Dit komt uit het rapport van de minister zelf nav de opheffing van de pitbullwet vorig jaar:
Hoewel pitbullachtigen vaker dan andere honden betrokken zijn bij bijtincidenten, gaat het om slechts een klein deel van de pitbulls.Natuurlijk is het risico groter dat een pitbull in een hondgevecht komt dan bij een hond die daar niet specifiek voor gefokt is. En of het nu de schuld van de andere hond is of niet, een goede pitbulleigenaar houdt zijn pitje ver weg bij vreemde honden.
Net zoals je met een jachthond niet gaat proberen schapen te drijven ga je met een hond die gefokt is om te vechten geen risico's nemen met vreemde honden lijkt me.
Verder valt het me op dat hier weer zo specifiek op gereageerd wordt. Als er een soortgelijke site over kleine honden wordt gemaakt (die overal uit de kluiten gewassen cavia's, hakkenbijters, mormels e.d. worden genoemd) zul je heel weinig reacties krijgen. Zelfde geldt voor Golden Retrievers, herders e.d. die elke keer weer als de grootste bijters worden aangehaald.
Geen eigenaar van dit soort rassen die zichzelf daar druk over maakt.
Wat me ook opvalt is dat is zelfs weleens een foto ben tegengekomen dat een baby bovenop een pitbullachtige lag. Dan kijk ik niet eens naar het type hond maar vraag me wel af waar het verstand van die mensen is gebleven? Leggen die hun baby ook achter de achterbenen van hun paard om te laten zien hoe lief dat paard wel niet is?
Wanneer begrijpen mensen nu eens dat dit soort foto's alleen de vooroordelen bevestigen?
Een hoop mensen (denk veruit de meeste mensen) hebben niets tegen pitbullachtigen zolang ze maar uit de buurt van hun honden en kinderen worden gehouden. Is dat zo moeilijk om rekening mee te houden?
Waarom moet iedereen dit soort rassen zo leuk vinden? Veel mensen vinden onze Cattle Dog ook doodeng en zitten vol vooroordelen, ik probeer daar rekening mee te houden en zorg zelf dat ik dan op grote afstand blijf zodat hun niet hoeven uitwijken.
De enorm felle reacties hier zullen voor de niet hondeneigenaren een vreemd beeld geven. Zorg dat niemand last heeft van je hond en niemand zal klagen.
Tja, verder is het gewoon geen geheim dat dit soort honden voor een groot deel bij een bepaald type eigenaren zitten. Dat is niet iets wat je jezelf persoonlijk aan moet trekken, maar gewoon realiteit.
Op shows zei iedereen altijd al dat je precies kon horen en zien waar bepaalde rassen zaten.

Met dit soort honden hoeft helemaal niets mis te zijn als ze bij de juiste eigenaar zitten. Eigenaren die weten wat ze in huis hebben en bereidt zijn daar de verantwoording voor te nemen.
Die niet net doen alsof het schoothonden zijn maar weten dat als ze in gevecht komen de andere hond geen schijn van kans heeft als het echt mis gaat.
Dat wil je als verantwoordeijke eigenaar ten alle tijden voorkomen toch?
Als het wel gebeurd is het namelijk hoe dan ook slechte reclame voor dit soort honden en dat is er genoeg geweest lijkt me.