Hond ( puppy 1 jaar ) eet niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Grote_Beer

Re: Hond ( puppy 1 jaar ) eet niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:52

LoreV schreef:
@ Atilla
Als de puppy erkende puppyvoeding (bevat juiste verhoudingen) krijgt, is het beste dat je verder niets toevoegd, dit stapelt zich alleen maar op in het lichaam en kan leiden tot afwijkingen.

Als er íets is dat je níet moet doen, dan is het wel een hond van 1 jaar oud op puppybrokken houden.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:58

MissJeanny schreef:
@kimmi261: Ze eet vlees ja, maar 1 keer, of 2 keer en daarna blieft madame het niet meer Knipoog
Dus wel degelijk een probleem anders plaatste ik dit niet, als ze vlees wel lustte dan hadden we dat wel gedaan, zo blond zijn we nou ook weer niet Knipoog

KVV bestaat in vele verschillende smaken. Werkt het ook niet als je die smaken afwisselt?

Ik heb trouwens ook zo'n hond gehad. Wanhopig werd ik er van. Hij at alles hooguit 1 of 2 dagen en dan moest hij het niet meer. Daarbij had hij ook nog eens jeuk, dus moest hij volgens de da op hypoallergene brokken die hij natuurlijk ook niet wilde eten. Uiteindelijk dus een eliminatiedieet gedaan waaruit bleek dat hij niet tegen granen en rijst kon. Omdat brokken en ook KVV's bijna allemaal granen en/of rijst bevatten ben ik zelf gaan samenstellen, waardoor hij nu iedere dag iets anders krijgt. En sindsdien vreet hij als een dijker.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 21:16

@Diablo, Ja ik weet inmiddels wel dat dat geen goede manieren zijn, zoals ik al aangaf we zijn er wanhopig in en deden dit goed bedoeld. Nu heb ik verschillende keren gehoord dat dat niet de goede manier is en doen we dit niet meer. Daarom open ik dit topic voor tips en daar doe ik zeker wat mee.
Nog vaker herhalen hoe slecht we het wel niet deden hoeft niet meer dank u.

@de rest:

Bedankt voor de nieuwe tips Knipoog

Vandaag heb ik het mini-stukjes brood gedaan, dat werkt ( tot nu toe). We geven haar geen aandacht meer, mocht ze toch niet eten gaan we de manier van de anderen doen, aanbieden, na 10 minuten toch niet op? Dan haal ik het weg en later nog eens proberen Knipoog

Nogmaals bedankt voor die tips!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:21

Oprtalj schreef:
LoreV schreef:
@ Atilla
Als de puppy erkende puppyvoeding (bevat juiste verhoudingen) krijgt, is het beste dat je verder niets toevoegd, dit stapelt zich alleen maar op in het lichaam en kan leiden tot afwijkingen.

Als er íets is dat je níet moet doen, dan is het wel een hond van 1 jaar oud op puppybrokken houden.

Het ligt heel erg aan het ras/grootte van de hond. Een jack russel gebruikt idd minder lang puppyvoer dan een Sint Bernard of Duitse dog, die groeien veel langer door en hebben dus veel langer de juiste voedingsstoffen nodig.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:49

Honden hebben hun hele leven goede voedingsstoffen nodig. Pupvoeding is bedoeld tot aan 6 maanden meen ik.

TS, m.i. is brood niet de juiste aanvulling voor een carnivoor. Ik snap werkelijk niet dat je niet gewoon datgene geeft wat gezond is voor je hond en waarvan je weet dat ze het wel wilt eten....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:15

Ik wilde het niet inwrijven, maar ik vond het gewoon vreemd dat je op die manier een hond probeert aan het eten te krijgen. Ik zou dat zelf nooit bedenken, brokken erin en bek dichthouden, echt raar....

Wat bedoel je precies met mini stukjes brood? Heb je er nog wat anders bij gegeven?

