Gevaarlijkste hondenras

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moosje

Re: Gevaarlijkste hondenras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 17:32

_Saida_ schreef:
Hahaha! Ja dat optillen als je met je grote 'gevaarlijke' hond aan komt lopen herken ik ook!
Ik liep eens met m'n Rottweiler langs een vrouwtje die haar kleine hondje al 50 mtr. daarvoor had opgetild om langs ons te kunnen lopen.
Ik vond het wel lachwekkend en vroeg aan de vrouw of haar hondje misschien zo gevaarlijk was dat ze het zo goed vast moest houden.
Je had haar gezicht moeten zien! Haha!

Kwam net weer een vrouwtje tegen met 2 'schattige' kleine witte hondjes.
De ene tilde ze op, en lelijk dat ie deed!
Echt niet normaal.
En k stond zeker 30 meter verderop. En had mn hond gewoon aan de lijn.

tutje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:34

het hondje van een vriend van me is ook een jackie maar als ik daar toch binnenloop en hij is dr niet bij staat hij met zen tanden bloot voor me!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:35

Die kleine hondjes zijn vaak de grootste krengen Nagelbijten / Gniffelen . Enkele uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Vandaag ook weer, ik kwam tijdens het uitlaten van de honden een vrouw in een rolstoel tegen met een malthezertje, of iets in die trant. EN blaffen en grommen dat dat beest deed! Dat heb ik nog nooit met een rottweiler oid meegemaakt . Vaak zijn de grote honden de liefste. (hoewel mijn 30 cm hoge hondje ook een echte cutie is Lovers )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:13

Moet zeggen dat ik die van mij ook wel wat korter neem als er een Deense Dog happy naar haar toe komt hoor Nors opkijken Ik wil wel nog een jack hebben. (maar ik heb zo'n softy jack die over zich heen laat lopen *LOL* )

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:28

Onze rottie is ook verpest door andere, 6 maand oud en een herder had hem al te pakken,
ondertussen is hij zowat 7 en in die periode is die echt tig keer gegrepen door helaas vooral herders.

Verder 1 keer door een JR, maar daar heb ik eigelijk wel om gelachen.
Beest hing in zijn strot en onze rottie deed niks.
Zelf is hij dus ook erg fel geworden op andere honden, maar dan wel de grote vooral, kleintjes heeft hij geen problemen mee, tenzij ze moeilijk gaan doen...

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:29

Even een reactie vanuit de kakwijk van Arnhem.

Ikzelf heb een Engelse Bull Terriër, schat van een hond en luisterd als de beste (zegt natuurlijk ieder baasje over zijn hond maargoed Bloos ). Iedereen is gek op haar behalve de mensen met Retrievers of Labradors (uitzonderingen daargelaten). Waarom? Omdat zij honden hebben waarvan ze denken dat ze deze niet op hoeven te voeden want ach het zijn toch zulke lieve honden.. Ahum.. Frusty Het grootste deel van de Retrievers en Labradors hier zijn zacht gezegd verre van vriendelijk en daarnaast allemaal veel te dik. Zou dit er mee te maken hebben dat deze (werk)honden te weinig naar buiten mogen en teveel verwend worden? Rolleyes

In ieder geval denk ik dat het grootste probleem de opvoeding is. Het lijkt mij erg leuk als er eens een onderzoek plaats vind over welke honden het makkelijkst op te voeden zijn en of dit in verband kan worden gebracht met de 'valsheid' van honden. Ben benieuwd wat daar uit zou komen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:38

Ik heb een jonge border collie reu van 5 maand oud. Dit is echt nog een mietje en durft helemaal niets hij gaat van onderdanigheid op zijn rug liggen en plast soms nog wel van zich af. Alleen met de 11 maand oude en drukke rottweiler en met de 14 maand oude bordoux ( of hoe je het schrijft ) dog wil hij gewoon met plezier spelen. Pas kwamen we een yorkshire terrier tegen en die begon een concert te geven :S me hondje schrok zich een ongeluk en bleef die kant op loeren toen we verder liepen.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:57

Wij hebben hier vroeger 4 teckels tegelijk gehad waarvan 3 agressief.
1tje vloog iedereen aan die binnen kwam
de andere beet alleen kinderen
en die andere als je te dicht bij kwam

Nu hebben we er nog maar 2 en nu ze oud zijn, zijn ze een stuk rustiger

Die ene die iedereen aanvliegt heeft ons al vele bosjes bloemen en telefoontjes naar de verzekering gekost....

