moeilijk wat nu...(hondenkenners)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

judithh

Re: moeilijk wat nu...(hondenkenners)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 15:17

Thats_Me schreef:
Ik deel toch een andere mening dan de meeste mensen hier. Ik zou het namelijk niet doen. Hoe verleidelijk het misschien ook is. Tuurlijk geef je nog om Mazzel maar ik denk dat het toch vrij lastig wordt om ze te koppelen. Je geeft namelijk al aan dat je herder vrij dominant is en in huis ook al anderen heeft aangevallen. Daarbij geef je aan dat Mazzel een moeilijke periode heeft gehad en je weet niet hoe hij daar is uitgekomen en reageerd naar mens en dier.
Daarbij vind ik dat je een dier dat uit zo'n moeilijke periode beter kan plaatsen bij mensen die op dit moment geen honden hebben of honden die erg vriendelijk zijn tegenover elkaar. Dit omdat mishandelde dieren veel aandacht moeten krijgen en niet de stress van het koppelen waarbij je vooraf al in kan schatten dat het ook wel eens goed mis kan lopen.
Daarbij weet je ook niet wat hij er aan over heeft gehouden. Vandaar dat ik zou zeggen in dit geval kijk of je kan bemiddelen voor een goed en blijvend thuis voor Mazzel maar ga het niet zelf aan hoe verleidelijk ook.

Hond is niet mishandeld in de zin van slaan ect. hij heeft niet voldoende eten gehad en is mager, qua karakter is hij erg lief. kroelen en zéér zachtaardig, dat is wat mij verteld is hé...is wel zoals ik mazzel ook ken, maar kan natuurlijk verdraaid zijn. Ook heb ik de mensen gesproken waar ik hem geplaatst had en vertelde mij dat het nog steeds de mazzel is die hij toen was, maar dat het helemaal mis is gegaan toen ze steeds meer honden kregen (15 stuks, uit de hand gelopen hobby) en de eigenaar gezondheidsproblemen kreeg, wilde geen afstand doen, maar ziet nu in dat het zo niet gaat. ze hadden overigens een hondenpension/winkel/hondenschool toen mazzel daarheen ging. Hele grote boerderij.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 15:20

Yamcha schreef:
Dat is echt heel dom.

Weet je hoe moeilijk het is om een goed plekje te vinden voor een dier? Voor een pup is het al moeilijk.

Laat staan voor een volwassen dog.

en juist daarom wil ik hem daar eigenlijk niet laten zitten, ik vond het toen al vreselijk dat ik hem weg moest doen en dan de gedachte dat hij omdat hij nu moeilijk te plaatsen is misschien een waardeloos leven tegemoed gaat, daar kan ik niet van slapen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:22

als mazzel gewend is met 15 honden samen te leven dan kent hij het roedelleven wel,dan is het verder aan jou teef,hoe snel zij zijn hondentaal oppikt...

als hij zich onderdanig opsteld,en laat zien dat hij het wel best vind dat zij de baas is (overigens zijn meestal teven de baas in een roedel),dan zie ik echt geen probleem...

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:24

Mazzel doet vast zn naam eer aan..
ga m halen!

Thats_Me

Tuurlijk snap ik dat je gevoel zegt doen. Dat is logisch en heel menselijk. Ik geef alleen aan waarom ik toch mijn vraagtekens erbij zet omdat je zelf, neem ik aan, het beste voor beide honden wilt.

