Geld mag geen reden zijn om een dier in te laten slapen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Borg

Re: Geld mag geen reden zijn om een dier in te laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:39

Marieke, die verzekeringen zijn er nog niet zo heel lang. Mijn vorige poes was nog niet verzekerd en werd vorig jaar ineens heel ziek, Acuut nierfalen. Ze was pas 10 en DA wist niet of het een aangeboren afwijking was of dat ze vergif gegeten had. Enfin, poes 4 dagen opgenomen en aan het infuus. Mocht niet baten, dus poes in laten slapen en 800 Euro kosten. Ik kon dat toen betalen, voelde dat natuurlijk wel flink. De DA was heel blij dat ik de kans wilde geven. Eeen aantal weken ervoor was er een soortgelijk geval binnengebracht en die mensen konden het geld niet missen, dus kreeg die kat direct een spuitje. Daar oordeelde hij ook verder niet over. Ik heb uit het asiel weer een leuke kater gehaald die nu overigens wel verzekerd is. Mag per jaar 2000 Euro uitgeven, dus dan kan er een hele hoop indien nodig.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:42

Toevallig dat ik nu dit topic tegenkom. Ik heb net een van onze katten op de grond gevonden met een plakaat kwijl erlangs. Waar hij half inlag. Hij kan niet lopen, achterbenen werken niet mee. Opgezette buik en blijft zo stil mogelijk liggen. We kunnen om 3 uur terecht bij de dierenarts. Ik kan helaas niet mee, moet zo gaan werken.
Ik ben er erg bang voor dat het wéér geruis is. Hier zijn we vroeger al 2 katers aan verloren. Ook toen werd er penisamputatie aangeraden. Maar hier hadden wij het geld niet voor. Nu nog niet trouwens. En we hebben ze beide in moeten laten slapen. Ik hoop zo dat het niets ernstigs is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:43

twee dagen later gevonden,haar ingewanden waren door de breuk gezakt en daardoor had ze het verschrikkelijk benauwd omdat die haar longen klem zette. Ze heeft twee weken in Utrecht in de kliniek ( universteit) gelegen. Maar elke kat is anders uiteraard, en elk verhaal is anders. Onze dierenarts dacht dat als we naar Utrecht zouden gaan er nog wel een kans was.

En ja die verzekeringen zijn er pas kort. Mijn nieuwe asielpoes is ook verzekerd. Wel de uitkomst voor mensen die het geld neit zo achter de hand hebben.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:46

ik heb dieren om ze alle zorg te geven die ze nodig hebben.
mijn hond van 3 is nu 3x geopereerd een hoop geld gekost. maar je hebt het er voor over

vind het altijd sneu als een paard een koliek operatie moet ondergaan en de eigenaren hebben er het geld er niet voor
het paardje kan er mee gered worden. maar toch doen de mensen het niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:47

Abel schreef:
Tjonge het is maar een kat. Er zijn grenzen aan. Belachelijk dat die DA de kat op zo'n idiote wijze zich toe eigende dan moet ze dat beest ook voor 750 verkopen. Als een operatie zo duur wordt kun je het dier beter afmaken en er een uit een asiel halen voor minder. Dan zijn er twee dieren blij. Eentje uit zijn lijden verlost en een van de dood gered.

Wat kun jij belachelijk redeneren. Besef je wel dat zo'n dier voor iemand net kan zijn als een kind?!
Ik walg van kinderen. Heb een gruwelijke hekel aan ze. Mijn dieren vervangen die plek in mijn leven.

En ik vind dat de DA juist gehandeld heeft. De kat kan simpel geholpen worden, dus afmaken slaat nergens op.

