Desinteresse bij trainen van mijn hond.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Desinteresse bij trainen van mijn hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:45

Net alsof ik wel denk; kijk mij eens lekker dominant zijn. Ik denk meer; hou op met dat gespring straks heb ik weer de krassen op mijn heupen staan.

En ja, een herder is aan de kant te drukken als hij je in de weg staat, een Duitse Dog niet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:52

ja,maar ik heb geen herders Lachen

mijn honden wegen gemiddeld 60 kilo per stuk....

waarom ik dat zeg,is dat mensen zo nadenken over dat soort regeltjes,en dat het bijna niet meer spontaan lijkt te gebeuren,als je begrijpt wat ik bedoel... Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:54

Dat is wel zo maar aan de andere kant zijn er ook veel mensen die hun hond teveel als mens behandelen, hem gelijk stellen met de rest van het gezin, daaruit ontstaan de meeste dominantie-problemen.

Edit; watvoor honden heb je?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:05

2 rottweilers,2 argentijnse doggen en 2 kruisingen argentijnse dogXrottweiler... Lachen

en we zijn nu bezig nog een oudje rottweiler een goede laatste jaren te gaan geven,dus dan zouden het 3 rotties worden Haha!

en er zijn veelsteveel mensen die beter zo'n hond hadden kunnen nemen :
Afbeelding

als een echte hond... Scheve mond ,maar helaas kan iedere halve zool een hond kopen,en zijn vooral de honden de dupe ervan,maar dat is dan weer een héle andere discussie Haha!

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:47

Ik vind de regels idd ook erg stirkt voor zon jong ding.
Ik heb 2 honden in huis 1 spaanse bulldog teef van 45 kilo en een Amerikaanse bulldob reu van nu 20 weken en ruim 20 kilo.
Toch heb ik wel een overmacht en mogen ze op de bank op het bed en gaan ze als eerste de deur uit...
Mijn pup is ook erg leergierig en vindt alles leuk maar ik train maar eens per dag soms maar 1 maal per 2 dagen als we er beide zin in hebben.
Het moet leuk blijven en we moeten er plezier in hebben dat vindt ik erg belangrijk.
Mijn teef kan zit en af verdre kent ze het commando blijf en wachten.
Verder niet veel ik banketstaaf hele zinnen tegen haar en ze snapt het meestal wel,ze is mishandeld geweest blind aan haar rechteroog en zeer eigenwijs,maar toch hebben we een goed eband.
Ze is nu bijna 3 en ik heb haar vanaf dat ze 6 mnd is ze wil niet meer leren vind het niet leuk ik doe haar meer plezier door te wandelen of een flinke knuffelbeurt.
Dylan de pup vind het wel weer leuk om te trainen en dat gebeurt dan ook.
Het zijn geen robtten maar dieren als mijn knol geen zin heeft om zijn rondes te lopen ga ik lekker naar buiten de dag erop is een nieuwe vol nieuwe ervaringen. Knipoog .

Gr Gemma

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 23:11

Tjee, moest even flink bijlezen. Heb alleen nu niet genoeg tijd om te reageren. Daar ga ik eerdaags even rustig voor zitten...
Het is wel een interessante discussie aan het worden. Wat ik leuk vind is dat iedereen verteld hoe zij het zelf doen en ervaren en dit loopt best uiteen soms.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 14:05

Nou, inmiddels heb ik dus een stapje terug gedaan. ik oefen niet meer iedere dag en het gaat eigenlijk heel goed.
Ik merk geen verveling, weerstand oid meer. Ook geef ik weer steeds wat lekkers als hij iets goed doet.
Ik merk dat hij nog steeds heel aanhalig en aanhankelijk is, heerlijk!
Het valt me wel op dat als we aan het wandelen zijn, hij mij volgt en niet mijn andere hond. Paar weken terug liep hij nog steeds overal mee waar mijn andere hond liep. (ze lopen veel los)

Met zwemmen van de week, ging Djago veel het water in, maar hield mij in de gaten. Bij regelmaat komt hij even terug, drukt zich tegen me aan en gaat dan zitten en om zich heen kijken.
Veel likken en knuffelen en dat zgn groomen wat ik in de beginpost onderaan schreef.