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:06

Ja samen met mijn collegaas hebben wij veel leed vermaak gehad om een teckel van de schoondochter van de baas. Zij had ons onder de duim , maar haar teckelpup was haar de baas. Vrat haar chesterfield bank op , vloog trimmers in de kuiten , en plaste voor een godsvermogen aan vloerbedekking weg.
En dan kwam de zin waarmee haar verhaal begon , en dan lagen wij altijd dubbel van het lachen......momenteel werk ik er niet meer , maar dikwijls denk ik aan haar terug.
Sinds drie weken hebben wij zelf een stabijpup , en die haalt voor nog geen 10 procent de dingen uit , die de teckel verzon....

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:20

Er worden dingen geschreven die ik nog nooit heb meegemaakt. Wel dat kleine honden behoorlijk fel kunnen worden en agressief, maar ik ken het niet met mijn hond. Ze wou weleens grommen naar andere honden wanneer die begonnen met grommen maar daar heb ik dan ook meteen wat van gezegd. Maar ze heeft nog nooit agressief gereageerd op andere honden, is juist erg sociaal! Haha!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:54

Higgins noemde het ook al, en ik doe het ook nog maar even: het optillen van kleine hondjes gebeurt vaak DOORDAT die kleine hondjes nogal eens ZOMAAR, dus ook als ze onderdanig zijn, worden gegrepen door grotere honden. En bij kleine hondjes is dat al snel levensgevaarlijk, de verwondingen die dan ontstaan. Heb een tijdje op een Yorkshireforum gezeten, en daar zie je ook dat mensen van ellende toch maar hun hondje op gaan tillen, omdat ze anders zo hun hond doodgebeten zien worden. En ja, niet alle kleine hondjes worden goed opgevoed, maar er is een verschil tussen een corrigerende snap van een dominante hond, en zware tot zelfs dodelijke verwondingen toebrengen. Gek he, dat mensen dan hun hond gaan optillen?

Mijn York is al eens gegrepen toen ie braaf in de struiken aan het poepen was, hij had de andere hond geeneens gezien, en mijn moeders pincher (teefje) werd ook eens zomaar gegrepen. Dus nee, de "keffertjes" hoeven het niet persé aan zichzelf te danken te hebben, als ze eens gegrepen worden.

Wat de teckel betreft: als je een teckel in huis hebt, hoef je niet bang te zijn voor inbrekers, dat is een feit. En waarom heeft een teckel zo'n karakter: hij is ontstaan als dashond: moest onder de grond vechten tegen dassen, om die uit het hol te jagen zodat die das gevangen kon worden. En dassen vechten terug, en hoe! Dus ja, een teckel is geen watje. En dat weet je als je zo'n schatje in huis haalt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:14

En ja, niet alle kleine hondjes worden goed opgevoed, maar er is een verschil tussen een corrigerende snap van een dominante hond, en zware tot zelfs dodelijke verwondingen toebrengen. Gek he, dat mensen dan hun hond gaan optillen? [/quote]

Ik vind het niet gek dat mensen hun hond optillen wanneer die aangevallen word, zou ik ook meteen doen! Maar er zijn ook mensen die hun hond optillen terwijl een ander hond alleen wil spelen, zelfs wanneer een ander hond alleen maar in hun richting kijkt, en dat vind ik persoonlijk te ver gaan. Bij gevaar zou ik ook meteen ingrijpen, laat ik dat duidelijk stellen. Lachen

