Katten maken mijn kip(pen) het leven zuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lot1987

Re: Katten maken mijn kip(pen) het leven zuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:32

Je kan ook bij een grotere dierenwinkel vragen naar een
apparaatje ( weet de naam niet). dat zend ultrosoon
geluid uit waar katten en honden enzo een hekel aan
hebben. Het werkt goed, en zou denk ik wel een goede
oplossing zijn.
Het enigste wat je dan moet vragen is of je kip er geen
last van heeft. Maar ik denk het niet, als een kip
niet zo'n scherp gehoor heeft als een kat en hond.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:12

Niet iedere kippensoort is zo groot, dat katten er respect voor hebben. Maar in een woonwijk is het helemaal niet zo gek om van de grote rassen af te zien, en kleine te houden. En van een paar uilebaardjes hoeven de buren echt niet wakker te liggen. Echt onzin dus dat die niet in een woonwijk mogen blijven. Dan zouden kanaries zeker ook niet mogen vanwege de buren. Wat vervelend dan dat merels en mussen ook geluid maken. Die schaffen we ook maar af. En de krantenjongen die zijn fiets om 6 uur 'sochtends neerzet mag ook niet meer. En je mag ook niet in ploegendienst werken, want daar hebben de buren ook last van, als je om 5 uur 'sochtends naar je werk gaat...

By the way, TS, leuk kipje hoor, kan me voorstellen dat je die graag in je tuintje ziet scharrelen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 18:18

SanneKyla schreef:
Die vergelijking die je noemt is natuurlijk onzin.

Katteneigenaren horen inderdaad rekening te houden met mensen die andere dieren hebben! Helaas, katten kunnen niet praten en zijn instinctief echte jagers. Niets aan te doen dus!

Verder vind ik het heel vervelend voor de TS, maar de katteneigenaar + de kat zelf kunnen hier allebei niets aan doen. In de situatie van de katteneigenaar kan ik me voorstellen dat je je kat niet binnen opsluit, een kat hoort buiten vrij te zijn!

Ha, dat zeiden onze oude buren in Holland ook altijd...Helaas voor hun waren wij ook van mening dat onze jachthonden ook vrij hoorden te zijn....(in onze eigen (zeer grote) tuin)...

Dat heeft een paar katten het leven gekost. Kwaad dat die mensen dan waren...! Nooit gesnapt...De katten kwamen toch zeker op ons grondgebied? Sja, daar liepen nou eenmaal onze hondjes en geen kippen...Helaas pindakaas....

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:03

Moet niet gekker worden Clown Ik als katteneigenaresse en liefhebber vind het echt verbazingwekkend hoe aso andere katteneigenaars zich op kunnen stellen...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 19:10

Zooowww, even een paar uurtjes offline geweest!

Zal even reageren op enkele uitspraken in het bijzonder;
Lest; mijn kip "woont" al in een binnenhok met ren, waar katten en ander ongedierte niet bij kunnen komen. Katten zitten weleens op het gaas, maar kunnen er dan niet bij. Vinden de kippen ook niet leuk, maar ze zitten wel veilig.
Het gaat me er meer om dat ik de enige kip die ik momenteel nog over heb (vorig jaar is er al eentje doodgebeten door een kat) ook weleens in mijn eigen (met schutting omheinde) tuin wil laten loslopen. Dit kan dus niet zonder dat katten op mijn kip(pen) jagen. Zoals gisteren; ik was er in de buurt; achterdeur stond open en ik was binnen gehoorsafstand. Zelfs dàn is mijn dier niet eens veilig in mijn eigen tuin. Dat stoort me zo...
Amy; het kipje is idd klein en werd echt letterlijk besprongen door de kat. Geeft niet zoveel geluid voor de buurt hoor, minder dan een hond qua volume. Na het leggen van een ei wat gekakel en bij onraad. Verder heel rustig.

Nb. een paard is een landbouwhuisdier, geen gewoon huisdier..

Caat-Eve; ik denk er toch over om òf 1 haan erbij te nemen, òf 1 hennetje erbij. 1 Kipje over is ok zo sneu.
Sappos; idd. vallen eigen katten, die bekend zijn met de "eigen" kipjes (of andere huisdieren) deze niet zo snel aan. Tot vorig jaar hadden we een oude JackRussel die de kippen en ook het konijn beschermde; die ging er gewoon naast/tegenaan liggen. Helaas is die hond nu dood.

