Wat vinden jullie van een dierentuin?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

11a11

Re: Wat vinden jullie van een dierentuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:24

magda_90 schreef:
Goed naar de dieren kijken wordt daar zeker gedaan. Ik kan begrijpen dat je dat als bezoeker zijnde niet meekrijgt. Maar achter de schermen zijn ze er echt wel mee bezig.

De bevers hebben nu bv 4 plaatsen om dammen te bouwen, en deze worden ook weer weggehaald, vanwege wat jij al zei dat ze daarna niets meer te doen hebben.

Ja tuurlijk, dat kan altijd anders. Maar hoe zou je dat moeten doen? Geen bevers meer in de parken zetten en ze dan maar laten uitsterven?

Hierbij doel ik vooral op het stuk dat anita_Sab schreef.

nee ik snap ook wel dat het soms niet anders is, en bevers daar kan je eventueel nog een groter verblijf voor maken zoals in beekse bergen.
maar tijgers leeuwen etc dat is een heel ander verhaal, wil je daar een verblijf voor maken dat groot genoeg is zodat ze geen steriotiep gedrag meer zullen vertonen dan heb je zo'n groot stuk nodig dat is gewoon niet mogelijk voor een dierentuin, dan zou je er een wildpark van moeten maken zoals ze in duitsland wel hebben.
daar lopen die dieren (zoals olifanten en giraffen) gewoon los over een heel groot stuk en daar kan je dan met de auto door.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 16:25

Nou, na een aantal berichten te hebben afgewacht ook mijn mening over een dierentuin.

IK vind dat er geen dierentuinen mogen zijn.
Wilde dieren die nog het oerinstinct met zich mee dragen, hoor je niet in een hokje te stoppen, om hem zo iedere dag te bezichtigen, foto's van te schieten en gillende kinderen om hun heen te hebben.

Ik heb ook niet het gevoel dat kinderen beter in actie komen, als de dieren een keer in het echt hebben gezien.
Mensen/kinderen komen meer in actie door de reclames die WSPA etc tonen op TV.
Juist als je dieren in een tuin stopt, ga je ze normaal vinden.. en uiteindelijk zal er geen aandacht meer aan worden geschonken.

WEL ben ik supertrots en blij op de natuurreservaten in andere landen Ja
Hier wordt ook alles onder controle gehouden, sommige krijgen door middel van een injectie een tijdelijke pil etc.

OOk ben ik van mening dat er wel vestigingen moeten komen voor ZELDZAME dieren om daar mee te gaan fokken.
Alleen dit zou in alle rust moeten gebeuren, zonder bezoekers en met grote faciliteiten.

Een leeuw hoort in een warm land, en een ijsbeer hoort in het koude land.
Kom op zeg, laat de dieren in het land waar ze horen, kijk naar een documentaire als je wat van ze wilt weten.
Of beter bezichtig ze op een safari waar je ziet hoe ze horen te leven....

Over de paarden en de boxen vind ik nog al krom, dan kan je namelijk de hond en de kat er ook bij gaan halen.
Die zitten namelijk ook een aantal uur in een kooi (huis), alleen wordt hier vergeten dat je verder dit dier op een dag ook beweging geeft in een ander gebied.
En dat de tijger, stokstaartje etc echt niet zit te wachten op een aai van een mens.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:25

BraveSpots schreef:
magda_90 schreef:
Wat moet er dan gebeuren met al die andere dieren? Gewoon maar laten uitsterven? Ik bedoel het niet zo hard, hopelijk snap je me.

Welke andere dieren? Zij die dan zouden weg moeten? Naar een andere dierentuin/instelling die beter uitgerust is, en waar ze nog een mooi(er) leven kunnen leiden.

Dan heb je weer dat cirkeltje. Dan zouden die andere dierentuinen moeten uitbreiden voor die dieren, waardoor die ook weer voller raken.

