help!! wat kitten te eten geven???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sjanien

Re: help!! wat kitten te eten geven???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 18:18

overigens krijgen mijn poezen nooit meer melk. Ik ben na de welkoop geweest en heb junior brokjes gehaald en hij vind het erg lekker.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:22

annepanne schreef:
Want dit is er heus wel in meerdere prijsklasses. Of heb je je er nooit in verdiept?

Ik ben tot mijn verrassing goedkoper uit met die 'dure' Hill's. Op zich prijzig in aanschaf, een zak van 10 kg kost hier 54,50. Maar met 50g dagelijks hebben ze echt gegeten hoor, ze komen niet om meer vragen. Dat komt zo ongeveer op een halve euro voor twee katten per dag? Niet overdreven toch? (als ik dat goed reken Tong uitsteken )

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:25

En dan scheelt het ook nog eens in kattenbakvulling omdat ze minder ontlasting hebben en het mooi stevig is (en veel minder stinkt Haha! ) en ze niet zoveel drinken om al het zout weg te krijgen!

Hills heeft trouwens vaak voerprijzen per dag lijsten liggen in de dierenspeciaalzaak.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:26

en wat denk je van hun vacht! minder verharen en mooiere vachten, althans bij mij wel....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:54

Dat verharen, daar heb ik nog niet op gelet.. maar ze zitten echt wel mooier in de vacht nu. Kattenbak heb ik gelukkig niet nodig, het zijn buitenkatten Knipoog .
Ik heb jarenlang blikvoer gevoerd omdat die katten absoluut geen brokjes wilden eten. Ze zijn groot gebracht op natte kitten-voeding van Whiskas, en hebben daarna altijd een hekel gehad aan droog (supermarkt)voer. En ik wist niet dat er een verschil was met betere merken.

Een beetje uit wanhoop, ik heb een heel onregelmatig leven en brokjes zijn echt wel véél makkelijker en hygiënischer in huis om te voederen, heb ik op een dag vijf verschillende merken brokjes gekocht, waaronder als bij toeval een paar betere, en een voor een getest. Alleen Hill's en Royal Canin hebben de test doorstaan, dat eten ze met smaak Haha! Geen verrassing blijkt dan als je op het pak kijkt naar wat er in zit: véél meer vlees.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:35

Mijn eerste kat heeft vroeger alleen maar Whiskas gegeten. ik ben daar ook mee door gegaan. Ik wist niet beter. Met als resultaat dat ik haar met 8 jaar in heb kunnen laten slapen met falende nieren.
Ik ben me gaan verdiepen in voer en sinds een half jaar krijgen mijn andere 2 katten vers vlees. 's Ochtends KVV (Carnibest) en 's avonds vers (rundvlees, kippenvlees met of zonder bot, witvis, zalm). Sindsdien is hun ontlasting een stuk beter, de bak stinkt niet meer, ze zijn een stuk drukker en speelser en ik ken maar weinig katten die zo goed in hun vacht zitten. Dik, glanzend en ze verharen bijna niet.

En het valt me qua prijs mee. Ik ben gemiddeld een euro per dag kwijt. Voor mijn poezels niks anders meer Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:40

en voer je dan ook nog vitaminen en mineralen bij?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:46

Ze krijgen elke dag een beetje kattenmelk waar vitaminen en taurine aan zijn toegevoegd. In Carnibest zitten overigens alle voedingsstoffen die ze nodig hebben, zoals mineralen en taurine.

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:04

annepanne schreef:
Hahaatje schreef:
Ik vind de opmerking dat je geen kattenliefhebber zou zijn wanneer je de gewone merken voert daarom ook helemaal nergens op slaan, mijn katten zijn mijn alles en dat zal iedereen die mij kent beamen!

Tja dat zegt Whiskas dus over zijn eigen voer, niet mijn woorden. Zegt mijns inziens toch wel wat over de kwaliteit.

Waarom zou jij persoonlijk dan niet het beste voer willen geven? Want dit is er heus wel in meerdere prijsklasses. Of heb je je er nooit in verdiept?