Ik denk dat het "probleem" bij mij vooral zat in het niet altijd iets lekkers geven als beloning en de frequentie van het oefenen op de commando's.
Nu ik dit aangepast heb, heb ik geen gapen of krabben meer waargenomen.

nog even een leuke foto van hem:
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:10

Klinkt heel goed, als je hond jou zo in de gaten houd ziet hij je echt als leider en maatje. Heb je goed gedaan!

Wat een mooie hond trouwens, heb je nog een foto?

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 15:29

Dank je wel! Ja, heb zelf nu ook weer een goed gevoel over alles. ik had gewoon een beetje reflectie nodig en moest er even bewust van worden dat ik te enthousiast was.
Ben nu op mijn werk en heb niet zo veel foto's beschikbaar. Op mijn eigen computer heb ik er meer.
Deze is samen met mijn andere hond, Tyson.
Toen was Djago 14 weken.
Afbeelding
Kan er steeds maar 1 per keer plaatsen.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 15:31

Hier was hij net een kleine 2 weken bij ons. Hij was toen echt nog een baby:
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:32

Wat een schatjes zeg, leuk hoor.

Maar je bent iig op de goede weg, ga vooral zo door dan kun je een hoop plezier beleven aan je hondje.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 15:33

En deze nog in de tuin:
Afbeelding

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 15:34

ja, ik geniet ook echt van hem. Hij is echt boven verwachting leuk en fijn. Van te voren dacht ik dat ik er veel meer werk mee zou hebben, maar het gaat allemaal behoorlijk vanzelf.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:38

kimmie261 schreef:
en wat een rare regels zeg: "Hij is de laagste in rang hier in huis. Krijgt als laatste eten, komt als laatste binnen, mag niet op de bank. soms begroet ik hem niet direct als ik thuis kom, maar leg hem eerst op de plaats en negeer hem. "

vreselijk,als je dit nu doet met een moeilijke zwaar dominante hond ,oke,maar een puppie??die moet juist blij zijn als je binnenkomt,en waarom zo zwaar onder druk zetten??

Dit zijn juist hele normale dingen, waar je een fijne rustige hond van krijgt. Ga maar naar iedere gemiddelde hondenschool en hoor dat ze bovenstaande regels allemaal als doodnormaal beschouwen. Een hond is geen mens, wanneer leren mensen dat nou eens! Een hond heeft behoefte aan duidelijkheid en een rangorde. Aan ts om die rangorde te bevestigen, en dat doet ze uitstekend.

@ TS: 15 en een halve week: je hond kon wel eens gaan puberen en daarmee zijn de signalen van desinteresse pubergedrag. Rustig doortrainen, let erop dat je hond het gevraagde uiteindelijk wel doet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:41

Puberen doen ze niet op 15 weken, dat komt pas veel later.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 15:50

@Kay: ik betwijfel of hij al pubert, hoewel ik daar wel aan gedacht heb.
De gemiddelde pubertijd schijnt te beginnen rond de 6 maanden. Met grote rassen kan dit zelfs nog later zijn, rond de 7 a 8 maanden.
dan komt daar nog eens bij dat het zo schijnt te zijn dat een bullmastiff het ook een beetje in zich heeft hebben om niet altijd de zin te hebben om te luisteren.

ik bekijk wel of hij het nodig heeft om de rangorde te bevestigen. Ik merk nu iig wel dat het hem duidelijk is. Hij blijft afwachtend als ik voer neer zet, dwingt geen aandacht meer af, zoals hij in het begin wel deed, etc.

Mocht hij weer grenzen gaan verleggen, dan pas ik gewoon de regeltjes weer toe om hem even te herrinneren wat zijn plaats is. Maar vooralsnog heb ik heel sterk het idee dat hij het heel goed begrijpt.

Ik vond het zowiezo belangrijk om dit helder te krijgen bij hem. Ik heb nog veel meer dieren en wil dat hij hier goed mee om gaat. Dit gaat heel goed. Toen ik hem net een paar weken had, heeft hij een ontsnapte eend dood gebeten.
Daarna is er nog een keer een eend uitgebroken en deze heeft hij niets gedaan. Hij zat er wel bij, maar bleef erbij liggen en deed verder gelukkig niets.
Met alle beesten gaat hij nu zachtaardig om.

