rockwitch schreef:Ik snap niet wat er nou mis is aan kruisingen, ten eerste zijn ze (zoals al eerder genoemd is) vaak sterker als rashonden. Ten tweede komen er soms echt gewelige honden uit, die een ontzettend leuk uiterlijk en karakter hebben.
Hoe denken jullie dat jullie raslabrador, of rasherder of whatever ooit is ontstaan. Die komen echt niet uit de lucht vallen. Die zijn ook ooit gekruisd om zo een hond te creeren waar vraag naar was.
En geloof nou maar niet dat het zo gezond is voor een hond om een mopshond of een engelse bulldog te zijn. Ik heb tijdens mijn stages in DA praktijken, en tijdens mijn werk op de hondenschool al van alles langs zien komen. Ontzettend veel verschillende rassen en types. En het viel me altijd op dat de bastaardjes altijd het gezondst waren. We hadden een teckelpupje die overleden is aan een hartkwaal (een bekende aandoening bij teckels.) We hadden een leonberger die hardstikke kreupelde omdat zijn heupen het formaat niet meer aankon. Franse bullen die tijdens warm weer maar heel even konden komen, omdat ze het benauwd kregen (niet zo gek met zo'n platgeslagen neus).
Begrijp me niet verkeerd, ik vind sommige rashonden hardstikke leuk, maar ik zal zelf alleen maar voor een kruising gaan. Ten eerste vind ik kruisingen gewoon veel en veel leuker. En ten tweede vind ik het belachelijk om vreselijk veel geld uit te geven aan een rashond terwijl er al genoeg van rondlopen.
Ik vind zowiezo dat fokken aan banden gelegd moet worden. Er zijn zoveel doorgefokte rassen tegenwoordig dat het gewoon eng wordt.
Golden Retrievers leuke gezinshonden. Tja toch jammer dat ik nou juist een litteken op mijn arm heb van een golden die het nodig vond om zijn tanden in me te zetten. En geloof me, ik keek die hond niet eens aan, ik was niet met hem bezig, het was gewoon ineens, hap en ik had de tanden in mijn arm staan.
Het valt me ook op, hoeveel rashonden er wel niet in asiels zitten, vooral herders. Daar wordt ook ontzettend veel mee gefokt, zeker in de tijd van Commisaris Rex, want dan was het weer een hype om zo'n hond te nemen, maar tja, toch vervelend dat er even iets meer bij komt kijken en dat ze echt niet allemaal de telefoon naar je komen brengen als die gaat.
Ik vind het erg jammer, dat dat soort rassen gewoon naar de stinkmodder holpen wordt, omdat er veel te veel mee wordt gefokt. Er zit ook echt wel veel inteelt in rashonden, vind je het gek dat er allemaal afwijkingen ontstaan.
Ik vind het juist een goed idee om af en toe eens lekker met rassen te kruisen, zo krijg je van beide rassen sterke kanten, natuurlijk moet er wel op gelet worden dat er niet gefokt wordt met 2 rassen die veel zwakke punten hebben, want dan help je niks mee.
Kruisen is echt zo slecht nog niet. Als je bedenkt dat de chihuahua ook ooit een wolf is geweest, moet er toch een hoop gekruisd zijn, wil er ooit zo'n klein hondje uit ontstaan.
P.S. ik vind het ook erg raar om hier PinkyBubble's hond in te betrekken, dit is namelijk een ontzettend gave hond met een hele hoge intelligentie, die gewoon een lekkere puber is. Dat heeft echt helemaal niks met de rassen te maken die erin zitten.
Elke hond heeft na een tijdje een puberfase, of het nou een Duitse dog is of een ontzettende vuilnisbak.
All i can say is: Ámen