halti/gentle leader ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lysette

Re: halti/gentle leader ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:07

rockwitch schreef:
Een halti of gentle leader zit om de neus. Als je een beetje hondengedrag begrijpt, zoals honden onderling met elkaar omgaan begrijp je waarom. Het is namelijk een hele erge dominante handeling om een hond om zijn neus te pakken, dus als je hem uitlaat met zo'n ding om zijn neus, zit je hem dus eigenlijk constant dominant te corrigeren, OOK als hij gewoon naast je loopt, want het zit er nog steeds omheen.

Dan is een tuigje dus ook zielig? Want dan hebben ze een bandje op hun rug en tja... een poot op de rug is ook een dominante handeling.

Ik geloof daar niet in. Bij een dominante handeling hoort veel meer dan alleen een druk op een bepaald gebied. Honden die stress vertonen met dat ding om hebben hem niet goed aangeleerd gekregen.
En daar zit ook het gevaar van het ding. Veel mensen denken: oh handig en mikken dat ding bij hun hond om en gaan wandelen. Dan krijg je dubbelklappende nekken ja, omdat er niet (zeker in het begin) met een dubbele lijn wordt gewandeld en de hond niet heeft geleerd dat een haltie heel leuk kan zijn. Of mensen die aan zo'n ding gaan rukken...
Ik vind het op zich een goed hulpmiddel maar mensen moeten wel begeleid worden met het gebruik ervan. En het moet gezien worden als hulpmiddel, om iets aan te leren. Tenzij je je hond anders echt niet kunt houden, dan zie ik liever dat mensen een halti gebruiken dan dat die hond ze zo de straat over sleurt. (maar vraag ik me ook af waarom ze niet een maatje kleiner hebben genomen, tenzij het natuurlijk door een beperking komt die later pas is gekomen).

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:31

Wij hebben ook een gentle leader. Tegenwoordig gaat het steeds beter en heb ik hem weinig meer om. We hebben onze hond er eerst aan laten wennen, 2 lijnen mee, 1 aan halsband en 1 aan gentle leader. Nu accepteert ze dat ding dus.
Onze hond kan vreselijk enthousiast zijn naar andere honden en dan lukt het haar wel om mij omver te trekken. Dat willen ik dus niet, ik deed hem dus om, lijn aan de halsband en pas aan gentle leader op moment dat ik andere honden tegen kom, dan hoef je niet te trekken en te doen, ze volgt gewoon braaf. Tegenwoordig gaat het steeds beter en lukt het ook om met een halsband langs een andere hond te lopen. Ik gebruik dat ding nu vooral langs de fiets, lijn hangt meestal wel los, maar mocht ze andere hond of kat of wat zien dan is ze braver met dat ding om, zonder getrek eraan.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:56

Nikki__ schreef:
Nikki__ schreef:
@Rockwitch;
Ja, ik weet wat van honden gedrag. Ook jij zou dan dus moeten weten dat trekken vaak ook een vorm van dominantie is. De Alpha loopt inmiddels voorrop.
Juist omdat het een dominantie middel is, zijn er veel honden die er goed op reageren. Ook neem ik aan dat je weet dat de Halti slap hangt als er niet wordt getrokken. Ook is er dan dus géén druk op de neus! Hierdoor voelt de hond zich echt niet de hele tijd 'gedomineerd' zoals jij het omschrijft.
En nee hoor, het is geen moeite om de een snoepje mee te nemen, sterker nog, ik heb áltijd snoepjes bij. Maar wanneer mijn Lab een jack ziet, is zij echt niet te verleiden met een snoepje/kaasje oid. Doordat ik haar met de halti naar me toe kan 'trekken', voorkom ik dat ze oogcontact met de Jack maakt, maar gewoon op mij blijft letten. Ik snap dus eigenlijk niet waarom jij zo volledig tegen Halti's bent.

Volgens mij staat hierin het antwoord op jouw vraag.

@Rochwitch; Zou jij aan geen van je cursisten een Halti aanraden?

