Kitten in eentje op een flat? Graag jullie mening.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel zou het beste zijn

- Éen kitten
1 (1%)
- Twee kittens
26 (44%)
- Geen kitten(s)
32 (54%)

Totaal aantal stemmen: 59

Koper

Re: Kitten in eentje op een flat? Graag jullie mening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:53

Ninx schreef:
hestejente schreef:
Hallo?????? Hebben jullie enig idee wat voor heftige dingen ze allemaal heeft meegemaakt? Ze is overal als de dood voor, het heeft maaaanden geduurd voor ik haar zelfs maar kon aaien.

Niet te snel oordelen, helemaal niet als je niet weet waar je het over hebt.

Vanzelfsprekend weten we dat niet. Maar het is niet je enige kat toch?
Het gaat er mij om dat een dier de keuze heeft.

Nee, ik heb er twee. De andere mag best naar buiten, mits aan een tuigje. Hij is ook wel eens zelf op stap geweest, zat hij bibberend onder een auto Clown En nu ga je zeggen dat hij het niet gewend is. Klopt. Ik houd hem lekker binnen. Op dit moment staat de voordeur open, ze kunnen allebei op de gang waar die voordeur op uitkomt + het balkon wat er aan grenst. En de een ligt op de krabpaal en de andere op de leuning van de bank gezellig naast mij en als ze zometeen de gang op willen of op het balkon willen hobbelen ze daar naartoe, Ju ligt soms de hele avond op de gang om de boel in de gaten te houden. Als ik ze zo bekijk zien ze er niet uit of ze wat tekort komen Lachen

Mocht ik ooit ergens met een tuintje komen te wonen dan mogen ze daar best in. Aangezien ik het vervelend vind als anderen zich ergeren aan mijn katten zou ik er dan ook voor zorgen dat ze die tuin niet uitkomen, hier in de buurt wordt door kinderen met blaaspijpjes op katten geschoten, dat moet ik dus niet hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:54

Ninx schreef:
Nou, da's lekker.... ik ben sowieso al heel erg fel tegen het houden van een kat wanneer deze niet naar buiten kan.
Onze katten hebben altijd buiten gelopen, en ik kan me niet voorstellen dat ik ze dat had moeten ontnemen. Maar goed, heel veel mensen zetten hun paard tegenwoordig ook niet meer buiten... dus waar hebben we het over he? Boos!
Ik kan er wel om janken dat zo ontzettend veel mensen in een opwelling een dier verdoemen tot een naar leven.
Deze mensen nemen het dier puur, alleen en uitsluitend om een eigen behoefte te bevredigen (verveling, eenzaamheid, kooplust, een doel zoeken?), en denken geen moment aan het welzijn van het dier.

Nu is het houden van dieren, en het rijden van paarden sowieso wel iets waar we soms gerust onze vraagtekens bij kunnen zetten. Maar omdat we het allemaal schijnbaar toch niet kunnen laten, moeten we zorgen dat we het zo goed mogelijk doen (ik zelf ook). Die verantwoordelijkheid voelen maar weinig mensen helaas.

Zo zit de hond van mijn buurvrouw ook hele dagen, en soms dag en nacht alleen.... Maar de DB kan niets doen zolang het beest niet verhongert. Beest is wel volkomen gestoord. Zou ik ook worden....

Oh, dit noem jij geen oordeel over mensen die hun kat binnen houden Ninx? Hoe noem je het dan?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:00

Ik zeg dat ik een dergelijke houding veroordeel, niet begrijp....
Maar ik heb nooit gezegd dat ik jou veroordeel, ik ken je namelijk niet.
Wat de redenen ook zijn, waar je ook woont of hoeveel je ook van zo'n dier houdt. Het hoort de keuze te krijgen om naar buiten te kunnen, in bomen te klauteren, soortgenootjes op te zoeken, in de zon te liggen, in het gras naar insecten en muizen te zoeken, etc...
Dat vond ik daarstraks, dat vind ik nu nog, en dat zal ik altijd vinden.
Ik vind een kat geen binnendier (geen enkel dier trouwens).
Dat mensen voor een kat kiezen, terwijl ze het een zeer beperkte ruimte kunnen bieden... vind ik inderdaad niet van liefde getuigen voor het wezen 'kat'.
Het spijt me......