Ik heb ook hier die regeltjes toegepast, nl: hem negeren en de dieren aandacht geven. Daarna hem erbij roepen en dit begeleid.
Vooralsnog denk ik het goed gedaan te hebben, gezien zijn gedrag tegenwoordig.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel gek ben op mijn dieren, maar dat ik ze niet probeer te vermenselijken. Het is en blijft een dier.

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:00

Wat een knap kereltje!
Fijn dat t beter gaat!! Ik heb er ook eentje op les, hij is nu 11 maanden, nog steeds superlief en nu net aan t puberen geslagen. Maar een leuk, consequent vrouwtje erbij dus dat komt helemaal goed!!

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:41

Ik heb van mijn eigen hondenschool begrepen dat het puberen met 4 a 5 maanden kan beginnen, vandaar dat ik daar aan dacht. Bij mijn (jonge) boxer merk ik er ook nog niks van, maar in mijn groep zit ook een jonge Berner Senner en die is echt heel duidelijk al wel aan het puberen. Die is ook pas 5 maanden. (Dat is trouwens inderdaad nog wel wat ouder dan 15 weken. Bloos )

Hoe dan ook, fijn dat het beter gaat. Naar mijn idee doe je het erg goed met je hond!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 20:42

dank jullie wel allemaal voor de reacties! Ik heb toch heel veel info van iedereen gekregen, veel dingen waar ik wat aan heb!
En bedankt voor de complimenten!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 21:01

anneliesdj schreef:
Ik ben het eens met de manier van opvoeden van TS, of ze nu een Bull Mastiff of een Kooikerhondje heeft maakt niet uit.
De hond is niet de belangrijkste in huis en wordt dus niet als eerste begroet als zij thuis komt, de hond heeft dat te accepteren en te wachten tot ze de belangrijkere personen begroet heeft voor hij aan de beurt is. Hetzelfde geld voor het eten, naar buiten gaan en op de bank liggen, de baas is de hoogste in rang dus gaat als eerste.
De hond heeft daar totaal geen moeite mee, voor een hond is het juist goed om duidelijk de leider te zijn, een hond heeft die nodig en voelt zich daar prettig bij.
Vrijwel alle dominantie problemen bij honden komen voort uit het feit dat de baas zijn hond teveel 'vermenselijkt' dus teveel als mens behandeld waardoor de hond niet meer snapt hoe zijn positie binnen het gezin is.

Toen ik pas begon aan een hond dacht ik ook zo, maar uit eigen ondervindingen heb ik die theorien al heel wat gerelativeerd.

Mijn hond heeft helemaal geen nood aan al die dominantie theorien. Voor haar maakt het niet uit wie eerst naar buiten gaat, eerst eet, of wie nu precies op welk tijdstip op de bank zit. Ze word trouwens ook altijd als eerste begroet als ik/iemand thuiskomt, ik vind het echt leuk als ze me zo entosiast begroet.

En het zal je waarschijnlijk verbazen, maar mijn hond is uitgegroeid tot een zeer stabiele gezinshond die prima haar plaats weet binnen het gezin.

Natuurlijk moet je altijd consequent blijven, maar een militaire opvoeding die de hond dagelijks inpepert hoe laag hij in de rang staat is echt niet bij elke hond nodig hoor.

Aan de TS: Mijn eerste reactie was ook dat je wat teveel vraagt van zo'n kleine pup, maar ik zie dat je al een stap terug hebt gezet. Ik denk dat het wel goedkomt met die pup van jou Knipoog , veel genieten van die puppytijd, die is zo om...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 21:42

Zoals je hebt kunnen lezen hanteer ik ook geen militaire opvoeding, het is alleen belangrijk dat de hond weet dat hij niet gelijk is aan een mens.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 22:51

anneliesdj schreef:
Zoals je hebt kunnen lezen hanteer ik ook geen militaire opvoeding, het is alleen belangrijk dat de hond weet dat hij niet gelijk is aan een mens.

Ik sluit me er bij aan. Ik hanteer ook geen dagelijkse millitaire opvoeding.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 01:08

Ik volg dit topic even mee Knipoog

leuk om te lezen hoe een ieder zijn "eigen plan van aanpak" heeft
elke roedel is anders ......en zo ook zijn leiders...
alles heeft te maken met karakter van hond en eigenaar
daarom werken sommige dingen juist niet of weer juist wel..

trennie heeft iig goede stappen gezet en mag zich straks schrap gaan zetten voor de 1e puberfase (8 a 10 maanden)
de 2e is de ergste en de 3e komt er dan ook nog bij Clown
ik ben inmiddels de 2e doorlopen (nu 19 maanden) ik wacht op de derder fase,maargoed ik heb de 2e overleefd dus zal wel goedkomen Knipoog

ook las ik iets van : het maakt niet uit of je een kooikerhondje of een bullmastiff hebt.......

