Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

itsinmygenes

Re: Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:06

saaraah schreef:
Weet je waarom die moedervarkens vast liggen? Omdat moedervarkens zo ongeveer de lompste moeders op aarde zijn. Ze rollen zo hun eigen kinderen dood. Daarom liggen zeugen in die kooien, ter bescherming van de pasgeboren biggen!

Oke, dat snap ik wel Lachen
Maar toch is er een heel verschil met waar ik nu sta met mijn pony.
Ook de varkens zonder biggetjes konden daar amper bewegen..
(alles stond daar wel gewoon bij elkaar, dus niet zodat ze elkaar niet verwonden ofzo)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:08

Stef_Winston schreef:
En daarom eet ik geen vlees Ik kan er alleen niet tegen als mensen lopen zeuren dat je het gewoon moet eten

ik vind het altijd wel leuk om te weten waarom mensen geen vlees eten... soms hebben ze een totaal verkeerd beeld van de reguliere veehouderij Clown maar zeuren doe ik er echt niet over!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:09

Ik woon op een boerderij en onze schapen en koeien gaan ook wel is naar de slacht. Maar bedenk het is zo, schapen lammeren in ruime hokjes en worden vrij snel in groepshokken gedaan en zodra het weer het toe laat mogen ze op een enorm weiland rond lopen. Klinkt best zwaar hea voor die beestjes Clown Knipoog Na een x aantal maanden worden de lammeren afgespeend, en dan gaat er een gedeelte naar de markt toe en een gedeelte blijft. Bij koeien worden de kalfjes gelijk naar de geboorte weggehaald, dit omdat het kalfje anders alle melk opdrinkt. Na een dag of 2 mag moeders weer het grote weiland op en hoeft ze in de zomer alleen de stal in om gemolken te worden. Het kalfje gaat na een dag of 10/14 of naar de markt of zij (wij houden geen stiertjes) word in een groepshok gedaan. 's Zomers mogen ze dan het land op, met de mogelijkheid om naar binnen te gaan.
Dus denk even na voordat je wat zegt, dat de dieren het zo slecht hebben. Want bij de boeren hebben ze het echt zo slecht nog niet. En ik heb altijd van huis uit meegekregen dat dieren buiten horen, dit is heel belangrijk bij ons thuis en bij een heleboel andere boeren. Tuurlijk zijn er dingen die beter kunnen, maar dat is met alles zo Knipoog

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:10

Tsja, ik heb hier heel veel over nagedacht, en kwam tenslotte tot de conclusie dat ik het beste veganist kon worden. De omschakeling was even lastig (dag geitenkaas met honing Doei! Knipoog ) maar het bevalt me nu uitstekend. Als veganist kun je ook lekkere en voedzame dingen eten. Het enige nadeel is het sociale gedeelte. Mensen weten vaak niet echt hoe ze veganistisch moeten koken. Daarom kook ik meestal maar, en ze vinden het altijd lekker! Lachen

Eerst dacht ik dat 't voldoende was om vegetariër te zijn, maar als je dan de achtergronden van melk en eieren weet... Misselijk Er gaan toch altijd dieren dood, als je een dierlijk product wilt gebruiken. Of je moet zelf een paar kipjes in de achtertuin houden en die lang laten leven...

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:13

Rianneke schreef:
Stef_Winston schreef:
En daarom eet ik geen vlees Ik kan er alleen niet tegen als mensen lopen zeuren dat je het gewoon moet eten

ik vind het altijd wel leuk om te weten waarom mensen geen vlees eten... soms hebben ze een totaal verkeerd beeld van de reguliere veehouderij Clown maar zeuren doe ik er echt niet over!

oke Knipoog Nee maar zegmaar als ze van die domme redenen hebben als: Hij is nu toch al dood :s

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:13

xMariekee schreef:
saaraah schreef:
Weet je waarom die moedervarkens vast liggen? Omdat moedervarkens zo ongeveer de lompste moeders op aarde zijn. Ze rollen zo hun eigen kinderen dood. Daarom liggen zeugen in die kooien, ter bescherming van de pasgeboren biggen!