Nogmaals, iedere dierentuin wil bij wijze van het liefste een savanna of een jungle hebben maar dat kan gewoonweg niet. Juist door er dan een amusumentenpark van te maken krijgen ze het geld binnen om het wel zo goed mogelijk te maken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:28

doom, over de ijsbeer gesproken. Vergeet niet dat deze volgens de wetenschappers over enkele jaren uitgestorven zijn op de polen vanwege het stijgende klimaat. Juist voor DAT soort dieren zijn de dierentuinen opgericht.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:30

*stopt even met discuseren, mijn leerwerk schiet zo ook niet op*

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:31

magda_90 schreef:
Dan heb je weer dat cirkeltje. Dan zouden die andere dierentuinen moeten uitbreiden voor die dieren, waardoor die ook weer voller raken.

Nogmaals, iedere dierentuin wil bij wijze van het liefste een savanna of een jungle hebben maar dat kan gewoonweg niet. Juist door er dan een amusumentenpark van te maken krijgen ze het geld binnen om het wel zo goed mogelijk te maken.

Nou, van die savanne hadden ze maar vroeger moeten bedenken en dan in de eerste plaats geen dierentuin beginnen op een kleine oppervlakte.

Om je cirkeltje te doorbreken. Als een dierentuin nu geen dieren meer aankoopt/geboren laat worden. Dan slinkt de populatie zoiezo en dan kunnen ze uitbreiden, toch?
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 21-05-08 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 16:31

magda_90 schreef:
doom, over de ijsbeer gesproken. Vergeet niet dat deze volgens de wetenschappers over enkele jaren uitgestorven zijn op de polen vanwege het stijgende klimaat. Juist voor DAT soort dieren zijn de dierentuinen opgericht.

Dan als nog zouden ze het alleen bij DAT soort dieren moeten houden, en geen bezoekers erbij laten komen.
Dat zou toch in het wild ook niet zo zijn ?
en Ik moet zelf eerlijk bekennen dat als ik mijn hele leven bijv IN DE GOUDEN KOOI zou leven en er nooit uit zo mogen...
dat voor mij het leven ook op houd.
Ik denk dat dat bij dieren helemaal zo moeten zijn, die niet het verstand hebben waarom wij dit doen en wat beter voor hun is.

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:32

doom schreef:
Nou, na een aantal berichten te hebben afgewacht ook mijn mening over een dierentuin.

IK vind dat er geen dierentuinen mogen zijn.
Wilde dieren die nog het oerinstinct met zich mee dragen, hoor je niet in een hokje te stoppen, om hem zo iedere dag te bezichtigen, foto's van te schieten en gillende kinderen om hun heen te hebben.

Ik heb ook niet het gevoel dat kinderen beter in actie komen, als de dieren een keer in het echt hebben gezien.
Mensen/kinderen komen meer in actie door de reclames die WSPA etc tonen op TV.
Juist als je dieren in een tuin stopt, ga je ze normaal vinden.. en uiteindelijk zal er geen aandacht meer aan worden geschonken.

WEL ben ik supertrots en blij op de natuurreservaten in andere landen Ja
Hier wordt ook alles onder controle gehouden, sommige krijgen door middel van een injectie een tijdelijke pil etc.

OOk ben ik van mening dat er wel vestigingen moeten komen voor ZELDZAME dieren om daar mee te gaan fokken.
Alleen dit zou in alle rust moeten gebeuren, zonder bezoekers en met grote faciliteiten.

Een leeuw hoort in een warm land, en een ijsbeer hoort in het koude land.
Kom op zeg, laat de dieren in het land waar ze horen, kijk naar een documentaire als je wat van ze wilt weten.
Of beter bezichtig ze op een safari waar je ziet hoe ze horen te leven....

