Reu. Bij castreren rustiger ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Reu. Bij castreren rustiger ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:27

weg lopen kan ik niet controleren of dat veranderd is, door het altijd dichte hekwerk Lachen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:29

Het was voornamelijk tijdens het uitlaten een probleem. Als hij een andere hond zag, of iets rook rende hij opeens weg. En dat deed hij dagelijks, na zijn castratie is dat minder geworden en nu ook totaal weg.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:31

Tulandro schreef:
Alle honden die we tot nu toe gehad hebben, zijn na de castratie toch wel een stuk rustiger geworden. En dan vooral in de zin dat ze niet meer weglopen en toch echt een stuk beter luisteren.

dit zie ik dus ook bij alle honden hier in de buurt Ach gut
en de onze is niet gecastreerd en is dus sinds kort een aantal keren de hort op geweest Cool en dat heeft met direct luisteren niet eens zoveel te maken. onze hond loopt hier los en tsjah dan merk je pas vaak dat ie weg is als je em niet meer kunt vinden Bloos als ie van ons erf af is en je ziet em en roept em dan komt ie altijd wel netjes terug...

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:33

Onze sheltie is afgelope donderdag gecastreert. Ook omdat hij inderdaad steeds weg liep. We wonen op een boerderij en was we hem mee naar buiten namen moeten we echt op hem letten anders was hij alweer opzoek naar de vrouwtjes.
Of het nu beter is.. geen idee. We hopen het! Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:37

ThaGirl schreef:
We wonen op een boerderij en was we hem mee naar buiten namen moeten we echt op hem letten anders was hij alweer opzoek naar de vrouwtjes

hier eigenlijk precies hetzelfde... wij letten nu ook veel meer op, maar echt fijn is het niet. maar onze hond binnen doen is ook geen optie vind ik... zal ie leuk vinden als wij buiten aan het werk zijn en hij zit "gezellig" binnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 20:15

runningkawa schreef:
Wat ik me wel afvraag...waarom zouden honden niet rustiger worden maar hensgten en stieren wel?
Dat je ze verder op moed voeden snap ik. Maar een hengst of een ruin opvoeden daar zit vaak ook wel verschil in Lachen

Dat snap ik dus ook nooit.
Ik heb die van mij laten castreren om puur een medische reden (prostaatproblemen) maar rustiger is meneer er niet op geworden. En hij wil nog altijd wel even laten zien dat hij echt een leuke kerel is bij de dames Lachen
En hij is nog altijd erg macho.
Dus als ik hem had willen laten castreren om rustiger te worden, was ik van een zeer koude kermis thuisgekomen, vrees ik Lachen

Maar het is wel zo, dat als je een hengst jong castreert, dat wordt ie wel rustiger.
Vraag me dus alleen af: als je een 10-jarige hengst castreert, of ie dan ook rustiger wordt... weet iemand dat?

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 20:19

onze jongste hond is ook gecastreerd, dit heeft wel een groot gedeelte van zijn dominantie probleem opgelost. de rest hebben we er uit moeten krijgen door te trainen.
Achter teven loopt hij niet meer aan, maar ziet hij een kat of vogel dan zijn we hem alsnog kwijt. zijn drukke gedrag istie ook nooit kwijt geraakt, dat is gewoon Teddy Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:42

Een ouder paard wordt er vaak minder rustig van dan een jongere...zeker als hij al eens gedekt heeft en het "spelletje" dus kent Lachen
Maar ook daar zijn er wel die wel veranderen Ja
Dus in die zin, proberen kan geen kwaad

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 22:02

Mijn hond is er niet rustiger van geworden.
Hij rent wel veel minder snel achter alle honden aan. Voorheen kon ik hem dan niet bij me houden, maar nu wel. Dan roep ik hem en luistert hij gelukkig.
Maar hij is nog steeds een ADHD er hoor Knipoog Gelukkig eigenlijk. Dat drukke vind ik wel leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 22:59

runningkawa schreef:
Een ouder paard wordt er vaak minder rustig van dan een jongere...zeker als hij al eens gedekt heeft en het "spelletje" dus kent Lachen
Maar ook daar zijn er wel die wel veranderen Ja
Dus in die zin, proberen kan geen kwaad

Thanks, daar was ik ff benieuwd naar Lachen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 08:20

Het duurt wel even een paar weken/maandjes totdat je verschil merkt na de castratie hoor!Het is niet gelijk over.