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:03

Ik houd mijn kat zo, en ik voel me door je aangevallen. Je doet nou net of ik egoistisch ben en niet om ze geef of niet het beste met ze voorheb. Zoals je al zegt, je kent me niet. Hoe kun je dan oordelen over waarom ik (en andere bokkers, of wie dan ook) zijn kat binnenhoudt?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:10

hestejente schreef:
Ik houd mijn kat zo, en ik voel me door je aangevallen. Je doet nou net of ik egoistisch ben en niet om ze geef of niet het beste met ze voorheb. Zoals je al zegt, je kent me niet. Hoe kun je dan oordelen over waarom ik (en andere bokkers, of wie dan ook) zijn kat binnenhoudt?

De voornaamste reden is vaak dat mensen een kat, of katten, houden op een plek die zich daar niet echt voor leent: op een flat, in een drukke wijk, langs een gevaarlijke weg... Ze nemen de kat alsnog, en houden de kat binnen. Een klein percentage zal dit doen omdat ze een dure raskat hebben en ze bang zijn dat deze sneuvelt of gejat wordt.
Maar het overgrote deel kan dus het verlangen naar een kat niet onderdrukken en neemt ze toch in huis, ondanks dat de situatie zich daar niet echt voor leent.
Dan zal er nog een klein percentage zijn met een heel oud, gehandicapt, ziek of getraumatiseerd dier, die ze liever binnen houden.... begrijpelijk. Maar die zijn in de minderheid denk ik.
Als er dwingende redenen zijn om de kat binnen te houden (medisch bijv) lijkt me dat volkomen gerechtvaardigd.
Maar een gezond dier moet gewoon lekker naar buiten kunnen.... ik ben nogmaals niet de enige in dit topic die dat vind toch?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:14

@ninx grappig dat ik toevallig een vriend heb die wel met dieren kan praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:16

Wat mij opvalt is dat mensen die dure raskatten hebben of mensen die geen tuin hebben maar wél katten willen houden zich altijd erg aangevallen voelen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:18

trustHim schreef:
@ninx grappig dat ik toevallig een vriend heb die wel met dieren kan praten.

Wanneer dit het geval is, zullen alle dieren vast niet zeggen dat ze graag binnen willen blijven de rest van hun leven toch?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:21

ik heb van zowel katten als pony geen klachten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:22

trustHim schreef:

Mmm, de pony staat ook al binnen? Weet je zeker dat je vriend en de dieren in dat geval dezelfde taal spreken?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:23

wie zegt dat mijn pony binnen staat:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:27

trustHim schreef:

Nee jou katten komen toch ook gewoon lekker buiten? Dus logisch dat je geen
klachten heb Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:30

Exact, nou... anyway: ik denk niet dat we het eens gaan worden over dit onderwerp. Maar wanneer ik slechts 1 iemand op een flat (of welke woonvorm dan ook waar het dier niet naar buiten kan of mag) ontmoedig in zijn/haar voornemen een kat te nemen is mijn missie geslaagd.....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:48

Ninx schreef:
Exact, nou... anyway: ik denk niet dat we het eens gaan worden over dit onderwerp. Maar wanneer ik slechts 1 iemand op een flat (of welke woonvorm dan ook waar het dier niet naar buiten kan of mag) ontmoedig in zijn/haar voornemen een kat te nemen is mijn missie geslaagd.....

Zucht. Toen ik Ju als kitten ging ophalen kwam hij veel buiten, getuige de verkleurde vlek op zijn zwarte koppie. Hij zat onder de vlooien, wormen enz., zijn moeder, die ook veel buiten kwam, zag er niet uit. Moet je hem nu eens zien, het is een lief, stoer, sociaal, gezond prachtbeest. Wie is er dan beter bezig, degene die ze buiten laat rondlopen maar verder de boel laat versloffen (moederpoes was ook per ongeluk zwanger geworden, want waarom zou je je kat laten helpen, nietwaar?) of ik? Nou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:58

hestejente schreef:
Zucht. Toen ik Ju als kitten ging ophalen kwam hij veel buiten, getuige de verkleurde vlek op zijn zwarte koppie. Hij zat onder de vlooien, wormen enz., zijn moeder, die ook veel buiten kwam, zag er niet uit. Moet je hem nu eens zien, het is een lief, stoer, sociaal, gezond prachtbeest. Wie is er dan beter bezig, degene die ze buiten laat rondlopen maar verder de boel laat versloffen (moederpoes was ook per ongeluk zwanger geworden, want waarom zou je je kat laten helpen, nietwaar?) of ik? Nou?

