup op te voeden.
Dat 'naar je eigen hand zetten' gaat imo niet altijd even goed om het zacht uit te drukken.
Veel mensen gaan niet naar puppy-les, zoeken niet de dingen op die en pup moet leren kennen, zijn niet consequent genoeg etc...

Ik heb een hond gehad die ook uit het asiel is gekomen en die super was.
Kon nog wel iets beter aan de hulpen, maar voor ons was dat niet nodig.
Helaas is deze hond ondertussen overleden...

Ja, daar ben ik het ook mee eens. Veel mensen zijn gewoon te laks om hun pup goed op te voeden en hebben vaak onvoldoende informatie opgezocht. Ik vind echter dat puppycursus lang niet altijd nodig is, dat heb ik met mijn hond ook niet gedaan en hij luistert uitstekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:32

kamatz schreef:
Yamcha schreef:

Nee joh :o
Norbergwaarde en Zuchtwert zijn 2 heel verschillende dingen.
Hoe lager de ZW hoe beter http://www.duitseherders.com/zw.htm De ZW van een hond wordt ook bepaald door de uitslagen van de nakomelingen.

En de NB wordt bepaald door het middelpunt van beide heupkommen een lijn te trekken. Hoe dieper de kommen hoe hoger de uitslag van de NB. En 40 is dan het hoogste wat je kan halen.

Groetjes pammie ;)

Sjees...... Iig senks voor de info, dan is mij dat verkeerd uitgelegd, thank you very much.

Ik begrijp het nu beter :j