HELP! baby eend gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwartwitje

Re: HELP! baby eend gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:53

Cyta schreef:
Het is trouwens niet altijd gezegd dat het bij de opvang wel zal groot geraken, daar gaat het ook wel eens fout.
Natuurlijk zijn die mensen wel bekwamer, maar met een warmtelamp en fatsoenlijk eten kom je al ver.
Als je een kuikentje haalt om later "kip" te worden en in je tuin te zetten, die overleven toch ook?
Ik zie anders niet zoveel verschil met een eendje Bloos

Ik wel, eendjes zijn wilde dieren, en al helemaal deze bergeend (of het een bergeend is ben ik nog niet helemaal uit, is ook moeilijk te zeggen op deze leeftijd, maar het is iig geen huis-tuin- en keuken- Wilde Eend).

Verder ben ik het met detour eens wat betreft het wel of niet naar een opvangcentrum brengen. Dat het daar ook weleens fout gaat is natuurlijk een flauw argument, natuurlijk gaat het daar ook weleens mis, maar ze hebben er wel de kennis, ervaring en middelen voor.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 12:53

ik ga zo de vogel opvang opbellen en met hun overleggen. ik wil er best de tijd en energie in stoppen. (de rest van het gezin ook)
maar wil dan wel zeker weten dat ik het goed doe.. is het niet haalbaar laat ik hem ophalen.. dan is dat het beste voor het eendje.
hij is nu trouwnst rustig.. zich helemaal gewassen en zit nu te slapen.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:54

Ik heb laatst voor een kleine meerkoet ook de dierenambulance in nijmegen gebeld, ze hebben 'm keurig opgehaald!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:54

Een vriendin van mij heeft meerdere malen een klein eendje opgevoed met opzet omdat het nest te vol was en de moeder er niet voor zou zorgen. zij voerde hem brinta en eendenkroos vangen uit de sloot.. ook liet ze ''het'' elke dag in een grote emmer zwemmen..

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:56

Dat is fijn dat je de opvang wilt bellen Lachen
Hoe goed jij misschien voor hem kunt zorgen, het belangrijkste dat het pijltje bij jou mist zijn nestgenootjes dus denk daar goed over na voordat je eraan begint hem zelf in huis te houden. Ik zal trouwens eens opzoeken in hoeverre het toegestaan is om wilde dieren in huis groot te brengen.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:01

meestal heeft de dieren arts er wel voer voor. of de dierenambulance kun je bellen voor raad.
die weten er ook veel vanaf. en anders gewoon de dierenwinkel mischien dat die wel dingen weten.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:03

dierenbescherming bellen, zij weten t nr vand e vogelopvang. die kan jullie vertellen wat je t best kunt doen om t in leven te houden en evt ophalen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:07

Ik dacht idd ook aan een bergeendje, maar ik weet dat Nickeltje ook zo'n kuiken had gevonden, en dat bleek achteraf een nijlgans te zijn. En geloof me, als je een dier niet in je buurt tam wil hebben is het een nijlgans.. Ze maken veul herrie en dergelijke.
Doosje proppen en naar de vogelopvang ermee Lachen

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 13:08

ikenindi schreef:
dierenbescherming bellen, zij weten t nr vand e vogelopvang. die kan jullie vertellen wat je t best kunt doen om t in leven te houden en evt ophalen.

dit ga ik zo ook doen.. nu is de hond in de mand gaan liggen en de eend er bij Ach gut
egt mooi om te zien.. gaan goed met elkaar om..
ga ze zo even bellen voor info tips en evt op laten halen.. laat jullie het weten

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:09

Mooizo Lachen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:13

Wij hebben een eend uit het nest gehaald, de moeder wilde er niks van weten en liet het dan ook achter.Het niveua is ook laag van die inmiddels grote eend,wij hebben haar toen in het binnen konijnenhok gezet en we hadden voer gekocht.Na dat we met een pipetje water hadden gegeven knapte ze zicht baar op.We wisten wel dat ze de ochtend niet zou halen ze was te zwak,maar verbaasd keek ik de volgende ochtend in het hok.We hebben ze opgevoed en vaak bij haar familie in de singel gezet.Ze gaat nu niet meer naar de singel ze blijft echt thuis,en als het eten niet snel genoeg komt vliegt madam over de onderdeur van de keuken zo naar binnen.En haar eieren eten we soms gewoon op.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 13:22

we hebben net de opvang gebeld, we gaan er rond 15.00 even mee naar toe om zeker te weten dat ie gezond is.
als dat zo is leggen hun ons uit hoe we het beste voor hem kunnen zorgen.. is ie ziek of heeft ie iets extra's nodig dan blijft hij daar.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:26

Wilden ze hem niet opvangen dan Verward

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 13:35

Zwartwitje schreef:

jawel..maar als ie gezond was en wij zin en tijd hadden hem zelf op te voede maakte dat niet veel uit..
zeiden hun..

