begraven, cremeren of bij de dierenarts laten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joozz

Re: begraven, cremeren of bij de dierenarts laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:03

Allereerst sterkte!!

Wij begraven onze kleine huisdieren altijd thuis, we wonen weliswaar vrij dus wel de ruimte om dit te doen. Maar vind het gewoon een prettig idee dat ze op het hun zo geliefde stukje grond begraven worden. Weet eigenlijk niet of dit toegestaan is, maar de DA maakte er iig nooit een probleem van.

(Wel handig om dan te onthouden waar, dat je niet per ongeluk de grond omspit daar---klinkt misschien heel simpel, maar kan dus een verhaal waar een hond weer boven kwam....)

Nou nogmaals sterkte!!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:41

@TS Ik hoop dat je nog lang zal kunnen genieten van je kat ! veel sterkte !

Ik heb meer urnen dan katten- ik vang oude ziek/zwakke katten op en lap ze op, vaak gaan ze nog een paar jaar mee, maar vorig jaar bv heb ik er 4 in moeten laten slapen.

Ook vang ik kittens op (soms met moederpoezen) voor het asiel, als zij doodgaan begraaf ik ze wel meestal (mijn bankrekening kent ook grenzen) Toen we nu bijna 3 jaar geleden kattenziekte hadden op het asiel zijn er bij mij alleen al 15 doodgegaan Verdrietig

Mijn oude pony is ook gecremeerd, dit in overleg met de vorige eigenaren (lang verhaal !) maar stel dat die eigenaren ooit naar een bejaardenflatje moeten verhuizen, dan komt de as naar mij.

Mijn paarden zullen ook gecremeerd worden- al hoop ik dat dat nog heel lang zal duren !!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:48

Mijn kat heb ik zelf begraven in de tuin. Dat plekje staat in mijn gegeugen gegrift.
Als de hond doodgaat (hopelijk blijft ze nog vele jaren bij ons) dan wil ik haar het liefste cremeren.

TS: hoop dat je kat er goed bovenop komt hoor, veel sterkte !!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:20

Mijn hond is vorig jaar thuis ingeslapen en alleen gecremeerd.

Ik wilde dit erg graag, thuis in laten slapen, want ze hield er niet van om naar de dierenarts te gaan. En om haar te laten cremeren. Bij de open haard staat nou haar urn.

Ik vond het cremeren persoonlijk erg mooi, het was een mooi afscheid Ja

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:54

Ik heb vorige maand mijn kat helaas moeten laten inslapen, en heb besloten hem ook appart te laten cremeren.
Urne staat hier mooi op de kast, voor mij een soort troost...
Ik kan hem nog altijd uitstrooien maar voorlopig kan ik het niet en wie weet gebeurt het ook nooit, ik zie het wel.
Prijs was hier 170 euro.

Sterkte nog met je kat!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 00:19

Wij hebben onze hond(en) en konijn daar gelaten.

Waarom? omdat je geen Rottweiler mee gaat slepen en het is "maar" een lichaam.
Het konijn omdat je geen konijn waar de maden aanzitten mee gaat nemen Nagelbijten / Gniffelen

Sterkte met je kat!

Edit: typo

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 00:33

Ik hoop dat je kat er bovenop komt!!

Ik heb mijn hond en kat individueel laten cremeren, en dat gebeurt ooit ook bij de honden die ik nu heb.
Mijn kat heb ik uitgestrooid, mijn hond heb ik in een urntje.
Voor mij geeft dit het beste gevoel.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:23

Ik was eigenlijk nog t jong om te beseffen wat mijn oduers gedaan hebben met onze poezen.
Maar onze mechelaar is er 12, en sukkelt met zijn achterhand.
Vanaf we het merken dat hij te veel pijn lijdt, of niet meer kan rondlopen etc, wordt hij ook ingeslapen.
Dat pijnlijk onderwerp is hier ook al een paar keer voorbijgevlogen.
Wij kiezen toch voor crematie, het is een hond die zo ontzettend veel voor ons heeft gedaan, het zou echt super moeiljik zijn en ik zou me er zelf niet goed bij voelen om hem gewoon bij de da te laten liggen.
vorige keer was de opendeurdag van het crematorium voor dieren, het is net nieuw, het is naast onze dierenarts, mijn stiefmama en papa zijn gaan kijken, en is echt wel chique. Je kunt eerst afscheid nemen van je hond, dan kun je in een kamertje gaan zitten om bv video's te bekijken, wat persoonlijk niet mijn, keus zou zijn, want denk dat ik dan helemaal gek wordt van verdriet. en daarna kun je in zo'n shop, allerlei dingen kopen waar je het as in kan stoppen. Lieft willen wij geen urne, maar iets persoonlijkers, een beeldje ofzo.
Hetkost allemaal veel geld, maar mijn papa is er wel bereid voor veel geld in te steken, omdat het toch ons maatje is.
Maar het moment is nog niet gekomen, en ik kan misschien nog superlang van hem genieten. Lovers

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=as1b79u6
De dierenkliniek en het cremaotirum is er nu al, de kliniek is echt chique, we verdwalen er bijna. Het is 45 minuten van ons rijden, maar het is wel de beste diernartsencorps die we ons kunnen inbeelden, zeker Koen.

http://www.somnia.be/

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:28

Sterkte!

