Welke hond past bij ons?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maaikietje

Re: Welke hond past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:46

Wij hebben een kruising tussen een herder en een friese stabij (zwarte herder met slag)
Geweldige hond, kan alleen zijn, gek op ballen/stokken/eikeltjes enz., kan altijd los, heel sociaal, gek op kinderen, haalt nooit rottigheid uit, en je hoeft hem maar aan te kijken en hij weet wat je bedoelt.
Ik zweer bij vuilnisbakkies Bloos

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:58

Ik zie dat heel veel mensen je een jachthond aanraden, zelf vind ik dat niet echt logisch aangezien je een hond zoekt die goed los kan lopen. Ja ik weet het, het ligt ook aan opvoeding, maar een jachthond sprint eerder weg als hij wat ruikt dan een hond die niet voor de jacht gefokt is.
Persoonlijk vind ik een Leonberger wel passen bij je omschrijving. Veel mensen denken daar niet aan omdat ze langharig zijn (veel onderhoud aan vacht), groot dus ook lui, etc etc.
Dat is dus absoluut niet waar.
Qua vachtverzorging, je hoeft ze over eht algmeen maar 2 keer per jaar echt goed te kammen dan verharen ze erg door de seizoen wissel. Verder zoals bij elke hond 1 keer in de week ofzo even doorkammen op de plekken waar het zou kunnen klitten.
Qua luiheid klopt ook niet helemaal, deze honden blijven actief tot het einde van hun leven. Het zijn ontzettend vriendelijke honden, en beschermend op het punt waar ze dat moeten zijn. En de grootste knuffels die je je kan bedenken.Ook super leergierig, die van mij kent bijvoorbeeld allerlei truucjes.

Mijn moeder fokt in deze honden dus als je er meer over wil weten stuur je me maar een berichtje, kan je er nog veel meer over vertellen Knipoog

http://www.leonbergerweb.com (is mijn moeders site)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:04

Goed dat jullie de border collie al afgestreept hebben, ik persoonlijk vind dat je die honden ook het werk zou moeten kunnen bieden waar ze ook voor gefokt zijn, alleen wandelen is dan niet genoeg, maar daar hadden jullie ook al over nagedacht.
Heel goed van je!

Welke hond dan wel....geen idee, zijn al een paar leuke tips voorbijgekomen.
In de opvang zitten trouwens ook regelmatig puppies (helaas soms ook al BC van 10 weken oud!)

Unco Jerrry is zo'n asiel in belgie waar ik met stomme verbazing ook al pups heb zien zitten, ik geloof nu momenteel ook een labrador van 4 maand oud.....is maar een idee

veel succes bij de verder keus en/of beslissing

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:13

Ik las je beginpost en dacht gelijk aan een Nova Scotia Duck Tolling Retriever!

Afbeelding

Zie: http://www.hondenras.com/ --> encyclopedie

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:48

Dat is een mooi ras Nikkigioa, jammer dat daar tegenwoordig een wachtlijst aan vastzit van een jaar Nagelbijten / Gniffelen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:18

een hollandse herder??

zeker als je toch al naar een herder neigt is dit mss wel een leuke hond,en of ze sociaal zijn naar andere honden is vaak toch een opvoedingskwestie,alhoewel echte dominantie niet uit een hond te halen is,maar ik heb hier 6 grote honden rondlopen,en 6 van het soort waarvan mensen niet denken dat die bij elkaar kunnen,maar er kunnen zelfs hier honden in de roedel geplaatst worden zonder probleem,mits deze de hondentaal verstaan...

met andere woorden,veel met andere honden laten spelen als pup zijnde,en mss kiezen voor een teef ipv een reu,deze zijn vaak wat minder dominant...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:32

Duitse Herders gefokt in NL zijn vaak erg zwakke honden, volgens onze DA zelfs hond nr 1 met de meeste soorten gebreken..

