Aanvulling op hondenvoer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vavesta

Re: Aanvulling op hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 01:00

anneliesdj schreef:
Mijn hond krijgt gewoon brokken met daarnaast 3-4x per week (droge) rijst en/of macaroni.
Daarnaast geregeld groente, fruit en vlees/pens. Dit is geen moeten, ik houd hem wat voor en als hij het hebben wil eet hij het op. Ik ga dus niet pureren en door zijn brokken mengen ofzo.

voer je de groenten en fruit voor de fun of als voedingsmiddel?
als je wilt dat ie ook de vitamientjes in de groenten kan opnemen zal je toch echt even de plantencellen moeten stuk maken.
aangezien een hond dit inwendig niet zelf kan. dat verteringsenzym bevat hij niet.
bv. geef je hem zo een wortel zal die er in dezelfde stukjes als je hond hem fijngebeten heeft er weer uitkomen er is niets mee gebeurt.
pureer je die wortel zal je er in de ontlasting niets meer van terug vinden.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 01:06

Moet erg lachen om mijn niet luisterende ex die (nu ik al die gezonde variaties lees) zijn jack russel heel wat anders voerde naast de hondenbrokken....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 01:09

vavesta schreef:
anneliesdj schreef:
Mijn hond krijgt gewoon brokken met daarnaast 3-4x per week (droge) rijst en/of macaroni.
Daarnaast geregeld groente, fruit en vlees/pens. Dit is geen moeten, ik houd hem wat voor en als hij het hebben wil eet hij het op. Ik ga dus niet pureren en door zijn brokken mengen ofzo.

voer je de groenten en fruit voor de fun of als voedingsmiddel?
als je wilt dat ie ook de vitamientjes in de groenten kan opnemen zal je toch echt even de plantencellen moeten stuk maken.
aangezien een hond dit inwendig niet zelf kan. dat verteringsenzym bevat hij niet.
bv. geef je hem zo een wortel zal die er in dezelfde stukjes als je hond hem fijngebeten heeft er weer uitkomen er is niets mee gebeurt.
pureer je die wortel zal je er in de ontlasting niets meer van terug vinden.

Nee allicht vind je die dan niet meer terug aangezien ontlasting ook 'gepureerd' is...
Ik voer het als voedingsmiddels maar ook voor de fun, zoals ik zei is het geen moeten, hij eet wat hij hebben wil. Zo lust hij bv geen andijvie maar is hij gek op peren en broccoli.
Irma_Maandag schreef:
Moet erg lachen om mijn niet luisterende ex die (nu ik al die gezonde variaties lees) zijn jack russel heel wat anders voerde naast de hondenbrokken....

Wat voert hij?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 01:15

Euh, wil je dit echt weten? Heb hem er regelmatig om vervloekt:
chips, drop, kliekjes, krackers, zoute soep, chinees, kippepoep jammie(!) en zelfs M&M's en andere chocoladetroep! (alles waar de hond om schooit eigenlijk)
(en wat ik minder erg vind: plukjes kattevacht, zodat ze uit onze tuin blijven, waar mijn kippen in liepen Haha! )
Hij is wel zo verstandig om het dier geen kippenvlees met bot te geven en van de kippen zelf bleef de hond keurig af Knipoog

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 07:28

DenK4ever schreef:
Mijn hond krijgt 2x per dag Royal Canin Giant Adult brokken...
en that's it. Daar doet hij het erg goed op!
Ben erg te spreken over de brokken van RC, als mijn hond straks oud genoeg is gaat ie over op de speciale Duitse Doggen voeding van Royal Canin.
Eens in de zoveel tijd krijgt ie een kluif om op te knabbelen en als een broodje over is een broodje. Dan doe ik dat bij zijn brokken... naar zijn eten krijgt hij namelijk nooit wat te eten uit de hand.

mijn vorige dog deed het ook erg goed op RC (giant en great dane), mijn huidige dogje doet het er niet schitterend op.
Hij lijkt meer te stinken en te zweten en zijn vacht word echt hard. heel raar.
Op eukanuba doet hij het het best, maar die eet hij niet zo graag en dan komt hij mager te staan.
Dus nu ben ik aan het overschakelen op Cavom.