Als je mijn eerdere posts goed hebt gelezen, dan weet je dat mijn katten het uitstekend doen op de minder duurdere merken. Juist als ik ze een keer denk te verwennen met een lekker hapje van een heel duur merk, kan ik een uur later kots gaan ruimen. Heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat ze niet anders gewend zijn maar daarom zie ik er het nut niet van in over te stappen. Gezonder dan dat ze nu zijn kunnen ze echt niet worden.
Maarja, we verschillen hierin gewoon van mening en om OT te blijven denk ik dat het voor de TS gewoon het belangrijkst is om haar kitten speciaal kittenvoer te geven, van welk merk dan ook.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:44

Een lekker hapje van een heel duur merk, wat bedoel je daar dan mee? Blik? Want wij hebben het allemaal over brokjes van een goed merk (en niet perse een heel duur merk).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:46

Dat is denk ik net zo'n verhaal als : mijn opa rookte altijd als een ketter , was alle dagen dronken maar is 100 geworden , dus zo slecht is roken en drinken niet Knipoog

Die van mij krijgen Nutro en 's avonds samen 1 zakje zachte brokjes voor het lekkere. Heb wel eens dat vlees-spul geprobeerd maar daar zijn zze nogal vies van...zelfs die rooie en die eet in principe alles...jammer hoor.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:52

De verhalen van katten die poepiegezond 15 jaar worden op de slechtste brok die je kunt bedenken, schaar ik onder dezelfde geluksverhaaltjes van opa's die ondanks kettingroken en een borreltje elke dag een prachtige leeftijd in volle gezondheid bereiken.

Het is gewoon wetenschappelijk bewezen en volledig logisch te beredeneren dat de samenstelling van droge goedkope brokjes van afvalstoffen gemiddeld gezien níet bevorderlijk zijn voor de gezondheid en leeftijdsverwachting van huiskatten Clown

Dan kan iemand hier die Lidl brokjes voert of Aldi blikwater roepen wat zij wilt, en zo hard ze wilt, het is géén goed advies voor iemand die vraagt wat ze het béste zou kunnen geven aan haar kitten!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:58

Overigens, naast de samenstelling (zout en slechte kwaliteit eiwitten) is het ergst aan droge brokjes dat ze dróóg zijn!

Vlees (prooidiertjes, mensen, etc) bevat zo'n 80% vocht en een carnivoor haalt daar het meeste vocht uit. Je ziet dan ook dat katten vaak veel te weinig water drinken en in een constante vorm van uitdroging leven (en dat zou een belangrijke oorzaak zijn van veel nier- en blaasproblemen).

Het is dus zo slecht nog niet om blikvoeding te geven naast brokjes. Op die manier krijgt de kat tenminste nog vocht binnen.. Alhoewel vers vlees of KVV natuurlijk naast dat hoge gehalte vocht ook de juiste kwaliteit eiwitten bevat, vele malen gezonder dan blikvoeding.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:02

Ik heb 3 honden gehad en die aten al brok toen ze met 8 weken met mij naar huis gingen. Nog nooit gehoord dat ze melk moesten hebben. Onzin! Ze zijn bijna alle 15 jaar geworden! Ook alleen brok gehad en geen vlees. Bah! Krijgen z'n vieze ontlasting van.

Nu heb ik sinds kort 2 kittens en die krijgen ook alleen brok van de dierenspeciaalzaak merk Bento Kronen premium. Mooie drooge ontlasting die niet stinkt en gewoon water. Alleen als lekkernij een stukje kipfilet(beleg). Ik denk wel dat je je kitten zeker een goede brok moet geven om een goede start te maken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:04

Ivonka schreef:
Krijgen z'n vieze ontlasting van.

Dan gaf je toch blikvlees en geen vers?!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:06

Chubby schreef:
Ivonka schreef:
Krijgen z'n vieze ontlasting van.

Dan gaf je toch blikvlees en geen vers?!

Ja dat klopt. Vers vlees eet ikzelf Bloos

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:08

Oke, die nuancering zocht ik ff Knipoog Vlees en vlees zijn dus 2 dingen!