LotteElb: je idee van visdraad (onzichtbaar en zonder stroom) klinkt goed. Het proberen waard. Hopenlijk werkt het de eerste keer zo goed dat de katten van schrik wegblijven. Wanneer ze de draad goed onderzoeken, heeft deze ws. geen effect meer. We proberen het....
Ook je optie voor de kattenbezitter klinkt goed en diervriendelijk; zo deed mijn vader dit vroeger ook met zijn havikken, die hij alvorens echt met ze op jacht te gaan, trainde aan de lange lijn. Werkte goed, de dieren hebben zo best veel bewegingsvrijheid.

Ecyoj: Onzin; natuurlijk mag iedereen zijn liefde, dus ook die voor katten hebben. Maar dan wel zo dat deze niet aan anderen opgedrongen wordt, wat nu wel het geval is. Ìk hoef niet van de voorliefde van een ander mee te genieten. Dat doe ik toch ook niet met die van mijn kippen? Daarvan heeft de ander (zolang ik het hok schoonhoudt en het niet gaat ruiken) geen overlast.
Met dit -eerlijk is eerlijk- asociale gedrag van de eigenaren van katten die ze zomaar op staat kwakken, onder het mom dat het dier vrij moet kunnen zijn (dat het andere dieren onvrij maakt, doet er blijkbaar niet toe... Bloos ) krijg je reacties zoals Adil hierboven noemt.
Het spijt me zeer, maar bovengenoemde situatie is sneu, maar ik kan er geen medelijden voor opbrengen; oliebol happens, en als je dit voorkomen wil, dan zul je als kattenbezitter je verantwoording moeten nemen.

Ik ben benieuwd of de visdraad-methode werkt...
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 13-06-08 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:12

edit- aha, de kip is heel klein Nagelbijten / Gniffelen

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:23

Zoolgangster schreef:
Niet iedere kippensoort is zo groot, dat katten er respect voor hebben. Maar in een woonwijk is het helemaal niet zo gek om van de grote rassen af te zien, en kleine te houden. En van een paar uilebaardjes hoeven de buren echt niet wakker te liggen. Echt onzin dus dat die niet in een woonwijk mogen blijven. Dan zouden kanaries zeker ook niet mogen vanwege de buren. Wat vervelend dan dat merels en mussen ook geluid maken. Die schaffen we ook maar af. En de krantenjongen die zijn fiets om 6 uur 'sochtends neerzet mag ook niet meer. En je mag ook niet in ploegendienst werken, want daar hebben de buren ook last van, als je om 5 uur 'sochtends naar je werk gaat...

By the way, TS, leuk kipje hoor, kan me voorstellen dat je die graag in je tuintje ziet scharrelen.

Ik ben een dierenliefhebber en heb er absoluut geen problemen mee als mensen iets anders willen houden dan kat, hond, knaagdier of binnen-vogels.
Ik blijf echter van mening dat je moet voorkomen dat anderen overlast hebben van je dier.
Als de buren kippen willen houden, prima, alleen ik word er liever niet 's ochtends rond 6 uur al wakker van.

Ik heb de pech dat mijn buren voor luidruchtige kippen hebben gekozen, en geen nachthok voor ze hebben, waardoor ze al erg vroeg actief worden.
De ts zegt net zelf al dat dit geen luidruchtig type kip is ( Koe haha wat een uitdrukking) dan moet dat in mijn ogen geen probleem zijn. Geniet lekker van je kippetjes TS, misschien is de tip van lot1987 wat...

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:28

Ik heb eigenlijk geen tips.. Maar wat ik hier lees, vind ik eigenlijk best belachelijk. Mensen vinden het zielig om een kat binnen te houden en blablabla, maar is het dan niet zielig voor die kip dat hij niet buiten vrij kan los lopen zonder gegrepen te worden?? Katten-eigenaren denken veel te makkelijk. Je moet die mensen eens horen klagen als er hondenstront in hun tuin ligt.. Maar owee als mensen lopen te klagen dat er kattenstront in hun tuin ligt.. Je kiest voor een dier dan moet je ook de verantwoordelijkheid ervoor nemen. Je zorgt dat je hond is aangelijnd, je zorgt dat de mensen geen last hebben van je kat (anders plaats je zelf maar een ren waar die kat in kan)