Een kruising zou het dier al taaier kunnen maken. Het oude type Hollandse Herder is taaier, betere darmen en minder kans op HD (HD kun je nooit 100% garanderen)...

Er zitten superleuke honden in een asiel, verder lijkt me een retriever idd ook niet gek; dat het jachthonden zijn betekent niet per definitie dat het lik is om zo'n hond op je erf te hebben. Opvoeden is ook erg belangrijk! Knipoog

Boxers zijn ook erg leuke honden en als je stevig in je schoenen staat denk dan eens aan een dogtype, Rottweiler..

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:24

[quote="filou"]Ik zie dat heel veel mensen je een jachthond aanraden, zelf vind ik dat niet echt logisch aangezien je een hond zoekt die goed los kan lopen. Ja ik weet het, het ligt ook aan opvoeding, maar een jachthond sprint eerder weg als hij wat ruikt dan een hond die niet voor de jacht gefokt is.
quote]

Een kennis heeft een hongaarse jachthond. Na een paar dagen begreep die al dat ie moest wachten op een commando voor dat ie achter een speeltje mocht aanhollen. Maar je hebt wel een punt

TS, ga gewoon eens kijken in een asiel, zoek rond bij fokkers,.. Kies je hond niet op ras, maar op karakter! Anders ga je vaak in de fout.

Al iets besloten?

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:27

Labrador! Haha!

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:46

Dorienn schreef:
Een kennis heeft een hongaarse jachthond. Na een paar dagen begreep die al dat ie moest wachten op een commando voor dat ie achter een speeltje mocht aanhollen. Maar je hebt wel een punt

Daarom had ik er ook achter gezet, het ligt ook aan de opvoeding, maar opvoeding of niet, het verschilt ook per hond hoe sterk die eigenschap erin zit, daarom dacht ik je kan beter geen hond nemen die voor het jagen gefokt is Knipoog
En op de reactie ergens hierboven, de labrador en golden retriever bedoelde ik dan weer niet met "de jachthonden" die zijn over het algemeen qua jacht insticht niet zo als een heidewachteld en de drentse patrijs enzo (die hier genoemd worden)
Maar inderdaad, opvoeding scheelt een hoop, een slecht opgevoede leonberger gaat er ook vandoor hoor Knipoog

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 19:32

x_lieze schreef:
Dat is een mooi ras Nikkigioa, jammer dat daar tegenwoordig een wachtlijst aan vastzit van een jaar Nagelbijten / Gniffelen

Wij wilde ook een toller maar de wachtlijst was inderdaad minimaal een jaar en toen zijn we toch maar verder gaan kijken. Maar ze zijn wel heel erg leuk

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 23:05

Citaat:
En op de reactie ergens hierboven, de labrador en golden retriever bedoelde ik dan weer niet met "de jachthonden" die zijn over het algemeen qua jacht insticht niet zo als een heidewachteld en de drentse patrijs enzo (die hier genoemd worden)
Maar inderdaad, opvoeding scheelt een hoop, een slecht opgevoede leonberger gaat er ook vandoor hoor Knipoog

wij hebben een golden retriever, het enige wat ie ooit gevangen heeft is een duif, die niet meer kon vliegen Sigaar Als er een kikker of een kat is, blaft hij ernaar en dan is ie trots dat hij zijn territorium beschermd heeft Huilen van het lachen

Labradors zijn fijne honden, dan heb je minder last van het haar dan bij golden retrievers. Misschien een windhond? Mijn buren hebben er eentje uit spanje via een organisatie. Dan doe je direct een goede daad Lachen

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 23:07

Labradors zijn inderdaad onwijs fijne en lieve honden!

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 23:09

ik zat ook al aan een labrador te denken, heb er zelf ook 1 en het is echt een super hond.
ze vinden alles goed en zijn heel makkelijk..

