ervaringen cocker spaniel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

Re: ervaringen cocker spaniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:17

Hij komt van een familiale fokker hier in de buurt, uit een nestje van 11.

Hij is helemaal geen wegloper, je kan hem prima loslaten, alleen zit hij nog niet in zijn puber fase Lachen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 18:52

wat zijn de kosten van zo'n prikpil dan? en hoe vaak moet je die laten geven?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:55

Wij hebben er een paar gehad en ze kunnen niet bij kleine kinderen.Ze zijn zeer eigenwijs althans de meeste,als ze niet uit willen dan willen ze ook echt niet.Ze gromden dan ook echt en de mand moest ik omkeren zodat ze er uit rolden.Ik vind ze erg leuk maar ze hebben een strakke hand nodig.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:56

Ik hoorde van mijn collega laatst dat iemand haar had gevraagd of die van haar ook zo pittig was. Blijkbaar had iemand ook een rode cocker die behoorlijk fel reageerde, hapte naar de baas. Dit had mijn collega ook en die hebben deze hond in het begin streng aan moeten pakken. Ze gaf wel aan dat dit meer zou voorkomen bij de rode kleur? Deze zouden iets pittiger zijn?
Echter heb ik zelf niet bewust een cocker mee gemaakt, ouders hebben eerder wel van mijn tante de cocker opgevangen en wat vooral naar voren kwam is dat die alles wat hij tegenkwam op at.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:58

Wij hadden er 1 van een vrouw die kreeg een kind en deed daarom haar hond weg,we kwamen er achter dat ze fel bij kinderen was.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 18:59

is het niet een kwestie van opvoeden of ze al dan niet bij jonge kinderen kunnen?

Anne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:02

benangelique schreef:
hadden ze dan geen last van klitten bij de oksel? en hoe vaak is regelmatig naar de trimster? 4 keer per jaar ofzo?

onze hond wordt iedere dag wel geborsteld (meestal) en moet zeker om de 3/4 weken (deels) getrimd worden, omdat hij anders een enorme teddy beer wordt Vork *doen we zelf* Omdat hij ook op het dak enzo moet klimmen bij de behendigeid moeten zijn slofjes regelmatig geknipt worden.
En inderdaad klitten bij de oksel krijgt die van ons wel. Komt die van ons natuurlijk wel zo goed als iedere dag op t strand, in de zee en in het bos Lachen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:04

Nee geen kwestie van opvoeden want alle spaniels die wij hadden waren zo.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 19:05

maar marleen, als ik de diverse websites en boeken lees, staat er toch echt genoemd dat het allemansvrienden zijn.

anne, iederen dag borstelen? pfoeh!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:08

Naar anderen toe zijn ze dat ook maar ze zijn gewoon zeer eigenwijs,en als ze lekker lui zijn wat ze vaak zijn dan moet je ze echt met rust laten.Maar misschien waren die van ons gewoon extra met het gedrag en zo.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 19:09

waar hadden jullie de honden vandaan marleen?

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:15

benangelique schreef:
wat zijn de kosten van zo'n prikpil dan? en hoe vaak moet je die laten geven?

Ik zou daar niet aan beginnen. Veel dierenartsen raden het ook af. Het gebruik van de prikpil verhoogt de kans op baarmoederontsteking, melkkliertumoren (al dan niet kwaadaardig) en suikerziekte. En ook van de prikpil kan de hond in gewicht toenemen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:16

èèn kwam van een vrouw en die woonde met een man,ze huilde heel erg omdat de hond weg ging.En de andere was mishandeld maar had hetzelfde karakter als de niet mishandelde hond.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 19:17

mmm.
denk ook dat het een reutje wordt. daar hebben we beiden meer ervaring mee en op de een of andere manier trekt ons dat meer. gek he? is namelijk nergens op gebaseerd.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:25

hoi
het klopt dat de rode cockers moeilijker in de opvoeding zijn dan de andere kleuren (uitzonderingen zijn er altijd)
de zwarte en black/tan cockers hebben meestal een veel dikkere vacht, dus vergen meer verzorging.
en denk er goed over na of je je cocker wil laten helpen, want 9 van de 10 krijgen een vreselijke dikke vacht en maakt de verzorging er beslist niet makkelijker op!
wij noemen dat castratenvachten, veel dierenartsten vertellen je dit niet.
de cockers die ik als klant heb (ik ben hondentrimster) zijn erg vriendelijk, beetje lui zelfs. op de trimtafel willen ze meestal alleen maar lekker lui liggen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:33

polly2 schreef:
Denk er goed om dat bij de rode cocker een erfelijkheidfactor aanwezig is met als eigenschap dat ze snel bijten en onberekenbaar zijn.
Als je een rode cocker wilt, haal deze dan bij een gerenomeerde fokker, die er bewust mee bezig is om dit niet terug te fokken.