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 07:40

Ook ik denk dat het toch grotendeels de opvoeding is. Ik zie vanwege mijn werk heel veel verschillende honden en degenen waar ik het meest voor oppas zijn Jack Russells maar ook alle andere kleine terriers, Teckels, Shar Pei's, Kooikers en Chihuahua's. Bij collega's hoor ik eigenlijk altijd dezelfde rassen voorbij komen. Natuurlijk heb ik ook wel eens een grote hond die gromt, maar die worden dan of vermanend toegesproken door de baas waarna het voorbij is, of ze mogen gewoon een snuitje om en dan kan ik tenminste rustig mijn werk doen. Als zo'n klein onopgevoed mormel gromt staat baasje vaak nog trots te stralen "Jaaah klein maar dapper he". En o wee als het beestje een muilkorfje of snuitje om moet want dat is zoooo zielig. Ja sorry moet ie maar niet grommen, ben erg zuinig op mijn vingers. Een bang hondje is natuurlijk wat anders, maar 9 van de 10 keer is het echt dominantie die absoluut niet gecorrigeerd wordt.
Mijn eigen hond (boerboel) is toen ze een jaar was ooit eens gegrepen door 3 Jack Frutsels. Wat een helden zeg met zn drieeen. Mijn hond lag op haar rug en die etters bleven maar door gaan. Nouja kan gebeuren, maar als er dan vervolgens een baasje trots staat te kijken hoe haar schatjes o zo stoer een grote hond neerleggen dan breekt mijn klomp. Ik laat mijn hond dus ook niet meer met Jack's spelen tenzij ik ze ken, heb er te vaak vervelende ervaringen mee gehad.
Overigens is het beste speelmaatje van mij hond een kruising York, echt een stoer ding. Vrouwtje moest vanaf het begin niets weten van zielig doen, optillen etc en als hondje keft dan mag ze het daarna ook zelf uitzoeken met die hond. Nog nooit zo'n stoere en leuke kleine hond gezien, niks geen gezeur. Het kan dus duidelijk wel met de juiste opvoeding.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 07:46

net als bij de paarden Lachen Lachen kleintjes zijn vaak grotere etters dan de grote Lachen

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:33

een tijdje geleden stonden de herder en rottweiler bovenaan de lijst als meest onbetrouwbare hond..niet zozeer door de bijtincidenten, maar doordat deze rassen aanvallen in de rug. Zelf meerdere malen meegemaakt in het asiel waar ik werkzaam was dat een rottweiler aanvalt in de rug. Zelf heb ik altijd duitse herders gehad en zou geen ander ras willen. Wel is het zo dat mijn teef een gruwelijke hekel heeft aan kleine hondjes, vaak komen ze al met een hoop blerrie hoera op mijn herder af en hangen dan gelijk in haar kraag, met als gevolg dat ze wel eens een hondje in haar bek heeft. Mijn hond loopt dan overigens aan de riem omdat ik weet dat ze uit kan vallen naar kleine hondjes.

Mijn ouders hadden 2 jacks en 1 daarvan heeft meerdere malen gebeten en uitgevallen, maar die spoorde zo wie zo niet...heel raar hondje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:04

Ik heb zelf een Duitse Herder, echt nog nooit meegemaakt dat ie iemand in de rug aanviel.....
Als hij aanvalt (heeft hij wel eens gedaan 's nachts, toen ik hem uitliet, en een man erg vervelend naar mij begon te worden) komt die van mij gewoon recht van voren..... die zie je echt wel aankomen. Dus wat Herders betreft is dat verhaal imo bullshit.
Er gaan veel indianenverhalen over herders, en vooral over Duitse Herders..... ze zijn ook enorm eng en gevaarlijk natuurlijk Haha!

Ik geloof idd dat het voor het grootste deel opvoeding is, hoor. Veel mensen met kleine hondjes vinden het niet nodig om ze op te voeden, want ze zijn zo "schattig". Yeah, right.

