rockwitch schreef:Een halti of gentle leader zit om de neus. Als je een beetje hondengedrag begrijpt, zoals honden onderling met elkaar omgaan begrijp je waarom. Het is namelijk een hele erge dominante handeling om een hond om zijn neus te pakken, dus als je hem uitlaat met zo'n ding om zijn neus, zit je hem dus eigenlijk constant dominant te corrigeren, OOK als hij gewoon naast je loopt, want het zit er nog steeds omheen.
Dan is een tuigje dus ook zielig? Want dan hebben ze een bandje op hun rug en tja... een poot op de rug is ook een dominante handeling.
Ik geloof daar niet in. Bij een dominante handeling hoort veel meer dan alleen een druk op een bepaald gebied. Honden die stress vertonen met dat ding om hebben hem niet goed aangeleerd gekregen.
En daar zit ook het gevaar van het ding. Veel mensen denken: oh handig en mikken dat ding bij hun hond om en gaan wandelen. Dan krijg je dubbelklappende nekken ja, omdat er niet (zeker in het begin) met een dubbele lijn wordt gewandeld en de hond niet heeft geleerd dat een haltie heel leuk kan zijn. Of mensen die aan zo'n ding gaan rukken...
Ik vind het op zich een goed hulpmiddel maar mensen moeten wel begeleid worden met het gebruik ervan. En het moet gezien worden als hulpmiddel, om iets aan te leren. Tenzij je je hond anders echt niet kunt houden, dan zie ik liever dat mensen een halti gebruiken dan dat die hond ze zo de straat over sleurt. (maar vraag ik me ook af waarom ze niet een maatje kleiner hebben genomen, tenzij het natuurlijk door een beperking komt die later pas is gekomen).