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:37

Oprtalj schreef:
LoreV schreef:
@ Atilla

Hangt van individu af. Zolang de hond lengtegroei vertoont word puppyvoeding aangeraden.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:37

onze hond (ook 1 jaar) eet de laatste dagen ook heel slecht. we hebben normaal gewoon de liddle brokken, geen dure merken, en vanaf dag 1 at ze deze gewoon. maar onze oude hond is nu ziek en leeft niet lang meer, of ze dit aanvoelt en niet meer wilt eten weet ik niet.
we hebben vorige week de liddle blokken met eukanuba gemengd, maar die moest ze helemaaaaal niet hebben. als ze dan honger had at ze de liddle brokjes er maar tussen uit, want ja, eukanuba, daar begin ik niet aan! Cool
ik koop nu regelmatig een blik vlees omdat ik toch wil dat ze blijft eten en oooh dat vindt ze lekker, natuurlijk. dan meng ik er brokjes door en eet ze toch alles op.
mn oude hond is nu niet meer zo vitaal dus kan ik de brokken ook gewoon de hele dag laten staan, dan eet bailey wanneer ze zelf zin heeft. doet dus een hele dag met een beetje brokken. ik heb 2 labradors dus eigenlijk zouden die de hele dag door aan eten moeten denken..doet mn oudje ook wel, maar de jonge niet.
wie weet is het een fase, is zou het niet forceren door straf op te leggen. de hond wil niet eten, hij kiest hier zelf voor. dwingen vind ik geen optie.
wie van de 2 honden krijgt eerst te eten? of krijgen ze het allebei tegelijk of dezelfde plek? wie weet is het een rangorde kwestie.

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:46

atilla schreef:
LoreV schreef:
@ Atilla

DAT is jouw mening, we zullen er maar niet op in gaan wat er ECHT in de "puppyvoeding" zit Knipoog

Een hond kan niet gezond leven op plantaardige voedingsstoffen.

Misschien niet gezond, maar hij kan het wel verteren etc. dus is hij meer omnivoor dan carnivoor.
En wat zit er dan ECHT in puppyvoeding?
Die uitspraak over puppyvoeding van mij is geheel gebasseerd op de theorie van de dierenarts. Als je een dierenarts al niet kunt vertrouwen... Of misschien ben ik gewoon een zeer naïef persoon Knipoog

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:49

Chubby schreef:
LoreV schreef:
Je kan je pup best geen vlees bijgeven. De calcium/fosfor verhouding is daarbij 1/20, terwijl een hond een verhouding van 1,2/1 nodig heeft. Bij teveel vlees kan je hond dus tekort aan calcium krijgen en dit veroorzaakt storingen in de groei en broze beenderen. Dus dat is geen optie..

We kennen inderdaad een syndroom waarbij honden een tekort aan calcium oplopen doordat zij geen volledig menu (in wezen hele prooidieren) aangeboden krijgen. Goede KVV's bevatten zowel spiervlees als orgaanvlees als bot, benaderen in ieder geval het prooidiermodel en zijn een compleet voer.

Zeker wanneer je een goede KVV geeft of deze combineert met een goede brok, hoef je absoluut niet bang te zijn dat je je hond tekort doet. Integendeel: je hond raakt nú ondervoed doordat ze niet eet.

Een hond is géén omnivoor! Een hond kan geen plantenvezels verteren, zonder dat deze voorbewerkt zijn (koken of voorverteerd als pens). Overigens heeft een hond inderdaad vaak wel behoefte aan enige plantaardige vezels en zal daarom graag de pens van een grazer wegeten..

Ik gaf eerder al aan dat zelf samenstellen vele voordelen op gezondheidsgebied kent en ik voer zelf dan ook absoluut geen brok meer! Ik begrijp echter heus de tegenwerpingen van veel hondeneigenaren en waarschuw altijd dat een menu compleet moet zijn. Je kunt niet zomaar wat vlees gaan voeren. KVV zijn dan een uitkomst!

I agree

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:07

Boertjes schreef:
Oprtalj schreef:

Het ligt heel erg aan het ras/grootte van de hond. Een jack russel gebruikt idd minder lang puppyvoer dan een Sint Bernard of Duitse dog, die groeien veel langer door en hebben dus veel langer de juiste voedingsstoffen nodig.