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 10:24

Ik zou dan eerder voor een Golden Retriever gaan dan voor een Lab. Ik ken labradors in 2 varianten (enkele uitzonderingen daargelaten natuurlijk): hyperdepieper zonder enige rem, of sloom en lui en even breed dan dat ze lang zijn. Goldens zijn o.h.z. heel zacht van karakter. Jachthond zou ik ook niet doen, als je er eentje treft die wel echt dat jachtinstinct heeft dan train je je suf daarop terwijl je je tijd misschien liever besteed aan gewoon lekker spelen en andere dingen oefenen met je hond. Natuurlijk kan het wel, ik heb ook een Boerboel die los mee loopt in de stad en ubersociaal is, maar je kunt beter een hond zoeken die om te beginnen al een karakter heeft dat bij je past. Je bent eerlijk genoeg over wat je een hond wel en niet kunt bieden dus ik denk dat het helemaal goed gaat komen met jullie.
Nog een paar suggesties: Koningspoedel (hoeft helemaal niet truttig te zijn, als ie niet zo'n stom kapsel heeft zijn ze best leuk om te zien. Zeer intelligent ook). Een Setter (bijv. Gordon setter). Portugese waterhond (moet wel naar de trimmer). Ridgeback (hoewel, die is wel vrij pittig denk ik en heeft af en toe ook wel eens jachtinstinct). Heb je weer wat om over na te denken Haha! Succes er mee in ieder geval en neem je tijd!
Laatst bijgewerkt door Ellebel op 26-07-08 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 10:26

nikkigioa schreef:
Ik las je beginpost en dacht gelijk aan een Nova Scotia Duck Tolling Retriever!

Afbeelding

Zie: http://www.hondenras.com/ --> encyclopedie

Je hebt er genoeg tussenzitten die qua werklust niet onder doen aan een border Knipoog

Ik zou voor een golden gaan denk ik... past iig prima bij je lijstje.

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 10:29

Ik zou voor een rotweiler gaan. Ondanks zijn slechte neem zijn het echt schatten van honden. Vooral in het geval van een teef. Ze willen graag spelen, kunnen perfect loslopen, hebben weinig jachtinstinkt en zijn goede bewakers!

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 10:35

Een zwitserse of canadese herdershond (witte herders) is wat bij mij op kwam.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 10:43

filou schreef:
Ik zie dat heel veel mensen je een jachthond aanraden, zelf vind ik dat niet echt logisch aangezien je een hond zoekt die goed los kan lopen. Ja ik weet het, het ligt ook aan opvoeding, maar een jachthond sprint eerder weg als hij wat ruikt dan een hond die niet voor de jacht gefokt is.
Persoonlijk vind ik een Leonberger wel passen bij je omschrijving. Veel mensen denken daar niet aan omdat ze langharig zijn (veel onderhoud aan vacht), groot dus ook lui, etc etc.
Dat is dus absoluut niet waar.
Qua vachtverzorging, je hoeft ze over eht algmeen maar 2 keer per jaar echt goed te kammen dan verharen ze erg door de seizoen wissel. Verder zoals bij elke hond 1 keer in de week ofzo even doorkammen op de plekken waar het zou kunnen klitten.
Qua luiheid klopt ook niet helemaal, deze honden blijven actief tot het einde van hun leven. Het zijn ontzettend vriendelijke honden, en beschermend op het punt waar ze dat moeten zijn. En de grootste knuffels die je je kan bedenken.Ook super leergierig, die van mij kent bijvoorbeeld allerlei truucjes.

Mijn moeder fokt in deze honden dus als je er meer over wil weten stuur je me maar een berichtje, kan je er nog veel meer over vertellen Knipoog

http://www.leonbergerweb.com (is mijn moeders site)

nou die leonbergers ben ik nog niet tegen gekomen, we hebben hier altijd Leo's gehad, en altijd nog een goed contact met de fokker, maar ken er geen een die makkelijk verhaard.