Ik zou als eigenaa rjuist blij zijn dat mijn kat niet dood hoefde en nog een kans bij een ander kon krijgen, als ik geen geld had (nu zal mij dit nooit overkomen want desnoods zou ik me diep in de schulden steken om mijn dieren te redden).
De dierenarts brengt die kat dan gewoon naar het dichtsbijzijnde asiel.
Als het baasje slim is kan hij de kat vanaf daar trouwens voor een eurootje of 65 weer adopteren. Knipoog

Trouwens ik ken iemand die zo'n operatie bij haar kat heeft laten uitvoeren en dat is allemaal goed verlopen. Als je misschien in contact wilt komen met diegene kan ik wel vragen of ze je wil mailen. Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 15:06

Wuis schreef:
Trouwens ik ken iemand die zo'n operatie bij haar kat heeft laten uitvoeren en dat is allemaal goed verlopen. Als je misschien in contact wilt komen met diegene kan ik wel vragen of ze je wil mailen. Lachen

Dank je wel, ik hou het even in gedachte Lachen

Op dit moment is er geen sprake van amputatie, maar afgelopen week kreeg ik wel even het zweet in de handjes. Meneer heeft al 3x eerder een blaasontsteking gehad (eerste twee keren ook gruis in de urine) en na de eerste blaasontsteking direct aan de Royal Canin Urinary (hij was toen 10 maanden, een week voordat hij gecastreerd zou worden). Dit keer was het dus echt helemaal mis en zat hij helemaal verstopt. Ze kreeg in eerste instantie de catheter er niet in en toen kwam het 'leegzuigen met een naald via de buikwand en doorverwijzing voor amputatie' aan bod. Uiteindelijk is het wel gelukt die avond en moeten we hem voorlopig nog goed in de gaten houden, hoop dat het voorlopig weer even goed gaat. Mocht dit nog een keer gebeuren, dan laat ik het niet meer bij catheterisatie, dan gaan we voor amputatie. Het beest is nu bijna 3 jaar en dit was al de 4e keer gekl**i met z'n blaas terwijl hij al op het juiste dieet zit.

Wat kost zo'n dierenverzekering eigenlijk? Mijn moeder had haar hond er vroeger bij zitten, maar die bewuste maatschappij ging failliet, dus geen verzekerde hond meer (en wel centjes kwijt).

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:19

Ergens houdt het op, en alleen de eigenaar (in overleg met de dierenarts) kan bepalen waar die grens ligt. Hoezo, geld speelt geen rol??? Natuurlijk speelt geld een rol, uiteindelijk is er altijd een 'gewogen oordeel' om een dier wel of niet te behandelen en daarin worden ook de kosten meegenomen. Je zet de risico's en de kansen tegen elkaar af, de kosten en de opbrengesten (die vaak niet-materieel zijn) - en dan neem je een besluit.
Onze DA heeft bv. geweigerd een open-hart operatie te doen bij een hond (ondanks dat zij het technisch wel konden). Belangrijkste argument was dat je daarmee een grens overging die zij niet over wilden gaan. Toch wel een beetje het idee van: zolang er nog duizenden kinderen per dag doodgaan van de honger, is een openhartoperatie bij een hond ethisch niet te verantwoorden.
Ik weet dat je hier boeken over vol kunt schrijven, maar vind de gedachte dat je vanzelfsprekend ALLES (ook in financiele zin) over moet hebben voor je dier, wel zorgelijk. Ik vraag me nl. ook af of het wel altijd in het belang van het dier is, zeker als het gaat om hele zware operaties die hooguit één of twee jaar levensverlenging opleveren.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 15:26

Kendra schreef:
maar vind de gedachte dat je vanzelfsprekend ALLES (ook in financiele zin) over moet hebben voor je dier, wel zorgelijk.

Nee je moet zeker niet ALLES over hebben voor je dieren, maar ik probeer wel te gaan tot het uiterste. En wat het uiterste is verschilt per dier, per geval. Als het niet met zekerheid (of groot percentage) de levenskwaliteit positief beinvloedt, dan houdt het imo al snel op, ook voor een oud dier zou ik minder ver gaan dan voor een jong dier (denk ik, ik ken mezelf...).

