Jonge hazen opgevangen, iemand adviezen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: Jonge hazen opgevangen, iemand adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:10

Oei dat klinkt niet goed... Misschien een idee om langs de dierenarts te gaan?!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 11:14

Die is net hier geweest (ivm koekalf), en die had ik ook even naar het haasje laten kijken. Hij zei dat ik het moest blijven proberen met de biest en een elektrolytoplossing. Aan zijn longetjes kon hij niet veel doen..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:16

Wat jammer dat die ander ook de verkeerde kant op gaat.

Ze waren ook nog wel heel erg klein toen je ze vond Ach gut

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:51

Paula schreef:
Die is net hier geweest (ivm koekalf), en die had ik ook even naar het haasje laten kijken. Hij zei dat ik het moest blijven proberen met de biest en een elektrolytoplossing. Aan zijn longetjes kon hij niet veel doen..

sterkte
maar ik vréés... dat je moeite vergeefs is..

Ach gut

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:59

O, bah! en je doet zo je best.. veel succes.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 14:31

Dierenarts is vanmorgen teruggekomen met medicijnen voor de koe én voor het haasje. Hij is dus ingespoten met een antibiotica. Tot nu toe slaat het niet aan, hoop dat hij door blijft vechten zodat de medicijnen zijn werk kunnen doen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:39

Mogelijk verslikt tijdens het drinken, gebeurd zo snel met die kleine beestjes. Kan dus inderdaad longontsteking of ontsteking aan de bovenste luchtwegen zijn. Wat ik dan deed was antibiotica druppeltje door de melk, omdat ze absoluut niet veel kunnen hebben. Wellicht dat je de mensen van konijnen belangen nog is kunt bellen, die gaven al die goeie tips Lachen

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 16:41

Andere haasje is ook dood helaas. Precies een dag later na z'n broertje heeft hij het ook opgegeven. Waarschijnlijk beiden door een longontsteking. Heb ze toch bijna een week bij mij mogen hebben, en dinsdag zelfs nog mooie gezonde haasjes mee mogen maken. Het was prachtig werk om ze op te mogen vangen, en zou het ook zeker zo weer doen. Helaas houdt dit avontuur hierbij op..

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:43

Ach gut
wel ontzéttend stoer dat je het geprobeerd hebt, en er zoveel moeite voor hebt gedaan!
echt petje af hoor! Ja

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:41

jammer, natuur is hard en ze waren al zwak toen je ze vond
je hebt in elk geval je best gedaan en bent weer een hoop te weten gekomen, mocht je nog een keer zoiets vinden

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:32

Spijtig dat het zo gelopen is, het is altijd moeilijk he...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:46

Jammer dat het zo gelopen is Scheve mond

De overlevingskans van dergelijke beestjes is ook wel heel laag.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:02

Jammer dat ze het niet overleefd hebben. ik heb 5 jaar geleden een witte haas gehad, deze was ook zeker nog maar 2 dagen oud. Wij hebben niet gekeken of de moeder er was, maar direkt mee genomen. Hij was echt spierwit, we dachten eerst dat het een konijn was, maar de poten en oren waren veel te lang. Ik heb hem gewone melk gegeven uit de fles, dat had hij snel geleerd: ik ging op de bank zitten, tilde hem op schoot en hij dronk. Toen hij wat groter was, sprong hij direkt op schoot en deed zijn kop omhoog. Met 3 weken was hij al een echte kerel en een echte haas. Het beviel hem niet meer in een konijnenhok en als ik hem eruit liet in mijn kamer, vrat hij mijn planten op en scheurde het behang van de wand!Uiteindelijk moest ik hem met handschoenen aan, en een handoek over hem heen gooiend, hem terug in zijn hok zetten.Wij hebben hem toen in een natuurgebied uitgezet. Weet niet hoe lang hij uiteindelijk geleefd heeft, maar hij was in elk geval groot en sterk genoeg...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:24

frisiangirl schreef:
Jammer dat ze het niet overleefd hebben. ik heb 5 jaar geleden een witte haas gehad, deze was ook zeker nog maar 2 dagen oud. Wij hebben niet gekeken of de moeder er was, maar direkt mee genomen. Hij was echt spierwit, we dachten eerst dat het een konijn was, maar de poten en oren waren veel te lang. Ik heb hem gewone melk gegeven uit de fles, dat had hij snel geleerd: ik ging op de bank zitten, tilde hem op schoot en hij dronk. Toen hij wat groter was, sprong hij direkt op schoot en deed zijn kop omhoog. Met 3 weken was hij al een echte kerel en een echte haas. Het beviel hem niet meer in een konijnenhok en als ik hem eruit liet in mijn kamer, vrat hij mijn planten op en scheurde het behang van de wand!Uiteindelijk moest ik hem met handschoenen aan, en een handoek over hem heen gooiend, hem terug in zijn hok zetten.Wij hebben hem toen in een natuurgebied uitgezet. Weet niet hoe lang hij uiteindelijk geleefd heeft, maar hij was in elk geval groot en sterk genoeg...