Juist die grote rassen moet je absoluut niet te lang op puppyvoeding laten staan. Een dergelijke 'rijke' voeding zorgt er alleen maar voor dat honden sneller groeien dan goed voor ze is. Ik vind speciaal puppyvoer overigens een totaal overbodig verzinsel van de commercie.
De wilde voorouders van de hond vangen ook niet voor hun opgroeiende kroost een speciaal puppyprooidier. Een pup heeft alleen in verhouding grotere hoeveelheden nodig dan een volwassen hond, maar als je een kwalitatief goede compleet uitgebalanceerde voeding geeft dan is een aangepaste samenstelling niet nodig.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:19

Oprtalj schreef:
Juist die grote rassen moet je absoluut niet te lang op puppyvoeding laten staan. Een dergelijke 'rijke' voeding zorgt er alleen maar voor dat honden sneller groeien dan goed voor ze is. Ik vind speciaal puppyvoer overigens een totaal overbodig verzinsel van de commercie.
De wilde voorouders van de hond vangen ook niet voor hun opgroeiende kroost een speciaal puppyprooidier. Een pup heeft alleen in verhouding grotere hoeveelheden nodig dan een volwassen hond, maar als je een kwalitatief goede compleet uitgebalanceerde voeding geeft dan is een aangepaste samenstelling niet nodig.

Ben ik het niet volledig mee eens. Ik vind het overdreven om een SB of DD tot hun 3e jaar puppyvoeding te geven, dat is idd overdreven. Maar het is nergens bewezen dat de honden er te snel van groeien.
Ik heb een studie honden/kattenvoeding gedaan en heb toen een heel boekwerk gemaakt erover.
Proplan is ook nog steeds bezig met dit soort onderzoeken etc...
Een van onze honden is ook opgegroeid met volwassenvoeding en maar heel kort puppyvoeding maar toch had hij last van groeipijnen. Kan dus absoluut niet van de puppyvoeding komen. Maar goed dat is denk ik weer een discussie die misschien beter in een ander topic thuis hoort Knipoog

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:26

LoreV schreef:
Misschien niet gezond, maar hij kan het wel verteren etc. dus is hij meer omnivoor dan carnivoor.
Die uitspraak over puppyvoeding van mij is geheel gebasseerd op de theorie van de dierenarts. Als je een dierenarts al niet kunt vertrouwen... Of misschien ben ik gewoon een zeer naïef persoon Knipoog

Nee, dat is niet waar. Een hond kan plantaardig voedsel niet goed verteren aangezien hij het korte spijsverteringkanaal van een carnivoor heeft. Dat is niet geschikt om de celwandjes van plantaardig voedsel kapot te krijgen. Hij kan dus alleen maar iets met plantaardig voedsel wanneer het dusdanig voorbewerkt is (bijvoorbeeld d.m.v. koken of pureren) dat die celwandjes al kapot zijn. Als je naar de anatomie van het gehele spijsverteringskanaal kijkt dan kun je niet anders dan concluderen dat een hond in hoofdzaak een vleeseter is. Kijk alleen al maar eens naar het gebit. Ziet dat er uit als dat van een omnivoor? Heeft een hond kauwvlakken op zijn kiezen waarmee hij plantaardig voedsel fijn kan malen? Nee, zijn hele gebit is berekend op het vangen en in stukken knippen en scheuren van een prooidier.
Het hele omnivorenverhaal is in het leven geroepen door de petfoodindustrie die een excuus zoekt om grote hoeveelheden plantaardige grondstoffen in hun hondenvoeding te verwerken. Maar de enige werkelijke reden waarom ze dat doen is omdat plantaardige grondstoffen natuurlijk veel goedkoper zijn dan een lap vlees.
En helaas heeft de petfoodindustrie zo'n sterke vinger in de pap dat ze zelfs dierenartsen al voor zich weten te winnen. Vaak zelfs wanneer deze nog in opleiding zijn. Er zijn echter ook zat dierenartsen die er niet aan mee doen en die hele andere adviezen zullen geven.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:28