En iedere hond die niet wordt opgevoed, wordt een klootzak. Echt. En een angstbijter (en daar zal het verhaal w.b. de herders wel vandaan komen, ze zijn in de tijd van Rex nogal doorgefokt, en vooral van de broodfokkers kwamen nerveuze angstbijtertjes af) valt je in de rug aan, en een dominante komt recht van voren.......
Heeft niks met het ras te maken, wel met opvoeding.

Ik geloof niet in het verhaal van gevaarlijke hondenrassen.
Ik geloof wél in het verhaal van domme, onnadenkende mensen. Mensen moeten hun honden gewoon behoorlijk opvoeden, kun je dat niet, neem er dan geen.

Agressiviteit naar kinderen: ik kan je vertellen dat mijn hond het niet tolereert wanneer een kind gillend op hem afvliegt en hem om de nek vliegt.
Dat heeft 2 redenen: de eerste is dat mijn hond een Alfa-reu is, en kinderen ziet als pups. Een dominante actie als over de hond heen hangen en hem vastpakken, is iets wat een hond van een pup nooit zal accepteren, omdat een pup onderdaning moet zijn aan een volwassen hond en ZEKER aan de Alfa. Dominant gedrag zal hij dus corrigeren.

Aan mij om ervoor te zorgen dat de kinderen dus niet naar hem toerennen, en hem omhelzen, want zijn correctie (wat voor hem een volkomen natuurlijke reactie is, en eigenlijk weinig met agressie te maken heeft) zal wss niet op prijs worden gesteld door de ouders. Ik heb het niet uitgeprobeerd, en ben dat ook niet van plan..... de lichaamstaal van mijn hond wanneer er een kind op hem afkomt zegt mij genoeg.

Overigens is hij heel lief met kinderen, en wanneer zij hem rustig benaderen, en niet gillen, en niet dominant naar hem toe zijn (ze mogen hem ook geen commando's geven, er is maar één die mijn hond corrigeert en opvoedt, en dat ben ik) is hij de vriendelijkheid zelf.

2e reden is dat honden gewoon niet van gegil en onverwachte acties houden. Echt niet. Een kind wat gilt, en hard op de hond af komt rennen, kan voor een hond een schrikmoment zijn, en het is typisch hondengedrag om dán aan te vallen: de aanval is immers de beste verdediging.
Heeft te maken met dat honden roofdieren zijn, en geen prooidieren. De eerste reactie van een roofdier is aanvallen, en hard ook. Men zegt niet voor niets: "Je moet geen slapende honden wakker maken".

Het zou fijn zijn wanneer kinderen leerden dat je dieren niet moet laten schrikken en ze rustig moet benaderen. Ik geloof dat dat veel van de bijtincidenten zou oplossen.
Je kunt het kind de domme acties niet kwalijk nemen, maar ik neem het de ouders wel kwalijk dat zij hun kinderen geen respect aanleren voor dieren.

Verder moeten mensen hun honden gewoon goed opvoeden.
Als iedereen zijn hond goed zou opvoeden, voorkom je heel veel ellende.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:57

Yamcha, ik ben het grotendeels met je eens hoor.
Zoals ik al eerder postte heb ik een 65 kilo wegende bullmastiff reu. Ook alfa!
Het punt is alleen wanneer mijn corrigeert, iets dat hij voor zijn grootte en kracht keurig doet en pas na lang geklier van een andere hond (een alfa begint namelijk nooit met vechten, dan zet hij zijn nr 1 positie op het spel) dit wel meteen knetterhard gaat.
Voor zijn doen helemaal niet hard maar hard genoeg om een andere hond te verwonden. En dat verwonden gebeurd al bij 1 snauw.
Gelukkig heeft meneer beslist geen kort lontje. Maar een grote hond richt wel meer schade aan dan een enkelbijtertje.
Ik zou een teckel of een chiuauahua ook niet als gevaarlijk willen betitelen, hooguit zijn ze onopgevoed poepvervelend.
Ik kan mij voorstellen dat mensen hun hondje optillen als ik er met mijn tank aan kom lopen. En het gekef laat hem koud, zolang ze maar op gepaste afstand blijven.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:17

Mijn pup van nu 10 maanden is voor sommige ook wat te imponerend Haha!
Het is een kruising Rottweiler en Herder en een reu die waakt.. hij blaft goed, en haren komen overeind.. best indrukwekkend.. en sommige deinzen echt terug.
Overigens is dat wel per persoon verschillend, heeft met uitstraling vd persoon te maken denk ik..