Ik zou zelf mijn dier bij de dierenarts laten voor massa crematie. Dood is dood, ik heb niets met zo´n omhulsel nog. Ga dan ook niet extra geld uitgeven voor een iets anders...
(paard stuur ik indien dan nog mogelijk naar de slacht en anders inslapen en rendac).

Een foto doet mij meer dan een urn...

Begraven in de tuin is geen optie als je de tuin binnenkort veranderen (vind het sowieso niet heel netjes als je gaat verhuizen en de nieuwe bewoners stuiten op een hoop botten.. maar ja ik ben praktisch ingesteld want de cavia´s gingen in de groen container)

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 09:00

Bedankt voor alle reacties. Het is nu heel vreemd om dit topic te lezen, want aan de kat merk je niets meer. Die is gelukkig weer de oude. Het is nog steeds een gratenpakhuisje en ze loopt wat stram maar vergeleken een week geleden toen ik dit topic plaatste.... wereld van verschil. Wonderlijk hoe sterk dit beestje is terwijl ze geen reserves meer heeft.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 09:43

Fijn dat het weer zo goed met je kat gaat. Echt een vechtertje.
Ik hoop dat je deze tips voorlopig niet nodig hebt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 09:53

Fijn dat het beter met m gaat !!

Als een van die van mij sterft,dan wil ik crematie zonder dienst etc.
Het is geen mens, afscheid nemen doe ik thuis als ie daar sterft, als er een bij de dierenarts sterft, gaat hij of zij eerst mee naar huis, zodat de anderen er afscheid van kunnen nemen. Dat vind ik belangrijk omdat ik een zgn roedel heb . Een rangorde,maar wel heel hecht clubje.

2 jaar terug heb ik met veel verdriet een kitten van 10 weken in laten slapen. Deze is ook mee terug naar huis gegaan, en die heb ik in de huiskamer gezet. Alle poezen inclusief de moeder hebben toen afscheid van haar genomen. Dit was erg mooi om te zien.
Ik heb haar met een mooi gedichtje en een speelmuisje begraven in de tuin. Een kitten vergaat heel erg snel, dus ik denk niet dat eventuele volgende bewoners hier iets van terugvinden in de tuin. Wel een akelig idee, maar goed dat had ik eerder moeten bedenken Knipoog

Maar om op de crematie terug te komen, ik zou dus geen dienst willen. Ik kan me op zich wel voorstellen dat mensen dat willen, maar ik vind het niet nodig, zonde van het geld.
Ik neem thuis afscheid, en na de crematie ben ik er nog niet over uit wat ik met de as doe... in huis is denk ik geen optie .. of het moet een plastick pot zijn die goed afgesloten is , en die tegen een stootje kan Clown

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 09:56

Sterkte.. Ach gut
Wij hebben toen onze kat overleden was hem meegenomen en thuis begraven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:20

wij hebben ukkie wel meegenomen en begraven maar de andere zoals kittens laten we daar.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 00:17

Mijn katten laat ik individueel cremeren zo duur vind ik het eigenlijk niet eens.
De hond hebben mijn ouders achtergelaten bij de dierenarts dat vind ik eigenlijk wel apart maar dat was hun keus.

Mijn ratjes gaan eigenlijk altijd te container in, daar krijg ik nooit zo'n band mee als met een kat.
Ik heb in het begin weleens ratjes begraven maar dat deed ik eigenlijk meer omdat ik vond dat dat zo "hoorde".
Als een beestje dood is zie ik hetgene wat ik in het beestje zag ook niet meer de ziel is weg en die blijft in de buurt.
Het lijfje is slechts een huls en daar hecht is weinig waarde aan.

Persoonlijk vind het voor een kat dan net weer anders omdat je band daar meestal veel intensiever mee is.
Daarnaast is elk ratje dat hier overlijd laten cremeren vrij duur met zo'n 60 ratten per jaar.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:04

Helaas heb ik gisteren de keuze moeten maken.

Mijn kat Duko is gisteren ingeslapen. Hij was binnen 1 week tijd heel slecht geworden, waarschijnlijk had hij iets van leukemie of een tumor o.i.d. Bij de dierenarts was er alle tijd om rustig afscheid te nemen, dat vond ik heel prettig.

Bij de dierenarts achterlaten was geen optie. Ik heb hem mee naar huis genomen en hem nog een nacht in huis gehad om afscheid te nemen (ook voor de andere katten).

Vanmorgen heb ik hem op afspraak naar het dierencrematorium in Stompwijk gebracht waar hij vandaag individueel gecremeerd wordt. Ik werd ontzettend aardig ontvangen, alle aandacht voor Duko en mijn verdriet, ik heb er een goed gevoel over. Als het goed is krijg ik nog een brief thuis met het tijdstip dat hij gecremeerd is en een brief wanneer zijn as is verstrooid. Totale kosten 120 euro, voor mij acceptabel.