Over de paarden en de boxen vind ik nog al krom, dan kan je namelijk de hond en de kat er ook bij gaan halen.
Die zitten namelijk ook een aantal uur in een kooi (huis), alleen wordt hier vergeten dat je verder dit dier op een dag ook beweging geeft in een ander gebied.
En dat de tijger, stokstaartje etc echt niet zit te wachten op een aai van een mens.

daar ben ik het nou helemaal mee eens alleen ik kan het niet zo mooi verwoorden Tong uitsteken

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:35

@ bravespots: Van sommige diersoorten zijn in de huidige situatie overschotten. Er zijn niet zomaar andere dierentuinen en instellingen waar wel genoeg ruimte is. Bijvoorbeeld katachtigen, die hebben veel ruimte nodig en vaak ook nog een territoriumdrift en planten zich makkelijk voort in gevangenschap.
Zeker mannelijke dieren is vaak een overschot. Sommige dierentuinen hebben dus een groep mannelijke dieren ter ondersteuning van het fokprogramma van een andere dierentuin. Maar dat kan natuurlijk weer niet met iedere soort. Het ligt allemaal niet zo simpel.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:40

BraveSpots schreef:
Nou, van die savanne hadden ze maar vroeger moeten bedenken en dan in de eerste plaats geen dierentuin beginnen op een kleine oppervlakte.

Om je cirkeltje te doorbreken. Als een dierentuin nu geen dieren meer aankoopt/geboren laat worden. Dan slinkt de populatie zoiezo en dan kunnen ze uitbreiden, toch?

Als je dat laatste doet dan sterven die dieren helemaal uit Knipoog

Citaat:
Dan als nog zouden ze het alleen bij DAT soort dieren moeten houden, en geen bezoekers erbij laten komen.
Dat zou toch in het wild ook niet zo zijn ?
en Ik moet zelf eerlijk bekennen dat als ik mijn hele leven bijv IN DE GOUDEN KOOI zou leven en er nooit uit zo mogen...
dat voor mij het leven ook op houd.
Ik denk dat dat bij dieren helemaal zo moeten zijn, die niet het verstand hebben waarom wij dit doen en wat beter voor hun is.

Waar wil je het geld dan vandaan halen voor het voer en de verblijven?

*probeert nu echt te gaan leren*

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:43

Fleurtje100 schreef:
@ bravespots: Van sommige diersoorten zijn in de huidige situatie overschotten. Er zijn niet zomaar andere dierentuinen en instellingen waar wel genoeg ruimte is. Bijvoorbeeld katachtigen, die hebben veel ruimte nodig en vaak ook nog een territoriumdrift en planten zich makkelijk voort in gevangenschap.
Zeker mannelijke dieren is vaak een overschot. Sommige dierentuinen hebben dus een groep mannelijke dieren ter ondersteuning van het fokprogramma van een andere dierentuin. Maar dat kan natuurlijk weer niet met iedere soort. Het ligt allemaal niet zo simpel.

Die overschotten komen er niet vanzelf gok ik zo. Dat is een product van dierentuinen die graag kleintjes willen hebben om meer publiek (en geld) te krijgen. Toch in veel gevallen. Voor dit soort situaties zou ik dan aan grootschalige castratie denken?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:56

Citaat:
Die overschotten komen er niet vanzelf gok ik zo. Dat is een product van dierentuinen die graag kleintjes willen hebben om meer publiek (en geld) te krijgen. Toch in veel gevallen. Voor dit soort situaties zou ik dan aan grootschalige castratie denken?

Daar sla je de plank mis. Nakomelingen fokken wordt ter uitbreiding van zijn soort gedaan. Deze nakomelingen gaan bijna altijd naar dierentuinen die dat soort niet hebben.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:57

Ik wil jullie nogmaals op deze qoute wijzen:

magda_90 schreef:
Even gekopieerd van mijn stageverslag van Aqua Zoo:

Citaat:
Door de beïnvloeding van de mens gaat er het een en ander mis. Duizenden planten- en dierensoorten verdwijnen. De dierenparken van Zodiac Zoos proberen op bescheiden schaal toch wat diersoorten, die bijna zijn uitgestorven, te behouden met speciale fokprogramma’s en aangepaste biotopen.
Zodiac Zoos doet dit in samenwerking met andere dierenparken in heel Europa.

