full time werken en een hond??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saika

Re: full time werken en een hond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:50

Ninx schreef:
Maar dan betaal je een ander om de dingen met jou hond te doen die je zelf zou moeten doen, en waarvan de hond het ook vele malen leuker vind dat jij (zijn baas) hem op sleeptouw neemt.
Ik vind het 'een oplossing', maar geen 'goede oplossing'.
Waarom hebben mensen gewoon niet iets meer geduld vraag ik me dan af. Er zitten hier behoorlijk wat jonge mensen tussen. Op die leeftijd wilde ik ook graag een hond, maar begreep dat dat niet verantwoord was.
De hond is pas gekomen toen ik 30 was... En werkte ik dan nog steeds hele dagen buitenshuis, dan was ie er niet gekomen. Jammer voor mij, beter voor de hond.

Ik "moet" niks, laten we dat voorop stellen.
En jij kan niet beoordelen van achter je pc hoe dol onze hond op de dame is die hem uitlaat.
Jij hebt gewoon een andere mening, prima.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:53

Ik vind het niet eerlijk om een hind te nemen en fulltime te werken. Overdag ben je zoals eerder gezegd al gauw 9 uur van huis en vaak langer (je zou dan een reistijd hebben van 15 minuten). "s nachts zit zo'n hond ook al snel 9 uur alleen. Dus heeft hij maximaal 6 uur gezelschap en dan ga ik ervan uit, dat je elke avond met je hond doorbrengt. Dus niet op bezoek bij vrienden, naar de bios, uit enzovoort. Praktisch zal het aantal uren dus nog wel lager liggen. Vraag me dan af waar je een hond voor neemt? Waarschijnlijk doe je dit dan voor je zelf ,maar niet echt voor het dier.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:58

Ik sluit me aan bij Nikka die het goed verwoord overigens.
Natuurlijk ben ik waarschijnlijk eerder een uitzondering dan regel. Ik vind nu eenmaal dat je alleen aan dieren moet beginnen wanneer je meer dan voldoende tijd hebt, en ideale leefomstandigheden kunt bieden (zoals minimaal hele dagen weidegang voor een paard bijv.).
Ik denk altijd vanuit de behoefte van het dier, en daarna aan mezelf.
Niet omdat ik een heilig boontje ben, maar omdat dieren al genoeg de l*l zijn op deze planeet. Daar wil ik niet nog een schepje bovenop doen omdat ik nu eenmaal zo graag iets wil. Het gaat dan dus niet zozeer om een 'andere mening', maar meer andere 'normen' hebben waar het gaat om dierenwelzijn.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:24

Onze hond is buiten werktijden vrijwel nooit alleen. Op een boodschapje doen na dan. Gaat overal mee naartoe dus de situatie die jullie schetsen gaat wel erg uit van het negatieve.

Als iedereen moet wachten op de ideale leefomstandigheden voor dier, en zelfs mens, zoals jullie schetsen, dan zouden er denk ik maar weinig mensen een dier of zelfs een kind kunnen nemen. De maatschappij maakt het nou eenmaal zo. Paarden staan massaal in pension, waar mensen anderen betalen om hun dier te verzorgen, voeren, weiden in de molen te zetten, honden gaan met uitlaatservices mee en kinderen zitten massaal op de BSO of in de dagopvang.

Omdat er nu eenmaal gewerkt moet worden. Om woning, hobby en leven te bekostigen. We kunnen nou eenmaal niet allemaal thuis gaan lopen hangen op kosten van ouders of een partner of de maatschappij of voor onszelf een baanje creeren wat uitgevoerd kan worden vanuit de huiskamer en daarbij al onze aandacht stoppen in de verzorging van dieren en of kinderen. Laat staan dat de werkenden gaan zitten wachten tot het schip met geld binnenvaart of er een zak geld uit de lucht komt vallen om deze "ideale" leefomstandigheden te creeren. En dan aan een huisdier of kind kunnen beginnen. Wordt eens wakker, we leven echt niet meer in de 50er of 60er jaren....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:50

Sythaa schreef:
Onze hond is buiten werktijden vrijwel nooit alleen. Op een boodschapje doen na dan. Gaat overal mee naartoe dus de situatie die jullie schetsen gaat wel erg uit van het negatieve.