Was je herder nu erg vriendelijk tegen andere honden dan had ik gezegt het is het proberen waard, maar in dit geval zou ik het afraden.

slimmerik

kimmie261 schreef:
dan zie ik echt geen probleem...

klein probleempje misschien: haar 6 jarig dochtertje ..... Rolleyes

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:27

slimmerik schreef:
kimmie261 schreef:

Inderdaad daar heb je ook een belangrijk punt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:29

wat is er met haar dochtertje??bang dat de 2 honden dat meisje opeten ofzo??

gaat erom of die 2 samen kunnen,en als dat gaat is er geen probleem met een dochtertje...

zou wat zijn,kan niemand meer die kinderen heeft meer als 1 hond nemen,kans op een vechtpartij zit er nl altijd wel in...

alleen je kan wel kijken van te voren of de 2 honden klikken,en dat moet je dus doen op neutraal terrein...

als je bang bent dat er ooit ruzie komt tussen de honden en bang bent dat daar een dochtertje of kindje tussen staat,is mijn tip,nooit 2 honden nemen...honden kunnen altijd een keer vechten,kunnen de beste vriendjes zijn,maar om een botje of kluifje kan er altijd een vechtpartij ontstaan...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:33

@kimmie261: Als je TS haar berichten leest maakt ze zich wel degelijk zorgen om haar dochtertje. En terecht.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:35

Het is gewoon een feit dat jonge kinderen en dieren en met name grote honden een risicofactor zijn.

Honden zien de familie als roedel en de jonge kinderen kunnen vaak niet hun, voor honden, dominantie tonen. Waardoor ze snel een snauw te pakken hebben. Tuurijk bedoelen honden dat niet kwaad maar zo wordt het wel door mensen opgevat. Heb je meer dan twee honden wordt de factor groter.

Je zegt dat mensen dan maar geen honden moeten nemen. Dat is makkelijk gezegt. Het is geen ramp ofzo maar je moet het wel meenemen met je keuze. Het gaat niet om twee malthezers maar om twee grote honden die ook behoorlijk wat gewicht in de strijd kunnen gooien.

Klein editje: enig idee hoe vaak het mis gaat met kinderen en honden? Meeste aanvaardingen worden niet gemeld maar ik durf te zeggen dat er dagelijks meerdere malen bijtincidenten plaatsvinden door onwetendheid van kinderen en onoplettendheid van ouders en niet te vergeten het weinig verstand hebben van hondengedrag.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:37

Wij hebben ook 4 honden, allemaal omstebeurt gekomen, en ook regelmatig honden over de vloer als de eigenaren weg zijn oid. Wij hebben blijkbaar hele makkelijke honden en doen er heel makkelijk over, want we nemen de nieuwe hond gewoon mee het huis in, en klaar. Even snuffelen, lekker spelen, ons kleine dominante hondje laat even met wat gegrom en gespring weten dat ze niet overal van gedient is, maar speelt daarna ook mee, de oudste en grootste hond laat weten dat de nieuwe niet te veel bij hem in de buurt moet komen, ik weet niet hoe hij dat doet, maar de nieuwe heeft het altijd gelijk door. Gaat altijd prima bij ons, maakt niet uit hoeveel honden er langskomen, wat voor honden, etc.
Ik denk dat je het beste het zo kan doen zoals Kimmie zegt, heel veel succes ermee, en ik ben benieuwd hoe het afloopt. Lachen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:40

Thats_Me schreef:
Het is gewoon een feit dat jonge kinderen en dieren en met name grote honden een risicofactor zijn.

Honden zien de familie als roedel en de jonge kinderen kunnen vaak niet hun, voor honden, dominantie tonen. Waardoor ze snel een snauw te pakken hebben. Tuurijk bedoelen honden dat niet kwaad maar zo wordt het wel door mensen opgevat. Heb je meer dan twee honden wordt de factor groter.

Je zegt dat mensen dan maar geen honden moeten nemen. Dat is makkelijk gezegt. Het is geen ramp ofzo maar je moet het wel meenemen met je keuze. Het gaat niet om twee malthezers maar om twee grote honden die ook behoorlijk wat gewicht in de strijd kunnen gooien.

Klein editje: enig idee hoe vaak het mis gaat met kinderen en honden? Meeste aanvaardingen worden niet gemeld maar ik durf te zeggen dat er dagelijks meerdere malen bijtincidenten plaatsvinden door onwetendheid van kinderen en onoplettendheid van ouders en niet te vergeten het weinig verstand hebben van hondengedrag.

en denk dan ook nog eens aan de andere kinderen die met dochtertje komen spelen .....

