Wilawander schreef:Lysette schreef:Even los van alles maar wat ik me even afvraag. Mij is altijd verteld dat die honden volledig gefocessesd zijn op de mouw of evt. het pak, en dat je daarom niet bang hoeft te zijn dat deze honden in het dagelijks leven bedenken van: goh dat is een leuke meneer, daar ga ik eens even bij in zijn arm hangenEn dat het dus puur om de mouw gaat die dan toevallig bij iemand om zijn arm zit. Beetje veredeld apporteren dus zeg maar. Kan ik best wel inkomen. Zie jij dat ook zo?
Waarom is IPO de enige optie dan? Je kunt toch ook een andere sport doen? Ik vind ook zeker wel dat je met zo'n hond moet werken, daar zijn ze op gefokt en ik denk ook wel dat zo'n hond liever wat pijn doorstaat dan dat hij alleen maar thuis zit (weet ik wel zeker), maar zijn energie kan hij toch ook kwijt in gehoorzaamheid, apporteersport, doggydance, frisbee of weet ik het wat?
Dat klopt. maar verschilt ook per hond. Mijn super in drift staande hond is super waaks maar zal nooit zonder commando bijten dus zonder mouw geen bijten. Heb ooit is mieegemaakt dat de pakwerker schreeuwend uit de kantine kwam met stok maar zonder mouw daar hij dacht dat ik de hond aan de lijn hadt. Niet dusHij rende er heen, sprong af om te bijten, zag geen mouw en ging er voor zitten blaffen......
Maar die andere die dus niet zo hoog in de drift staat en ook niet bepaald waaks is, kan dus wel bijten zonder mouw als ze uitgedaagt wordt. Dus verschilt wel heel erg.
Ja een andere sport is ook mogelijk. Gehoorzaamheid doen we ook maar dat is iets wat hem snel verveelt. Doggydance is niks voor mij. Verder hebben we agility geprobeerd maar dat was niks want daar is hij veel te driftig voor. Het enige wat hem rustig krijgt is het pakwerk en speuren. Dan is hij rustig en koel in zijn karakter. We hebben er gewoon allebei heel veel lol in.
Maar waarom MOET je hond dan per direct gehoorzamen? Ik bedoel, als het toch alleen de mouw is is het toch het spelletje met de mouw? Niks gevaarlijks in het dagelijks leven aan dan toch?