1 x in de 2 weken grondig borstelen/kammen met veel antiklit en iedere week wel even de beharing aan de poten en het broekje borstelen, anders krijg je echt van die klitten die je er uit moet knippen, en op het moment hebben we nog een leonberger met een kortere vacht dan algemene leonbergers.. dus die zal ik al niet aanraden, mede ook doordat ze er mee willen fietsen, en de hond altijd speels moet blijven.
fietsen kun je een leonberger echt niet actief aandoen, en na 2,5 jaar worden ze toch echt wel rustig, uitzonderingen daar gelaten

wat ik wel aan zou raden is een retriever achtige hond...

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 11:12

de toller lijkt me wel wat voor jullie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Toller

of wat vind je van de Appenzeller sennenhond ?
of schotse herdershond korthaar?
of een kelpie als je wild gaan sporten?

mischien heb je er wat aan...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 14:20

Onze hond zou perfect bij jullie passen behalve het stukje "weinig onderhoud aan vacht" (hij moet erg vaak geborsteld worden). Het is een kruising border collie en hij komt uit Turkije. Ik zou als ik jullie was en jullie toch wel erg naar een border neigen gewoon eens informeren bijvoorbeeld bij de rasvereniging. Echt niet alle border collies zijn hetzelfde en ze hebben allemaal andere behoeftes ook op het gebied van mentaal bezig houden. Dit is trouwens ook voor een groot deel te ondervangen door je hond veel beweging te geven en hem naar veel verschillende plekken mee te nemen. Die van ons mag vaak mee op pad en krijgt zo zijn mentale prikkels. Ook tijdens het huishouden kun je je hond bezig houden door dingen te verstoppen die je hond dan weer op moet zoeken. Je moet hier gewoon op een creatieve manier mee omgaan en dan is het volgens mij best te doen.

Wij hebben heel veel plezier met onze Turk, en de stichting waar wij de hond van hebben heeft ook vaak pups en jonge honden (ong. 6 mnd) ter plaatsing aan te bieden, uit oa Turkije en uit Corfu. Dit zijn vaak kruisingen met herders of jachthonden, en in allerlei maten en kleurslagen. Voor weinig geld heb je een leuke hond en steun je een goed doel. Ik wil geen reclame maken maar mocht je interesse hebben in de website van de stichting mag je me een PB tje sturen. Mijn ouders zijn al een tijdje opvangadres voor deze stichting en ik heb tot nu toe alleen maar leuke honden voorbij zien komen (en de leukste heb ik zelf gehouden). Verder zou ik gewoon de border collie ras vereniging eens polsen, jouw situatie voorleggen met de vraag of een border hierin zou passen.

Nienke_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 19:07

krak schreef:
even over de stoere hond.. ik hoop dat je hiermee bedoelt dat je liever geen ras hebt zoals de schattig uitziende poedels? als ik iemand hoor zeggen dat ze een stoere hond willen, krijg ik direct dat akelige beeld van een irritante tiener die loopt te pronken met zijn penisverlenging aan de leiband, in plaats dat hij fier is op zijn trouwe vriend aan de andere kant van de leiband... ik veronderstel dat dit beeld niet op jou van toepassing is?

speels, loslopen, meelopen aan de fiets,... dat hoort bij de opvoeding Knipoog ik neem aan dat je niet naar de hs gaat gaan uit je bericht. nu dat hoeft ook niet hoor.

en in asielen zitten niet enkel oudere honden. vaak worden zwangere teefjes gedumpt. de pups hiervan worden vooral geboren in opvanggezinnen en zien zelfs nooit de binnenkant van een asiel Knipoog laat je een asiel je niet tegenhouden om daar ook eens te kijken Knipoog
ga aub naar een goede, betrouwbare fokker als een asielhondje alsnog niets zegt. doe me aub 1 plezier en ga eens kijken op http://www.broodfok.be
moest je een ras vinden dat je aanspreekt en je zoekt een betrouwbare fokker, mag je altijd roepen, ik wil je daarmee altijd helpen Knipoog