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:36

Zit Fleda hier op bokt, niet al in dit topic (heb het niet helemaal doorgespit, sorry!). Zij heeft onlangs 2 baby eenden gevonden en opgevoed! Met resultaat overigens. Zij kan/wil je ongetwijfeld meer vertellen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:42

annehoe schreef:
Zwartwitje schreef:

jawel..maar als ie gezond was en wij zin en tijd hadden hem zelf op te voede maakte dat niet veel uit..
zeiden hun..

niet dat hij soortgenootjes nodig heeft?

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:43

Als hij alleen is, ben jij dus zijn voorbeeldfiguur, niet echt het goede voorbeeld..... Liever soortgenootjes..

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:49

Ja, dat dacht ik dus ook. Vreemde zaak hoor, maar het kan zijn dat ze helemaal vol zitten en geen tijd/plaats hebben. Als ik jou was zou het eendje gewoon achterlaten daar.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:40

Zo, dit topicje is hard gegaan! Ik ben nu pas voor het eerst online vandaag, vandaar nu pas mijn reactie.
Naar welke opvang gaat hij? Aangezien Lent best dicht bij de opvang van mn moeder is...
Ik denk eigenlijk dat (na eerdere ervaringen met het idee een bergeendje gehad te hebben) dat dit een nijlgansje is. We hebben er op dit moment meer van zitten in de opvang...

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 10:45

we hebben gelukkig de moeder gevonden. iemand zag mij lopen met het eendje en wat bleek.
die man (paar huizen verder op) had zaterdag een moeder eend met 4 jongen gevangen voor de lol. deze had hij in een hok gedaan. s'nachts waren de jongen ontsnapt dus had hij de moeder ook maar weer losgelaten.
ik wist hierdoor dus waar de moeder was.. met het jong op de fiets naar de plas gegaan en het ding maar piepen.. komt er 1 eend/gans aanlopen.. na dat was dus schijnbaar de moeder..
probleemopgelost...

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:47

annehoe schreef:
we hebben gelukkig de moeder gevonden. iemand zag mij lopen met het eendje en wat bleek.
die man (paar huizen verder op) had zaterdag een moeder eend met 4 jongen gevangen voor de lol. deze had hij in een hok gedaan. s'nachts waren de jongen ontsnapt dus had hij de moeder ook maar weer losgelaten.
ik wist hierdoor dus waar de moeder was.. met het jong op de fiets naar de plas gegaan en het ding maar piepen.. komt er 1 eend/gans aanlopen.. na dat was dus schijnbaar de moeder..
probleemopgelost
...

Accepteerde ze hem nog wel?
Want jij had hem toch aangeraakt en dan heetf hij jou geur toch?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:56

Voor de lol een moedereend met pulletjes gevangen... dan spoor je toch ook bepaald niet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:12

ik voed vogels en dergelijke altijd gewoon zelf op als ik ze vind..
in een kooitje met een flesje warm water en een handoekje.
en dan geweekte hondenbrokjes voeren.
op een gegeven moment heb ik gewoon zijn kooi open gezet en fladderde hij rond de caravan en om de bomen op het veldje. Haha!
we hadden hem losgelaten maar hij vloog net zo hard achter ons aan, toen hebben we hem gewoon daar gelaten. met een tie-ribje om zijn pootje om hem te kunnen herkennen! Haha!

gister heb ik nog een kraaienjong terug gezet in een boom, waarna hij zelf omhoog klauterde.
hij zat om de grond bij een speelveld met heel veel katten en voetballende kinderen...
toen heb ik een handoek gepakt en m daarmee gevangen niet aan hem gezeten met blote handen en terug gezet met een ladder in de boom.
nou die beesten vlogen mij bekant aan toen ik hem oppakte met zijn allen in de bomen er omheen en mij in de gaten houden, zo mooi om te zien!
en schreeuwen! ze waren het er niet mee eens.. Duivel
en nu zitten ze al sinds gister die boom te beschermen en hem te voeren.
katten worden onder auto's gejaagd en gegrepen als ze in de buurt komen. Haha!
zo heeft hij in ieder geval meer kans dat hij het overleeft, hij kon nog niet vliegen, ja 10 cm boven de grond.. Clown

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 11:14

Maanling schreef:
Voor de lol een moedereend met pulletjes gevangen... dan spoor je toch ook bepaald niet.

dat was mijn mening idd ook, hij wou graag tamme eende hebben en had het dus zo verzonnen.. me vader en moeder waren er al een beetje boos om.

ja de moeder acspeteerde het jong wel.. ook niet verwacht dat er echt 1 vogel naar me toe zou komen. vind het nog wel heel eng. het jong is erg tam geworden en niet meer bang voor honden. (liep gister nog achter onze hond aan lag er bij in de mand)
hoop dat ie het red.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:52

laura1987 schreef:
annehoe schreef:
probleemopgelost
...

Accepteerde ze hem nog wel?
Want jij had hem toch aangeraakt en dan heetf hij jou geur toch?

Vogels ruiken heel slecht.. dat is dus een fabeltje van die geur! Lachen