Hoe houden jullie de kattenbak bij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Hoe houden jullie de kattenbak bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 23:12

Mijn katten staan ook op RC en kakken allebei 1 maal per dag Haha!
Van de kattin is het vrij hard en reukloos en van de kater iets 'zachter' en stinkt het wel ( heeft ook te maken met het feit dat hij altijd gaat kakken net voor ik de bak wil schoonmaken Rolleyes ).

Stinken doet het zelden, enkel als ze net geweest zijn en niet netjes gegraafd hebben, maar dat doen ze meestal wel.

Maar goed voer is echt een vereiste (test maar eens bij jezelf hoe het ruikt als je vb. hele avond in de alcohol gezeten hebt, of het verschil tussen vleeseters en vegetariërs Haha! ).

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:15

Ik ga ze ook weer veranderen van voer, ze staan nu op IAMS, eerst op Whiskas, maar ga ze nu ook op RC zetten. Onze witte is ook al sinds ze hier is aan de iets dunnere poep (en dat stinkt ook zo lekker als ze net geweest zijn Tong uitsteken ) en ze zitten hier vrij regelmatig op de bak, dus wie weet helpt het.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 12:21

Welk voer is dan het beste? Ik heb Kenner van de Welkoop en dan de beste variatie zeg maar. Maar ik vind de poep nog wel eens stinken.

En, ze gaan altijd poepen als ik de bak net schoon gemaakt heb...

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:32

@annemiek, dat is normaal. In schoon grit is het lekker graven natuurlijk.
Een paard begint ook meestal te plassen zodra je de box hebt opgestrooid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:01

Ik voer ook RC (en vers vlees) maar heb twee kittens dus die gaan sowieso vaker op de bak dan volwassen, moet dus wel echt 2x p.d. uitscheppen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:21

Wij hebben 4 katten, waarvan er 2 iig bakken gebruiken en de andere twee doen het ook veel buiten. Wij hebben *telt* zo'n 5 kattenbakken door het hele huis staan (jaja, want we hebben rotkatten die overal gaan zitten Knipoog). Deze worden gewoon op zicht bij gehouden. We hebben speciale korrels (wit met af en toe blauwe er doorheen) die niet gaan ruiken en goed absorberen. 1 zak per keer in een kattenbak, en die blijft zo een tijd staan tot er teveel in is geplast. Poep wordt er gellijk uitgeschept. Zijn er veel gele korrels aanwezig, wordt alles weggegooit, de kattenbakken in een sopje, en een nieuwe zak erin.

Maar omdat we zoveel kattenbakken hebben staan, en niet veel worden gebruikt, doen we weken met 1 zak voordat we de hele bak weer verschonen.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:31

Onze kat gaat niet op de bak, die gaat netjes naar buiten. Knipoog
Die had achter nog een zusje die wel op de bak ging, maar die is helaas overleden.
Ongeveer 1 keer in de twee dagen de drollen eruit, en één keer in de week helemaal leeg met een sopje, zoiets hield ik aan.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:02

Ik heb momenteel euuh 5 volwassen katten rondlopen en 5 kittens.

Ik heb 2 bakken beneden staan tijdelijk voor de kittens die heb ik met houtkorrels en gooi ik gewoon elke dag leeg in de kliko.
Voor de 5 volwassen katten staan boven 2 kattenbakken ( van die jumbo bakken, 2x zo groot als normale bakken ) en die schep ik 1x per dag uit. Ik gebruik pet plus met babypoeder.. In beide zakken doe ik iets meer als 1 zak van 15 kilo en als dat op is gaat ie leeg en sop ik uit, meestal is dat na 2-3 weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:49

Ik heb 5 kittens en 1 volwassen poes rondlopen. De beebs zijn nu 5 weken, zindelijk en poepen en plassen heel wat af Knipoog Ze hebben 2 kittenkattenbakken (van het asiel meegekregen, lage bakken) die ik vul met houtkorrels.
Elke dag haal ik de poep weg (meerdere keren op een dag), en om de dag verschoon ik de hele bak, anders heb ik overal zaagsel liggen Clown De kleintjes vinden het nml. ook nog erg leuk om in de bak te spelen...

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:57

Wij hebben 3 kattenbakken; 2 gewone met deksel en 1 die je in een hoek kunt plaatsen, ook met deksel.
Mijn man ( Haha! ) schept ze elke dag uit en 1x per week gaat alles d'r uit en een sopje (aangemaakt met Stalfris) erdoor.

Wij gebruiken de Eigenmerk dozen met kattengrit van C1000; dat héle fijne spul.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:10

poes schreef:
Mijn katten staan ook op RC en kakken allebei 1 maal per dag Haha!
Van de kattin is het vrij hard en reukloos en van de kater iets 'zachter' en stinkt het wel ( heeft ook te maken met het feit dat hij altijd gaat kakken net voor ik de bak wil schoonmaken Rolleyes ).

Stinken doet het zelden, enkel als ze net geweest zijn en niet netjes gegraafd hebben, maar dat doen ze meestal wel.

Maar goed voer is echt een vereiste (test maar eens bij jezelf hoe het ruikt als je vb. hele avond in de alcohol gezeten hebt, of het verschil tussen vleeseters en vegetariërs Haha! ).