Verder vers vlees(carnibest enz), rodi worst(die stop ik in de kong), en veeel varkensoren(is hij zo dol op)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:14

wij proberen toch ook voor gevarieerd voer te zorgen voor onze hond.
smorgens krijgt ze wel gewoon brokjes (bento kronen). Die eet ze meestal niet in één keer op, maar als je bv in de dag moet gaan werken vind ik het fijner dat ze wat korreltjes heeft staan.
Savonds krijgt ze dan een plakje Duck Lamb&Rice (handig, gewoon telkens eentje uit de vriezer voor de volgende dag) aangevuld met wat extra rijst, een aardappeltje, wat groentjes,...vanalles eigenlijk. Enkel Duck zou ook al prima zijn, maar zo heeft ze regelmatig is wat andere smaakjes Vork altijd Duck lijkt me maar saai

kzou inderdaad ook alles vers kunnen maken, maar ik geef liefst nog wat Duck omdat de samenstelling daarvan zeker goed is.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:44

Een kat is volledig carnivoor. Ik merk dat mijn katten ook niks moeten weten van maaginhoud (pens) of darmen. Behálve als ze zelf een probleempje hebben door een bacterieinfectie of licht virus of parasiet (kitten heeft Giardia gehad), toen smeekte hij me om pens ed.!

De hond is geen volledig carnivoor en krijgt derhalve ook regelmatig gemalen pens, groentenrestjes, wat pasta of volkoren brood. Tevens kan zij bij de schaal met noten. Heel af en toe bietst ze er een paar, dan heeft ze die nodig als aanvulling van het één of ander..

Echt, de natuur regelt zich zó mooi zelf..

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:02

Mijn hond staat net als die van Chubby op rauw met aanvullingen. Volledig zelf samengesteld.
Omdat hij een energieke hond is krijgt hij gemiddeld een kilo per dag.

vavesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:13

Irma_Maandag schreef:
chips, drop, kliekjes, krackers, zoute soep, chinees, kippepoep jammie(!) en zelfs M&M's en andere chocoladetroep! (alles waar de hond om schooit eigenlijk)
(en wat ik minder erg vind: plukjes kattevacht, zodat ze uit onze tuin blijven, waar mijn kippen in liepen Haha! )
Hij is wel zo verstandig om het dier geen kippenvlees met bot te geven en van de kippen zelf bleef de hond keurig af Knipoog

weet hij wel dat chocolade dodelijk kan zijn voor honden?????
ze kunnen er hartritme stoornissen van krijgen en uiteindelijk een hartstilstand.
je hebt altijd honden die blijkbaar alles kunnen hebben, maar ken er helaas ook een paar waarbij het niet goed is gegaan.

een hond is geen mens, voer hem dan ook niet de troep die voor ons ook niet gezond is. maar ach het is mijn hond niet.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:42

vavesta : I know, en heb hem dat van de chocolade regelmatig verteld, maar al zijn honden konden er tegen, waarom deze niet? (Is zijn theorie, zeker niet de mijne)
(En blijkt maar weer; deze kan het blijkbaar ook hebben)

vavesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:01

Irma_Maandag schreef:
vavesta : I know, en heb hem dat van de chocolade regelmatig verteld, maar al zijn honden konden er tegen, waarom deze niet? (Is zijn theorie, zeker niet de mijne)
(En blijkt maar weer; deze kan het blijkbaar ook hebben)

M&M's zijn niet van pure chocolade, want dat is het meest gevaarlijk . denk wel als die hond een volledig schaaltje met bv. paaseitjes leeg eet deze wel anders gaat reageren.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:20

Kijk, dàt wist ik nog niet (dat pure chocolade het slechtst is). Bedankt!
(Alleen is het dus mijn ex, en zijn hond, dus ik kan het dier er nu niet meer voor behoeden, helaas.)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:23

vavesta schreef:
Irma_Maandag schreef:

weet hij wel dat chocolade dodelijk kan zijn voor honden?????
ze kunnen er hartritme stoornissen van krijgen en uiteindelijk een hartstilstand.
je hebt altijd honden die blijkbaar alles kunnen hebben, maar ken er helaas ook een paar waarbij het niet goed is gegaan.

een hond is geen mens, voer hem dan ook niet de troep die voor ons ook niet gezond is. maar ach het is mijn hond niet.