Zodiac Zoos B.V. is de overkoepelende organisatie van Dierenpak Wissel in Epe, Zoo Parc Overloon in Overloon, Aqua Zoo Friesland in Leeuwarden en Zoo Labyrinth Boekelo in Boekelo. Zodiac Zoo is opgericht ten tijde van de overname van Dierenpak Wissel in Epe (1994). De dierenparken van Zodiac Zoos kenmerken zich door een bijzondere flora en fauna en een natuurlijke uitstraling. Ook wordt er gewerkt aan educatie en internationale fokprogramma’s ter bevordering van natuurbehoud.

De missie van de Zodiac Zoos is het ontwikkelen, beheren en promoten van een dierentuin met het doel om recreatie, educatie, natuurbehoud en wetenschap zodanig te laten beleven door het publiek dat er bewustwording en respect ontstaat voor de belangrijkheid van flora en fauna.

Aqua Zoo Friesland richt zich voornamelijk op diersoorten die rond en in het water voorkomen. Dit is ook te zien aan de indeling van het park. Er loopt namelijk een waterstroom door het hele park heen. Zo staan alle verblijven feitelijk met elkaar in verbinding. De bezoeker loopt door het park en komt langs allerlei bijzondere diersoorten. Zo zijn hier (onder andere) otters (kleinklauw- en Europese otters), Zeeberen, Humboldt pinguïns, wasberen, bevers en een aantal soorten kraanvogels gehuisvest. In het park is ook een expositieruimte genaamd het Naturama. Hier worden ook een aantal reptielen, amfibieën en vissen gehouden.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:05

Tja. Als dierverzorger heb ik hier natuurlijk wel een mening over.

Voor mij persoonlijk ligt het helemaal aan de desbetreffende dierentuin.
Zo heb ik al vele dierentuinen in binnen en buitenland gezien en ben ik ook achter de schermen geweest dus weet hoe het reilt en zeilt ook wat betreft overschot aan dieren waar ze een mooie wetenschappelijke naam voor hebben bedacht.

Er zijn zeker wel dierentuinen die trachten de natuurlijke biotoop van het dier zo goed mogelijk na te bootsen. De samenstellingen van de groep word zorgvuldig afgewogen. Er is een goed dieet. Er word veel gedaan aan dagbesteding d.w.z. bijvoorbeeld takken in verblijf leggen, in de zomer lekker voer invriezen in ijsblokken, zelf voer moeten zoeken omdat het elke keer op verschillende plekken verstopt word etc.

Ook heb ik dierentuinen gezien die vrijwel helemaal niet hierin voorzien. Zo ook een dierentuin in Duitsland dat was echt rampzalig. Dieren in veels te grote groepen en in kleine hokken. Veel dieren die stereotyp gedrag vertonen zoals waven.

Echter doen sommige dierentuinen ook mee aan EAZA,EEP etc. fokprogamma's dus dit zorgt ervoor dat sommige diersoorten van uitsterven behoud worden.

Tja mijn mening over dierentuinen, ik ken zat dierentuinen waar de dieren een prettig leven hebben voldoende ruimte e.d. en ik ken zat dierentuinen die het niet goed voor elkaar hebben. Persoonlijk vind ik dat de dierentuinen die de dieren slecht hebben gehuisvest aangepakt moeten worden.

Maar dierentuinen die mooie verblijven met natuurlijke biotopen e.d. hebben, prima geen problemen mee.

En ja sommige dierentuinen fokken terwijl ze weten dat als het dier volgroeid is er geen ruimte meer voor is. De jonge dieren zijn leuk voor het publiek en een commerciel trekpunt voor publiek.

Sommige dierentuinen euthaniseren jonge dieren, en echt niet alleen geiten o.d. maar ook exoten als grote katachtigen, zebra's, beren, olifanten e.d. worden geheutaniseerd als deze niet overgeplaats kunnen worden naar een andere dierentuin.