Oke, dat snap ik wel Lachen
Maar toch is er een heel verschil met waar ik nu sta met mijn pony.
Ook de varkens zonder biggetjes konden daar amper bewegen..
(alles stond daar wel gewoon bij elkaar, dus niet zodat ze elkaar niet verwonden ofzo)

Nee, dat is NIET logisch!! Frusty Want waarom gaan ze op hun kinderen rollen?? Omdat ze zo weinig ruimte hebben in die kleine rothokken!! In een weiland rollen varkens echt niet hun eigen beestjes dood. Het is dus een noodgedwongen maatregel, ontstaan door het dieronvriendelijke karakter van de bio-industrie. Want een beest dat zijn eigen kinderen doodrolt... zou nooit ge-evolueerd zijn.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:17

Fitch schreef:
Het is dus een noodgedwongen maatregel,

ontstaan omdat mensen niet genoeg willen betalen voor hun lapje vlees Knipoog geloof mij als boeren niet zo groot hoefden te groeien en het allemaal beter kon werd dat echt wel gedaan... maar als boer word je gewoon in de hoek gedreven!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:17

Fitch schreef:
Tsja, ik heb hier heel veel over nagedacht, en kwam tenslotte tot de conclusie dat ik het beste veganist kon worden. De omschakeling was even lastig (dag geitenkaas met honing Doei! Knipoog ) maar het bevalt me nu uitstekend. Als veganist kun je ook lekkere en voedzame dingen eten. Het enige nadeel is het sociale gedeelte. Mensen weten vaak niet echt hoe ze veganistisch moeten koken. Daarom kook ik meestal maar, en ze vinden het altijd lekker! Lachen

Eerst dacht ik dat 't voldoende was om vegetariër te zijn, maar als je dan de achtergronden van melk en eieren weet... Misselijk Er gaan toch altijd dieren dood, als je een dierlijk product wilt gebruiken. Of je moet zelf een paar kipjes in de achtertuin houden en die lang laten leven...

Ik ben wel benieuwd hoe je dan veganistisch kookt!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:20

Rianneke schreef:
Fitch schreef:

ontstaan omdat mensen niet genoeg willen betalen voor hun lapje vlees Knipoog geloof mij als boeren niet zo groot hoefden te groeien en het allemaal beter kon werd dat echt wel gedaan... maar als boer word je gewoon in de hoek gedreven!

Dat ben ik met je eens. Ik geef de boeren in mijn post dan ook niet de schuld... Ik zou het liefste willen dat de hele wereld veganistisch wordt, maar ik snap ook wel dat dat nooit zal gebeuren. Dus het zou in eerste instantie het beste zijn als vlees duurder zou worden, zodat boeren minder dieren hoefden te houden en ze meer ruimte zouden kunnen geven. Dan eten mensen toch minder vaak vlees. Vlees is echt niet elke dag nodig.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:22

roosje84 schreef:

ik ook wel! mijn moeder heeft een tijd veganistisch gegeten vanwege haar reumatische trekjes en dat was echt vreselijk moeilijk... er zijn ook bijv. vele e-nummers niet geschikt voor vegatariers en daar moesten we ook op letten en dat is me toch een ellende Ach gut

Fitch schreef:
Dus het zou in eerste instantie het beste zijn als vlees duurder zou worden, zodat boeren minder dieren hoefden te houden en ze meer ruimte zouden kunnen geven. Dan eten mensen toch minder vaak vlees. Vlees is echt niet elke dag nodig.

zo zie ik het dus ook! Pling

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:25

roosje84 schreef:

Ehm, gewoon met veel verse groenten en heel veel lekkere pure kruiden! Ik kook vaak Oosters of Mexicaans. Voor de fantasieloze veganisten zijn er ook kaas- en vleesvervangers, en als ik niks weet is er altijd nog van alles van soja. Mijn specialiteit is Turkse gegrilde groenten met munt- en koriandersaus en als toetje warme chocoladecake! *LOL*
Voor recepten: http://www.chooseveg.com. (Vind ik sowieso wel een mooie site.)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:42