Nou ik kan je zeggen: dat maakt wel degelijk verschil!!
bullmastiff zijn kwa karakter vrij uniek! dingen die je echt bijna bij alle BM's terug ziet en maar zo nu en dan bij een ander ras...

ik quote dan ook graag even een paar punten van BullMastiff Club Nederland
http://www.bmcn.org/index.html

Citaat:
De Bullmastiff kan heel goed getraind worden, speciaal op gehoorzaamheid en dat is ook heel noodzakelijk voor een zo grote hond in een doorsnee gezin. Een van de belangrijkste zaken voor zo'n training is de consequente aanpak. Vanaf het moment, dat zo'n klein schattig, aandoenlijk puppie in uw gezin wordt opgenomen is het van het grootse belang dat alle gezinsleden zich houden aan vaste richtlijnen betreffende wat wel en wat niet mag.
Puppies mogen vooral niet verwend worden, want dan zullen ze tot in het oneindige gaan doordrammen om hun zin te krijgen en dat resulteert dan in een onuitstaanbare volwassen hond. Als bepaalde gedragingen in huis niet mogen, dan moeten deze vanaf het begin verboden worden.
Om een klein voorbeeld te geven van de intelligentie van een Bullmastiff pup die zijn zin wil hebben, u maakt het volgende mee: eerst een gespeelde angst- of schrikreactie, dan ongeloof met een uitdrukking van "dat kun je toch niet serieus menen?", dan uitermate gekwetst, minachtend, "ik heb je echt niet gehoord", dan super aanhalig of nog wat andere intriges, het betreffende puppie eigen.
Als u probeert het gedrag van een Bullmastiff te corrigeren krijgt u vast te maken met een van bovenstaande antwoorden. Geef alstublieft niet toe, want dan duurt het tien keer langer om een bepaalde gedragslijn af te leren. Molossers zijn in het algemeen 's-werelds beste oplichters; dat is het gedrag van een intelligente hond!
Een consequente, duidelijke, vriendelijke opvoeding laat het intelligente karakter van de hond duidelijk uitkomen. Voor sommige mensen zijn deze honden eigenwijs en koppig en zeer moeilijk op te voeden, maar het ras is verre van dom.

Citaat:
Hoewel het een fantastich ras is, is de Bullmastiff niet voor iedreen en geschikte hond. Mensen die geen tijd kunnen besteden aan het opvoeden van een hond en niet tegen het karakter kunnen , moeten hier dan ook NOOIT aan beginnen.

Of je houd van het ras of je verfoeid het, eens een Bullmastiff, altijd een Bullmastiff

[***] is inmiddels mijn 2e BM en wat hierboven staat is helemaal waar Ja

Trennie mocht je ooit eens denken dat ik je eventueel zou kunnen helpen ,pb me dan gerust Knipoog

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 08:21

Ja Naadje, dat herken ik dus echt wel! Daarom wil ik ook consequent zijn. Ik vermoedde dus ook dat het gapen ed 1 van de tactieken was om zijn zin door te drijven, maar twijfelde dus...
Ik kende dit stuk strouwens al, net als veel andere info over de BM, voor ik Djago kreeg.
Ik vind het hardstikke tof om je te kunnen pb-en, want ik ben dus wel benieuwd hoe Djago zijn pubertijd zal doorlopen. En ws zal ik het fijn vinden om ff iets kwijt te kunnen of vragen te stellen.
Heb jij trouwens wat voorbeelden van Dammon en zijn pubertijd?
Even offtopic: hoe gaat het met je pony en lover?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:05

met pony en lover gaat het super!! Haha! tnx
ik kan je heel veel vertellen over de verschillende "nare" acties van [***] uit zijn pubertijd
het ergste vond ik toch wel de krachtmeting met de baas (ik dus)
en vervolgens de krachtmeting met mijn visite
gelukkig wist ik hoe te handelen en drukte ik hem gelijk de kop in
hoe en wat ...pb maar Knipoog vrij lang verhaal....