Maar ik laat mijn hond wel met anderen honden spelen, vindt hij geweldig..
Reuen, teven, maakt allemaal niet uit..
Ook kan hij met kleine kinderen, katten en kittens..
We hebben nu een kitten wat ook echt met em speelt.. hangt boven op zijn kop, bijt in zijn poten, etc.. maar eerlijk, nog geen teken van dominatie hier..

En als er wel een teken van dominantie is, ben ik dat Whoosh!
Denk dat ik gevaarlijker ben dan mijn hond!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:06

Het valt me op dat hier heel veel negatieve dingen over JR's komen. Laatst kreeg ik, toen ik bezig was over mijn eigen JR, de reactie dat het zulke gevaarlijke krengen waren. En dat hij er niets van moest hebben, dat hij ze niet in zijn buurt moest, dat het k*thonden waren die van hem part allemaal uitgeroeit mochten worden. En als ik nu links van me kijk, zie ik daar een kleine jack die zoet ligt te rusten en als baasje op staat sierlijk langs haar mee trippeld naar waar baasje gaat. Ze wijkt geen drie meter van mijn zijde. Lachen Tenzij ik echt zeg dat ze even moet blijven.

Jacks zijn inderdaad pittige hondjes maar beslist hondjes die op te voeden zijn tot fijne gehoorzame dieren. Don kan haar commando's. Enkel "af" doet ze niet als het nat is *LOL* (dan zie je haar ook echt zo kijken van "eh baas..Ben je nog helemaal?".

Mijn vriend met een labrador heeft mij al meerdere malen gevraagd hoe ik haar zo opgevoed kreeg. En eigenlijk vind ik er persoonlijk niet veel aan. Nagelbijten / Gniffelen Je moet gewoon consequent zijn met ze...En dat geld voor elke hond. Mijn vriend en ik zijn de enige die Donya commando's geven. Elk op dezelfde manier. Iemand anders hoeft haar geen commando te geven want dan kijkt ze echt naar mij van "eeeeh?"

En bovendien. Ik zou mijn gevaarlijke jack voor geen geld van de wereld inruilen tegen de gemiddelde labrador die zogenaamd huishond zijn. Ik heb er inmiddels al een paar gekend en ken er een paar, en heb van nog geen ene gehoord dat ie echt braaf is. Schijnen vnl knabbelaars te zijn!

kayleighhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:59

Wij hebben een teckeltje.. Ze heeft nog nooit iemand gebeten of wat dan ook.. Bij onze poes doet ze ook niet..
Maar we zijn met haar toch heel wat voorzichtiger dan met onze andere hond.. een ierse terrier..
Bij de teckel hebben we ook allang al aan der blik gemerkt dat je haar zeker niet alleen met jonge kinderen moet laten..
Maar voor de rest s het wel een schat van een beesie..

Alleen soms een beetje fel.. Maja je moet inderdaad toch wat als je klein bent.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:15

Tja, heb een kruising Dalmatiër en die blaft wel als ze aan de lijn zit, maar meer in reactie op andere honden. Meestal zijn dat wel mechelse herders en duitse herders of rottweilers. Gelukkig lopen die dan ook aan de lijn. Vooral 2 mechelaars hier uit de buurt, zijn echt woest als ze onze hond zien. Ze is drie keer gepakt door een andere hond (terwijl ze aan de lijn zit, 1 keer terwijl ik fietste, zit ze aan de springer, gelukkig, zodat ik niet omviel), een rottweiler en een grote italiaanse vechthond (doet ie anders nooit....) die allebei losliepen en een mechelaar, maar die rende vooral rondjes en was uit huis ontsnapt, terwijl de mensen net naar binnen gingen. Gelukkig is het een niet zo kleine hond, maar ze vindt nu de meeste honden wel een beetje eng als ze groot zijn. Als ze op het speelveldje is en los loopt, dan blaft ze , om te spelen. Kleine hondjes vindt ze het leukst, en omdat ze er met al haar stippen niet zo eng uitziet, pakken mensen hun hondjes ook vaak niet op, ook al blaft ze wel. Als er dan andere grote honden komen worden de kleintjes wel opgepakt.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:26