Vaarwel mannetje Huilen

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:16

Sterkte sambagirl Ach gut

Wij hebben 2 honden van ons ook laten cremeren. Twee weken nadat ze overleden waren (een in juni vorig jaar en de ander 2 maanden geleden) kregen we een mooi kistje met daarin de as in een zakje en een verklaring waarin de naam van het hondje stond en geboorte- en overlijdensdatum etc etc. Het was wel nogal duur, maar als je een band met een dier had heb je dat er absoluut voor over Lachen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:21

Ik begraaf al mijn overleden poesjes en katjes (2 bij elkaar maar goed) in de tuin bij mijn ouders, alleen mijn gerbil heb ik weggegooid, van schrik. Maar het is zo'n gemeenschappelijke prullebak buiten die je niet kan openmaken, dus dat was erg verdrietig...

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:22

ik heb eigenlijk al mijn huisdieren van vis tot kat toen ik nog thuis woonde in de tuin bergraven.
nu woon ik op mijzelf en heb weer een kat die wil ik als hij overleden is laten cremeren,dan wel individueel en daarna wil ik m in een urn,dan is hij bij mij op een een of andere manier.
mijn paard wil ik eigenlijk ook gecremeerd hebben alleen kost dat schijnbaar hee veel geld.
ik ken iemand die heeft zijn paard thuis begraven,mag niet officieel maar ach het is hun eigen grond en ze wonen op een boerderij.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:21

Mijn hond is 2 weken geleden in geslapen
Hij is bij de DA ingeslapen en is vanuit daar opgehaald door het crematorium. Hij is individueel gecremeerd en zijn as komt weer terug in een urn

Wil ze niet bij de da achterlaten om ze naar de destructie te laten gaan Bloos

Marloe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 17:51

Ten eerste wil ik je katje veel beterschap wensen en jou veel sterkte! Las een stukje terug dat het al weer wat beter gaat Lachen dus dat is mooi.

Ik heb mijn cavia 2 weken terug ook laten cremeren en ben echt blij dat ik deze keus heb gemaakt! Totaal koste me dat 105 euro maar dat is het me meer dan waard. Begraven was voor mij ook geen optie omdat we buiten alleen maar een tegel vloer hebben en ik zie mezelf niet echt naar de bossen lopen met een schep.

Persoonlijk zou ik nooit mijn beestjes bij de dierenarts achterlaten.. Heb daar 3 jaar gewerkt en het is te misselijk om te zien hoe daar met dode dieren om word gegaan.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:21

De kat vorig jaar gewoon bij de dierenarts achtergelaten. Het leven is er uit, het is mijn kat niet meer zoals hij was, in het leven. Het is voor mij nog maar dood lichaam, niet meer echt mijn huisdier. Wat er mee gebeurt maakt mij ook niet uit.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:48

Ik vind dat je moet doen waar jij en je portemonee zich goed bij voelt.
Ik persoonlijk doe alles voor een dier zolang het leeft, maar als ze dood zijn /gaan maakt het me niet zoveel meer uit.
Ik heb nog nooit een hond ofzo daar hoeven laten, misschien piep ik wel anders als het zover is.
Maar ik denk niet dat ik bakken vol geld uit zou geven aan een begraafplaats of crematie zo denk ik er voor mezelf ook over.
Maar dat is voor iedereen anders.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:14

fijn dat het beter gaat met je kat, 18 jaar is ook wel een leeftijd waar ik vrede mee zou hebben een kat te laten gaan...

onze Border Collie hebben we vorig jaar begraven, hij heeft een mooi plekje onder de perenboom gekregen op de wei achter ons huis, daar had ik wel heel veel moeite mee omdat ie nog geen 6 jaar oud was.
En echt heel plotseling en onverwacht ziek was en heel erg snel overleed Frusty dierenarts was niet eens op tijd meer hier om hem in te laten slapen, hij is echt in onze armen weggegleden. We missen onze clown nog elke dag, ons zonnestraaltje.....

Ik denk dat ieder hier voor zich een andere keus in moet maken, wat je kan en wil betalen, en dan hangt het nog af van de situatie

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 21:25

Het is alweer 5 maanden geleden dat ik dit topic begon omdat het heel slecht ging met onze poes Jopie. Ze is er weer een heel eind bovenop gekomen en heeft nog een paar mooie maanden gehad. Gisteren merkte we dat ze achteruit ging, alles ging moeizaam en ze liep slecht.

Vanmorgen vond ik haar in een hoekje op grond. Ze leefde nog maar was al een eind heen. We hebben haar op een deken gelegd en zijn bij haar gaan zitten. Wat heel bijzonder was dat onze 5 andere katten een voor een bij haar kwamen kijken en afscheid leken te nemen. Een kat heeft zelfs een tijd bij haar zitten waken.Na een poosje kreeg ze een soort aanval en merkte we dat ze pijn kreeg, we hebben de dierenarts gebeld en haar met een spuitje door het laatste moment heen geholpen.

Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor alle reacties, we hebben er zeker veel aan gehad in het nemen van een beslissing. Jopie wordt gecremeerd en de as wordt samen met de as van andere dieren verstrooid. We gaan ons dappere meisje missen Verdrietig