Ik versta onder vers vlees dus ook voor de katten vers vlees: hetzelfde als wat wij in de pan gooien (en meer wat wij niet willen eten) en dat eten honden en katten dus rauw..

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:11

Wat mij niet bekend was en ik hier nu lees en toevallig laatst hoorde is dat ze geen varkensvlees mogen Bloos . Ik gaf eerst als lekkernij een stukje ham maar ben snel overgegaan naar kipfilet Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:13

klopt, dat hoorde ik ook idd... (over varkensvlees)

ik gaf al vanaf 6 weken kittenbrokjes naast de moedermelk. vanaf 8 weken aten ze alleen nog maar brokjes. niks verdund met water of melk. tuurlijk kregen ze wel gewoon water ook Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:15

Het risico dat varkensvlees besmet is, is maar heel klein hoor. In NL komt het gevaar al niet meer voor..
Maar waarom risico nemen, als je veilig wel dat stukje kip of rund kunt geven Knipoog

Ikenindi, 6 weken is als je zelf fokt hoop ik? Kittens van 6 weken zijn nog niet klaar met zogen bij hun moeder..

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 03:24

Ik blijf bij mijn eerste advies: blijf weg van die goedkope rommel zoals Whiskas en Friskies.
Bij mijn huidige kat ben ik begonnen met dat kippevoer te geven, met als gevolg dat je hem als 4-jarige over de grond kon rollen, zijn haar met plukken uit zijn vacht kon trekken, en zijn adem stonk een uur in de wind... was toen nog jong en naïef en dacht dat het normaal was, of gewoon aan die kat lag. Hij woog toen ongeveer 8 kilo... en zo groot is hij nu ook weer niet.

Beetje bijgelezen en overgeschakeld op Royal Canin: in 14 dagen tijd (je leest het goed!) is die kat opgeblonken, niet te geloven. Veel actiever, amper haarverlies, veel minder janken om eten, geen stinkende adem meer. Met de light voeding van RC is die op zijn dooie gemakje anderhalve kilo kwijt gespeeld.
Ik dacht toen dat ik een kat had die super gezond en wel in zijn vel zat.
Toch nog een stapje hoger gegaan in de voeding, en overgeschakeld op Nutro's Choice... die kat is nog meer opgeblonken, is nog actiever geworden en zit nog beter in zijn vel dan voordien.
En nog ben ik er van overtuigd, als ik over zou schakelen op vers vlees, zou hij er nog beter uit zien. Het is maar dat mijn moeder geen diepvries vol kattevoer wil...

Op zich... mijn kat zag er 'goed' uit, toen hij op whiskas stond, behalve dan dat hij te dik werd. Nu ziet hij er geweldig uit Knipoog nog steeds te dik, maar je ziet een wereld van verschil in zijn ogen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:48

Mijn kitten is nu nog bij zijn moeder, maar gaat straks Hill's Natures Best kittenvoer krijgen. Zodra hij eraan toe is gaat hij over op Orijen, dat krijgt onze volwassen kat ook, maar er is helaas geen kittenvoer van verkrijgbaar. Brokjes zonder granen met veel vlees, onze kat doet het er super op en andere katten die ik ken ook.
Elke avond geven we een lepeltje goed blikvoer (meestal Animonda), voor de lekker. Onze kat drinkt genoeg water (is gek op de kranen in de badkamer Haha! ) en ook de logeerpoes die hier nu is drinkt elke dag een bakje leeg.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:56

WIj hebben 3 katten gehad die allemaal whiskas gehad hebben hun hele leven.
De pers is 11 geworden, de andere 2 zijn 17 en 18 geworden.
Ze kunnen dus wel oud worden door whiskas..

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:32

Heb je het nou niet gelezen of wil je het niet lezen?

Voor de 3e keer; Een rokende oude opa kan ook 102 worden. Maar het is bewezen dat het niet gezond is. Jij kunt ook heel je leven op Mc Donalds leven en oud worden, maar je krijgt wel last van je lichaam. Overigens vind ik 11 niet oud, en veel katten redden de 20.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:34

Raskatten niet..