Daarom...steriliseren!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Niese1987

Re: Daarom...steriliseren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:01

Hetgeen wat het zeker erger maakt is dat de dierenbescherming en de asiels vaak rond deze tijd van het jaar (en ook aan het begin van de lente) de castratie/sterilisatie gratis doen i.v.m. het overschot aan katten. Dat is in ieder geval hier in Den Haag e.o. weet niet hoe dat met de rest van het land is.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:02

HBVisser schreef:
Het is toch verschrikkelijk?
Ik begrijp echt niet dat mensen voor de lol een nestje fokken.
Ik begrijp wel dat het leuk is maar dat deze mensen niet verder kijken dan alleen maar lief, leuk en schattig daar kan ik met mijn hoofd niet bij.
Jammer dat ze sterilisatie niet kunnen verplichten.

Ik ben er ook helemaal niet voor om het te verplichten. Het zou in veel hogere frequentie moeten gebeuren, daar ben ik het mee eens. Maar de vrijheid om een weloverwogen nestje te kunnen fokken met een htk-kat vind ik erg belangrijk.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 15:04

De eerste tien jaar kan je geen weloverwogen nestjes fokken, gewoonweg omdat er een overschot aan katten is.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:04

Helemaal eens met TS. Op de manege is een maandje terug een poesje aan komen lopen, zelf nog een jonkie met een buik zo ongeveer op de grond. Nu liggen er 5 kittens bij de manegehouder in de schuur. Ze zijn geweldig schattig, worden door moederpoes en mensen goed verzorgd, en hebben allemaal al een tehuis gevonden, maar mams wordt zo snel mogelijk gesteriliseerd.

't is dramatisch dat zoveel dieren gedood worden omdat hun eerste eigenaren zo nodig kortstondig plezier wilden hebben van klein grut.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:05

Kan dus wel, als je voor alle kittens vantevoren al een baasje hebt. Dan doe je toch in principe hetzelfde als een raskattenfokker die vooraf kittens verkoopt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:09

HBVisser schreef:
De eerste tien jaar kan je geen weloverwogen nestjes fokken, gewoonweg omdat er een overschot aan katten is.

Als je 10 jaar lang alleen 'weloverwogen' fokt met raskatten en geen nestjes krijgt bij HTK katten zijn die dus uitgestorven over 15 jaar, kan me niet voorstellen dat dat is wat je wilt.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 15:10

En dan blijven er nog ik weet niet hoeveel kittens over die geplaatst hadden kunnen worden als je zelf geen nest was begonnen.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 15:10

Uitgestorven?
Heb je mijn rekensommetje gezien? Nou dat uitsterven gaat echt niet lukken hoor.
En dat wil ik natuurlijk ook niet.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:12

HBVisser schreef:
Het ging me om de reacties die zij kreeg in dat topic, met name een reactie.

Ik weet al welke reactie je bedoeld en dat ging dus over onze poes. Hebben 1 keer eerder een nestje gehad en net zo lang gezocht naar een goed tehuis tot de kittens weggingen. Ook dit keer (áls ze uberhaupt dragend is) zal er naar een goed plekje gezocht worden of ze blijven hier, toch ruimte zat. Je doet nu voorkomen alsof iedereen(in dit geval wij dan) hun kittens dumpen. Want volgens mij zal jij hier geen last van hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:13

Als er 10 jaar lang niet gefokt wordt met HTK katten zijn de jongste katten dan dus 10 jaar, gaat moeilijk worden om die nog jongen te laten krijgen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:13

Niet meer als ze allenmaal geholpen zijn Knipoog
Wat ik al een paar keer ben tegen gekomen: AIDS. Wat als de vader Aids heeft? Ja? Wat dan? Het is geen sexueel overdraagbare ziekte bij katten, De kater KAN de moeder besmetten, maar dan moet hij wel heel hard bijten. Voor de kittens maakt het geen verschil of de vader/moeder Aids heeft.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:14

Onze vier poezen zijn allemaal gesteriliseert, maar we wouden met mijn poes wel een nestje fokken, maar helaas had ze een navelbreuk en door de operatie ed zou ze geen nest meer kunnen krijgen.
Alhoewel, ik ben tegen het téveel fokken, maar al onze kittens zouden heel makkelijk een goed tehuis krijgen waar ze prima verzorgt zouden worden, dus die zouden nooit verwilderen!
Onze zijn trouwens allemaal HTKkatten (en een boerderijpoes Clown ) en we zouden ze aan voor ons bekende mensen geven voor niks.
Liever weten dat ze een goed tehuis krijgen dan er een smak geld voor te krijgen!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 15:18

Ten eerste is het onmogelijk om alle poezen te steriliseren, dat krijg je nooit voor elkaar.
Ik denk als je het verplicht er misschien 75% geholpen zal worden.

@romatjuh: Ik begrijp gewoon niet dat je kan hopen dat je kat zwanger is. Het overschot aan kittens is gewoon te groot. Voor de kittens die jij plaatst wordt hetzelfde aantal ingeslapen.