Nou dat is eigenlijk half antwoord op mijn vraag Schijnheilig Want je zegt dat als die oogcontact maakt met een jack je hem niet kunt verleiden met een koekje. Maar als je zorgt dat die op jou blijft letten kun je het moment toch voorkomen ? Je zegt dat als die een halti om heeft je met een klein rukje zijn aandacht vraagt zodat die niet naar die jack zou kijken, maar met een gewone halsband kun je ook met een klein rukje aandacht vragen.. of met je stem... Ik snap gewoon niet waarom je daar een halti voor nodig zou hebben.

Ik snap zoiezo niet dat iemand een halti/gent leader wil gebruiken. Ik wil dat mijn hond zijn aandacht op mij heeft omdat die weet dat hij ervoor word beloond. Niet omdat anders zijn hoofd opzij word getrokken. Maar dat zal wel aan mij liggen dan Nagelbijten / Gniffelen ?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:09

Ik heb ook een gentle leader gehad voor mijn JR. Het heeft mij enorm geholpen en ik vond het een zacht tuigje om mee te werken, het is consequent, trekt de hond wordt zijn hoofd opzij getrokken maar ontspant hij weer heeft hij weer alle vrijheid. Iedere keer als hij trok met de halti zei ik duidelijk 'niet trekken'. Een commando dat nu super werkt zelfs zonder halti. Als hij trekt en ik zeg 'niet trekken', komt hij weer netjes voetlopen.

Het heet niet voor niets een gentle leader en ik vind het een goed mechanisme. Het geeft je weer plezier in het wandelen, ik heb geen zin om dat kleine hondje iedere meter te moeten corrigeren, dat is pas slecht voor de nek.
Ik moet wel erbij zeggen dat als ik zelf een puppy zou kopen en zou moeten opvoeden er now way nood aan een halti zou zijn. Maar mijn Jack is een aanloper die in zijn vroegere jaren mishandeld is en dus volledig getraumatiseerd bij ons kwam. Dus ik heb niet de kans gehad vanaf het prille begin met hem te werken. Om maar duidelijk te maken dat onze Berner Sennen zo goed luistert dat ze 8 jaar geleden voor het laatst een riem heeft gehad.

Een halti/g.l is een goed hulpmiddel maar mag enkel gebruikt worden tot dat de hond het commando of het principe 'niet trekken' begrepen heeft, daarna zou je in principe met gemak zonder moeten kunnen. Kan je dit niet dan moet je toch twijfelen aan de mate van opvoeding van je hond.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:30

je kan natuurlijk ook leren niet te trekken door even stil te gaan staan. Zo leert een hond dat hij dus echt niet komt op de plek waar hij graag heen wilt als hij in een strakke lijn loopt. Vind ik toch een veel leukere manier. Al duurt je wandeling misschien iets langer.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:55

Wat wij van een goeie trainer geleerd hebben de andere kant oplopen, op het moment dat je druk krijgt op de lijn, ook in het bos, desnoods met een hele lange lijn, (noemen ze in duitsland schleppleine) de hond leert zo vanzelf wel zonder druk of stress met je mee te lopen, of in elk geval op zijn baasje te letten...o waar die heen gaat is interessant, en veel belonen (op stem, aaien of wat eetbaars) zodat de hond wandelen als iets heel leuks ervaart.

Werkt bij die van ons heel goed, ik heb eigenlijk geen een hond die aan de riem sleurt, als ik ze vraag te volgen doen ze dat eigenlijk met of zonder riem. En als ik denk dat we toch nog iets op gehoorzaamheid moeten trainen, dan even de lange lijn eraan.
(nu heb ik wel borders en een aussie, ik denk soms wel eens dat die sneller leren, en veel meer will to please hebben)
Ik doe ook redelijk wat met klickertraining. Denk als je wat tijd aan je hond besteed is het niet zo moeilijk.

Ik gebruik de halti dus zeker niet om het trekken aan de lijn af te leren, want dat doet er hier geeneen.

En voor een pup/jonge hond vind ik het zeker ook not done er een halti aan te hangen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:28

rockwitch schreef:
je kan natuurlijk ook leren niet te trekken door even stil te gaan staan. Zo leert een hond dat hij dus echt niet komt op de plek waar hij graag heen wilt als hij in een strakke lijn loopt. Vind ik toch een veel leukere manier. Al duurt je wandeling misschien iets langer.