Boertjes schreef:
Oprtalj schreef:

Ben ik het niet volledig mee eens. Ik vind het overdreven om een SB of DD tot hun 3e jaar puppyvoeding te geven, dat is idd overdreven. Maar het is nergens bewezen dat de honden er te snel van groeien.
Ik heb een studie honden/kattenvoeding gedaan en heb toen een heel boekwerk gemaakt erover.
Een van onze honden is ook opgegroeid met volwassenvoeding en maar heel kort puppyvoeding maar toch had hij last van groeipijnen. Kan dus absoluut niet van de puppyvoeding komen. Maar goed dat is denk ik weer een discussie die misschien beter in een ander topic thuis hoort Knipoog

Mag ik vragen wat voor studie je dan precies gedaan hebt?

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:28

Oprtalj schreef:
LoreV schreef:

Nee, dat is niet waar. Een hond kan plantaardig voedsel niet goed verteren aangezien hij het korte spijsverteringkanaal van een carnivoor heeft. Dat is niet geschikt om de celwandjes van plantaardig voedsel kapot te krijgen. Hij kan dus alleen maar iets met plantaardig voedsel wanneer het dusdanig voorbewerkt is (bijvoorbeeld d.m.v. koken of pureren) dat die celwandjes al kapot zijn. Als je naar de anatomie van het gehele spijsverteringskanaal kijkt dan kun je niet anders dan concluderen dat een hond in hoofdzaak een vleeseter is. Kijk alleen al maar eens naar het gebit. Ziet dat er uit als dat van een omnivoor? Heeft een hond kauwvlakken op zijn kiezen waarmee hij plantaardig voedsel fijn kan malen? Nee, zijn hele gebit is berekend op het vangen en in stukken knippen en scheuren van een prooidier.
Het hele omnivorenverhaal is in het leven geroepen door de petfoodindustrie die een excuus zoekt om grote hoeveelheden plantaardige grondstoffen in hun hondenvoeding te verwerken. Maar de enige werkelijke reden waarom ze dat doen is omdat plantaardige grondstoffen natuurlijk veel goedkoper zijn dan een lap vlees.
En helaas heeft de petfoodindustrie zo'n sterke vinger in de pap dat ze zelfs dierenartsen al voor zich weten te winnen. Vaak zelfs wanneer deze nog in opleiding zijn. Er zijn echter ook zat dierenartsen die er niet aan mee doen en die hele andere adviezen zullen geven.

Helemaal mee eens!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:35

Boertjes schreef:
Oprtalj schreef:

ik zit zelf in de grote rassen en weet ook niet beter dan het verhaal wat Oprtalj zegt.....
maar idd een andere discussie

MissJeanny schreef:
We hebben allerlei maniertjes gehad, - erbij blijven staan en tegen haar praten ( toen at ze netjes door als je er maar bij bleef)
- Het deurtje van de Bench open doen, wat brokjes van haar ervoor gooien en onze andere hond ophalen. Die at die brokjes op, en dan werd ze boos en at snel haar bak leeg.
- Boos op haar worden en haar neus in de bak duwen ( dat deed je 1, 2 keer en dan at ze ook in 1 keer door)
- Een paar brokjes pakken, in haar mond stoppen even dicht houden ( toen at ze alles op)

Dat zijn de stappen die we hebben doorlopen en ook die laatste werkt nu niet meer Verdrietig Ze zit nu ook in de bench ik heb er net 20 minuten gestaan, van alles geprobeerd, lief, boos al die maniertjes weer bij langs, maar ze doet het gewoon niet!

En ze lust het heus wel, want als je het uiteindelijk voor elkaar hebt dan eet ze de bak gewoon achter elkaar leeg.
Ze wil gewoon vlees of wat dan ook erbij, maar eigenlijk willen we haar daar haar zin niet in geven Bloos Ze lust het heus wel maar wil gewoon niet.

.