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:35

sorry, maar mijn kat hou je niet in onze tuin.
het is gewoon natuurlijk dat katten op jacht gaan ed.
het is heel vervelend voor de TS maar ik vind het echt onznin dat mensen zeggen dat je je kat binnen moet houden.
ik vind wel dat de TS recht heeft om de kat weg te jagen, hardhandig of niet.
natuurlijk zou ik het niet leuk vinden als ik iemand mijn kat uit zijn tuin zie slaan maar ja, als ze daar iets stouts doet zal ze het alleszinds geen tweede keer meer doen.
onze buurman houdt duiven, onze kat vindt dat ook heel interessant en hij zal haar nooit kwaad doen maar hij heeft er al vaak genoeg met een bezem achtergezeten.
ze moet maar leren waar de grenzen zijn.

TS, ik zou zeggen, ga eens praten met de eigenaar van de kat om een oplossing te vinden en dat zij ook financieel bijleggen. maar als je de eigenaar niet weet ja kan je niet veel doen vrees ik, behalve bovengenoemde oplossingen Knipoog

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:42

nou, ik houd mijn kat liever binnen dan dat deze hardhandig de tuin uit wordt gewerkt.
een emmer water of de kat op een of andere manier een beetje schrik aanjagen, prima.
maar ik heb ook vaak genoeg mensen gezien die een kat echt schopten of er met een grote hark achteraan gingen.
Dan houd ik mijn kat liever binnen of onder toezicht buiten, maar goed, dat is dan het risico wat de eigenaar wel of niet neemt.
Kat snapt namelijk helemaal niets van het begrip tuin. die ziet echt niet wat de tuin van de buren is en weet dus ook niet dat ie daar niet mag komen...

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:48

mijn kat zal snel genoeg weten waar die niet moet komen.
wij jagen de ongewenste bezoekers weg met de tuinslang of een schoen in z'n richting gooien Lachen
ik weet ook niet wat onze kat uitspookt en wat andere mensen daaraan doen hoor..

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:23

love_bichke schreef:
ik weet ook niet wat onze kat uitspookt en wat andere mensen daaraan doen hoor..

En dat vind ik dus enorm kwalijk. Jouw dier, jouw verantwoordelijkheid. Je hoort ten alle tijden te weten waar jouw kat zich bevindt. Ik zou best met een enorme schadeclaim bij jou kunnen aankloppen, of jij even de reparatiekosten voor mijn auto wilt betalen, want JOUW kat heeft op het dak van mijn auto gelegen en daar flinke krassen gemaakt.
Als jij niet weet wat je kat uitspookt, zul jij ook nooit kunnen weerleggen dat hij dat niet heeft gedaan, dus zul je moeten betalen.
Om maar een voorbeeld te noemen.

Los daarvan vind ik het van de pot gerukt dat ik 200 euro aan een stroominstallatie moet uitgeven (bovenop de kosten voor een volière), omdat iemand anders weigert geld aan zijn katten uit te geven, zodat ze op zijn eigen terrein blijven. Mijn volière staat in mijn tuin, waar ik vogels heb voor mijn hobby. Dan wens ik geen katten in mijn tuin te zien die van een ander zijn en die het leven van mijn vogels bedreigen. En dat alleen omdat de katteneigenaar de gierig is om geld uit te geen aan een omheining van zijn tuin, of met het zwakke smoesje komt van 'een kat is een jager, die moet je vrij rond laten lopen *blablabla*'. Mijn hond is ook een jager, die loopt ook graag los. Moet ik hem de volgende keer dat er een kat in de tuin komt die kat maar laten opeten? Of zal ik hem voortaan ook maar overal laten schijten?

Ik vraag me ook af of die katteneigenaren eigenlijk wel door hebben wat voor leed ze andere mensen en dieren toebrengen door hun kat maar los te laten lopen. Ik was echt ongelofelijk kwaad toen een kat een erg tamme, lieve grasparkiet van mij door het gaas heen heeft gepakt, waardoor ze van de stress en de wonden overleed. Het was een pop, met 2 jongen en 2 bevruchte eieren die op het punt van uitkomen stonden. Onnodig om te zeggen dat de jongen het niet overleefd hebben zonder moeder. En dat allemaal door zo'n lakse katteneigenaar.