En wat doe je als je hond consequent die strakke lijn en druk op zijn hals opzoekt, en dus ook niet nageeft tijdens het stilstaan. Dan is meteen die hele methode van de baan geveegd. Knipoog En dat lijkt mij geen leuke manier, de hals van een hond dusdanige druk laten verdragen totdat hij doet wat jij wil. Een halti werkt op dat vlak een stuk beter, hond trekt en kan opeens niet meer naar voren kijken, hond leert dat trekken onaangenaam lopen betekend en bedenkt zich 2 keer alvorens te willen trekken. Veel beter voor de hals imo.

meelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:50

Precies Lara_silver zo denk ik er ook over. Mijn retreiver trekt ook erg aan de riem. Met halti niet, en ik hoef er niet eens aan te trekken, dan loopt ze gewoon rustig mee zodat we samen van de wandeling genieten. Ze weet dat als ze wel sneller wil dan ik, dat de halti dan strakker om haar neus gaat, en dat wil ze zelf ook niet. Dus wij wandelen samen veel prettiger met dan zonder halti.
Afbeelding

Miss_MC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:54

ik heb een halti/gentle leader thuis liggen..
heb hem een paar keer omgedaan maar mijn hond draait daarvan helemaal door ( oprollen maken, springen ) helemaal gek.
Daarna heb ik een tijdje de prikband gebruikt ging hartstikke goed..
die heb ik ook niet meer in gebruik..
nu loopt mijn hond in een legertuigje haha en trekken doet hij alleen nog maar als hij een andere hond ziet..( is ook minder sinds hij met een flos loopt ) Pling

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:34

Sassy schreef:
Denk als je wat tijd aan je hond besteed is het niet zo moeilijk.

Daar zit hem het hele eieren eten, ik ben ervan overtuigd dat iedere hond goed en netjes aan de lijn kan leren lopen.

Maar je moet er ff tijd in steken, ik heb nu een logeetje van 7 maanden in huis, die nog midden op straat poept (al blij dat het uberhaupt buiten gebeurd) en nog in huis plast.
Daar kan ik echt serieus met mijn pet niet bij, onze pup heeft vanaf 10 weken nooit iets in huis gedaan, die was zo zindelijk, zonder dwang, helemaal niks, gewoon even de tijd voor nemen, en niet bang zijn voor banketstaaf te staan als je daar als een gek staat te jubelen en dansen als ie dan een plasje buiten doet.
En je moet er wat nachtrust voor over hebben

Toen Cleo bij ons kwam met 6 maanden was ze ook nog niet zindelijk, en kon totaal niet aan een riem lopen, ik ging zowat op mijn buik erachteraan, zo verbaast was ik, ik had dat helemaal niet verwacht dat ze zo hard trok. Ik begrijp dat echt niet hoor. Zij was bij ons binnen twee weken zindelijk. en liep netjes mee, appeltje eitje, het is zo simpel, als je er maar even tijd voor neemt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:48

Hoeveel tijd is even tijd, met 3 uur per dag redden we het nog niet. Vrijwel ieder moment met de hond is een trainingsmoment voor mijn moeder. Langzaam aan begint hij met gentle leader minder te trekken en te luisteren uberhaupt, in huis ook zonder iets, buiten is zonder gentle leader nauwelijks te doen. We zullen vast fouten in het begin gemaakt hebben, onze hond was best ee impulsaankoop als in het ras, over een hond waren we al ruim een jaar aan het nadenken, maar het is dus absoluut geen beginnershond blijkt en wel onze eerste hond, maar ook de trainer zegt dat dit de lastigste maar beste honden qua karakter zijn, maar ook hij staat ervan te kijken hoe lang Boris het vol houdt.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:56

Ik ben van mening dat wanneer je een pup aanschaft, je deze dingen nooit nodig zal hebben. Omdat je dan van kleins af kan leren dat trekken niet nodig is. (Uitzonderingen voor oudere honden daargelaten, ook al vind ik daar de gentle leader en dergelijke niet nodig)