Sterker nog als ik zou vermoeden dat mijn poes zwanger was, ging ik naar de DA en zou kijken of sterilisatie alsnog mogelijk was.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:20

Sorry, maar dat vind ik overdreven. Ik begrijp je punt wel, en ik wéét dat het een enorm probleem is, en ontzettend zielig en vervelend. Toch vind ik het stoppen ipv inperken van nestjes te ver gaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:21

En waarom mag er met raskatten dan wel onbeperkt gefokt worden? Omdat die geld waard zijn?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:21

Straks dan ook niet meer, want dan zijn er alleen nog maar mooie tranende persjes Lachen

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 15:22

Ik lees heel veel " maar wij hebben al een tehuis voor de kittens die bij ons geboren gaan worden".
Natuurlijk is dat hartstikke goed enz, maar het is geen reden om een nestje te fokken.

Voor alle kittens die bij jullie worden geboren, worden ergens anders hetzelfde aantal weer ingeslapen.
Er zijn niet genoeg huisjes ten opzichte van het aantal kittens.

Als er in Belgie al een kranten bericht is dat het zo niet meer gaat, in Nederland de asiels vol zitten met afgedankte katten, dan moet je toch toegeven dat er teveel zijn?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:22

Kennissen van mij wonen op een grote boerderij. Er komen heel veel katten bij hun aanlopen. Ze hebben zelf 5 katten (die allemaal geholpen zijn) en ongveer 20 katten die in de loop der jaren zijn komen aanlopen.
Ze hebben heel hard hun best gedaan om al die katten te kunnen te laten helpen. Voor een deel is het gelukt, een ander deel niet. Deze katten zijn zo wild, ze kunnen zelfs niet gevangen worden met vangkooien.
Hun hebben door toedoen van anderen een kattenplaag rond huis, waar hun bijna alles aan hebben gedaan.

Als ze nu nog wel eens een nestje vinden in de schuur, verdrinken ze de kleine katjes. Het is heel sneu maar ze zien even geen uitweg meer. Ze zijn al honderden euro's kwijt aan DA kosten omdat andere mensen te lui waren om hun kat te laten helpen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:22

HBVisser schreef:
Ik lees heel veel " maar wij hebben al een tehuis voor de kittens die bij ons geboren gaan worden".
Natuurlijk is dat hartstikke goed enz, maar het is geen reden om een nestje te fokken.

Voor alle kittens die bij jullie worden geboren, worden ergens anders hetzelfde aantal weer ingeslapen.
Er zijn niet genoeg huisjes ten opzichte van het aantal kittens.

Als er in Belgie al een kranten bericht is dat het zo niet meer gaat, in Nederland de asiels vol zitten met afgedankte katten, dan moet je toch toegeven dat er teveel zijn?

Hier ben ik het dan wel weer helemaal mee eens Cool

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:23

HBVisser schreef:
@romatjuh: Ik begrijp gewoon niet dat je kan hopen dat je kat zwanger is. Het overschot aan kittens is gewoon te groot. Voor de kittens die jij plaatst wordt hetzelfde aantal ingeslapen.

Maar waar is dat overschot kittens dan?? Op marktplaats? Asiels? Toen ik een kitten wilde heb ik op internet gezocht naar kittens, maar bij asiels zijn die sowieso binnen no-time weg, en voor een htk-kat ga ik geen 100euro neerleggen, zelfs niet al zijn ze geënt en ontwormd.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 15:24

LEZEN!!!! mensen. Ik ben niet voor onbeperkt fokken met raskatten. Het is nou eenmaal zo dat er hier geen overschot van is en van de europese korthaar (ja zo heet een huis tuin en keukenkat) wel.

En voor tranende persjes, dit is trouwens geen oogafwijking maar komt door de platte snuitjes ben ik ook niet.
Als er dan toch gefokt moet worden met perzen laat ze het platte er dan maar weer een beetje uit fokken.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:25

Dan heb je niet goed gezocht, want er zijn óveral kittens in asiels. Ik heb zelf drie jaar in een asiel gewerkt en het was elke zomer drama.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:26

@ romatjuh: Gek, ik heb zelf absoluut geen probleem om aan katten te komen Huilen van het lachen
Ik heb er 7 in huis. 3 van mij, 3 van mijn moeder en een zwerfkat die momenteel gewond is. Buiten lopen er ook nog 6. 13 katten hier dus in totaal.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:26

Dat was even een opmerking met een overdreven tintje van mijn kant Bloos , HBvisser, over de persjes (ik snap dat er geen perzenoverschot zal ontstaan)

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:28

Yinari schreef:
Dan heb je niet goed gezocht, want er zijn óveral kittens in asiels. Ik heb zelf drie jaar in een asiel gewerkt en het was elke zomer drama.

Óf het wordt niet genoeg kenbaar gemaakt, als ik het makkelijk had kunnen vinden had ik er misschien ook wel voor gekozen. Of was dat met herplaats dat mensen eerst in je huis moesten komen kijken of je wel geschikt was?