Wat voor knaagdier is dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Wat voor knaagdier is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:41

zeer waarschijnlijk een rat.
Vd week was het ergens in het nieuws, dat er in nederland een ware rattenplaag heerste.

Ik zit in de agrarische sector, en bij ons in de berenstal, zit ondergronds een mesttransportsysteem..
In de vloeren van de stallen zitten kleine gaatjes. Dus brokjes etc vallen er wel eens doorheen, het stikt dan ook van de ratten,maandelijks komt de rattenvanger nieuwe vallen zetten en gif strooien.

Ellendige beesten zijn het,ze vreten alles stuk.
In de stroloods zitten ze trouwens ook regelmatig.

Doodslaan is de enige optie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:42

lijkt IMO niet eens op een degoe.

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:46

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:47

Nee, het is geen degoe. Dat had ik ook al geopperd.
Ik weet niet hoe de TS weet dat het geen rat is. Zij heeft hem misschien iets beter gezien dan wij?
Woelrat en aardmuis zijn ook al genoemd. Op alles wordt "nee" gezegd dus misschien is het wel een kruising tussen een rat en iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:55

Hey Linda, eigenlijk denk ik ook dat het een jonge rat is hoor.
Wil het iig net tegen komen in MIJN huis!
Zitten vol ziktes die beesten, lijkt me ook niet goed voor je niewe fret

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 19:47

Urko schreef:
zwarte jong rat ! en wat wil je doen met een levende val? Je hebt hem nou gevoerd, dus hij komt echt wel weer terug gelopen.. vangen en verdrinken zou ik er mee doen... je hebt er zo 100 en ze maken echt alles kapot...

Als ik hem een paar kilometer verder wegzet komt hij niet terug! Knipoog

Miepie1980 schreef:
Volgens mij ook gewoon een jonge rat, bij ons op de boerderij vangt de hond er nog wel eens eentje.

Waarom weet je zo zeker dat het geen rat is? Of hoop je dat zodat je hem kan houden?

Waarom zou ik hem willen houden? Verward

janderegelaa schreef:
Of het nu een rat of een muis is maakt geen ruk uit natuurlijk. Doodmaken dat beest voordat je er 100 hebt.
Ik vind het trouwens ook een jonge zwarte rat. Dankzij dit beestje ( of eigenlijk de vlo die op hem meereist ) is zo ongeveer half Europa uitgeroeid door de pest.

Dat dat vroeger is gebeurd betekend niet dat ik hem dood ga maken!! Ookal is het 'ongedierte' beestje gaat lekker het bos in als ik hem heb Ja

stef schreef:
idd absoluut een jonge rat, heb ze regelmatig (dood) in huis dankzij mijn kat.

Je mag mn hond wel even lenen? Die bijt maar 1 keer Knipoog

Haha moest hier wel ff om lachen! Maarre nee zoals er al vermeld is, zo'n dier kan wat bij zich hebben en wil niet dat jouw hond een ziekte krijgt van dit diertje! Tong uitsteken

Lizz schreef:
Ik heb eens goed zitten kijken naar zijn poten, deze zijn wel aan de flinke kant. Dit hebben muizen niet, maar wel ratten die in het water leven.

Overigens wil je deze niet in de buurt hebben, ze komen altijd terug naar hun nest en ze graven hele stukken uit je tuin.
Ze gaan namelijk aan de waterkant zitten en graven hun hol uit, waardoor je halve tuin in kan zakken als er uiteindelijk jonkies zitten.

Ik zou dus ook maar gewoon rattengif geven en hem dit lief voeren Lachen en je hebt er uiteindelijk geen last meer van!!

edit: hij lijkt sprekend, alleen is dit een volwassen exemplaar Lachen

Afbeelding
bron: http://natuur-forum.be/topic.asp?TOPIC_ID=3265

oeps verkeerde bron!

Lijkt er heel erg op ja!!!!!

Voor het helemaal een bericht vol quote's wordt ff zo, we wonen indd aan het water!
En ik ben ook niet blij met ons nieuwe huisgenoot! Ben gek van dieren, maar niet zo gek hea! Haha!