Dit vertelde ik over de rode cocker. In de fokkerij met cockers is dit echt een aandachtspunt.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:41

Onze cocker is juist heel menslievend, onbekenden worden altijd vriendelijk begroet, maar dit stimuleren we nu juist ook als pup, niet alles is rasgebonden. Overal mee naar toe nemen als pup, markt, station, puppyklas, daar leren ze gewoon hoe ze sociaal moeten zijn en dat onbekende dingen en kinderen helemaal niet erg zijn. Is zo met elke hond...

Eigenwijs kan ik ze ook niet noemen, onze Cocker doet alles wat je vraagt, in ruil voor een koekje eerst, postieve beloning en dan afbouwen. Alleen als het op vlak van eten aankomt, durft hij nogal eens bedelen, maar dat gaat nu ook al veel beter met gewoon negeren.

Ze hebben wel een enorme energie, die eruit moet kunnen, anders worden ze beetje overactief, dat merken we al na 1 dag binnen zitten met ssneuwval, lekker rennen in het bos of aan het strand is een must, het is geen gezelschapshondje...
Ze hebben echt geestelijke en fysieke stimulatie nodig.

Borstelen moet je idd ook regelmatig doen, de vlaggetjes aan de poten, de oren, komen gemakkelijk klitten in...

luckyBoy28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:39

Ook ik heb alleen goede ervaringen met een spaniel.
Ik heb een zwart amerikaanse cocker teefje.
Ze is een ontzettend lieve hond, voor iedereen ook voor kinderen.
Ik ben ondertussen bezig met de curcus SHH ( Sociale Huis Hond) en ik doe behendigheid met haar ( 1e jaar) Yara is pas 1 1/2 maar luisterd heel goed.
Over het algemen zijn cocker spanielen honden die graag voor je willen werken.
Wel is er een verschil in engelse en amerikaanse cockers in gedrag. Engelse cockers zijn vaak eigenzinniger dan amerikaantjes.
Ik zou je adviseren om niet gelijk bij een fokker te blijven maar om bij meerdere te gaan kijken om te ervaren hoe hun (ouder) honden zijn en hoe de mensen zelf zijn.
Ook is mijn eigen ervaring dat een reu vaak makkelijker is misschien in huis maar als het om luisteren gaat bijv. als ze los lopen ze vaak bananen in hun oren hebben ook met een goed getrainde hond.
Kwa vacht verzorging is de engelse cocker vaak wel iets makkelijker.
kijk anders ook is op : www.spanielforum.nl

Anne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:26

benangelique schreef:
maar marleen, als ik de diverse websites en boeken lees, staat er toch echt genoemd dat het allemansvrienden zijn.

anne, iederen dag borstelen? pfoeh!

haha, mwah valt mee hoor Knipoog
gewoon even een borsteltje erover heen. Als je dat een beetje consequent doet, heb je minder klitten Ja Dus nu even snel borstelen duurt 5 minuutjes ofzo. Flink klitten weg moeten knippen duurt veel langer!
Ik ken Tinker ook meer als een allemans vriend Lachen Ok, hij zal niet zomaar op iedereen afgaan, omdat hij een tikkeltje onzeker/verlegen/ bang is, maar verder best een allemans vriend Haha!

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 00:33

Hier ook een "expert" Haha!

Wij hebben er bij mijn ouders 2 gehad.

De eerste was een rode reu, een lieve hond die het goed kon vinden met mensen.
Honden was wat moeilijker omdat hij altijd dacht dat hij de sterkste, snelste en de slimste was.. Tong uitsteken
Dit was dus niet altijd een succes.
Luisteren had hij problemen mee maar dat zal wel aan zijn oren gelegen hebben Haha!
Helaas heeft deze hond (Ringo) een oog afwijking gekregen waardoor hij op 4 jarige leeftijd blind geworden is en toen een angst bijter werd.
We hebben hem toen af laten maken omdat hij zeer onvoorspelbaar werd.

De tweede was een rood teefje.

Dit was vanaf het begin een hondje waar we onze handen aan vol gehad hebben.
Ze had een zeer eigen mening en was erg dominant.
Ondanks dat we haar goed onder controle hadden is dit geen makkelijke hond geweest.
Ze was een plaatje om te zien maar het was een monster op zijn tijd!!
Op 8 jarige leeftijd heeft ze kanker gekregen waardoor ze pijn kreeg.
We hebben haar toen in laten slapen.