Vorige maand heb ik een kitten meegenomen uit Frankrijk. Voordat madame thuis was heeft ze al 200 euro gekost en nee, het was dus niet mijn kat en de intentie om haar zelf te houden was er ook niet. Maar ik kon het op dat moment financieel lijden, het dier kwam er 100% zeker bovenop na een goede behandeling, dus wie ben ik dan om te zeggen 'vervelend voor je dat je doodgaat'? Veel commentaar gekregen op het feit dat ik geld stak in een zwerfkitten.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:49

[/quote]

Wat kost zo'n dierenverzekering eigenlijk? Mijn moeder had haar hond er vroeger bij zitten, maar die bewuste maatschappij ging failliet, dus geen verzekerde hond meer (en wel centjes kwijt).[/quote]

Op onze praktijk raden wij Petplan of Proteq aan, deze hebben zich tot nu toe goed bewezen en mits je een goed pakket neem (dus niet het basis) krijg je echt veel dingen vergoedt.

Kijk eens op http://www.petplan.nl/ of http://www.proteq.nl/dierzorg

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:55

Ik ben het tot op zekere hoogte met je eens.
In het geval met mijn fret heb ik spijt dat ik nog zolang ben doorgegaan. Ik heb hem maandenlang door de medische molen laten gaan en verschillende soorten medicijnen uitgeprobeert. Uiteindelijke kosten 900 euro.

Doordat ik graag alles wilde proberen om hem beter te maken heeft hij nog een paar maanden veel pijn gehad en als ik het over zou moeten doen, zou ik hem gelijk in laten slapen.

Als je het geld hebt vind ik in princiepe dat je gelijk hebt. Maar om nou gelijk te zeggen dat iedereen die geen operatie van 2500 euro kan betalen maar geen beesten moet nemen. Vind ik wel heel kort door de bocht. Iemand met weinig geld kan iemand een dier een geweldig leven geven.

Iemand die daarintegen niks doet vind ik vele malen erger dan iemand die een dier uit zijn lijden verlost.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 16:06

Robyn schreef:
Als je het geld hebt vind ik in princiepe dat je gelijk hebt. Maar om nou gelijk te zeggen dat iedereen die geen operatie van 2500 euro kan betalen maar geen beesten moet nemen. Vind ik wel heel kort door de bocht. Iemand met weinig geld kan iemand een dier een geweldig leven geven.

Iemand die daarintegen niks doet vind ik vele malen erger dan iemand die een dier uit zijn lijden verlost.

Je moet er als diereneigenaar voor zorgen dat je dier geen pijn heeft, hoe je dat doet... dat is aan de persoon zelf (en de DA).

Heb ook niet gezegd dat iemand geen dieren moet nemen als ze geen geld hebben, maar sommige mensen kunnen maar net de brokjes betalen en daar houdt het mee op. Op het moment dat je een dier aanschaft weet je dat er iets met het dier kan gebeuren wat kosten met zich meebrengt, anders moet je geen dier nemen. Ik heb de 750 euro voor een eventuele operatie ook niet in m'n portemonnee zitten op dit moment, maar ik weet dat er altijd een oplossing is; termijnbetaling, lenen bij iemand, vakantiegeld er bij wijze van spreken insteken, imo is er vaak wel een oplossing te bedenken.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:11

Citaat:
Tjonge het is maar een kat. Er zijn grenzen aan. Belachelijk dat die DA de kat op zo'n idiote wijze zich toe eigende dan moet ze dat beest ook voor 750 verkopen. Als een operatie zo duur wordt kun je het dier beter afmaken en er een uit dem asiel halen voor minder. Dan zijn er twee dieren blij. Eentje uit zijn lijden verlost en een van de dood gered.

Citaat:
maar er wordt wel geopereerd als de kansen goed zijn hoor. Emotionele waarde heet dat.

abel schreef:
egoïsme noem ik dat.

Ik zal er rekening mee houden als ik jou ooit vind met een gebroken arm.
De kosten daarvan zijn ook al gauw hoog, dan maar een spuitje voor jou anders is het erg egoistisch dat je 6 weken in het gips moet. Dan adopteren we wel een nieuwe abel uit china dan zijn er 2 blij.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:15

Quellian schreef:
Je moet er als diereneigenaar voor zorgen dat je dier geen pijn heeft, hoe je dat doet... dat is aan de persoon zelf (en de DA).