Mijn katten lopen ook buiten.....zitten niet onder de wormen, vlooien en zijn ook ontzettend stoer lief en schattig en sociaal....Hoe verklaar je zoiets?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:02

Ylana schreef:
Ik ben het dus met de bokster boven mij 100% eens!
Of 2 kittens lekker los of géén kitten.
Wat een onzin om het beesje op te sluiten!

Vind ik ook.
Een kat opsluiten in een kamer vind ik ook niks, je hoeft je kat niet per se buiten te laten, maar het zal wel prettig zijn als het dier zijn neus af en toe eens buiten kan luchten, ook al is het niet verder dan het balkon of de tuin.
Maar opsluiten in een hobbykamer vind ik echt niks en zeker niet als het arme dier dan nog alleen zit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:03

Chiqa schreef:
hestejente schreef:

Mijn katten lopen ook buiten.....zitten niet onder de wormen, vlooien en zijn ook ontzettend stoer lief en schattig en sociaal....Hoe verklaar je zoiets?

Je zorgt ongetwijfeld goed voor ze, net als ik. Wat mijn punt is is dat goede zorg zonder dat ze buiten (= op straat) komen naar mijn idee prettiger voor een kat is dan wel naar buiten maar een baasje dat er verder een zootje van maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:44

Daar heb je natuurlijk gelijk in, alhoewel ik het buiten lopen en goed verzorgen wel los zie van elkaar Lachen Door jou opmerking leek het net of die twee samen gingen en dat is natuurlijk niet zo.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:48

Oh pardon, dat was niet de bedoeling. Het staat uiteraard los van elkaar. Wat ik wilde zeggen is dat kattenwelzijn niet alleen van wel of niet buiten lopen afhankelijk is Lachen

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 21:26

Jemig wat is dit topic snel gegaan.

Haar besluit staat vast.
Ze neemt 2 kittens. Als ze niet thuis is of ligt te slapen krijgen de kittens de gang, keuken en de hobbykamer. Als ze wel thuis is mogen ze uiteraard gewoon in het gehele huis. Ook denkt ze erover na om het balkon af te zetten zodat ze hier naar buiten kunnen (ik ben haar aan het overhalen). De kittens die we waarschijnlijk gaan ophalen zijn beide binnen geboren en blijven hier ook tot ze bij hun moeder weg mogen. (ze zijn dus niet buiten gewend).

Even over het feit dat katten naar buiten moeten. Ik heb hier thuis zelf ook 3 katten zitten. Hiervan 2 die absoluut NIET naar buiten willen (terwijl ze op een caravanstalling onder de caravan geboren zijn) en de ander is dolgraag buiten (deze mag dit dus ook gewoon).

De 2 binnenkatten die ik dus heb zouden net zo goed in een flat kunnen wonen omdat ze toch niet naar buiten willen.

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:04

Ik heb hier toch even een puntje voor mensen die zeggen dat een 'binnenkat' best kan, omdat die het gewend is en liever binnen is. Er zijn genoeg mensen die liever binnen zijn en als je een mens alleen maar binnen houdt maar verder genoeg vertier, eten, drinken en aandacht geeft zal hij of zij het écht wel redden, er misschien zelfs aan wennen. En dan vervolgens ook bang worden voor de grote boze buitenwereld, want ja, daar is hij of zij nou eenmaal niet aan gewend en dat kent hij niet. Maar beantwoord nou eens echt eerlijk deze vraag: Is dat mens ermee gediend als hij of zij binnengehouden wordt? Is een kat ermee gediend als hij of zij binnengehouden wordt? Stel je nou eens voor, heel even maar, dat jij niet naar buiten mag. Gewoon niet. Echt niet. Zelfs niet om boodschappen te doen. Of een sigaretje te roken. Of gewoon buiten te zitten omdat het lekker weer is, de zon schijnt en het buiten zo lekker ruikt.