Ik vind dat je het bij het dikgedrukte al een beetje verpest hebt......
ik vind dat nou niet een goede manier om een hond eten aan te leren, eten moet juist een positieve ervaring zijn.....

ze wil vlees?
waarom dan geen vlees? kan me niet voorstellen dat ze er binnen 2 dagen op kvv uitgekeken is...het kan natuurlijk....maar ik zou het eerst proberen
en zeker geen eten meer met opsluiting geven, dit werkt averechts.....
liever eten uit jaloezie dan niet eten..

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 19:23

@Diablo: Fijn dat jij nooit op zoiets zou komen, ik zou ook nooit op het idee komen om mijn paard sneller aan het been te maken door met een spoor te prikken maar er zijn er genoeg die dat wel doen. Niet in de veronderstelling dat er betere manieren zijn en uit wanhoop. Knipoog
En die stukjes brood bedoel ik zoals ik het zei, stukjes brood in mini kleine stukjes scheuren en dat door de brokjes doen. Zodat ze er niet omheen kan eten.

@Naadje24: Nogmaals, dat hoeft niet steeds ingewreven te worden, dit weet ik nu wel, geef maar tips waar ik wat aan heb.
En voor je reageert kun je beter alle pagina's lezen Knipoog Over dat vlees is ook al wat gezegt.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:26

Ik houd dit topic ff in de gaten...
Mijn 11 maanden oude pup eet ook niet, zelfs geen vlees (Energique e.d.) We moeten het haar nu voeren, anders is ze straks gewoon een skeletje met een velletje...

Dus ik lees ff mee hier!

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 19:42

@Aranal: Doe dat! Ik hoop voor je dat jij niet ook 'barbaarse' methodes hebt gehad, zo ja meld ze na niet want ze kunnen daar niet zo goed mee omgaan Tong uitsteken

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:56

een vraagje die bench slaapt ze daar ook in.

wat je met eten moet doen is lastig want je wilt wel dat ze eten binnen krijgt.
die met voeren na tien minuten weghalen is een goede.
wat ook kan zijn gebeurd is dat jullie haar laten zitten in de bench als ze niet eet en haar er dan toch uit halen na een tijdje. Nu heeft eigenlijk de hond gewonnen. die kan denken dan moet ik wat langer in de bench maar ze komen me toch halen.
pas daar mee op. ik snap dat je alles probeert om ze te laten eten. succes ben wel benieuwd naar de bench

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 20:04

Ik zie het nu het antwoord van chubby pas:

Lees jij wel goed? Er staat toch duidelijk dat ze alles maar 1 of 2 keer hoeft? Ook vlees?
In brokjes zitten alle voedingstoffen die ze nodig hebben, al dat gekibbel over en weer hier over wel vlees, geen vlees, wel omnivoor geen omnivoor, ik lees daar zoiezo al overheen want dan weet ik nooit wat goed is.

Naar mijn mening heeft een hond genoeg aan brokjes alleen, bijna iedereen doet dat. Dat jij je hond vers vlees wilt geven is prima, moet jij weten maar volgens mij is het geen standaard regel.

Ze wil haar brokjes niet eten, door er brood doorheen te gooien doet ze dit wel. Brood is een van de weinige dingen die ze altijd lust, ze vind het heerlijk waarom zou ik haar dat dan niet geven omdat ze zonodig een carnivoor is? Ze jat ook wel eens een wortel, moet ik die ook afpakken omdat ze een carnivoor is? Het levert niet de juiste voedingstoffen op maar kan ook geen kwaad.

Ik vraag hier om tips om haar haar brokjes op te laten eten. Niet om 100 keer te horen hoe slecht ik wel niet bezig ben geweest en waarom ik geen vlees geef terwijl er allang staat dat dat ook niet werkt.

Zo duidelijk genoeg?

Sorrie dat ik wat fel overkom maar ik heb een spuughekel aan mensen die 1, het topic niet goed doorlezen en dus iets vertellen ( en dan vaak op zo'n manier dat ze niet begrijpen dat ik daar zelf niet op kom) wat ik allang geprobeerd heb en wat dus ook niet werkt.
2, iedere keer blijven herhalen dat ik iets vreselijk fout heb gedaan.