Ik heb mijn Mechelse Herder als 8 weken oude pup gekocht. Hij heeft nooit aan de lijn getrokken, puur omdat ik tijdens het wandelen altijd zijn aandacht bij mij hield. Hij kent het commando 'vrij' en dan mag hij aan de lijn een eindje voorop lopen, ff stoppen en snuffelen, behoefte doen, maar hij zal nooit aan de lijn trekken. ALS het al eens gebeurd dat de lijn wat strak staat, dan draai ik snel om waardoor hij automatisch een klein rukje krijgt, en hij terug z'n aandacht er bij heeft. (Klinkt nou wel alsof hij contant zijn aandacht op mij moet richten, maar ik laat hem op het plein ook gewoon los en dan doet hij zijn zin maar hoor)

Er zit ook verschil in gewoon wandelen en trainingswandelingetjes... Tijdens de training kijkt hij bijna niet om zich heen en houdt zijn aandacht enkel en alleen gevestigd op naar waar ik ga en sta.

Als training voor het dicht lopen = niet trekken, netjes naast het been lopen, gebruik ik de 'balletjes-methode'... Kan ook met een snoepje hoor als je hond niet zo'n apporteerdrift heeft.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:29

6 jaar geleden hebben wij een gentle leader gekocht voor onze flatcoatend (inmiddels helaas overleden). Hij was gewoon niet te houden en mijn jongere broertjes lieten hem ook uit. Je moet de gentle leader wel goed gebruiken en niet er aan gaan hangen en trekken etc. Maar dat lijkt me logisch. Toen hij wat ouder was hebben wij hem niet meer nodig gehad.

Inmiddels is er bij mijn ouders een nieuwe flatcoated puppy gekomen (inmiddels alweer 19 maanden) nou die trekt ook verschikkelijk, maar een gentle leader krijg je bij hem niet om. Hij heeft een speciaal tuig, omdat hij zijn strot gewoon dicht trekt. Zijn tong wordt dan gewoon helemaal blauw en gaat enge geluiden maken. En ja we zijn met hem wezen trainen, maar ook daar zaten ze met hun handen in het haar. Twee stappen gaat het goed en weer is hij weg. Alle methodes hebben we geloof ik wel gebruikt. Blijven staan als hij trekt, omkeren, balletjes, voertje, klikkers etc. het heeft allemaal niet geholpen. Met loslopen gaat alles prima, hij luistert goed zonder riem en hij komt direct als je hem roept. Aan de riem is alleen een drama.

De ene keer is het erger als de andere keren. Wij denken/hopen dat het we minder gaat worden naarmate hij ouder wordt. Ach en voor de rest is het een schat van een dier en zijn wij super blij met hem.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:47

Citaat:
Nou dat is eigenlijk half antwoord op mijn vraag Schijnheilig Want je zegt dat als die oogcontact maakt met een jack je hem niet kunt verleiden met een koekje. Maar als je zorgt dat die op jou blijft letten kun je het moment toch voorkomen ? Je zegt dat als die een halti om heeft je met een klein rukje zijn aandacht vraagt zodat die niet naar die jack zou kijken, maar met een gewone halsband kun je ook met een klein rukje aandacht vragen.. of met je stem... Ik snap gewoon niet waarom je daar een halti voor nodig zou hebben.

Ik snap zoiezo niet dat iemand een halti/gent leader wil gebruiken. Ik wil dat mijn hond zijn aandacht op mij heeft omdat die weet dat hij ervoor word beloond. Niet omdat anders zijn hoofd opzij word getrokken. Maar dat zal wel aan mij liggen dan Nagelbijten / Gniffelen ?