Jij snap wat ik eerder in dit topic wilde zeggen. Ik heb me onthouden van verder commentaar, omdat dit topic dreigde te verzanden in verwijten. Een goed baasje zijn betekent ook jouw grenzen (zowel financieel als emotioneel) als de grenzen van je beestje (lichamelijk) toe kunnen geven.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:17

ikzelf heb nu ook enkele dieren lopen waarbij we "vage" gezondheids klachten hebben.
onze hond heeft iets mis van binnen, dat is 100% zeker. we komen er alleen niet achter wat het is. na ongeveer 15 dierenarts bezoeken, een bezoek aan de dierenkliniek met een bloedonderzoek ( byebye 400 euro) wisten ze het nog niet.
we zouden een procedure moeten ondergaan die 500 euro zou kosten, en dan nog wisten ze niet zeker of het gevonden kon worden, en zou je eventuele behandelingen nog erbij krijgen. wij hebben dus ook besloten om niet ermee door te gaan.
2000 euro voor een 8 jarige hond gaat ons gewoon te ver
zolang hij geen pijn heeft ( hij krijgt wel dure speciale brokken voor zijn maag en dat gaat erg goed) mag hij blijven, en als hij pijn gaat krijgen.. mjah.. dan krijgt hij gewoon een spuitje.
Mijn cavia inclusief tumor op de buik hetzelfde.. ik ga zowiezo geen 200 euro uitgeven voor een knaagdier. zolang hij nog vrolijk is en blijft eten, is het goed. maar zodra hij pijn lijkt te hebben ( verwacht dit binnen een paar weken) dan is het ook een enkeltje dierenarts voor een spuit.

gegarandeerd dat ik nu bokkers over mij heen ga krijgen,maar so be it. ik vind.. een dier is een dier.. geen kind/mens etc. zolang de kosten en het helings proces reeel zijn, ben ik de eerste die een dierenarts erbij haalt ( en ik kan je verzekeren dat we op first name basis zitten met zowel de kleine als de grote huisdierenarts)
maar we stellen wel grenzen en blijven realistisch.
zowel naar het dier toe.. ( dat eeuwige aandoktoren wat sommigen doen.. DAT vind ik dus juist zielig voor een dier) als naar het geld wat we erin zouden steken.
je hebt een verantwoordelijkheid aangenomen op het moment dat je een dier koopt/neemt, maar ik heb geleerd.. dat dit ook tot een bepaalde grens realistisch moet blijven en niet zoals sommigen duizenden euro's in een hond pompen of 300 euro in een knaagdier.
( maar dit is mijn mening.. geen negatief iets voor mensen die dit wel doen.. ieder zijn prioriteit Ja )

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:19

Ik vind van wel.

Er worden vaak teveel dieren "gered" maar erna toch geen waardig leven meer hebben.

Ik doe bv NOOIT meer een koliek operatie de lijdens weg vind ik niet dierwaardig meer.

Net zoals kanker bestraling bij dieren echt belachelijk.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:26

ja maar chemotherapie en bestraling is weer wat anders, Hoewel het dier hier niet onder lijd weet je van tevoren dat het alleen maar uitstellen is: dieren kunnen (nog) niet genezen van kanker...

In dit soort therapieen zou ik persoonlijk ook geen geld steken....

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:18

Prisca schreef:
Ik

Ik doe bv NOOIT meer een koliek operatie de lijdens weg vind ik niet dierwaardig meer.

Net zoals kanker bestraling bij dieren echt belachelijk.

een hoop dieren komen door de koliek operatie heen en herstellen heel goed weer.
andere paarden halen het helaas niet.
het is een hoop geld maar als je daar je paard mee kan redden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:21

Ik had een kat met blaasgruis en zou een leven lang speciaal voer moeten hebben,dat was prijzig maar ik kon het betalen.Na 4 zakken voer probeerde ik gewoon voer en dat is tot op heden goed gegaan.Maar als je je dierenartskosten niet kan betalen tja dan houd het op ben ik bang.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:34

miekelover schreef:
een hoop dieren komen door de koliek operatie heen en herstellen heel goed weer.
andere paarden halen het helaas niet.
het is een hoop geld maar als je daar je paard mee kan redden.