Luister, ik,wij hebben het beste met onze hond ( met al onze dieren) voor. Een jong hondje in de groei MOET haar eten gewoon binnenkrijgen want dat is hardstikke ongezond. Uit wanhoop probeer je dan van alles. Dat blijkt niet een goede oplossing te zijn,

Goed dan hoor je dus dat je iets fout doet, dat is al niet leuk om te horen. Maar ik ga daar netjes mee om, vertel dat ik het voortaan meteen anders ga doen en bedank netjes voor de tips.

Dan NOG gaan er mensen door, het is al niet leuk, maar als het herhaald word keer op keer dan word het vervelend. Als ik niks met de tips deed dan begrijp ik dat, als ik er tegenin ga dan begrijp ik dat, maar niet als ik de tips netjes aanneem en beloof het voortaan anders te doen.

Dan is het gewoon onnodig herhalen want ik had het al door en er word aan gewerkt wat voor nut heeft het dan om door te zeuren? Helemaal niks, dus bij deze graag ophouden anders laat ik het topic sluiten.

Ik wil graag nuttige NIEUWE tips waar ik wat aan HEB.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 20:06

@Johanne: Ja, ze slaapt ook in de bench Knipoog
En het zou inderdaad kunnen hoor dat ze door heeft dat ze dan wint. Dat maakt het ook zo moeilijk want we hebben het al eens uitgeprobeerd, kijken hoe lang ze het vol zou houden maar na een halve dag was er nog niks gebeurd.

En de hele dag daar laten zitten kan gewoon niet.

Sommige hier vinden een uur al te lang Knipoog

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:45

Oprtalj schreef:
LoreV schreef:

Fijn dat nog iemand dit verhaal uitlegt/kent Vork

@LOREV: bekijk deze link maar eens http://hondenschoolcyper.ieperview.be/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=42

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 23:01

Niet te geloven hoor hoeveel mensen er nog zijn die zweren bij 'brokjes"
Je hebt brok en brok, de een is bagger de ander zeker niet slecht, honden kunnen idd niks met 'groente', ze missen amilase om de cellulose af te breken daardoor komt het er onverwerkt weer uit, je moet een te dikke hond niet voor niets sperziebonen geven om af te vallen.....

Over het niet eten
Ik snap die hond wel, krijg ik eten wordt ik opgesloten ( nee ik heb absoluut niets tegen een banch), ik zou ook niet meer eten
Die hond is er nu inmiddels al aan gewent hoor eet ik 2 dagen en dan niet krijg ik iets anders, slim diertje!
Veel wisselen van voeding is bij een jonge hond( ach eigenlijk bij elke hond) erg slecht!
Koop gewoon een goede, natuurlijke brok en geef dit, eet ie niet jammer dan weg die bak.
eet hij wel beloon dan met iets super lekkers!
Zo wordt eten weer een beetje leuk.
Ken wel honden, ja ook jonge, die wel 3 dagen niks aten, jammer dan dood zullen ze er niet van gaan
O, ja het verhaal dat dierenartsen verstand van voeding hebben zet dat maar bij de kliko, voeding is helaas maar een zeer klein onderdeel van hun studie.....

Ik las ook nog iets over dat grote rassen puppyvoer 'moeten' hebben, ONZIN, dit veroorzaakt in de meeste gevallen alleen maar groeipijn en meer ellende!

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 09:11

@Lady1969
Omdat ze dus zo slecht at, dachten wij misshien is er een bepaald merk wat ze wel wil en daaarom hebben we een paar keer gewisseld. Normaal wisselen we nooit met merken en voer dit was ook weer uit wanhoop.
Ze krijgt nu al eeuwen hetzelfde merk. Omdat al vrij snel bleek dat dat ook niet uitmaakte.

De tip over het eten weghalen na zoveel minuten is al gezegd, waarop ik geantwoord heb dat we dat gaan doen. Knipoog