Sythaa schreef:Onze hond is buiten werktijden vrijwel nooit alleen. Op een boodschapje doen na dan. Gaat overal mee naartoe dus de situatie die jullie schetsen gaat wel erg uit van het negatieve.
Als iedereen moet wachten op de ideale leefomstandigheden voor dier, en zelfs mens, zoals jullie schetsen, dan zouden er denk ik maar weinig mensen een dier of zelfs een kind kunnen nemen. De maatschappij maakt het nou eenmaal zo. Paarden staan massaal in pension, waar mensen anderen betalen om hun dier te verzorgen, voeren, weiden in de molen te zetten, honden gaan met uitlaatservices mee en kinderen zitten massaal op de BSO of in de dagopvang.
Omdat er nu eenmaal gewerkt moet worden. Om woning, hobby en leven te bekostigen. We kunnen nou eenmaal niet allemaal thuis gaan lopen hangen op kosten van ouders of een partner of de maatschappij of voor onszelf een baanje creeren wat uitgevoerd kan worden vanuit de huiskamer en daarbij al onze aandacht stoppen in de verzorging van dieren en of kinderen. Laat staan dat de werkenden gaan zitten wachten tot het schip met geld binnenvaart of er een zak geld uit de lucht komt vallen om deze "ideale" leefomstandigheden te creeren. En dan aan een huisdier of kind kunnen beginnen. Wordt eens wakker, we leven echt niet meer in de 50er of 60er jaren....
Zo ziet onze huidige maatschappij er ook uit... dat ben ik met je eens. En juist daarom zou het nemen van kinderen en/of dieren een nog veel zwaardere beslissing moeten zijn dan voorheen. En zal het soms betekenen dat je situatie zich er niet voor leent.
Tenzij je die situatie wijzigt. Maar mensen willen alles; het huis, de mooie inrichting, 2x p.j. op vakantie, een paard, kinderen, huisdieren, een carrière.... (en dan vragen ze zich nog af waarom zoveel kinderen ontsporen) Ik zou willen zeggen: 'wake up! you can't have it all!'
ps: en even over een baantje in de huiskamer 'creeren'. Ik run een bedrijf, en heb een bedrijfsruimte aan huis. Dat is geen baantje in de huiskamer. Ik kan ook niet al mijn tijd spenderen aan de hond, maar wel veeeeel meer dan iemand die 9 uur van huis is.