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 15:40

slimmerik schreef:
kimmie261 schreef:

Inmiddels 8 jaar...profiel moet nog steeds worden aangepast. Bloos

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 15:47

slimmerik schreef:
@kimmie261: Als je TS haar berichten leest maakt ze zich wel degelijk zorgen om haar dochtertje. En terecht.

het geen waar ik me "zorgen" over maak is dat de honden gaan vechten en mijn dochter daar tussen staat. Voor de honden zelf met mijn dochter maak ik me niet zo druk, ik ben een goed oplettende moeder en ik heb een dochter die héél goed weet wat wel en niet kan met dieren.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:50

Als dat idd gebeurd dan zal een van de twee honden als de weerga het huis uit moeten. Weet je al waar je die hond dan heen brengt? Lijkt me iets om vast rekening mee te houden als je Mazzel ophaalt.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:56

judithh schreef:
slimmerik schreef:

het geen waar ik me "zorgen" over maak is dat de honden gaan vechten en mijn dochter daar tussen staat. Voor de honden zelf met mijn dochter maak ik me niet zo druk, ik ben een goed oplettende moeder en ik heb een dochter die héél goed weet wat wel en niet kan met dieren.

Ja, helaas kun je dat nooit voor zijn. Je weet niet hoe honden denken en ook al gaat het, het ene moment nog goed kan een ander moment al escaleren. Dus dan doel ik op kleine dingen als het allemaal goed is gegaan met koppelen. Het hoeft bijvoorbeeld alleen maar om eten oid te gaan dat ze elkaar toe snauwen en als je dochter er dan net bij staat (geld net zo goed voor jezelf maar volwassenen hebben meer overwicht dan kinderen) dan is het al snel raak. Niet zo bedoeld maar kan wel nare gevolgen hebben.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:58

slimmerik schreef:
Als dat idd gebeurd dan zal een van de twee honden als de weerga het huis uit moeten. Weet je al waar je die hond dan heen brengt? Lijkt me iets om vast rekening mee te houden als je Mazzel ophaalt.

In zo'n geval is het enkeltje asiel de enigste oplossing. Je kunt namelijk (of je moet mega geluk hebben) binnen zeer kort termijn geen plek vinden voor zulke honden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:02

1x knokken wil niet zeggen dat ze dan altijd blijven knokken hoor...

gelukkig niet zeg...

maar goed,zoals ik al eerder heb geschreven,als je daar bang voor bent dat dat gebeurd,dan moet je geen 2 honden nemen,kan nl zomaar ineens iets zijn waardoor ze een keer vechten...

en daarbij worden geen mensen betrokken ook al staan ze erbij,honden zijn niet zo dat ze dan ineens zomaar vanalles aanvallen,als ze een keer vechten.

maar TS moet daar wel goed over nadenken,het kan zeker een keer gebeuren,ook na een half jaar of na een jaar...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:05

Dat weet ik. En daarbij dat wordt toch niet gezegt of wel soms? Honden blijven honden en zullen elkaar afsnauwen als de ene die lager in rang staat iets doet wat de hogere in rang niet aanstaat. Leuk als je daar tussen staat.

Enig idee hoe vaak het mis gaat? Daar wordt je niet vrolijk van hoor en dan wordt het grootste aantal bijtincidenten nog niet eens gemeld.

Ik vind het dus zeker een belangrijk punt om in overweging te nemen.

Wat ik al eerder zeg je gevoel zegt gelijk doen! Logisch menselijk en geef iemand daar eens ongelijk in? Dat is ook mijn eerste reactie in zo'n geval. Vind het daarom verstandig dat TS er over na denkt en zo de voor en nadelen kan afwegen alvorens te beslissen.