Maar je moet het geld dan ook maar hebben. En maakt het bv uit of je een shet van 23 hebt of een sportpaard van 4?

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:41

Inslapen VS behandelen blijft altijd een lastig onderwerp...

Hoe weinig geld je ook hebt; kinderen krijgen mag iedereen. Maar dieren... dat is andere koek. Want de dierenarts is duur... Eigenlijk maar vreemd. (En dan praat ik niet over dure dieren, zoals paarden...)
Verzekeren doe ik niet meer; ik had mijn herder levenslang verzekerd (éven 800 euries, kaching!)... ging de maatschappij falliet!! Uiteraard geen cent terug gezien... Boos! Zulke bedragen heb ik bepaald niet over!!! Voor dat geld had ik een stevige operatie, indien nodig, kunnen bekostigen...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik per dier kijk wat ik doe.
Ik heb vogels, honden en katten.

Eerlijkgezegd ben ik niet bereid een vogel te laten behandelen, hoewel ik zeker van een tweetal heel veel houd. Waarom? De kansen met die dieren zijn ZO gering... 99% sterft alsnog. Daarnaast is de stress van de behandeling vaak ook al genoeg om zo'n dier om zeep te helpen.
Ik heb tot tweemaal toe vogels met een hersenschudding gehad, één ernstig met een soort epileptische aanvallen. Ik heb haar zelf verzorgd en ze is inmiddels weer helemaal gezond en moeder van een fraai nest.
De tweede met een hersenschudding heb ik opzettelijk VOLLEDIG MET RUST GELATEN. Deze vogel had ik nooit succesvol kunnen behandelen; hij was daar veel te wild voor. Ik hield er een oogje op, maar ik wist dat ik niets kon doen. En het is gelukkig helemaal goed gekomen met hem.

Sommige mensen vinden me daarom wreed... maar dat ben ik heus niet. Die dieren leven in een paradijsje op aarde in een ruime buitenvoliere. Ik heb ontzettend veel voor ze over, maar ik ben wel een nuchtere Grunninger; goed, maar niet gek.

Dan de katten. Ik heb nooit veel ellende gehad met mijn katten, maar áls ze iets mankeren, maak ik gerust dierenartskosten. Máár... ik blijf reeel. Een jong dier een zware operatie laten ondergaan is nog te doen, mits de prognose goed is... maar een oude kat laten opereren, (kosten + risico's + prognose + levenskwaliteit) word goed afgewogen. Als het zinvol is, ja. Zoniet... nee. (En geloof me maar; ik houd zielsveel van mijn dieren, jong en oud gelijk) Ik laat mijn dieren niet lijden; in het ergste geval worden ze dus ingeslapen.

Tot slot de honden, die voor mij heel speciaal zijn. Ik heb de wereld voor ze over en geen prijs is te hoog, maar ook bij hen zal ik realitisch blijven. Een operatie dient wel een goede kans van slagen te hebben, en ik wil ook weten wat de levenskwaliteit na zo'n operatie word.
Verplaats je eens in zo'n dier... leuk hoor, nog jaren doorkreupelen omdat je baasje geen afscheid kan nemen, maar onderwijl kan je niets meer doen wat je écht leuk vond... nee, zo'n leven wil ik geen dier aandoen. De levenskwaliteit gaat boven alles... een leven zonder plezier, zonder de dingen die het leven leuk maken... is dat een leven?