Ik vind katten hele leuke beesten, maar bij een ander. Niet bij mij. Als ik zo nodig katten had gewild, dan had ik er zelf wel een aangeschaft. Maar het moge duidelijk zijn, ik wil geen kat. Ik wil ze dus ook niet in mijn tuin zien.

@TS, behalve de al genoemde oplossingen heb ik er helaas geen. Ik heb dubbelgaas op mijn volière en ik heb een stroomdraadje eromheen gespannen. Sinds dat stroomdraadje heb ik geen dode vogel meer gehad door katten. Maar goed, ze zitten nog wel steeds in de tuin en geven de vogels wel stress. Eigenaren aanspreken helpt geen zak, dan krijg je datzelfde riedeltje 'kat hoort los te lopen'.

Succes in ieder geval, ik hoop dat je kip het redt. Ik zou er trouwens wel een kipje bijzetten, één kip alleen is zo sneu.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:28

hmm, ik werk in een tuincentrum,
wij adviseren kattenschrik. en plant die enorm stinkt en katten wegjaagt. vraag er eens naar bij de lokale tuincentrum.
of als je een kat betrapt gooi er een emmer water overheen.. dat vergeten ze niet zomaar.!

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:36

assie, ik vind wel dat je gelijk hebt hoor, maar hier is het niet de gewoonte om je kan in je eigen tuin te laten.
als je die van ons in de tuin wilt houden kan je evengoed alles afzetten met kippengaas inclusief "plafond" dan..
hier in de buurt ken ik niemand die z'n kat binnenhoudt, met uitzondering op de raskatten dan.

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:13

Juut schreef:
Je kan wel degelijk een kat opsluiten. Ik woon aan een 80 klm weg; no way dat mijn kat buiten komt! Daarvoor woonde ze op 18 hoog in een appartement; ook daar is ze nooit buiten geweest. Heb je wel een tuin, dan zijn er voor de eigenaars ook mogelijkheden genoeg om je kat in eigen tuin te houden; stroomdraad; japanse bes langs de schutting (errug stekelig), kat desnoods aan de lijn... Ik persoonlijk vindt het aso om een kat in een woonwijk rond te laten zwerven.
Verder had een vriendin van mij ook telkens een vervelende kat in de tuin. Eigenaar aangesproken, maar ook deze vond dat katten gewoon rond moeten kunnen zwerven, zelfs in een woonwijk. OPlossing van vriendin haar man; men neme een pcbuis, bestrijkt het met teer aan de binnenkant, legt wat lekkers aan de andere kant, wacht tot kat er door heen is gewandelt, en ziet kat vol teer weer naar huis vertrekken. Ook leuk; zet een kattenval en lever het dier af bij het asiel.
(lief kippie trouwens Haha! )

Hahaha, haha, wat een humor Gestoord Stoom uit je oren Verward

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:17

Ik snap ook de katteneigenaren niet die hun beestjes in de woonwijk los laten lopen

Want een ander heeft er altijd last van.

Daarentegen vind ik het wel de moeite waard om als , in dit geval, kippeneigenaar zijnde, ook de moeite te nemen de tuin te bewapenen tegen indringers, dus bijvoorbeeld een stroomdraadje op de schutting.
Want ookal zouden alle katteneigenaren hun katten netjes binnenhouden, dan heb je ook altijd nog genoeg zwerfkatten.

Dus het moet van twee kanten komen, ik vind dat iedereen zijn tuin moet beveiligen tegen uitbreken van eigen dieren en inbreken door andere dieren.

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 19:44

je kan het ook omdraaien assie

Omdat jij vogels wilt moet iemand anders maar ze katten binnen houden. daar zal die andere ook nie blij mee zijn.

We leven nou eenmaal in een wereld met dieren. en de 1 loopt vrij rond en de ander niet.

maar jeetje he jaagt die dieren op een vriendelijke manier weg. met inderdaad planten water. en niet door em te schoppen ofzo.

Ik zou dan jou aanklagen voor dierenmishandeling. Daar wel is over nagedacht.
ipv de schadevergoeding die je aan de katteneigennaar geeft voor de auto ofzo.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 20:08

Ik heb nog nooit een kat gemept of geschopt, dus dat mag je doen Knipoog . Dat ze een tikje van de stroomdraad kregen is hun eigen schuld, moeten ze van mijn volière, waar ze niets te zoeken hebben, afblijven. (Het is trouwens ook geen 240 volt).