De val staat er, en als hij er dus inzit, gaan we lekker naar een bos wat ongeveer 4 á 5km bij mijn huis verwijderd is, dus die zien we dan nooit meer terug!
Trouwens sorry voor mijn late reactie, was aan het werk.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 20:00

MandyR schreef:
Toch wel grappig dat iedereen rat blijft roepen.
Dit is wat de TS eerder schreef:
FZ_Lin schreef:
Het is duidelijk GEEN rat, had dat ook eerder vermeld, ook geen jonge rat! (ik doel dan op een standaard rat zeg maar)

Woelrat heeft hij wel iets van weg, behalve de staart!

Ik kan het ook gewoon fout hebben, en zoals gebleken is, heb ik dat dus ook!
Het lijkt op de zwarte rat, en ja dacht dus dat het wel een volwassen dier was! Maar blijkbaar dus niet.
Heb ook heeeel geen verstand van bv de zwarte rat!

Wat ik nog vergeten te melden was, mensen toppie dat jullie zoveel hebben gereageerd! Ben er echt wijzer uit geworden!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:52

Je kan dat beest nu wel in het bos zetten maar je zegt zelf al dat ze in het water leven...

Waar je je meer zorgen over moet maken: waar je 1 jonge rat ziet moet dus ook een nest zitten met de rest van zn familie. De ongediertebestrijding bellen dus lijkt me. Mocht je toch "onverstandig" zijn om hem ergens los te willen laten, kijk dan heel goed uit als je het kooitje opendoet want 10 tegen 1 dat hij je aanvalt.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:55

Ik weet niet waar je precies woont maar informeer even bij de gemeente hoe het daar werkt. In sommige gemeentes is er een meldingsPLICHT. Dan komen ze vaak ook gratis het beestje vangen. In huis doen ze niet vaak met gif werken omdat de kans groot is dat het beestje weg kruipt en dan ergens gaat liggen rotten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:57

volgens mij is het een jonge bever rat, die leven in het water en op de kant en graven grote gaten waardoor er vaak dijken enzo instorten. je kunt de gemeente bellen om te vragen wat te doen. dan komt er vast een verdelger!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:00

uizetten in het wild al is het 20 km verder heeft geen zin
het beestje is gegarandeerd binnen 24 uur terug
gewoon rattengif neerleggen zodat het zeker kapot gaat en de rest van de familie ook
het is gewoon ongedierte en brengt ziektes over en ze kunnen ook gemeen bijten
als dat beest in mijn huis zou zitten zou ik gelijk een verdelger laten komen en pas weer in mijn huis komen als ik zeker weet dat het en de familie morsdood zijn

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 22:32

Hmm is dan denk ik zo te horen de enigste oplossing..

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:36

Het is zeer zeker geen degoe, ik heb al diverse generaties degoes gehad en er momenteel 8 zitten en dit beestje lijkr er op de verste verte nog niet op, wat het wel is zou ik begod niet weten

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:55

Weten jullie zeker dat het een ''jonge'' rat is? Damn dat beest is echt groot, ik ben dus die avond bij Lin geweest en was er van overtuigd dat het een volwassen dier was Ja
Overigens heb ik toen nog waterrat geopperd, blij dat lin er van overtuigd was dat het geen rat was anders had ik geen oog dicht gedaan Nagelbijten / Gniffelen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:58

jep een jonge beverrat lijkt er echt super op (zoooooooooo schattig) zoek maar eens op google een foto. de grote ziet er heel anders uit. ze zijn echt groot hoor!!

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 23:05

Nee is geen beverrat! Lijkt heel erg veel op de zwarte rat, en op de waterrat..

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 23:12

het is een jonge rat.
Inderdaad zou ik ook snel actie ondernemen, een rat is echt onhygiënisch in je huis. Kunnen zeker ziektes dragen.
Ik zou er ook niet blij mee zijn.
Vallen die vriendelijk zijn kun je denk ik kopen bij de agradi.nl Pindakaas of chocoladepasta proberen als val. de val eerst een dag of twee open laten staan zodat ze eruit willen eten. Daarna de val zetten en beestje VER weg uitzetten.

Ik zou denk ik wat minder vriendelijk omgaan met ongedierte in huis. Muizen in mijn huis gaan de vriendelijke vallen niet in dus daar was ik erg snel klaar mee.

Succes!