Dan mag ik nu misschien hard zijn en ook ik weet dat katten geen boodschappen doen... ik vind dat het mensen nogal eens scheelt aan inlevingsvermogen als het om dieren gaat. Ja, ik heb ook de fout gemaakt om een knaagdier in een hokje te houden, dat gaat nu nooit meer gebeuren. Vogels in een kooitje? Nee. Een kat op een flat? Nee. En waarom niet? Omdat ik het verschil kan zien tussen mijn eigen behoefte (een lief huisdier, een vriendje, een maatje) en de behoefte van een dier. En de behoefte van een dier is naast eten en drinken genoeg levensruimte en buitenlucht om lekker gezond van te worden en te blijven.

En dan zullen er best wel katten zijn die zelfs met de deuren wagenwijd open het nog met geen mogelijkheid verzinnen om een pootje buiten de deur te zijn. Zo zijn er ook mensen die hun hele leven binnen blijven. Maar dan wordt er tenminste niet voorbijgegaan aan de natuur van een dier. En daarmee zeg ik ook niet dat een binnenkat niet goed verzorgd wordt en zielig is. Er zijn genoeg mensen die heel erg goed zorgen voor een kat die binnengehouden wordt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:08

Flor schreef:
Ik heb hier toch even een puntje voor mensen die zeggen dat een 'binnenkat' best kan, omdat die het gewend is en liever binnen is. Er zijn genoeg mensen die liever binnen zijn en als je een mens alleen maar binnen houdt maar verder genoeg vertier, eten, drinken en aandacht geeft zal hij of zij het écht wel redden, er misschien zelfs aan wennen. En dan vervolgens ook bang worden voor de grote boze buitenwereld, want ja, daar is hij of zij nou eenmaal niet aan gewend en dat kent hij niet. Maar beantwoord nou eens echt eerlijk deze vraag: Is dat mens ermee gediend als hij of zij binnengehouden wordt? Is een kat ermee gediend als hij of zij binnengehouden wordt? Stel je nou eens voor, heel even maar, dat jij niet naar buiten mag. Gewoon niet. Echt niet. Zelfs niet om boodschappen te doen. Of een sigaretje te roken. Of gewoon buiten te zitten omdat het lekker weer is, de zon schijnt en het buiten zo lekker ruikt.

Dan mag ik nu misschien hard zijn en ook ik weet dat katten geen boodschappen doen... ik vind dat het mensen nogal eens scheelt aan inlevingsvermogen als het om dieren gaat. Ja, ik heb ook de fout gemaakt om een knaagdier in een hokje te houden, dat gaat nu nooit meer gebeuren. Vogels in een kooitje? Nee. Een kat op een flat? Nee. En waarom niet? Omdat ik het verschil kan zien tussen mijn eigen behoefte (een lief huisdier, een vriendje, een maatje) en de behoefte van een dier. En de behoefte van een dier is naast eten en drinken genoeg levensruimte en buitenlucht om lekker gezond van te worden en te blijven.

En dan zullen er best wel katten zijn die zelfs met de deuren wagenwijd open het nog met geen mogelijkheid verzinnen om een pootje buiten de deur te zijn. Zo zijn er ook mensen die hun hele leven binnen blijven. Maar dan wordt er tenminste niet voorbijgegaan aan de natuur van een dier. En daarmee zeg ik ook niet dat een binnenkat niet goed verzorgd wordt en zielig is. Er zijn genoeg mensen die heel erg goed zorgen voor een kat die binnengehouden wordt.

Zucht. Ik dacht toch dat ik dit puntje net afdoende had behandeld Rolleyes

vogel in een kooitje ben ik ook niet voor. Maar met wat creativiteit kan het WEL, katten zijn er flexibel genoeg voor.

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:17

Als jij je standpunt duidelijk hebt gemaakt betekent dat niet gelijk dat het is afgehandeld.

En ja, als je kat zo bang is dat hij sowieso niet naar buiten wil als schop je hem eruit, dan is het logisch dat hij niet naar buiten gaat en hoeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:59

Flor schreef:

En datzelfde geldt natuurlijk - en bovenal - voor paarden. Pling
Ben benieuwd wie hier z'n paard wel opsluit. Knipoog

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:57

Aangezien de zus van TS inmiddels een beslissing genomen heeft en het al dan niet opsluiten van paarden totaal niet relevant is, hier een slotje Lachen