Ik zou zelf nooit meer kiezen voor dit ras..althans een rode rug.
De andere kleuren schijnen makkelijker te zijn, ondanks dat ik hou van een hond met wat pit, heb ik hier nooit wat mee gehad.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 00:50

Hier nog een ervaren cockerliefhebber!

Toen ik jonger was hadden mijn opa en oma een Cocker spaniel teefje.
Wilde de hele dag wel aandacht als het kon. Knuffelen, aan een stuk door.
Je kon erbij op de grond gaan liggen, dan bleef ze daar de hele avond bij je liggen.
Alle kinderen konden aan haar oren trekken, dan nog bleef ze keurig staan.
Zo makkelijke en vreselijk lieve hond, gaf nergens iets om.

Nu hebben wij dus weer een Engelse Cocker! Een rode reu.
Ook een hele lieve hond. Het is een hele rustige hond die niet graag alleen is. Houdt ook net zo, als de hond uit het stuk hierboven, veel van aandacht.
Kan je ook de hele dag aaien. Minder allemansvriendje dan de hond van mijn opa en oma was, maar dit komt ook doordat hij ongeveer de eerste 1,5 jaar in een kennel heeft gezeten en er in die tijd weinig mee is gedaan.

Als ik weer een hond moest kiezen werd dat absoluut weer een cocker.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 01:28

Hier nog iemand met een blonde Cocker Spaniel (Engelse). Het is een reu (die dat volgens mij zelf niet weet, vrouwtjes boeien hem helemaal niet). Hij is niet gecastreerd en dat gaan we dus ook niet doen (niet nodig, want hij loopt nooit weg of zo).
Het is werkelijk de allerliefste hond die ik ooit meegemaakt heb en zeker ook de grappigste. Hiervoor hebben we o.a. een New Foundlander gehad, maar ik wilde liever een iets handzamer model. Dominant is hij niet (al is hij daardoor wel weggedaan bij zijn vorige eigenaar: hij zou dominant zijn tegen hun 1,5 jaar oude dochter). Mijn idee is dat hij bij zijn vorige eigenaren gewoon te weinig aandacht heeft gekregen... Vachtverzorging valt wel mee: zo'n 4 keer per jaar naar de trimmer, zelf de haren tussen de kussentjes tussendoor een keertje wegknippen en zo'n 1 à 2 keer per week kam/borstel ik hem helemaal, maar hij heeft dan eigenlijk geen klitten. Wel is het een verschrikkelijke baggerhond als hij uit is geweest. Hij zit dan van top tot teen onder de blub. Ligt er natuurlijk wel aan waar je hem uitlaat; bij ons is dat in het bos of op het strand en dan kan je dat niet voorkomen. Hij is een enorme knuffel en heeft echt z'n baasje gekozen (mij Haha! ). Hij volgt me dus waar ik ga of sta, behalve vanaf een uur of 10 's avonds want dan weet hij dat mijn man hem uitlaat en dan ziet hij me niet meer staan en blijft hij aldoor in de buurt van mijn man.
Hij kan goed alleen thuis zijn, maar hij is het liefst onder de mensen. Bij ons zit hij 2 dagen in de week van 8 uur 's morgens tot 4 uur 's middags alleen en dat gaat prima, maar dan is hij ook wel mega blij als we er weer zijn.

Het verhaal van de sok herken ik wel: ik heb altijd dikke sokken bij m'n wandelschoenen liggen (voor als ik hem uitlaat): deze liggen áltijd op z'n kussen als we thuiskomen (op de dagen dat hij alleen is). Hij bijt ze niet stuk, maar wil ze gewoon graag bij zich hebben. Apporteren doet hij niet (of nauwelijks), dus spelen met bal of stok doet hij vrijwel nooit (hij brengt hem één keer terug en gaat vervolgens op z'n rug liggen om aangehaald te worden, dat vindt hij veel fijner...). Hij luistert super goed. De vorige eigenaren hadden 3 puppy-curssusen met hem gedaan en dat is goed te merken. Hij komt bij een fokker vandaan (zie: www.bartvankordenoordt.nl); misschien leuk om daar eens te gaan kijken. Ze hebben super veel ervaring met Cocker's.