Persoonlijk ben ik het er mee ééns dat er een god fokbeleid moet zijn. Niet zomaar erop los kweken en fokken, maar een goede selectie maken zodat je niet dieren hoeft te euthaniseren.
Laatst bijgewerkt door SONY op 21-05-08 17:11, in het totaal 3 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:07

Sony, ik deel dezelfde mening.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:07

magda_90 schreef:
Citaat:

Daar sla je de plank mis. Nakomelingen fokken wordt ter uitbreiding van zijn soort gedaan. Deze nakomelingen gaan bijna altijd naar dierentuinen die dat soort niet hebben.

Dan is er geen sprake van overschot. Ik heb het over dieren waar er een teveel aan zijn (bv: grote katachtigen).

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:10

@ Sony, jij als dierverzorger kan misschien ook wel vertellen of de dingen die je vindt op google als je zoekt op dierentuin en overschot (en dan bijvoorbeeld leeuw) waar zijn.
Persoonlijk heb ik daar trouwens mits een zo goed mogelijk leven gehad en een pijnloze dood, niet eens zoveel problemen mee.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:16

Fleurtje100 schreef:
@ Sony, jij als dierverzorger kan misschien ook wel vertellen of de dingen die je vindt op google als je zoekt op dierentuin en overschot (en dan bijvoorbeeld leeuw) waar zijn.
Persoonlijk heb ik daar trouwens mits een zo goed mogelijk leven gehad en een pijnloze dood, niet eens zoveel problemen mee.

Ja dat klopt dat is inderdaad waar bij een overschot aan (oudere of jongere) dieren en als deze niet terecht kunnen bij een andere dierentuin o.i.d. dan worden deze dieren in de meeste gevallen geheutaniseerd. Sommige mensen denken dat dit alleen geiten e.d. betreft maar dat klopt niet. In sommige dierentuinen word er lustig op los gefokt zonder goed beleid of selectie. De jongen zijn weer mooie eyecatchers voor het publiek dit word commercieel fllink uitgebuit. Echter als de zomer weer voorbij is en de dieren zijn volgroeid is er geen plek meer voor en worden ze geheutaniseerd. Soms worden jonge dieren meteen al geheutaniseerd.

Dit betreft echt niet alleen geiten o.i.d. maar ook grote katachtigen, zebra's,bavianen, antilopen, knaagdieren op grote schaal.

En in andere landen worden soms zelfs olifanten en beren geheutaniseerd.. Sommige dieren worden zelfs naar andere landen gereden om bijvoorbeeld onder een euthansieverbod in eigen land uit te komen. Er bestaat zelfs handel in geheutaniseerde dieren, sommige preparateurs hebben hier wel oren naar.
Laatst bijgewerkt door SONY op 21-05-08 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:17

Doordat er soorten worden uitgebreid is die kans er idd wel. Aqua Zoo bijvoorbeeld zou dolgraag zo'n mannetje voor de ocelot willen hebben. Maar hier wordt de voor mij onbekende reden erg moeilijk over gedaan.

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:23

Ik vind dat er veel verschil is in dierentuinen! Ja

In de ene dierentuin vind ik de dieren er verschrikkelijk uitzien, evenals de hokken en de ruimtes. Maar in de andere dierentuin zien ze erg geweldig gezond uit en hebben ze ruime schone hokken.

Ik vind dat je niet alle dierentuinen over één kam kunt scheren. Misschien zijn de dierentuinen hier in NL niet echt groot qua ruimtes voor dieren, maar als je dan b.v. naar Berlijn kijkt, dat is gewoon prachtig! Ja

Maar dieren in gevangenschap worden altijd beperkt in hun wilde gedrag. Eigenlijk horen dieren niet in dierentuinen, maar door de dierentuinen zijn we er wel achter gekomen hoe dieren zijn, en hoe ze zich in het wild gedragen. Anders was nu nog steeds een leeuw om op te schieten, want die zijn gevaarlijk. En dierentuinen zijn ook voortaan belangrijk geworden in het herhabitateren van dieren omdat deze b.v. met uitsterven bedreigd worden!