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 08:26

Hallo,,

Bedankt voor de reacties !
'k heb al een tijdje niet meer meegelezen,ik zal het metteen eens inhalen.

De tips kon ik zeer goed gebruiken,ik heb een dag of 3-4 met halti 2 keer per dag gaan wendelen,zonder te corrigeren,en na 5 minuten had hij het zelf wel door dat hij naast mij moest blijven,ook had ik een grote tas vol snoepjes mee.
Nu sinds 3 dagen halti vanrond de neus,en gewoon dus een normale halsband. EN hij loopt als nooit tevoren ! Ik moet af en toe nog wel eens een klein correctie'tje geven. Maar hij loopt aan een losse lijn mee zeonder te trekken.

Ik had dan af en toe,de lijn losgelaten en op de grond laten ''meeslepen'' en daar bleef hij mooi naar mij gericht en volgen. Maar als ik de lijn echt losmaak weet hij het volgens mij dat hj wegkan,en spurt hij er vandoor,na enkele minutjes komt hij wel terug. Maar daar hebben we toch nog even werk aan Lachen.

Ik weet het nog niet van de castratie. Het is dan wel leuker en gemakkelijker voor mij. Dan zal hij iets volgzamer zijn. Maar ik ben er nog niet goed uit. De vacht opzich is geen probleem. Enkele keren meer trimmen :p;

groetjes,

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 08:35

Hoi, ik heb mijn hond ook laten casteren toen hij 3 was. Het is een jachthond en ze zeiden tegen mij dat castratie wel eens kon helpen. Hij was soms niet te handhaven zo druk en stuiterig. Nu is hij wel rustiger en hij rent niet meer zo erg weg. Weet alleen niet of het door decastratie is gekomen of omdat hij nu gewoon ouder en volwassener is! Lachen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 08:37

Heb je trouwens weleens gedacht aan een clickertraining? Zeker voor het wegspurten kan dat een oplossing zijn. Clicken zolang het goed gaat, dan de click steeds langer uitstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 14:16

elout schreef:
Hallo,,

De tips kon ik zeer goed gebruiken,ik heb een dag of 3-4 met halti 2 keer per dag gaan wendelen,zonder te corrigeren,en na 5 minuten had hij het zelf wel door dat hij naast mij moest blijven,ook had ik een grote tas vol snoepjes mee.
Nu sinds 3 dagen halti vanrond de neus,en gewoon dus een normale halsband. EN hij loopt als nooit tevoren ! Ik moet af en toe nog wel eens een klein correctie'tje geven. Maar hij loopt aan een losse lijn mee zeonder te trekken.

Ik had dan af en toe,de lijn losgelaten en op de grond laten ''meeslepen'' en daar bleef hij mooi naar mij gericht en volgen. Maar als ik de lijn echt losmaak weet hij het volgens mij dat hj wegkan,en spurt hij er vandoor,na enkele minutjes komt hij wel terug. Maar daar hebben we toch nog even werk aan Lachen.

Ik weet het nog niet van de castratie. Het is dan wel leuker en gemakkelijker voor mij. Dan zal hij iets volgzamer zijn. Maar ik ben er nog niet goed uit. De vacht opzich is geen probleem. Enkele keren meer trimmen :p;

groetjes,

Ik zou niet gaan castreren als ik jou was, deze manier werkt zo te horen prima. De hond moet zich meer op jou gaan concentreren, dat doet hij erg goed, toch?

Klinkt allemaal heel prima imo Lachen

Wel kan ik je aanraden nog Gedrag & Gehoorzaamheid 1 te doen op de hondenschool, het is een leuke cursus voor zowel hond als baasje, en je hond wordt er echt veel gehoorzamer en liever van!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 14:55

Een hond moet gewoon gehoorzamen, dat is een feit............. Clown , maar ik begrijp je probleem en je oplossing. Ik hoor op dit moment zoveel mensen bij ons in het park die met reuen lopen die op dit moment 'oost-indisch' doof zijn doordat er zoveel loopse teven rondlopen.