En dat zonder tijd om te wennen aan buiten zijn, aan regen of aan voor zichzelf zorgen?
Zonder degelijk verwilderen dus? Dat vind ik eigenlijk nogal overantwoord...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 07:26

plus het feit dat een witte haas geen schutkleur had...
Ach gut ik had het beestje naar een opvangcentrum gebracht.. deze houden zulke dieren vaak in gevangenschap tot hun dood..
zo hebben ze bij VRC zundert een tijdje een witte kraai gehad (hélemaal spierwit) deze zat daar in een grote kooi, en is daar gebleven tot zijn dood Lachen

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:19

Het is een wild dier! En ik heb er voor gekozen om hem weer zijn vrijheid te geven! In een opvang worden ze misschien goed verzogd, vrij zijn ze niet. Hij heeft trouwens de laatste week buiten gestaan om aan het weer te wennen en het was zomer.....Ik vind het dus niet onverantwoord wat ik heb gedaan.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:11

frisiangirl schreef:
Het is een wild dier! En ik heb er voor gekozen om hem weer zijn vrijheid te geven! In een opvang worden ze misschien goed verzogd, vrij zijn ze niet. Hij heeft trouwens de laatste week buiten gestaan om aan het weer te wennen en het was zomer.....Ik vind het dus niet onverantwoord wat ik heb gedaan.

maar een wild dier wat wit is gaat sowieso dood..
natuurlijk was het wel onverantwoord dus, beestje heeft geen camouflage,,

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:34

Dus dan maar liever in een kooi....nee is dan mijn mening.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:35

Lips are sealed
dan maar liever eerst grootbrengen, half tam maken, en dan buiten mikken om hem te laten opeten idd Ja

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:39

Yep. Vingers aflikken

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:33

frisiangirl schreef:

Een wild dier wel ja, maar je hebt hem na grootbrengen aan de fles niet de kans gegeven om wild te worden. Dat dier heeft dus ongeveer een week gehad om dood te hongeren of nog eerder door een roofvogel of vos gepakt te worden (al is dat laatste wel aardig natuurlijk) vind ik het dus gewoon ronduit ondoordacht om een tam dier zo uit het niets ''de natuur'' in te gooien.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:58

jeetje wat sneu voor je, jammer dat ze het niet geredt hebben.

witte beesten in de natuur horen dood te gaan maar is niet altijd het geval.

Trouwens door wat voor beest wordt een haas gegeten als ie groot is

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:17

Wie zegt dat hij niet wild was? Hij was absoluut niet tam, eigenlijk ontzettend wild (getuige het litteken op mijn buik...) en de haas was wel degelijk in staat om voor zichzelf te zorgen. En tsja, als hij uiteindelijk gepakt wordt door een roofvogel of vos...dat is natuur. Anders was hij als kleine haas al dood geweest, heb hem een kans gegeven om te overleven...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:18

tita schreef:
jeetje wat sneu voor je, jammer dat ze het niet geredt hebben.

witte beesten in de natuur horen dood te gaan maar is niet altijd het geval.

Trouwens door wat voor beest wordt een haas gegeten als ie groot is

havik, vos..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 22:07

frisiangirl schreef:
Wie zegt dat hij niet wild was? Hij was absoluut niet tam, eigenlijk ontzettend wild (getuige het litteken op mijn buik...) en de haas was wel degelijk in staat om voor zichzelf te zorgen. En tsja, als hij uiteindelijk gepakt wordt door een roofvogel of vos...dat is natuur. Anders was hij als kleine haas al dood geweest, heb hem een kans gegeven om te overleven...

Er is een groot verschil tussen eenn ''wild'' tam dier en een wild wild dier.
Als jij hem die eerlijke kans had willen geven had je hem of niet op moeten pakken uit het nest en daar dus echt de natuur zijn gang moeten gaan of voordat je hem vanuit je huiskamer de natuur in gezet hebt, hem de kans moeten geven aan weersinvloeden te wennen en weten wat voor gras en kruiden hij wel of niet kan eten enzo.