zoals je kan zien in mijn profiel, hebben wij 2 herders. Grien (mechelaar) en Saga (mechelaar x duitse herder)
beiden zijn waakzaam, leergierig, lief, sociaal, knuffelkonten, actief,...
alleen ons Saga heeft moeite met mannen, maar dat komt door haar verleden (heb haar weggehaald bij haar 1ste eigenaars wegens zware mishandeling en zware verwaarlozing)

onze 5 dames hebben wij allemaal geadopteerd of ben ik zelf gaan weghalen wegens mishandeling. Krak was 8 weken toen ze is overgevlogen vanuit Malaga. haar mama Sifra, mja haar leeftijd is staatsgeheim
Saga ben ik dus zelf gaan weghalen wegens mishandeling en verwaarlozing toen ze 8 weken oud was. Grien bleek later pas mishandeld geweest te zijn, maar ze was nog maar 4 weken oud
Maya zijn we gaan weghalen wegens mishandeling, ze was toen 2 jaar.
enkel Krak en Sifra komen dus uit een asiel.

nu qua ras kan ik je niet direct iets aanraden omdat ik jou niet persoonlijk ken. als ik je 1 tip mag geven, ga eens naar een asiel en ga eens een paar keer wandelen met enkele honden. zo leer je ook verschillende rassen kennen. of ga eens een paar keer kijken naar een hondenschool in de buurt en praat daar met verschillende eigenaars Knipoog zo hebben al verschillende mensen mij ook aangesproken en heb ik hun kunnen helpen met de keuze en soms zelfs met de opvoeding van hun hond of pup.

Haha om je bovenstukje moet ik erg lachen Knipoog
Ik en mijn vriend zijn gewoon een doodnormaal serieus stel en niet
op zoek naar een hond om daar stoer mee te doen maar om een maatje te hebben Lachen
Ik wil alleen wel een hond waar je lekker mee kunt stoeien en die tegen een stootje kunnen Knipoog
Enkele mensen in het topic raden ons een friese stabij aan en hier hebben wij ons eens in verdiept
en van de week gaan we bij mensen kijken die dit ras als huisdier hebben Lachen

Nienke_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 19:10

Iedereen ontzettend bedankt voor alle reacties Haha!
Deze week gaan mijn vriend en ik kijken bij mensen die Friese Stabijs houden. Dat ras kwam in dit topic meerdere malen naar voren en sprak ons erg aan Lachen
Ik houdt jullie op de hoogte!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:20

filou schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens Ja
Mijn vader heeft lange tijd jachthonden afgericht en getraind, zodoende hebben we verschillende rassen bij ons in huis gehad. We hebben voornamelijk Heidewachtels gehad.

Op zich zijn dat wel leuke en vriendelijke honden, maar ik denk dat er voor de topicstarter hetzelfde bezwaar aan zit als aan een collie. Ze hebben behoorlijk wat leefruimte nodig en hebben behoefte aan werk. Bovendien vind ik ze persoonlijk nogal eigenzinnig, een Heidewachtel (uitzonderingen daargelaten) heeft een behoorlijke eigen wil en zal heel strak opgevoed moeten worden om hem te laten luisteren. Niet iedereen is daar voor in de wieg gelegd, en ook niet iedereen heeft er zin in om z'n hond zo'n opvoeding te geven.
Als een Heidewachtel tot de opties zou horen, dan zou een collie dat ook doen Lachen
Persoonlijk vind ik een Bordercollie of een Shelty dan nog net wat vriendelijker en gemoedelijker Lachen

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:25

Nienke_17 schreef:
Iedereen ontzettend bedankt voor alle reacties Haha!
Deze week gaan mijn vriend en ik kijken bij mensen die Friese Stabijs houden. Dat ras kwam in dit topic meerdere malen naar voren en sprak ons erg aan Lachen
Ik houdt jullie op de hoogte!

Leuk ben benieuwd.