Als iedereen moet wachten op de ideale leefomstandigheden voor dier, en zelfs mens, zoals jullie schetsen, dan zouden er denk ik maar weinig mensen een dier of zelfs een kind kunnen nemen. De maatschappij maakt het nou eenmaal zo. Paarden staan massaal in pension, waar mensen anderen betalen om hun dier te verzorgen, voeren, weiden in de molen te zetten, honden gaan met uitlaatservices mee en kinderen zitten massaal op de BSO of in de dagopvang.

Omdat er nu eenmaal gewerkt moet worden. Om woning, hobby en leven te bekostigen. We kunnen nou eenmaal niet allemaal thuis gaan lopen hangen op kosten van ouders of een partner of de maatschappij of voor onszelf een baanje creeren wat uitgevoerd kan worden vanuit de huiskamer en daarbij al onze aandacht stoppen in de verzorging van dieren en of kinderen. Laat staan dat de werkenden gaan zitten wachten tot het schip met geld binnenvaart of er een zak geld uit de lucht komt vallen om deze "ideale" leefomstandigheden te creeren. En dan aan een huisdier of kind kunnen beginnen. Wordt eens wakker, we leven echt niet meer in de 50er of 60er jaren....

Zo ziet onze huidige maatschappij er ook uit... dat ben ik met je eens. En juist daarom zou het nemen van kinderen en/of dieren een nog veel zwaardere beslissing moeten zijn dan voorheen. En zal het soms betekenen dat je situatie zich er niet voor leent.
Tenzij je die situatie wijzigt. Maar mensen willen alles; het huis, de mooie inrichting, 2x p.j. op vakantie, een paard, kinderen, huisdieren, een carrière.... (en dan vragen ze zich nog af waarom zoveel kinderen ontsporen) Ik zou willen zeggen: 'wake up! you can't have it all!'

ps: en even over een baantje in de huiskamer 'creeren'. Ik run een bedrijf, en heb een bedrijfsruimte aan huis. Dat is geen baantje in de huiskamer. Ik kan ook niet al mijn tijd spenderen aan de hond, maar wel veeeeel meer dan iemand die 9 uur van huis is.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:54

Ik heb zelf een hondje, maar ik heb hem bij mijn moeder achtergelaten omdat ik dus fulltime werk, en omdat bij me moeder altijd wel iemand thuis is!
Het liefst had ik hem meegenomen toen ik verhuisde, maar vond het persoonlijk niet fair tegenover me hond.

Maar dat is weer mijn mening, iedereen heeft zijn/haar eigen mening, en je moet uiteindelijk op je eigen gevoel afgaan!
Bij twijfel nooit doen zeggen ze ook Knipoog

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:00

Wij werken allebei full time.. ik in ploegen, en mijn parner kantooruren.. daardoor is er vaak iemand thuis..
Als we allebei overdag weg zijn, komt de buurvrouw het hondje halen en gaat ze mee naar daar om met haar vriendin (hond vd buren) te spelen..

Helaas moet ik nuop zoek naar een andere oplossing... De buren gaan verhuizen..

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:05

Ik heb ook een hond en werk 6 dagen in de week, 9 uur per dag. Maar... ik heb de zaak beneden, en als er geen klanten zijn ben ik boven bij de hond. Hij kan er alleen die uren dat ik werk niet uit tussendoor. Hij is nu 3,5 en is het gewend. Maar een jonge hond zou ik nu niet nemen, omdat ik die gewoon niet zinderlijk kan krijgen op deze manier.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:06

Is het geen optie een weekend hond te nemen. Asiels vinden het vaak een oplossing voor honden die de hele week daar zitten. Dus een soort pleeghond.

Wat doe je als je hond een keffer blijkt te worden? Heb je er een fikse ruzie met de buren voor over?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:10

Ha, dat is geen gek idee van Slimmerik! Een heel goed idee zelfs! Je naam is niet voor niets Slimmerik Haha!
Tja, zo heb je zelf je lol en help je er een hond mee! En de Marktplaats terrier kan naar iemand met een hoop tijd.... want die heb je heeeeel erg nodig met terriers.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:14

Citaat:
Vraag me dan af waar je een hond voor neemt? Waarschijnlijk doe je dit dan voor je zelf ,maar niet echt voor het dier

Misschien ga ik iets zeggen wat echt compleet verkeerd gaat vallen hier op bokt, maar is dat sowieso niet de reden dat we een huisdier nemen?
Zo begon het vroeger al toen we als kind zijnde een konijn wilde en het in een hokje stopte om het eens per dag te aaien...