Ik ben dol op vlees en eet het eigenlijk bijna dagelijks.
Vlees uit de supermarkt? Misselijk dit smaakt echt nergens naar, die kruiden/marinades zitten er over om er toch nog een smaak aan te geven.
Zelf vlees van een eigen koe/pink in de diepvries, dat is het lekkerste wat er is, en nog goedkoper ook!
Daarnaast ga ik naar een slager bij ons in de buurt, die een aantal jaren geleden in ieder geval zelf nog slachtte.

Iedereen zijn eigen keus, en om eerlijk te zijn heb ik nog meer respect voor mensen die vegetarisch zijn dan mensen die altijd het goedkoopste van het goedkoopste willen.
Zolang die instelling niet veranderd, blijf je zulke dingen houden

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:46

Ik ben vegetarisch

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:47

off-topic: hoort dit niet bij nieuws en maatschappij?

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:50

Rianneke schreef:
Fitch schreef:

Inderdaad. Ik heb genoeg boeren gesproken die het graag anders zien, maar het gewoon niet kunnen omdat ze er dan financieel op achteruit gaan en hun zaak moeten opdoeken. De huidige grondprijzen zijn echt abnormaal hoog!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:52

Fitch schreef:
Ehm, gewoon met veel verse groenten en heel veel lekkere pure kruiden

ik neem aan dat je ook iets van vleesvervangers eet, want met alleen groenten mis je toch een hele hoop stoffen?
toen mijn moeder veganistisch at viel ze gewoon af omdat ze bepaalde tekorten had Ach gut denk ook wel dat je er handigheid in moet krijgen want we ontdekten op het laatst wel steeds meer dingen maar wat een gezoek als ik er aan terug denk Ach gut

*bericht klinkt een beetje negatief maar ik heb wel respect voor de mensen die er zo mee bezig zijn!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:22

Rianneke schreef:
Fitch schreef:
Ehm, gewoon met veel verse groenten en heel veel lekkere pure kruiden

ik neem aan dat je ook iets van vleesvervangers eet, want met alleen groenten mis je toch een hele hoop stoffen?
toen mijn moeder veganistisch at viel ze gewoon af omdat ze bepaalde tekorten had Ach gut denk ook wel dat je er handigheid in moet krijgen want we ontdekten op het laatst wel steeds meer dingen maar wat een gezoek als ik er aan terug denk Ach gut

*bericht klinkt een beetje negatief maar ik heb wel respect voor de mensen die er zo mee bezig zijn!

Nou kijk, toen ik net veganist werd dacht ik ook in termen als 'vleesvervangers'. Toen ik vegetariër was at ik vaak een vegaburger of kaas of ei in plaats van vlees. Toen ik veganist werd ging ik eerst uitzoeken hoe dat zat mbt gezondheid enzo. Ik ben een beetje gaan kijken hoe dat nou zat met de schijf van vijf en dat soort dingen, en toen kwam ik er achter dat je gewoon per dag een bepaalde hoeveelheid eiwitten, koolhydraten, vetten, vitaminen en mineralen binnen moet krijgen. Hoe ik dat doe bepaal ik nu zelf. Wat ik wel probeer is zoveel mogelijk biologische/verse producten te kopen. Vleeseters halen de meeste eiwitten uit vlees, maar ik haal 't bijvoorbeeld uit noten, peulvruchten, gluten of tofu. IJzer haal ik uit gedroogde vruchten, groene groenten of bosbessensap. Als je het 'aardappels, groente en vlees idee' een beetje loslaat, maar wel zorgt dat je alles binnenkrijgt, is er ineens veel meer mogelijk! Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:33

wij waren echt complete leken op dat gebied en het viel wel tegen maar je kunt er idd wel creatief mee zijn... ik zit teveel vast aan het vlees aardappel en groenten idee Clown