Er zijn dus positieve maar ook negatieve kanten aan dierentuinen. Het ligt eraan welke van die kanten je benadrukt Knipoog

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:26

SONY schreef:
Ja dat klopt dat is inderdaad waar bij een overschot aan (oudere of jongere) dieren en als deze niet terecht kunnen bij een andere dierentuin o.i.d. dan worden deze dieren in de meeste gevallen geheutaniseerd. Sommige mensen denken dat dit alleen geiten e.d. betreft maar dat klopt niet. In sommige dierentuinen word er lustig op los gefokt zonder goed beleid of selectie. De jongen zijn weer mooie eyecatchers voor het publiek dit word commercieel fllink uitgebuit. Echter als de zomer weer voorbij is en de dieren zijn volgroeid is er geen plek meer voor en worden ze geheutaniseerd. Soms worden jonge dieren meteen al geheutaniseerd.

Dit betreft echt niet alleen geiten o.i.d. maar ook grote katachtigen, zebra's,bavianen, antilopen, knaagdieren op grote schaal.

En in andere landen worden soms zelfs olifanten en beren geheutaniseerd.. Sommige dieren worden zelfs naar andere landen gereden om bijvoorbeeld onder een euthansieverbod in eigen land uit te komen. Er bestaat zelfs handel in geheutaniseerde dieren, sommige preparateurs hebben hier wel oren naar.

Dit zegt genoeg vind ik. Het zullen vast wel niet alle dierentuinen zijn die dit niet doen, en natuurlijk bestaan er goeie dierentuinen. Maar er zijn er imo barweinig, te weing om de andere goed te praten.

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:33

BraveSpots schreef:
Dit zegt genoeg vind ik. Het zullen vast wel niet alle dierentuinen zijn die dit niet doen, en natuurlijk bestaan er goeie dierentuinen. Maar er zijn er imo barweinig, te weing om de andere goed te praten.

Helaas wel, maar de fokprogramma's voor het herplaatsen van dieren in het wild zijn wel noodzakelijk. Het is natuurlijk verschrikkelijk dat die jonge/oude dieren afgemaakt worden, omdat er te veel van zijn. Dan moeten ze gewoon niet beginnen aan het fokken met die dieren, aan de pil, mannetje erbij weglaten, of iets anders. Die dierentuinen verpesten het dan ook voor de 'goede' dierentuinen...

Dat is wel het jammere aan dierentuinen. Ik moet wel zeggen dat ik bijna nooit naar een dierentuin ga (1 keer in de 4/5 jaar, als het niet minder is).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:34

Emmen vind ik fantastisch! Go jij! Go jij!
misschien minder diersoorten, maar ze hebben het super! Haha!
vooral dat pinguinverblijf, kan er wel uuuren rondhangen. Tong uitsteken
Artis ben ik laatst met school geweest... te triest. veeeel te kleine verblijven.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:36

Hmm denk dat vrijwel elke dierentuin wel ééns dieren hebben geheutaniseerd omdat er een overschot was.

Toch vind ik dat je niet alle dierentuinen over één kam kan scheren inderdaad. Er zijn wel degelijk dierentuinen die er alles aan doen om de huisvesting e.d. voor hun dieren optimaal te maken. En als er geen fokprgamma's als EEP en EAZA e.d. waren dan zouden er ook al aardig wat diersoorten uitgestorven of ernstig bedreigd zijn.

Ik ben het helemaal met je ééns dat zomaar fokken zonder beperking en selectie niet moet kunnen!

Maar zeker niet elke dierentuin doet dit! De meeste dieren zijn gestereliseerd/gecastereerd/chemisch gecastereerd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:40

Zolang wij onze paarden nog steeds opsluiten in een box 23 uur per dag 7 dagen in de week, moeten we ook niet zeuren over een tijger die in een hok gek word van het langs de trailies lopen. ER zijn n.l veel meer paarden in Nederland dan wilde dieren in dierentuinen. Misschien iets om over na te denken??