Het is niet altijd te voorkomen. Ik moet geregled door straatjes waarbij honden ineens voorbij schieten. Dit kan mijn Lab dan zo gigantisch opfokken, dat ze echt niet meer te verleiden is met een snoepje, of een correctie aan de gewone riem. Ik zal het je proberen uit te leggen. Als ik mijn lab (30 kilo, plus een sterke hals) aan haar gewone riem heb, loopt ze keurig mee, geen getrek of gesjor niks. Hangt de gentle leader dus slap! Op het moment dat er een JR o.i.d langs komt, kan ik trekken, rukken, hoog springen, laag springen, noem het maar op, maar mevrouw gooit haar volle gewicht in de strijd en dit wint ze zonder pardon. Doordat ik haar met de gentle leader (controlle over de kop) wandel, zorg ik ervoor dat ik haar kop naar mij toe krijgt. Hierdoor kan zij niet haar volledige hals sterkte in de strijd gooien. Ook doordat ik de kop naar me toe krijg, is er geen gestaar van hond naar hond.
Mijn hond vind mij hartstikke leuk, en als er geen bijzondere prikkel aanwezig is, kan ik haar met maar een enkel geluidje naar me toe krijgen. Hiervoor wordt zij ook beloond door bijv. een snoepje, of een aai over de bol. Maar als de bijzondere prikkel (bijv JR) langs komt, is niks belangrijk meer, alleen die JR.
Als we haar van pup af aan hadden gehad, had ze waarscheindelijk nooit aan een Gentle leader gehoeven, maar aangezien dat dus niet het geval is (we hebben haar nu 2 jaar, en ze is 7) is dit de beste oplossing.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:14

Ok dat is dan weer een apparte situatie.

Maar over het algemeen zie je gewoon veel mensen die het er gewoon aanhangen, omdat dat gemakkelijker is... Ik snap dat gewoon niet. Als je er allemaal maar makkelijk af wil zijn moet je geen hond nemen naar mijn mening.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar ik kan er gewoon niet tegen als mensen zo'n gent leader of halti gebruiken voor het gemak. Mijn hond was ook niet makkelijkste. Constant met zijn neus naar de grond. Maargoed het is niet voor niets een jachthond. Gewoon een kwestie van trainen... Nu kan ik ook gewoon met hem wandelen zonder dat zijn neus de hele tijd naar de grond gaat. En in het bos kan hij ook gewoon los lopen. Het was hard werken, maar dan bereik je ook wat. En dat vind ik toch fijner dan voor de makkelijkheid een gent leader eraan Lachen

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:21

XjolitaX schreef:
Ok dat is dan weer een apparte situatie.

Maar over het algemeen zie je gewoon veel mensen die het er gewoon aanhangen, omdat dat gemakkelijker is... Ik snap dat gewoon niet. Als je er allemaal maar makkelijk af wil zijn moet je geen hond nemen naar mijn mening.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar ik kan er gewoon niet tegen als mensen zo'n gent leader of halti gebruiken voor het gemak. Mijn hond was ook niet makkelijkste. Constant met zijn neus naar de grond. Maargoed het is niet voor niets een jachthond. Gewoon een kwestie van trainen... Nu kan ik ook gewoon met hem wandelen zonder dat zijn neus de hele tijd naar de grond gaat. En in het bos kan hij ook gewoon los lopen. Het was hard werken, maar dan bereik je ook wat. En dat vind ik toch fijner dan voor de makkelijkheid een gent leader eraan Lachen

Ben het echt helemaal met je eens

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 03:19

Voor ons is het ook zeker niet voor de mak geweest. Madam heeft 3 cursussen gedaan, luistert super (tenzij ze weer eens een Oostindischdoof dag heeft Clown), maar vrat (niet lettelijk!) alleen alle honden in de les op die zij niet mocht. Dit was voor ons gewoon niet te doen.
Ook loopt mijn tante nog wel eens met ze. Zij heeft zwaar reuma en ik kan het dan dus niet gebruiken als de lab ineens een JR ziet en mijn tante om ver trekt. Door de GL kan zij gewoon met de honden lopen en dat gaat super. Sanne loopt ook totaal niet gestresst rond. Alles hangt gewoon relaxd.
Ook is het misschien handig er nog bij te vermelden dat ik in totaal met 3 honden loop, allemaal asielmonsters, maar stuk voor stuk even braaf. Deze wegen alleen maar 15 kilo en hebben geen extreem sterke nek. De lab daar in tegen is 30 kilo met wél een sterke nek.

