onze hond heeft ons lieve konijn vannacht opgegeten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: onze hond heeft ons lieve konijn vannacht opgegeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:03

Kan dat dan ook met kinderen?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:34

kinderen is heel snel te leren dat draadje-schrik pijn doet. misschien doen ze het toch een keer uit nieuwsgierigheid, maar daarna niet weer!

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:38

Wat rot om mee te moeten maken. En al helemaal niet leuk als het dode konijntje dan weer opduikt in het bijzijn van kleine kinderen.
Sterkte en houd het andere konijntje maar goed in de gaten.

Irma_Maandag schreef:
Onze hond heeft dus nog geen bloed geproefd, maar ondanks dat het jachtdieren zijn, heeft onze hond (op heterdaad betrapt) toch flink op zijn kl*ten gehad.
Bij jou hond, ook gezien zijn verleden, zul je dit instinct er niet meer uit krijgen.
Heb je nog meer nijnen? Pas er goed mee op!
Sterkte... Ach gut

Voordat die mythe over bloed proeven weer de kop op steekt: Het feit dat honden, als ze eenmaal een bepaald gedrag hebben 'ontdekt' (of dat nu door instinct ingegeven is of niet), geneigd zijn om dit gedrag te blijven vertonen heeft niets te maken met het proeven van bloed op zich. Als een hond een bepaald gedrag als prettig ervaart dan zal hij het vaak blijven doen, tenzij de eigenaar door training het gedrag weet om te buigen of de hond zo weet te managen dat deze geen kans meer krijgt om dat gedrag te vertonen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:49

ben ook wel benieuwd wat voor een moordenaar je hebt rondlopen, nee hoor geintje...
ik heb er ook zo een, bij mij is ook een konijntje doorgebeten, ook drama in huis met de meiden. Dit was een combi van golden retriever, husky en herder, hij heeft verder nog een kuiken doodgebeten en een keer een kip gepakt in ons bijzijn.
We zijn lang boos geweest op hem, alleen daar heeft die hond niets aan, tenslotte blijven het jagers en is er een stukje instinkt wat op deze manier bevredigd wordt. Sinds twee jaar zeggen we hier dat we hem tegen zichzelf moeten beschermen als hij weer helemaal gefocust is op de kuikens of konijnen en dan gaat hij naar binnen, pech voor hem.
Mijn da zie dat hij nog geneens naar het hok meer mag kijken, ik moest hem maar goed op zijn kl*ten geven, dat werkte bij ons niet.
Hij is nu eenmaal zo en we moeten hem gewoon in de gaten blijven houden en dat adviseer ik je ook. Sterkte.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:26

Het klinkt misschien raar maar ik ben toch wel blij dat het de hond was en niet een vos...
Vossen zijn heel erg handig in het stelen van beesjes... En wat de hond betreft kan je maatregelen nemen zodat hij er niet meer bij kan...

Wel vreselijk om er op zo'n manier achter te komen... Ik denk dat je het goed hebt opgelost wat die kleine meid betreft...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:33

Onze hond (stabij) doet het ook.... Ik zou wel extra maatregelen nemen voor het andere konijn. De hond heeft nu, hoe onsmakelijk ook, de smaak te pakken.
Ook het op heterdaad betrappen en flink straffen helpt niet, hij doet het weer als hij de kans krijgt.
Wij hebben hier ook al eens een drama beleefd met de kids om een vermoord kippetje, en hij heeft ook al eens een ontsnapt konijntje te pakken gehad.
De kippen zitten nu in een stevige ren.
Ik moet zeggen dat ik op die momenten die hond wel wat aan kan doen Tong uitsteken Wil hem dan ook een poosje niet zien!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 19:33

nou konijntje begraven. Gaat beter met kids dan gedacht. Afscheid genomen en zijn extra lief voor overblijvertje.