Ik neem een huisdier omdat IK dat leuk vind. Ik heb niet gekozen voor een huisdier, omdat ik iets goeds wilde doen voor de dierenwereld, dan word ik wel lid van het wnf oid.
Neemt uiteraard niet weg dat je moet zorgen dat het dier dan wel een zo goed mogelijk leven krijgt!!

Ik werk 4 (relatief korte) dagen in de week en heb ook een hond. Zij zit die 4 dagen alleen thuis (op enkele uitzonderingen na als ze bij mijn vriend thuis is als ik werk), waar ze nog nooit een probleem van heeft gemaakt.
De avonden is ze altijd bij me en de 3 dagen die ik vrij ben, zijn we altijd in park/ bos of op het strand te vinden. Ik denk niet dat ze ook maar iets te klagen heeft...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:22

Ik ben het met je eens hoor Goof, natuurlijk doen we het voor onszelf.... en we zijn het inderdaad aan het dier verplicht de omstandigheden optimaal te houden.

Ben het niet met je eens dat je hond het helemaal prima vind dat jij 4 dagen weg bent. M.a.w. ik ken jou niet, en ik ken je hond niet. Maar niet iedere hond maakt middels het huis slopen kenbaar dat ie iets tekort komt. Er is zeker een categorie die het lijdzaam ondergaat. En ook jouw hond kan vast niet praten, dus we zullen nooit zeker weten wat de hond ervan vind....

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:24

Vergeet ook even niet dat de asiels vol zitten met honden die achteraf toch niet zo goed alleen konden zijn.....

Zoek ander hier http://www.dierenasiels.com/ een hond waarvan bekend is dat hij goed alleen kan zijn. Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:28

slimmerik schreef:
Vergeet ook even niet dat de asiels vol zitten met honden die achteraf toch niet zo goed alleen konden zijn.....

Zoek ander hier http://www.dierenasiels.com/ een hond waarvan bekend is dat hij goed alleen kan zijn. Knipoog

Ja, die site ken ik maar al te goed.... Wij hebben ook een tweedehandsje!
En dat bevalt superrrrrrrr!!!!!
Ik kan iedereen aanraden die een hond zoekt, zich eerst eens te verdiepen in herplaatsers e.d.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:19

Ninx schreef:
slimmerik schreef:

Ja, die site ken ik maar al te goed.... Wij hebben ook een tweedehandsje!
En dat bevalt superrrrrrrr!!!!!
Ik kan iedereen aanraden die een hond zoekt, zich eerst eens te verdiepen in herplaatsers e.d.

Ik ook Vork

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 22:10

Ik werk fulltime en ik heb ook een hond. Als ik weg ben zit de hond op stal. Ze heeft daar een paardenstal met een aangrenzend buitenverblijf wat net zo groot is als een paardenstal. Als ik 's morgens voor mijn werk naar de paarden ga gaat ze dus mee. Dan mag ze daar in de tijd dat ik stallen mest etc (ongeveer 3 kwartier) lekker los rondrennen en in die tijd maakt ze zichzelf echt helemaal doodmoe. Als ik naar mijn werk ga doe ik haar in de stal/ren en daar blijft ze dan tot ik 's avonds weer terug kom. Dan gaat ze mee naar mijn huis en gaan we eten. Na het eten gaan we nog ruim een uur in het bos wandelen en 's nachts slaapt ze bij mij op mijn kamer.

Ik heb wel bewust geen puppy genomen maar een herplaatser. Mijn hond vindt het overigens prachtig om op stal te zijn want in het weekend (als ze dus gewoon mee naar huis mag ipv op stal blijft) loopt ze eerst nog 2-3 keer terug naar stal voordat ze toch maar mee de auto in gaat.