Editje: met 1 hond kan het net zo goed mis gaan. Honden blijven honden en als ze zien dat ze hoger in rang kunnen komen of zich hoger in rang voelen dan kunnen ze van zich afsnauwen. Hond wordt dan als dader gezien terwijl het eigenlijk gewoon hondengedrag is.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:08

Kinderen en dieren hoe groot of klein ook het blijft opletten. Het kan goed gaan maar gaat helaas nog vaak genoeg fout.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:10

zucht ,thats me,ik kom niet uit een ei...ik heb 25 jaar honden waarvan nu 15 jaar een roedel met minimaal 6 honden,en allemaal maatje groot..

en ja ze vechten hier ook weleens...bijtincidenten,ken ik ook allemaal..

weet je ook dat de meeste bijtincidenten zijn door angst bij honden en pijn???

en ook bij mensen die ingrepen bij vechtende honden,heb overigens daarbij 10 jaar op een OK gewerkt en heel wat honden beten mogen helpen dichtnaaien...

ik ben zeer goed op de hoogte zullen we maar zeggen,overigens heb ik ook nog eens type honden waarbij iedereen vind dat ze het over bijtincidenten moeten hebben,tot uitentreurens toe word ik ermee geconfronteerd... Gaaaap

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:15

Misschien ook rekening houden met voedselnijd ivm de dog ?

De meeste honden die ik ken die te weinig eten hebben gehad hebben dit ontwikkeld omdat ze bang zijn dat ze anders weer te kort komen
Kan bij deze hond natuurlijk anders zijn maar misschien handig om ook even na te vragen
Want als hij dat heeft zou ik hem zowieso als het klikt apart eten geven anders gaan ze daar dalijk om knokken

en verder zijn de meeste reu-teef combinaties wel oke aangezien die veel meer van elkaar pikken dan teef/teef of reu/reu maar het kan ook fout gaan uiteraard in ieder geval veel succes!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:26

Het is niet onmogelijk. Ik heb zelf ook een dominante grote duitse herder reu gehad die op straat flink lastig was richting andere honden. Hij had ook meerdere keren andere honden aangevallen, beetje vechten en het was altijd snel weer over. Thuis werd hij zeer agressief als er een hond langs liep over de stoep, hij is zelfs de heg overgesprongen om bij een andere hond te komen. Echter hebben wij vaak de hond van mijn tante over de vloer gehad ook een reu, die gelijk op zijn rug ging liggen en dan was er niks aan de hand. Bleef de hond overeind staan dan kwam er een gevecht, alleen trokken we de honden dan uit elkaar en weet je nog niet hoe het af zou lopen.

Onze hond ging elk jaar naar een honden hotel als we op vakantie gingen en zat daar zelfs met een andere dominante rotweiler. Die 2 werden de grootste vriendjes, wij waren stom verbaast toen we terug kwamen hoe onze agressieve dominante hond (en dat is niet alleen thuis maar overal) met andere honden aan het spelen was. Hij heeft in die periode van 3 weken wel 1 hondje open gebeten met 17 hechtingen maar dat was het hondje zijn schuld. Die beet onze hond in zijn neus toen hij met de rotweiler aan het spelen was.

Beslissing zal zeker moeilijk zijn. Het kan goed gaan en het kan niet goed gaan 50 % kans.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:29

Ik denk dat als de honden gaan vechten, je dochter daar toch niet uit zichzelf tussen springt? Zolang ze dat niet doet, en dus ook niet tussen de 2 in staat, en voor hun dus ook niet in de weg, dat er geen probleem is. Honden blijven altijd af en toe een snauw naar elkaar geven, en als het daarbij blijft en je ze het zelf uit laat zoeken is het geen probleem. Zolang het maar niet te ernstig word en het bij een snauw blijft.
Als het ooit echt helemaal mis gaat, en je kan zo snel geen plek vinden voor je dog, weet ik zeker dat er wel iemand op bokt is waar je tijdelijk je hond heen kan brengen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:34

Inderdaad de kans dat het goed gaat is er maar als het mis gaat gaat het vaak gelijk goed mis. Goed dat je er over nadenkt maar zal inderdaad geen makkelijke keuze zijn. Succes met het maken van een keuze.