Mijn sphynx dame poept altijd flink veel op een dag... (hogere verbranding ivm kaalheid Huilen van het lachen ) maar bij haar zie en ruik je nooit wat. Ze begraaft het altijd netjes.
Mijn kater (mèt haar Clown ) snapt het principe van begraven niet zo goed Huilen van het lachen
Hij graaft een kuiltje, gaat ernaast zitten poepen en graaft dat een centimeter op tien verder het grid tegen de rand van de bak aan Huilen van het lachen Gelukkig ruikt het bij hem ook niet zo... anders was het een ramp geweest Clown
Princess is trouwens ook nog weleens zo lief om zijn drollen voor hem te begraven Ach gut

die van mij krijgen trouwens ook RC en dan vers of almo nature/shiney cat erbij. Lachen

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:31

Ik heb momenteel dus 7 sphynxjes lopen ... Die schijten en pissen heel wat af met zn alle Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:05

c_alsemgeest schreef:
Mijn sphynx dame poept altijd flink veel op een dag... (hogere verbranding ivm kaalheid Huilen van het lachen ) maar bij haar zie en ruik je nooit wat. Ze begraaft het altijd netjes.
Mijn kater (mèt haar Clown ) snapt het principe van begraven niet zo goed Huilen van het lachen
Hij graaft een kuiltje, gaat ernaast zitten poepen en graaft dat een centimeter op tien verder het grid tegen de rand van de bak aan Huilen van het lachen Gelukkig ruikt het bij hem ook niet zo... anders was het een ramp geweest Clown
Princess is trouwens ook nog weleens zo lief om zijn drollen voor hem te begraven Ach gut

die van mij krijgen trouwens ook RC en dan vers of almo nature/shiney cat erbij. Lachen

Huilen van het lachen

Ik ben blij dat ik de enige niet ben met katten met rare bakgewoontes Huilen van het lachen

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:16

wij hebben 2 katten, een poes en een kitten. We hebben 2 kattebakken. Ik gebruik altijd van die zakken die je in de katetbak kan doen, samen met klontvormige kattegrid. Ik haal regelmatig de klonten en drollen eruit en 1 keer per week verschoon ik ze. En met die zakken is het heel makkelijk: je pakt de zak eruit en hij is schoon.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:17

Mijn katten scharten die zakken helemaal open Huilen van het lachen Ben ik dus allang mee gestopt.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:17

Mijn kater poept in de bak en laat het idd door de poes begraven, of door ons als wij er eerder bij zijn. Het poesje kijkt dan meestal met zo'n blik van: niet weer he!
Na het poepen gaat ie dus voor de kattenbak staan 'vegen'. Ipv dat hij zijn drolletje begraaft. Dus stinkt dat vreselijk.
Ik heb klontvormend kattenbakspul, ik doe 2x perdag de poepjes en de plasjes eruit scheppen en zn nieuw grit er in.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:34

die van ons laat het zakje netjes heel...en dan vind ik het echt een uitkomst. Alleen die kleine doerak (de kitten dus Knipoog ) wil er nog wel eens gaten in maken...

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:23

poes schreef:
Mijn katten scharten die zakken helemaal open Huilen van het lachen Ben ik dus allang mee gestopt.

Dat deden die van mij ook inderdaad.

Wij hebben 2 je-weet-wel katers en 2 kattenbakken. Die worden elke dag de drollen en urine eruit gehaald en 2 keer in de week (woensdag en zaterdag) word de hele bak schoongemaakt. Grind eruit, even schoonborstelen, mocht hij heel erg stinken met een sopje en nieuw grind erin.

edit: ik gebruik trouwens Catsan en geen problemen met witte pootjes. Kattenbakken staan dan ook wel beide op een witte tegel ondergrond (op 2 verschillende plaatsen)
Laatst bijgewerkt door LovingTweety op 10-09-08 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:25

Om de 2 à 3 dagen gaan de bakken helemaal leeg, worden omgespoeld met allesreiniger en weer nieuw grind erin.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:02

Om de 2-3 dagen de drollen en natte plekken eruit (heb klonterende kattenbakvulling), eens in de week, soms 2 weken helemaal leeg en een sopje er door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:51

Zijn er hier ook mensen die ervaringen kunnen delen met wat oudere katten en hun kattenbakgebruik?
Mijn kater is nu bijna 1 6en pist heel wat af, komt mede door zijn langdureige prednisonkuur, beest is wel gezond.
Ikkan dus écht geen week een bak laten staan dan drijft hij de tent uit, zoveel pist hij.
Heb eindelijk de juiste vulling gevonden,m namelijk hout, dat absorbeerd heel goed en de geur ruik je nauwelijsk tot niet.
Maar als de bak ook aar éven te vuil is (En dat kan al na ee dag) pist hij dr gewoon naast, met het teken, baasje aan het werk.
Ga daar maar zelf op zitten Lachen

Maar helemaal niets eruit scheppen, een week lang vind ik echt ronduit smerig.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:58

een week laten staan vind ik ook niet nrmaal. en nja misschien kun jij er nog een bak bijzetten voor je kat. hij wil niet op een vule bak dusse meerdere keren per dag de drollen eruit of een bak erbij...