Flor schreef:Ik heb hier toch even een puntje voor mensen die zeggen dat een 'binnenkat' best kan, omdat die het gewend is en liever binnen is. Er zijn genoeg mensen die liever binnen zijn en als je een mens alleen maar binnen houdt maar verder genoeg vertier, eten, drinken en aandacht geeft zal hij of zij het écht wel redden, er misschien zelfs aan wennen. En dan vervolgens ook bang worden voor de grote boze buitenwereld, want ja, daar is hij of zij nou eenmaal niet aan gewend en dat kent hij niet. Maar beantwoord nou eens echt eerlijk deze vraag: Is dat mens ermee gediend als hij of zij binnengehouden wordt? Is een kat ermee gediend als hij of zij binnengehouden wordt? Stel je nou eens voor, heel even maar, dat jij niet naar buiten mag. Gewoon niet. Echt niet. Zelfs niet om boodschappen te doen. Of een sigaretje te roken. Of gewoon buiten te zitten omdat het lekker weer is, de zon schijnt en het buiten zo lekker ruikt.
Dan mag ik nu misschien hard zijn en ook ik weet dat katten geen boodschappen doen... ik vind dat het mensen nogal eens scheelt aan inlevingsvermogen als het om dieren gaat. Ja, ik heb ook de fout gemaakt om een knaagdier in een hokje te houden, dat gaat nu nooit meer gebeuren. Vogels in een kooitje? Nee. Een kat op een flat? Nee. En waarom niet? Omdat ik het verschil kan zien tussen mijn eigen behoefte (een lief huisdier, een vriendje, een maatje) en de behoefte van een dier. En de behoefte van een dier is naast eten en drinken genoeg levensruimte en buitenlucht om lekker gezond van te worden en te blijven.
En dan zullen er best wel katten zijn die zelfs met de deuren wagenwijd open het nog met geen mogelijkheid verzinnen om een pootje buiten de deur te zijn. Zo zijn er ook mensen die hun hele leven binnen blijven. Maar dan wordt er tenminste niet voorbijgegaan aan de natuur van een dier. En daarmee zeg ik ook niet dat een binnenkat niet goed verzorgd wordt en zielig is. Er zijn genoeg mensen die heel erg goed zorgen voor een kat die binnengehouden wordt.
Zucht. Ik dacht toch dat ik dit puntje net afdoende had behandeld
vogel in een kooitje ben ik ook niet voor. Maar met wat creativiteit kan het WEL, katten zijn er flexibel genoeg voor.