Ik ben ervan overtuigd dat het onze hond is geweest.
Het is een wel een jager...zwervertje uit aruba, heeft in zijn eertste levensdagen op straat geleefd en had grote voorliefde om loslopende geiten na te jagen Clown kruising terrier met ???
Ik heb hem toen wij op aruba woonde,weleens thuis zien komen met een halve hondekop met poot eraan Gestoord . maar eerlijk is eerlijk...sinds wij hem hebben (nu 6 jaar) en de konijnen (bijna 4 jaar)is het nooit,nooit een probleem geweest. Vond het dus ook erg vreemd,maar goed.....

Hij voelt wel hoe boos ik nog ben (ikweethet...hoe onterecht misschien). Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem vandaag eigenlijk nog niet echt heel enthousiast kan benaderen.gelukkig krijgt ie van kids en vriendlief wel zijn aandacht. Als ik hem aankijk, begint ie meteen te geeuwen en onzeker te worden.Hij zal me wel aanvoelen Bloos

Ik vind andere konijntje maar erg sneu bij zitten.Vind moeilijk om nu al meteen aan ander konijn te denken. Deze dame is namenlijk zeer dominant. Met overleden maatje ging erg goed,dikke,dikke maatjes,maar ze heeft een derde er al eens uitgewerkt. Ga me eens goed laten informeren.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:52

je hond snapt er niets van dat je nog boos bent op hem, na 10 sec ofzo schijnen ze het al weer vergeten te zijn wat voor stouts ze hebben gedaan, ik snap wel dat jij nog boos bent maar hij niet.
Lastig met je konijn ik heb dat ook gehad en vooral oudere zijn niet zo makkelijk met nieuwe, succes.

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:53

wat een raar verhaal!!

een hond die een konijn opeet zeker wel een grote hond dan kan het mischien nog wel.

en denk inderdaat dat het een ander dier is geweest.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:59

Mijn honden zijn ook jagers........... zwanen, schapen, kippen, konijnen zelfs paarden zijn allemaal jaagwaardig.......

De eerste keer dat ze gingen was het op schapen, ik was mijn auto aan het wassen en had het niet in de gaten, ze waren toen een maand of 7 oud.... Thom zat op een schaap, en ik heb hem 3 keer echt hard moeten schoppen voordat hij uberhaupt in de gaten had dat ik naast hem stond.......

Het zit erin.... een paar maanden terug hebben ze een zwaan gepakt.......

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:13

een hond is ook een jager en een konijn een prooi om het heel even basic te houden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:52

celticpony neem je andere konijn mee naar een konijnenasiel. Daar kun je uitproberen op neutraal terrein. Ook dominante vrouwtjes houden van gecastreerde mannetjes Bloos

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:00

Ik zou of de hond snachts binnen houden of zorgen dat hij het andere konijn niet kan pakken want zoals je wel zult weten dat als honden eenmaal weten wat het is het gewoon weer doen.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 22:48

ja....kan hem ook niet kwalijk nemen...dat is de natuur en idd hij snapt er natuurlijk niets van...maar Boos! .
gelukkig is ie verder heel lief... Clown

hele andere vraag,maar benbenieuwd wat mensen denken wat je aan dit soort gedrag wel kan doen??
ik heb al training voorbij zien komen, direct straffen,maar zou dit eigenlijk wel helpen...het blijft oerinstinct??

@dinopino goed idee van het uitproberen op neutraal terrein en gecastreerd mannetje:)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 22:51

waar woon je celticpony? ik heb hele goede ervaringen met www.opvangkonijnenberg.nl zij zitten in Sprang Capelle.
je neemt je voedster mee en zij zoeken er samen met jou een geschikte (gecastreerde) ram bij.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 22:56

celticpony schreef:
ja....kan hem ook niet kwalijk nemen...dat is de natuur en idd hij snapt er natuurlijk niets van...maar Boos! .
gelukkig is ie verder heel lief... Clown

hele andere vraag,maar benbenieuwd wat mensen denken wat je aan dit soort gedrag wel kan doen??
ik heb al training voorbij zien komen, direct straffen,maar zou dit eigenlijk wel helpen...het blijft oerinstinct??