Een docente dierhouderij

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 00:12

Even een quote van Wilipedia:

De zwarte rat was in Nederland relatief zeldzaam, echter het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu maakt zich (begin 2008) zorgen over de toename van het door deze ratten verspreide hantavirus dat ernstige nierschade kan veroorzaken

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:21

Dit is geen degoe, gerbil of muis. Dit is een wilde rat, wilde ratten zijn groter dan de tamme ratten. Vandaar dat hij er zo anders uitziet. Hij ziet er wel ontzettend schattig uit. En totaal niet bang.

Een gerbil is kleiner en heeft pluimstaartje, gerbil = woestijnmuis
Een degoe is groter en breder, degoe = rat/eekhoornachtig
Een muis is kleiner.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:29

bah ratten... uitroeien die beesten... niet uitzetten want ze zoeken toch de mensen op en heeft iemand anders er last van.

Ratten hebben geen nut.. Al die eventuele beestje die ze misschien 1 keer in hun leven eten zijn heel wat minder schadelijk dan ratten.
Las ergen dat ratten kikkers zouden eten?? Geloof ik niet, maar dat terzijde... kikkers zijn heel wat minder schadelijk...

Een degoe is het zeker niet, heb ik zelf ook gehad... never nooit weer....

Geef hem maar heel lief een stukje kaas met gif erin...

Echt waar geloof mij... die beesten moet je niet uitzetten. Hoe schattig ze ook zijn....
Als je hem 5 km verderop in het bos uitzet is hij binnen notime bij een andere boerderij/huis..

Durf je het niet. Breng hem dan naar da/va die slaan hem met alle liefde voor je dood....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:34

Ratten zijn oppertunisten, alles wat ze kunnen eten, eten ze. Dus ook vlees, mijn ratten kregen ook stukjes kip, gekookt ei (rauw geeft zo'n zooitje) biefstuk en vis.
Een rat eet zaden, noten, groenvoer en dus ook vlees. Jonge kuikentjes, jonge vogeltjes, eieren en waarschijnlijk ook kikkers. Als ik wel eens bloedde, dan likten ze het op (ik had er geen erg in, voordat er mensen gaan denken dat ik het bewust deed en nee mn ratten hadden het wondje niet veroorzaakt Clown)

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:42

IndianLady schreef:
Ratten zijn oppertunisten, alles wat ze kunnen eten, eten ze. Dus ook vlees, mijn ratten kregen ook stukjes kip, gekookt ei (rauw geeft zo'n zooitje) biefstuk en vis.
Een rat eet zaden, noten, groenvoer en dus ook vlees. Jonge kuikentjes, jonge vogeltjes, eieren en waarschijnlijk ook kikkers. Als ik wel eens bloedde, dan likten ze het op (ik had er geen erg in, voordat er mensen gaan denken dat ik het bewust deed en nee mn ratten hadden het wondje niet veroorzaakt Clown)

Gemiddeld kikker is toch wel aardig groot.... tja je weet het niet...
Ratten zijn rot ongedierte... en zolang mensen ze in kooitje houden zullen ze nooit uitgeroeit kunnen worden...

Hoeveel "wilde" ratten zijn er wel niet afstammelingen van "tamme ratten".

IEL mam rat stinkt... nou zet maar uit in het bos..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:45

Ja das nu eenmaal menseigen. er zijn genoeg mensen die wel van hun diertjes houden.
En kuikens zijn ook best groot, maar dat deert een rat niet.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:49

IndianLady schreef:
Ja das nu eenmaal menseigen. er zijn genoeg mensen die wel van hun diertjes houden.
En kuikens zijn ook best groot, maar dat deert een rat niet.

Ja maar dan zijn nog niet zo snel en alert....

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:55

Je hebt verscheidene ratten soorten, de wilde norvegicus is dezelfde als onze tamme rat enkel vaak met "kleurtjes" gefokt. Aan de staart te zien lijkt het mij een jonge woelrat deze zijn kleiner dan de meeste tamme ratten, wij hebben hier ook beverratten in het water en het zijn muskusratten die dijken door knagen en waar ook op "gejaagd" wordt. De beverratten mochten van de gemeente mooi blijven in het water hier en was erg leuk om te zien hoe ze hun nest maakten. Op de woelrat na zijn deze soorten zijn allemaal een stuk flinker dan de Rattus Norvegicus of de zwarte Rattus Rattus.
De muskusrat: http://nl.wikipedia.org/wiki/Muskusrat

Dat ratten ziektes verspreiden komt onder meer door het hoge afval gehalte dat de mens verspreid...