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:57

Ik vind dat geld wel een reden is.
Er zijn genoeg mensen met een vette bank-spaarrekening maar er zijn ook genoeg mensen die dat niet hebben.
Zouden die mensen daarom geen dier mogen hebben ivm eventuele hoge kosten?
Ik heb ook 3 jaar geleden een gratis poesje opgehaald die 9 maanden later van het balkon afviel en der poot op 3 of 4 plaatsen gebroken had en der heup op 2 plaatsen.
Ik kon kiezen voor een operatie waarbij haar poot gered kon worden maar die koste 1250 euro en ze moest 6 weken stil zitten en als ze zou springen of vallen moest de poot alsnog worden geamputeerd.
Ik wist uit ervaring al dat deze kat nog geen 6 seconden kon stil zitten en vond 1250 euro best veel geld.
Ik heb dus gekozen om de poot te laten amputeren kostende 150 euro.
En ik had gelijk hoor, na de operatie kwam poes thuis en deed een poging om op de bank te springen en viel heel ongelukkig dus in dat geval waren de 1250 euro al voor niks geweest en had de poot alsnog geaputeerd kunnen worden.
Heb nu een crossend 3 poot monster die het super doet en je merkt niet eens dat ze een poot mist.
Ze gebruikt der staart als 4de poot en kan bomen klimmen en keihard rennen.
Egoistisch om de poot meteen te laten amputeren ipv het een kans te geven?
Ik denk het niet.
Het was egoistischer geweest om tegen mn kids te zeggen dat ze twee maanden brood moesten eten omdat er geen geld meer was geweest voor warm eten met een stukje vlees.
Je bent als ouder en hoofd van het gezin voor alle partijen verantwoordelijk.
Dat wil zeggen voor zowel de kinderen als de dieren.
Geen van allen mag lijden onder een bepaalde keuze.
Heb overigens wel mn paard verzekerd tegen dierenartskosten zodat ik niet in de problemen kom mocht er iets gebeuren.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:00

Als het geld er niet is dan is het er niet.. Sowieso zou ik voor een dier geen duizenden (of meer dan ongeveer 500) euro's over hebben, dat geld heb ik wel maar het is niet de bedoeling dat het daaraan besteed wordt. Prima als jullie vinden dat ik dan geen dieren moet nemen maar dat doe ik toch wel, ze worden hier behandeld als koningen dus ze hebben dan in ieder geval een topleven gehad.

Conny67

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:01

Wij hebben o.a. een kater die voor 3 jaar terug is aangereden, echt in de prak...... laten opereren dit doen we nooit meer........het beest is door een hel gegaan.
Ik ben heel blij dat hij er nog is maar hij heeft zoveel pijn gehad dat we hem door de dierenambulance op hebben laten halen om weer naar de kliniek te gaan.
Geld speelde geen rol maar wel 750 euro's lichter.

Konijn met een nest jongen kreeg borstontsteking......medicijnen mee, wat een lijdensweg na 4 dagen LIJDEN
konijn overleden 150 euro's kwijt .

2 weken terug haan ziek we konden hem mee naar huis nemen met medicijnen en hopen dat het goed kwam
wij hebben hem in laten slapen met een goed gevoel........hij was uit zijn lijden verlost.

Ik ben blij dat wij nu ons verstand een rol laten spelen en niet het geld Knipoog

Conny67

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:02

Redrumfox schreef:
Als het geld er niet is dan is het er niet.. Sowieso zou ik voor een dier geen duizenden (of meer dan ongeveer 500) euro's over hebben, dat geld heb ik wel maar het is niet de bedoeling dat het daaraan besteed wordt. Prima als jullie vinden dat ik dan geen dieren moet nemen maar dat doe ik toch wel, ze worden hier behandeld als koningen dus ze hebben dan in ieder geval een topleven gehad.

Idd OK dan!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 19:51

Persoonlijk vind ik dat geld geen rol speelt, mits het dier natuurliujk een waardig leven krijgt na de operatie,...

Natuurlijk word de zaak anders als het echt om hele grote bedragen gaat (tienduizend euro ofzo), maar afgezien van dat vind ik dat je geen dier moet nemen als je er geen geld wilt/kan uitgeven als ie eens ziek word of iets tegenkomt.