Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Faniek schreef:Dit is eigenlijk vooral iets van de laatste jaren wat mij bekend is. Voorheen zat er in de biks iets (ben even de naam kwijt). Dat is er nu uit, geeft een andere reactie, daarnaast is het klimaat ontzettend aan het veranderen, vaak warm etc. Dit komt ook juist vaak voor met warm weer. Het is nog in volle onderzoek het krijgt ook de benaming Dikke Buikenziekte. Momenteel is er ook nog geen duidelijkheid wat het preciese ontstaan is en wat het precies verhelpt, ik kan alleen zeggen dat bij mij groenvoer opvoeren heel erg geholpen heeft. En dat wel veel fokkers die weinig groen gaven dit jaar weer veel jongen hier aan verloren zijn.
jesito schreef:Ik heb ook een nestje van 5 gehad en aangezien ik het smorgens pas heb gezien omdat ze snachts zijn geboren had pappie al weer werk verricht![]()
Met als gevolg precies een maand erna weer een nest van 10 jongen.
Ik heb moeders dit zelf op laten lossen omdat de oudere jongen te jong waren om van de moeder af te halen.
Ze heeft dus twee nesten groot gekregen, toen het tweede nest kwam liet ze dagen van te voeren de anderen al niet meer drinken.
De jongen uit het eerste nest gingen bij het nieuwe nest zitten en hielden het warm en er is er maar 1 dood gegaan maar die was al vanaf dag 1 niet in orde.
De rest is allemaal samen opgegroeit en mama regelde dat super met 14 baby's.
Misschien dat ik geluk heb gehad.
Ik heb wel een grote ren waar twee grote nachtverblijven in staan en het was er erg druk toen alles uit de nestjes kwam.