@dinopino goed idee van het uitproberen op neutraal terrein en gecastreerd mannetje:)

Ehm.. ik roep maar weer: schrikdraadje er omheen. Dan hoef jij er niet altijd bij te zijn om hem te betrappen, dan straft hij zichzelf als hij een sprong richting konijnen maakt.
Mijn hond is een keer in het draad gelopen toen hij een kip wou vangen. Sindsdien maakte hij als hij alleen al een kip hoorde, het liefst een blokje om.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 23:02

Hmm. Dat is wel küt. Mijn konijn is ook opgegeten door een andere hond, waar mijn hond vervolgens heel hard naar heeft staan blaffen. Daarom twijfel ik nog stééds bij jouw verhaal of het wel jóuw hond is geweest die het konijn heeft gevonden. Omdat het er vrij erg op lijkt dat hij naar de aanvaller heeft staan blaffen, en later misschien het konijn heeft gevonden. Maar dat zul je nooit weten. Gelukkig zijn je kinderen niet meer zo geschokt. En als jouw hond het wel heeft gedaan, dan weet hij dat nu allang niet meer natuurlijk, dus waarschijnlijk heeft hij geen flauw idee waarom jij hem momenteel niet mag. Inderdaad een nieuw konijntje bij je oude konijn, want die hebben wel graag een maatje. En eventjes maatregelen nemen zodat het niet nog een keer kan gebeuren, een schrikdraadje is inderdaad wel een wijze les, dat vergeten ze niet snel meer. Nagelbijten / Gniffelen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 08:28

vergeet niet de impact over de gebeurtenis met je kinderen, voor ons is het al 4 jaar geleden en mijn meiden hebben het er nog geregeld over, was behoorlijk heftig.

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:27

Onze hond kwam laatst thuis met een ruggegraat van een kat met vel er bij Scheve mond
Heeft hij waarschijnlijk langs de weg gevonden, wat het geheel was zo te zien al een tijdje dood Scheve mond
In ieder geval. Honden nemen van alles mee.. wat ze vinden enzo.. dat wil niet gelijk zeggen dat hij het heeft dood gemaakt.
Want het verhaal dat de ingewanden er nog lagen, vind ik zo raar.. lijkt idd op het werk van een vos. Maarja.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:16

Ik denk ook dat het een bunzing of zo is geweest die je konijn heeft aangevallen. als mijn hond in de tuin een aangevreten of dood konijn zou vinden dan komt hij er ook mee aanlopen. maar dat wil nog niet meteen zeggen dat hij hem ook heeft gedood.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:28

Jeetje wat een verhaal zeg!
Gek dat het al die jaren goed is gegaan en zo opeens...

Vriendin van mij heeft een rotweiler en een kruising herder-labrador (geloof ik).
Zelf heeft ze ook 2 konijnen en in de winter staan de konijnen in de woonkamer en lopen ook gewoon los. Alleen als er iemand thuis is overigens. Anders zitten ze in een kooi. Dit gaat tot nu toe goed.

Wij hebben een duiste herder en is ook erg jagerig!
Op van alles en nog wat; katten, konijnen, egels, eenden etc etc.
Terwijl wij hier ook katten hebben waar ie niks op uit doet.

Hoe oud is de hond inmiddels?
Klinkt stom maar ik zou gewoon even wachten totdat de hond overlijdt en dan pas konijnen aanschaffen. Als je nog een nieuwe hond wilt hierna, is het goed om dat ook meteen te doen. Zodat ze gelijk aan elkaar wennen.
De kans op herhaling is groot, denk ik..

Succes verder!

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:54

Wij hebben de konijnen ook vaak achter het huis lopen.

Wij hebben 2 honden waaronder 1 JR.
Op wilde konijnen jaagt ze als een gek. maar onze konijnen is ze heel gek mee, ze likt ze schoon, en ze zitten zelfs soms te spelen met elkaar Haha!

Wel erg sneu dat dit gebeurt is.