Citaat:
Het valt me op dat hier heel veel negatieve dingen over JR's komen
.

Dat komt voornamelijk door de opvatting van mensen die JR's aanschaffen. Alsof je die niet zou moeten opvoeden. Mijn assistente heeft een hele brave gehad en haar pup is net zo keurig , leert ook heel snel. Het is puur het gebrek aan opvoeding wat ze zulke ettertjes maakt, als mensen de moeite nemen net zo consequent te zijn als met een grote hond zijn ze heel makkelijk op te voeden in mijn ervaring.
Een dergelijk probleem heb je ook bij boerboels, die worden nogal eens aangeschaft door mensen die een grote stoere hond willen en die het prachtig vinden als het beest grommend en blaffend in de riem hangt. Dan krijg je dus hetzelfde probleem. Niks mis met het ras, maar wel met de gemiddelde eigenaren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:30

Jr's zijn groohooote honden in een klein formaat.......... en dienen dus als groohoote honden opgevoed te worden Lachen

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:35

KiWiKo schreef:
Jr's zijn groohooote honden in een klein formaat.......... en dienen dus als groohoote honden opgevoed te worden Lachen

ja dat heb ik wederom gemerkt zondag. Ruzie met een duitse herder om.. hoe kan het ook anders.. een balletje Hamer
nouja mijn JR is natuurlijk minstens even groot als de duitse herder en zag er absoluut geen probleem in om voor HAAR balletje op te komen. De duitse herder was er toch echt van overtuigd dat het ZIJN balletje was met als gevolg dat ik voor hechtingen langs de DA kon gaan... een mooie nieuwe rits in mijn JR en tijd voor een nieuw halsbandje, want die ligt in tweeen Nagelbijten / Gniffelen
moraal van dit verhaal: MIJN balletje Nors opkijken
Rolleyes

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:41

Ik vind JR dus geweldig Haha!
We hebben er 1 gehad ( toen ik nog bij mijn ouders woonde ) helaas is ze er niet meer, maar ze is 16 jaar geworden.
Maar goed, toen we haar kochten wist eigenlijk nog niemand wat een JR was Haha! Cool
Niet doorgefokt dus, maar het was zeker wel een hondje met een gebruiksaanwijzing !

Denk dat de meeste mensen zich gewoon niet realiseren dat het wel een klein hondje is, maar dat het eigenlijk het liefste de hele dag bezig is.
Toen ze jong was werdt er mee gefietst, ging ze dagelijks mee naar de paarden, mee vissen, uren mee ravotten, en ze kreeg haar gewone rondjes nog. Iedereen deed wat anders met haar.
En ja het moet duidelijk opgevoed worden.
Voor ons was ze echt heel bijzonder en een echte; once in a lifetime dog ( zoals ze dat noemen ).

Eerste eigen hond is dus een boerenfox geworden. Omdat het een kruizing is niet doorgefokt maar wel het terrier karakter wat ik zo mooi vind. Maar goed dit is erg off-topic Bloos

Een tekkel mag dat volgens dit onderzoek het meest "aggresief" zijn, maar richt bij lange na niet zoveel schade aan als een grote hond kan. En dat vind ik een heel groot verschil.
Het is ook vaak een visuele cirkel. Als je al 1 hond in de buurt hebt die echt grijpt ( en de eigenaar dat dus ook laat gebeuren ), dan krijg je vanzelf meer honden die dat gaan doen.