Ik zit er wel aan te denken om er een tweede hond bij te nemen zodat ze overdag gezellig met z'n 2en zijn maar dan moet het natuurlijk wel klikken met een nieuwe hond.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 10:59

Tsja wij hebben dat straks ook ...
Mijn vriend heeft 3 jaar in ploegendiensten gewerkt en gaat hier nu opeens plotseling mee stoppen omdat alles gewoon ineens tegenzit en dus in dagdienst werken. Ik werk ook gewoon dagdienst. Nu nog 24 uur, maar wordt waarschijnlijk 32. Als het nodig is kan mijn moeder ze ook uit laten maar anders zitten mijn 2 honden ook een poosje alleen. Zijn ze op zich wel gewend, tijdens ochtenddiensten van mn vriend gebeurt het ook regelmatig dat ze van 08.30-14.30 alleen zitten.

Heb dan wel 2 honden dus ze hebben elkaar nog.. Ze hiervoor nu dus weg doen ?Echt niet.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:26

Babsiej schreef:
Heb dan wel 2 honden dus ze hebben elkaar nog.. Ze hiervoor nu dus weg doen ?Echt niet.

Nee, maar als ze het op een blaffen gaan zetten en je hebt buren die daar problemen mee hebben dan kun je daar wel toe gedwongen worden lijkt me. (nu zal dat in jou geval niet gelden omdat ze bewezen hebben alleen te kunnen zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:35

Wij hebben de hond genomen toen de tijd er voor was.
We woonden vroeger op een flat, mijn man vaart en was veel van huis en ik werkte 40 uur per week.
Ik ben nu full time moeder en heb sinds 5 jaar een hond. We wonen nu vrijstaand met een grote tuin.

Nu zeg ik niet dat je full time thuis moet zijn om een hond te nemen hoor, maar een 40 urige werkweek vind ik weer het andere uiterste.
Ik persoonlijk zou het niet doen, ik zou me vreselijk rot bij voelen.
Ik ga eigenlijk helemaal met Ninx mee.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:43

slimmerik schreef:
Babsiej schreef:

Nee, maar als ze het op een blaffen gaan zetten en je hebt buren die daar problemen mee hebben dan kun je daar wel toe gedwongen worden lijkt me. (nu zal dat in jou geval niet gelden omdat ze bewezen hebben alleen te kunnen zijn)

Daar ben ik het helemaal mee eens. Daar heb je ook zeker gelijk in. Maar dan NOG, er zijn ook dagopvangen voor honden en dergelijke. Dus als zoiets aan de hand is moet ik gewoon verder zoeken naar een andere oplossing. Tenzij je er dan natuurlijk achterkomt dat het voor alle partijen gewoon beter is als het diertje andere verzorgers krijgt..

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:02

Wij hebben ook een hond en werken allebei 36 uur. Maandag t/m donderdag is ze alleen van 8.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 17.00. Ik laat de hond namelijk uit tussen de middag (heb een uur pauze). Vrijdagmiddag zijn we vrij en is ze dus alleen van 8.00 tot 12.00. Mijn vriend werkt ook wel eens thuis of wisselt een doordeweekse dag met een dag in het weekend. Als we na werktijd thuis komen en in het weekend is het 'quality time' voor de diertjes. Ik heb niet de indruk dat ze iets te kort komen (we hebben ook nog een binnenkat). We wonen naast een grote hondenuitlaatroute waar ze dus lekker los kan en mijn moeder neemt haar ook 1 a 2 keer per week mee voor een wandeling! En ze mag regelmatig mee naar stal, mee op visite of wat dan ook Lachen.

Onze hond is 13 en hard achteruit aan het gaan, dit gaat geen maanden meer duren vrees ik. En we willen van de zomer (wanneer we 6 weken vrij zijn) een pup aanschaffen en ik verwacht ook niet dat dat voor problemen gaat zorgen, hoop het iig niet Knipoog. In die 6 weken hopen we het kleintje wel zindelijk te hebben. En de eerste maanden zal mijn moeder haar overdag ook nog een keer uitlaten! Ze zitten hier trouwens niet opgesloten maar hebben de keuken, gang en logeerkamer tot hen beschikking. Daar kunnen ze weinig slopen Lachen en als het warm is ook de badkamer want die blijft lekker koel!