Voor mij is het in ieder geval duidelijk: ik wil nooit meer een ander ras Haha!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 09:19

eigenlijk overwegend positieve reacties dus! Haha!
ik ga inderdaad bij meerdere fokkers kijken. is wel te hopen dat ze dan geen nestjes hebben, want weet niet of ik zo'n klein hoopje hond kan weerstaan Clown

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:48

marleen_usar schreef:
èèn kwam van een vrouw en die woonde met een man,ze huilde heel erg omdat de hond weg ging.En de andere was mishandeld maar had hetzelfde karakter als de niet mishandelde hond.

Tja, als ik dit zo lees, denk ik niet dat je dan meteen over cockers kunt concluderen dat ze allemaal zo zijn. Dat risico loop je als je een hond ergens weghaalt en eigenlijk weinig van het verleden van de hond weet. Dat is bij ieder ras zo. Vervelend dat jullie ervaringen minder goed zijn, maar het is in mijn ogen zeker niet typerend voor het ras.

Wat ik in sommige reacties lees zijn cockers inderdaad niet de makkelijkste honden om op te voeden. Dat komt omdat ze toch hun eigen wil hebben. Maar dat maakt ze (vind ik) juist ook weer heel leuk. Cockers kunnen inderdaad heel zielig kijken en soms lijkt het of ze daar zelf van bewust zijn. Ze kunnen er misbruik van maken, dus een beetje consequent zijn kan zeker geen kwaad Lachen
Verder vind ik het gewoon hele grappige honden, vriendelijk en vrolijk. Van de rode cockers moet je zeker rekening mee houden. Ze zijn feller. Maar je gaf al aan dat de voorkeur waarschijnlijk uitgaat naar een blauwschimmel.
Het is goed dat je de hond bij een fokker weg wilt halen. Wat je veel ziet is cockers die uit het buitenland komen en daar mankeert nog al eens wat aan. Er komen veel probleemhonden weg bij broodfokkers uit het buitenland en dat is niet alleen bij de cocker zo. Ik wil daarmee absoluut niet zeggen dat 'probleemhonden'per definitie uit het buitenland komen, maar als je bij een goede fokker koopt (bijvoorbeeld via de rasvereniging) weet je over het algemeen wat je koopt en als er wel problemen zijn, worden die goed opgelost.

Wij hebben zelf thuis altijd cockers gehad. Allemaal reutjes trouwens. De eerste cocker die ik meegemaakt heb was een rode. Hij is bijna 16 geworden. Het was een lieve hond, toen hij ouder werd kon hij wat minder goed tegen de drukte van kleine kinderen. Maar als hij het zat was droop hij af naar zijn mand om te gaan slapen. Als kinderen hem dan achterna gingen bromde hij wat, logisch, want zijn mand is zijn plek waar hij rust wil. Ligt niet aan de hond dus. Toen hij jonger was kon hij goed met andere honden, maar nadat hij een paar keer is gegrepen door een grotere hond werd hij wat banger en gromde wat vaker naar andere honden.

Die we nu hebben is inmiddels 13 jaar en een oranjeschimmeltje. Deze is nog makkelijker en liever dan de rode. Luisteren doet hij niet altijd even goed, maar levert nooit grote problemen op. Hij loopt altijd los, kan goed met andere honden en is gek op stokken, ballen en zwemmen. Die vorige was trouwens ook een echte waterrat. Gewoon een hele fijne hond. Hij kan erg goed alleen zijn en is gewoon een hele fijne hond. Hij kan met iedereen mee, in de auto, mee naar huis, hij vind het allemaal wel gezellig.
Ook hij kan heel goed met kleine kinderen.
(Heb het trouwens over de Engelse Cocker)

Ik las hier ook iets over iedere dag borstelen. Dat raad ik je juist af. Wanneer je de hond iedere iedere dag zou gaan borstelen stimuleer je het verharen juist meer. De hond zal dan continue blijven verharen. 1 keer in de week is meer dan genoeg, al haar ik dat bij die van mij geen eens. Het is een beetje afhankelijk van de dikte van de vacht denk ik. Die waren bij onze twee cockers heel verschillend. De rode had een dikkere vacht dat de oranjeschimmel. Ik borstel mijn cocker als hij veel verhaard en daarnaast hou ik wel in de gaten of hij klitten heeft. Je noemde zelf al onder de oksels, maar ook de oren zijn gevoelig voor klitten met die lange haren.

Succes met het maken van je keuze.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 09:56

wat een verhaal pollewoppy, dank je wel!
las gisteren op een site ook dat bonte en zwartharigen een bewerkelijkere vacht hebben dan de andere kleuren.
Hoe gaat het met die lange oren eigenlijk? hangen die niet de hele tijd in de voer/drinkbak?