Daarnaast denk ik dat je het qua ras, wat betreft luisteren van 'nature' ook niet getroffen hebt. Wij hebben een beagle en ons werd verteld dat het verstandig was te stelliseren/casteren omdat het mogelijke wegloopdrang en het jachtinstict zouden verzwakken. Het zijn onzettend energieke honden, waarbij je op de handen moet lopen om hun aandacht te erbij te houden en met loslopen kunnen dat erg vermoeiende rondjes zijn Knipoog ! Ook wij hebben de puppy-curcus gevolgd, maar 'reuk/speur' gedrag leer je daar niet te onderdrukken.

Ik denk dus dat casteren wel een goede optie is, ondanks dat hij 3 jaar is en daarnaast gewoon consequentie idd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:16

Onze hond is een half jaar terug gecastreerd (om medische redenen, kankergezwellen). Hij wordt 5 volgende maand. Het is een boxer en nog even onstuimig als voorheen, de mijne is er dus niet rustiger van geworden, maar dat was ook niet het doel, want als ik een rustige hond hond had gewild, had ik geen boxer aan moeten schaffen toch? Dus het gaat niet op in alle gevallen. De Halti, Gentle leader is ook maar een lapmiddel als je het als permanente oplossing gebruikt.
Ik zou er toch een tijdje het half uurtje heen en weer aan wijden. Ik moest ook een half uur rijden voor de hondenschool.
Ik las dat je er een keer per dag mee wandelt en speelt? Is hij misschien zo enthousiast dat hij naar buiten gaat, dat hij daarom misschien zo trekt? Moet hij zijn energie kwijt of loopt hij de hele dag al los in de tuin?

Mijn 2 jarige hengst is vorig jaar gecastreerd. Ik merk niet veel karakterverschillen, maar het "randje" is er wel af. De momenten dat hij zijn neusgaten open gooit zijn minder talrijk om het zo maar te zeggen Haha!

BrncJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:30

Wij hebben onze hond ook laten castreren omdat we dachten dat hij dan rustiger zou worden. Was dus niet zo. Hij was in het begin nog drukker en fanatieker , later weer zoals hij normaal is. Het enige dat anders is is dat hy minder intresse heeft in vrouwtjeshondjes enz. We hebben het oook te laat gedaan want het zat al in zn gedrag. Dus je moet het wel vroeg doen als ie nog jong is.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:35

elout schreef:
Hallo,,

groetjes,

heel fijn dat het goed gaat Haha! ben blij dat je onze tips hebt opgevolgd Knipoog
casteratie zou ik ook niet doen.. helemaal nergens voor nodig Knipoog

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 22:01

Mindim schreef:
Onze hond is een half jaar terug gecastreerd (om medische redenen, kankergezwellen). Hij wordt 5 volgende maand. Het is een boxer en nog even onstuimig als voorheen, de mijne is er dus niet rustiger van geworden, maar dat was ook niet het doel, want als ik een rustige hond hond had gewild, had ik geen boxer aan moeten schaffen toch? Dus het gaat niet op in alle gevallen. De Halti, Gentle leader is ook maar een lapmiddel als je het als permanente oplossing gebruikt.
Ik zou er toch een tijdje het half uurtje heen en weer aan wijden. Ik moest ook een half uur rijden voor de hondenschool.
Ik las dat je er een keer per dag mee wandelt en speelt? Is hij misschien zo enthousiast dat hij naar buiten gaat, dat hij daarom misschien zo trekt? Moet hij zijn energie kwijt of loopt hij de hele dag al los in de tuin?

Mijn 2 jarige hengst is vorig jaar gecastreerd. Ik merk niet veel karakterverschillen, maar het "randje" is er wel af. De momenten dat hij zijn neusgaten open gooit zijn minder talrijk om het zo maar te zeggen Haha!

De hond loopt overdag altijd los in de tuin (grote),maar hij kan ook binnen,en ik ga er 1 à 2 keer per dag mee wandelen,en spelen,ja,daar is niet echt een maatstaf voor Knipoog

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:39

als je toch besluit te castreren vraag dan is naar een chemische castratie, dan is tijdelijk en dan kan je kijken of het ook echt werkt!