Ik ben er onvrijwillig achter gekomen dat dat wel meevalt. Mijn hond heeft als pup een keer ruim een halve kilo (!) chocoladeeitjes opgegeten, met zilverfolie er nog om.
Wij doodongerust maar alles viel best mee dus dat een hond blind wordt van een stukje chocola is dus niet waar, hoewel de een gevoeliger is dan de ander. Overigens heb ik wel een Duitse Dog, die kan dus wat meer hebben dan de kleinere rassen.

Overigens heeft hij ook stuiterballen gegeten, kwamen we pas achter toen hij ze weer uitpoepte.

Kliekjes krijgt hij bij ons wel maar het is natuurlijk net wat je een kliekje noemt. Restjes groente, pasta en vlees, uiteraard alles wel zonder kruiden. Hij krijgt niet gewoon de restjes van onze borden, zou ook niet goed zijn.

De reden dat ik hem niet alleen hondebrokken voer is dat Duitse Doggen snel maagproblemen krijgen en daardoor vaak niet oud worden. Van vele mensen heb ik gehoord dat hun honden het goed doen op een combinatie van brokken en vlees/groente ed. Het zou ook beter zijn voor het maag-darmstelsel zodat de hond minder snel problemen krijgt.
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar proberen kan geen kwaad, baat het niet dan schaad het niet.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:32

Ooh! Stuiterballen Bloos!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:34

Tjah, 't zijn net kinderen hé? Knipoog

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:08

mijn honden krijgen sávonds kvv en overdag een bak brokken,mogen ze zelf weten hoeveel ze ervan eten Lachen

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:38

Mijn hond krijgt Farmfood en of en toe een ei.
Het liefst zou ik rauw/kvv geven maar daar zijn mijn ouders wat tegen helaas.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:13

kimmie261 schreef:
mijn honden krijgen sávonds kvv en overdag een bak brokken,mogen ze zelf weten hoeveel ze ervan eten Lachen

Dat zou bij mij niet werken, dan vreet hij zich helemaal lam.
Eieren zijn idd goede aanvullen, krijgen ze een mooie vacht van ze vinden het heerlijk.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:16

Ik heb altijd begrepen dat tussen brokken en KVV minimaal 8 uur moeten zitten.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:18

Mijn hondjes krijgen elke dag pedigree denta stix Ja . Ook heb ik vitaminedruppels voor honden en krijgen ze zo nu en dan een buffelhuidbot Lachen

De oudste (11) krijgt Bonzo senior en de jongste (1) krijgt brokjes speciaal voor haar ras Lachen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:21

Denta stix zijn pure oplichting!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:35

Ellebel schreef:
Op de honden die bij mij in de praktijk komen. En dat zijn er best veel Haha!

De honden die bij mij in de praktijk komen krijgen vooral brok. Hooguit eens een pakje uit de vriezer van de super. En blik naruurlijk. Maar mijn praktijk is wat intensiever qua werk dus ik zie er minder per dag.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:40

Mjay schreef:
in tegenstelling wat jullie hier dus allemaal opschrijven is "ik geef mijn hond alleen vers vlees daar is ie op gemaakt" niet correct een hond is geen volledige carnivoor en heeft dus toch naast vlees ook wat groente nodig en nee hij eet deze niet in de natuur maar eet deze wel de maag inhoud van een beest op om zo aan deze plantaardige voedsel ingredienten te kopen. pens is ook geen aanrader ze kunnen er enorm van gaan stinken en worden er vaak toch allergisch voor en dan ben je nog verder van huis.

bij een hond hoe saai het ook is zijn gewone complete droge brok voeren dus genoeg, als het maar een beetje een kwaliteits voer is een kluif is goed voor de tanden en zodat de hond wat te doen heeft maar altijd met mate.................

Yep, die maaginhoud is 2% van het hele beest, toch? Twee procent groente en granen kun je inderdaad geven. Maar de geiddelde brok heeft 4% vlees...... en verder granen. Ga d'r maar aan staan. Maar wolvenonderzoekers hebben aangetoond dat maag en darmen veelal blijven liggen van een prooi. Inclusief de inhoud neem ik dan maar aan.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:48

Nikka schreef:
Ik heb altijd begrepen dat tussen brokken en KVV minimaal 8 uur moeten zitten.

en niemand kan dit onderbouwen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:14

Is dat zo? Ik heb begrepen in brokken veel meer koolhydraten zitten door de granen en dat geeft bij het verteren een hogere PH waarde in de maag. Bij vers is er juist een lage PH waarde nodig voor de juiste vertering en het doden van de aanwezige bacterieen.