Maarre... waarom moet het worden omgedraaid? Heeft die andere persoon last van mijn vogels? Mijn vogels maken geen lawaai, schijten niet in tuinen, eten geen huisdieren van andere mensen op.
Ik heb wel last van die katten. Natuurlijk leven we in een wereld met dieren. Zoals ik al zei heb ik ook niets tegen katten. Ik heb wel iets tegen katteneigenaren die hun beesten op straat gooien. Om eerlijk te zijn voel ik ook geen medelijden met die katteneigenaren die hun kat binnen moeten houden. Zij kiezen ervoor een kat aan te schaffen, dan horen daar ook gewoon kosten bij om ervoor te zorgen dat je kat geen andere dieren/mensen lastigvalt. Zo geef ik geld uit aan een riem en halsband voor mijn hond en geef ik €500,- uit aan een mooie volière zodat mijn vogels niemand lastigvallen. Lijkt me niet meer dan logisch dat een katteneigenaar dat ook voor zijn kat doet.

Ik ben het overigens wel eens met Crossmonster. Natuurlijk moet het van twee kanten komen, daarom is mijn tuin ook gewoon keurig afgeschermd. Maar het zou fijn zijn als de katteneigenaren ook lieten blijken er iets aan te doen, zodat mijn vogels niet meer worden opgegeten, in plaats van alleen te zeggen: 'tsja dat is de natuur van de kat'

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 20:42

Zo is mijn overbuurman duivenmelker, hij moppert altijd over loslopende katten, maar ondertussen schijten die smerige duiven wel heel mijn auto vol...

Terwijl mijn katten binnen en buiten alleen in de ren komen...

Ik vind gewoon dat mensen geen last moeten hebben van JOUW beesten... als iedereen hier gewoon aan mee zou werken zou probleem opgelost zijn.

Hondeneigenaren lopen ook met een schepje en zakje achter hun hond aan, waarom zouden katteneigenaren en duiveneigenaren dit niet hoeven??

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 20:55

Juut schreef:
Moet niet gekker worden Clown Ik als katteneigenaresse en liefhebber vind het echt verbazingwekkend hoe aso andere katteneigenaars zich op kunnen stellen...

Dat vind ik nou ook. Er zijn dingen waar bepaalde mensen mee moeten leren leven denk ik maar. En dat is o.a. dat de kat van een ander in je tuin komt. Wie geef je de schuld als al die duiven of een meeuw je tuin vol schijten?

Ooit wel eens je buren horen klagen over het gebler van je kip, de eventuele geur overlast?

Ik ben kippen en kattenliefhebber. Ik kan mij ook voorstellen dat de buren af en toe zoiets hebben van kan die k* kip nou niet eens ophouden met dat gekrijs.. Maar we moeten allemaal tolerant zijn. Als we allemaal maar om dat geblaf van die hond gaan zeiken, de schijt van een kat in je tuin of het geluid van een krolse kat... Als iedereen gaat beginnen over overlast van dieren dan zal het weer oorlog worden.

Ik zag het al voorbij komen maar de emmer water werkt hier perfect. En anders is er niets anders te doen dan of een grotere ren bouwen of de beesten alleen maar los in de tuin als jij er bij bent. Die van mij gaan ook alleen maar los als ik er bij ben.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 23:27

Er is een gróót verschil tussen huisdieren en wilde dieren.
Het grote verschil is dat de huisdieren een eigenaar hebben die verantwoordelijk voor ze is (en met je kan meedenken om problemen op te lossen).
Als ik schijtziek ben van de stadsduiven en/of meeuwen die mijn auto onderschijten, dan parkeer ik mijn auto onder een afdak, of ik kaart het aan bij de gemeente (die via de APV verantwoordelijk is voor de stadsduiven).