Daarom ben ik dus géén tegenstander voor/van de Gente leader en de Halti.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 10:24

Tries_en_Faf schreef:
Maar je moet er ff tijd in steken, ik heb nu een logeetje van 7 maanden in huis, die nog midden op straat poept (al blij dat het uberhaupt buiten gebeurd) en nog in huis plast.
Daar kan ik echt serieus met mijn pet niet bij, onze pup heeft vanaf 10 weken nooit iets in huis gedaan, die was zo zindelijk, zonder dwang, helemaal niks, gewoon even de tijd voor nemen, en niet bang zijn voor banketstaaf te staan als je daar als een gek staat te jubelen en dansen als ie dan een plasje buiten doet.
En je moet er wat nachtrust voor over hebben

Sommige pups zijn daar gewoon wat later mee. Mijn poedeltje was pas met een maand of 7 redelijk zindelijk, toen ze loops was weer even niet en met een jaar durfde ik pas echt te zeggen dat ze helemaal zindelijk was (laatste maanden was het niet meer zo vaak hoor, maar nog wel af en toe). Ze kon het moeilijk ophouden en als ze moest gaf ze het eigenlijk helemaal niet aan.
Mijn andere pups waren zo zindelijk en daar heb ik het echt niet anders bij gedaan, bij haar denk ik nog wel meer aandacht aan besteed.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:33

ja dat snap ik, maar hoe moeilijk is het om je hond op het gras te laten poepen of midden op straat?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:35

Voor de hond aan het begin heel moeilijk! Lachen Mensen zijn waarschiendelijk al blij dat de hond het dan niet steeds binnen doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:38

Wat mij verbaasd is dat er heel veel mensen zeggen dat de hond te sterk is dat ze daarom een Halti omdoen, je WEET toch van te voren of een hond te sterk voor je is Verward
Koop dan een andere hond..

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:14

Meestal kan je niet inschatten of de hond te sterk voor je is. Je kan helemaal weg zijn van bijvoorbeeld de Duite Dog, maarja, als die honden gaat trekken zijn ze wel erg sterk. Zou je dan maar gewoon zo'n ras niet mogen nemen, omdat hij te sterk zou kunnen zijn? Dan blijven er vrij weinig rassen over die je kan nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:28

Wat mij meer op valt dan het gebruik van halti's e.d. is het gebrek aan opvoeding. Mensen nemen een labrador, een golden retriever ect. omdat dit makkelijke honden zouden zijn. Een enkeling neemt puppy curses en daar is het vaak helaas dan ook mee gedaan.

Of een hond eventueel sterk zou kunnen zijn of niet vind ik dan weer geen reden om voor die hond te kiezen of juist weer niet. Tsjah die ene herder is zo verschikkelijk leuk, luistert goed, is vriendelijk maar ja stel je voor dat hij eens gaat trekken dan zou hij wel eens te sterk kunnen zijn.
Dan moeten we het denk ik maar bij hamsters houden, aangezien ik ook regelmatig baasjes achter hun jack russel aan zie rennen.

In mijn ogen is het nog steeds een kwestie van opvoeding of het beestje gaat trekken of niet. Sterker zullen ze vaak wel zijn.
Heb zelf onder andere een kruising rotweiler duitse herder. Luister verschrikkelijk braaf zal nooit trekken en is makkelijk af te leiden. Zou ik daar dan niet mee mogen lopen?

Daarnaast heb ik ook nog een dalmatier, wat weer een verhaal apart is. Zij trekt wel zodra er andere honden aan komen, onder andere omdat zij een paar keer is aangevallen door andere honden en daardoor bang wordt. Toch is zij goed af te leiden. Balletje mee, brokje mee, piep beest mee, en en de ergste gevallen een paar keer snel omdraaien en de andere kant op lopen.

Overgens zie ik liever één goed geplaatste correctie met een slipketting dan het eindeloze gehang en gesjor aan een halsband. En gentle leaders/halti's nee, die komen bij mijn honden er niet om

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:01

Ik ben ook geen voorstander van een slipketting, met 1 ruk kan je al de keel beschadigen, meestal zijn het geen zachte rukjes aan zo'n ketting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:05

wij hadden een hyper hyper stafford, die we kregen toen ze 9 maand was, ik ben met haar op cursus gegaan, en daar hadden we dus ook een gentle leader, werkte goed, als ik met haar ging lopen, of we gingen weg, en ze kreeg hem om, was ze metteen rustig, een hele andere hond! een halti of gentle leader is ook niet om te trekken, je moet de lijn juist los laten..