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:34

Hoe doen jullie dat dan als je wordt uigenodigt voor een etentje?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:36

bekenden weten meestal wel dat je zo eet toch? en anders is er wel ff snel wat aan te passen...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:38

Toen ik nog vegetariër was heb ik nog nooit een probleem/ongemakkelijke situatie gehad. Nu is 't wat lastiger. Clown Soms doen mensen heel erg hun best en dan blijkt er toch bijv. een beetje kaas in de pesto te zitten ofzo. Nou ja, dan eet ik 't maar op. Ze hebben dan toch hun best gedaan, dan is het niet anders. Maar ook een keer had iemand vis voor me klaargemaakt. Dat was volgens haar ook een soort plant. Nou, dat eet ik dus echt niet!
Verder geef ik 't gewoon van tevoren aan, en als mensen 't echt niet weten kook ik met hun mee. En voor bijv. een BBQ neem ik mijn eigen burgers en vegakruidenboter mee. Op verjaardagen neem ik vaak een taart of chocolate chip cookies mee. Dan kunnen mensen mijn veganisme ineens waarderen in plaats van dat het lastig is. Pling

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:44

Ik denk dat als je er eenmaal inzit in het maken van veganistische producten dat het wel makkelijker gaat. Vind het wel onwijs knap!
Hoe gaat je vriend /familie hiermee om? Eten die ook met jou mee?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:01

roosje84 schreef:
Ik denk dat als je er eenmaal inzit in het maken van veganistische producten dat het wel makkelijker gaat. Vind het wel onwijs knap!
Hoe gaat je vriend /familie hiermee om? Eten die ook met jou mee?

Dank je! Lachen Als je er eenmaal in zit gaat het inderdaad steeds makkelijker. Nu denk ik niet eens meer aan kaas ofzo. En ik ben al mijn hele leven vegetariër, dus dat gaat sowieso al makkelijker. Mijn ouders en zusje zijn ook vegetariër (nou ja, mijn vader eet wel af en toe vlees) dus ze staan er wel redelijk open voor. Mijn moeder doet nu haar best met veganistische maaltijden, mijn vader is bang dat ik ongezond wordt en mijn zusje vindt het heel vreemd. M'n vriend was er eerst niet erg blij mee, maar ik doe gewoon m'n best met recepten uitzoeken en wat we dan koken vindt hij erg lekker. Soms doet ie wel wat kaas/vlees door zijn eigen deel van de maaltijd, maar dat gebeurt niet zo vaak. Ik vind dat niet zo'n probleem, je moet elkaar toch respecteren!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:02

Fitch schreef:
Toen ik nog vegetariër was heb ik nog nooit een probleem/ongemakkelijke situatie gehad. Nu is 't wat lastiger. Clown Soms doen mensen heel erg hun best en dan blijkt er toch bijv. een beetje kaas in de pesto te zitten ofzo. Nou ja, dan eet ik 't maar op. Ze hebben dan toch hun best gedaan, dan is het niet anders. Maar ook een keer had iemand vis voor me klaargemaakt. Dat was volgens haar ook een soort plant. Nou, dat eet ik dus echt niet!
Verder geef ik 't gewoon van tevoren aan, en als mensen 't echt niet weten kook ik met hun mee. En voor bijv. een BBQ neem ik mijn eigen burgers en vegakruidenboter mee. Op verjaardagen neem ik vaak een taart of chocolate chip cookies mee. Dan kunnen mensen mijn veganisme ineens waarderen in plaats van dat het lastig is. Pling

Vis = een soort plant? Mijn god, lag je niet onder de tafel?!
En vlees is een boomsoort en dus vegetarisch...? Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:04

_mbvd_ schreef:
Slachtkippen worden levend ondersteboven gehangen en zo hun koppen er af gehakt..
....

o ja? nee hoor, de kippen worden idd wel opgehangen, maar gaan daarna door een soort bad, waar ze een stroomschok krijgen, dat gaat allemaal zo snel.. de koppen worden er dus niet levend afgehakt