Ben ik flauw van iemands kat die mijn vogels opeet, dan ga ik daarmee naar die eigenaar in de hoop dat hij wil meewerken. Ik doe mijn best om met mijn dieren niemand tot last te zijn, als die eigenaar dat ook doet is iedereen al een stuk blijer. Want begrijp me niet verkeerd, ongelukjes zitten in kleine hoekjes en moeten ook gewoon kunnen, maar het gaat om de houding. En die meewerkende houding mis ik nogal bij katteneigenaren.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 23:35

Ja natuurlijk want elke katteneigenaar is en denkt precies hetzelfde. Voordat ik besloot kippen te houden wist ik al dat katten jagers zijn en vast ook kipjes lusten, ook wist ik al dat die in de buurt rondlopen. En ik wist de consequenties. Ik weet ook dat mensen overlast kunnen hebben van mijn kippen. Maar als ik nooit op hun beesten loopt te klagen (en reken maar dat er hier heel wat keffers zijn die mij om 6 uur mijn nest uit blaffen) ga ik er van uit dat zij mijn dieren ook respecteren. En natuurlijk is het prettig als die beesten in je achtertuintje rond kunnen scharrelen maar ik besef ook dat dat niet echt kan in een woonwijk. Dan had ik een boerderij moeten kopen. Want kippen zijn dan ook weer géén achtertuin dieren maar scharreldieren die op een boerderij thuis horen.

Ik denk dat ik het zo wat beter verwoord heb.

En tuurlijk ik snap je probleem hoor! En ik ben het merendeels ook met je eens Knipoog

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 08:46

Adil18 schreef:
Ha, dat zeiden onze oude buren in Holland ook altijd...Helaas voor hun waren wij ook van mening dat onze jachthonden ook vrij hoorden te zijn....(in onze eigen (zeer grote) tuin)...

Dat heeft een paar katten het leven gekost. Kwaad dat die mensen dan waren...! Nooit gesnapt...De katten kwamen toch zeker op ons grondgebied? Sja, daar liepen nou eenmaal onze hondjes en geen kippen...Helaas pindakaas....

Sorry hoor, maar dit vind ik iets te ver gaan Stoom uit je oren

* Mijn boze smiley vergeten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:03

SanneKyla schreef:
Adil18 schreef:

Sorry hoor, maar dit vind ik iets te ver gaan Stoom uit je oren

* Mijn boze smiley vergeten.

waarom??? als mijn honden in mijn tuin zijn is een vreemde kat ook niet echt slim als die binnenkomt......... maar mijn honden zitten in MIJN tuin........

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:03

assie schreef:
Er is een gróót verschil tussen huisdieren en wilde dieren.
Het grote verschil is dat de huisdieren een eigenaar hebben die verantwoordelijk voor ze is (en met je kan meedenken om problemen op te lossen).
Als ik schijtziek ben van de stadsduiven en/of meeuwen die mijn auto onderschijten, dan parkeer ik mijn auto onder een afdak, of ik kaart het aan bij de gemeente (die via de APV verantwoordelijk is voor de stadsduiven).

Ben ik flauw van iemands kat die mijn vogels opeet, dan ga ik daarmee naar die eigenaar in de hoop dat hij wil meewerken. Ik doe mijn best om met mijn dieren niemand tot last te zijn, als die eigenaar dat ook doet is iedereen al een stuk blijer. Want begrijp me niet verkeerd, ongelukjes zitten in kleine hoekjes en moeten ook gewoon kunnen, maar het gaat om de houding. En die meewerkende houding mis ik nogal bij katteneigenaren.

Omdat ik, als katteneigenaar vind dat katten los, zonder in een idiote ren gestopt te worden, bij het bos, kanaal enz. moet kunnen lopen. En dan snap ik al die idiote reacties van mensen hier niet waarin ze vertellen hoe zij allerlei, gewoon vieze trucjes verzinnen om de kat uit hun tuin te houden. Spreek de katteneigenaar erop aan en kijk de kat er niet op aan dit is zijn instinct en hij zou never nooit begrijpen dat hij geen vogels etc. mag eten.

In mijn geval kan ik mijn kat gewoon NIET binnenhouden, het is als een jonge kitten gaan zwerven (verdwaald) en zo in het asiel terecht gekomen, wij hebben hem vandaar meegenomen en hij leeft nu nog steeds een heel fijn vrij leven bij ons. Helaas is hem dat fijne vrije leven ook nog is door een idioot bijna afgenomen, hij is met een luchtbuks beschoten en heeft het bijna niet overleefd Huilen Gelukkig was/is onze Pepper sterk en laat hij zich niet op de kop zitten door gestoorde/ idiote mensen die HEM het leven zuur wilden maken.