Hond karakter veranderd van de een op de andere dag.Hoe kan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Grote_Beer

Re: Hond karakter veranderd van de een op de andere dag.Hoe kan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:35

Ik zou je ook met klem willen aanraden contact op te nemen met een goede gedragstherapeut en eventueel ook de hond op medisch gebied eens goed te laten nakijken door een dierenarts. Het is helaas heel moeilijk om hier advies te geven zonder dat je de hond en zijn gedrag ooit hebt kunnen zien. Je hebt hier een aantal adviezen gekregen die ongetwijfeld heel goed bedoeld zijn, maar die naar mijn mening wel de laatste zijn die je op zou moeten volgen. En dan doel ik op de klakkeloze aanname dat het hier wel om een rangordeprobleem zal gaan dat je met stevige hand aan zou moeten pakken. Ook in die hondenschool waar ze je adviseren de hond op de rug te dwingen zou ik maar niet al te veel vertrouwen hebben.
En ja, ik vind het omschreven gedrag ook een beetje eng klinken en moest dus ook aan de al eerder omschreven agressieproblemen denken. Vandaar dat ik ook vind dat een deskundig iemand het gedrag van de hond zou moeten bekijken.

Veel succes!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:09

Ik ga helemaal met EmEM mee, delen moet geleerd worden, dit is niet natuurlijk voor een hond! Hem gaan straffen voor bezitsdrang maakt hem alleen nog fanatieker.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 12:18

Bedankt voor de reacties.
Na overleg met de gedragstherapeute van mijn hondenschool moeten we hem nu met zijn allen negeren. Tot dinsdag en dan evalueren hoe dat gegaan is.

Ik zie dat hij op het moment echt niet happy is met de situatie en het doet me best wel veel pijn om hem ongelukkig te zien.

AstraGirlieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:44

voer verdedigen is normaal gedrag voor een hond, (de braafste hond kan dit op een dag doen) maar wij hebben dit natuurlijk liever niet. Het moet geleerd worden. Voorkomen door ruilsessies te doen, geef de hond iets gewoon, bv. een kluifje. Als je de hond nader, toon je iet extra lekkers, bv. stukjes kip. Dan neem je de kluif weg en geef de kip in de plaats. Dit met allerhande voer doen en ook met voorwerpen, zodat hij leert dat jouw handen alleen maar nog meer lekkers beteken en geen verlies. Een hond dat gromt is trouwens heel goed, hij waarschuwt je tenminste en dat moet je respecteren. Dus op dat moment niet verdergaan en je wil doordrijven maar afvragen hoe je het probleem moet oplossen. Moest het een relatie probleempje zijn (besluit door een goede GT) = Een echte leider wordt je eigenlijk door alle resources, alle bezittingen die voor de hond belangrijk zijn zijn in controle te hebben (voeding, plaatsen, aaien, speeltjes, ..). Belangrijk is ook alle initiatieven zelf te nemen en conflictsituaties te gaan vermijden/voorkomen. De 'voor wat hoort wat' techniek zou ik hier zeker toepassen.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:56

Idd AstraGirlie, de juiste oefeningen zijn nu heel belangrijk!
Alleen negeren gaat dit probleem niet oplossen. Doordat je nu niks met de hond doet, zullen de problemen waarschijnlijk ook niet voorkomen. Maar daardoor kan hij na dinsdag nog steeds niets delen!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:52

LindaV schreef:
Bedankt voor de reacties.
Na overleg met de gedragstherapeute van mijn hondenschool moeten we hem nu met zijn allen negeren. Tot dinsdag en dan evalueren hoe dat gegaan is.

Ik zie dat hij op het moment echt niet happy is met de situatie en het doet me best wel veel pijn om hem ongelukkig te zien.

Ik zou echt een second opinion bij een andere gedragstherapeut vragen. Niemand op internet kan met zekerheid zeggen wat er met de hond an de hand is. Wel weet ik vrij zeker dat de gedragstherapeute die je er nu bij hebt echt verkeerde adviezen geeft.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:03

ik denk niet dat negeren wat gaat doen hoor, je moet de oorzaak van het probleem opzoeken, en dat hebben ze dus niet gedaan, dus ik zou hier niet teveel waarde aanhechten eerlijk gezegd. is er iemand langsgeweest om te kijken hoe zijn houding was en om te testen wat de onderlinge relaties zijn? Anders kunnen ze namelijk nooit een advies geven.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:37

Negeren? Altijd? Dus ook als hij iets goed doet? Daarmee kun je twee dingen bereiken:

1. Hond beseft dat hij niks goed kan doen en wordt apathisch.
2. Hond beseft dat gewoon braaf zijn niet goed is en gaat de dingen extremer uitproberen met alle gevolgen van dien...

Lijkt mij niet zo'n strak plan! Je moet dringend weer op positieve wijze met hem kunnen omgaan denk ik.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:14

Begrijp ik nu goed dat je de hond een paar dagen lang alleen maar straal moet negeren? Mag ik vragen wat daar dan de achterliggende gedachte achter is? Ik bedoel: ik kan me indenken dat je de hond, voor zover dat verantwoord is, negeert op het moment dat hij fout gedrag vertoont, maar daar moet dan wel tegenover staan dat hij wordt beloond voor de momenten dat hij wel het juiste gedrag vertoont.
Domweg de hond een aantal dagen negeren is voor de hond onbegrijpelijk en valt wat mij betreft onder de noemer 'hondje pesten'. Daar wordt m.i. geen hond beter van en je zou inderdaad zelfs een verergering van de situatie kunnen krijgen doordat de hond op steeds extremere wijze toch gaat proberen zijn aandacht op te eisen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:18

Inderdaad. Hem zomaar ui je roedel sluiten terwijl hij niet kan wegvluchten is zeer onnatuurlijk, ik hoop dat er daar geen verdere ongelukken van komen...

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:58

Ik vraag me eigelijk af welke opleiding jouw gedragstherapeut gevolgd heeft. Het is geen beschermd beroep, dus iederen mag zich therapeut noemen.
Ik heb zelf een doorgedreven opleiding over opvoeding gevolgd, maar noem mijzelf geen therapeut, hoewel ik wel gedragsproblemen behandel. Als ik het niet kan oplossen (gebeurt zelden), verwijs ik door naar een collega/gedragstherapeut waarvan ik weet dat hij één van de beste van België is...

Waarmee ik maar wil zeggen: zoek iemand die ECHT weet waar hij/ zij mee bezig is. Hoe gefrustreerd zou jij worden als je familieleden je ineens 4 dagen zouden negeren?? Een gefrustreerde hond met een beginnend gedragsprobleem, is vragen om meer ellende!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:36

Oprtalj schreef:
Ik zou je ook met klem willen aanraden contact op te nemen met een goede gedragstherapeut en eventueel ook de hond op medisch gebied eens goed te laten nakijken door een dierenarts. Het is helaas heel moeilijk om hier advies te geven zonder dat je de hond en zijn gedrag ooit hebt kunnen zien. Je hebt hier een aantal adviezen gekregen die ongetwijfeld heel goed bedoeld zijn, maar die naar mijn mening wel de laatste zijn die je op zou moeten volgen. En dan doel ik op de klakkeloze aanname dat het hier wel om een rangordeprobleem zal gaan dat je met stevige hand aan zou moeten pakken. Ook in die hondenschool waar ze je adviseren de hond op de rug te dwingen zou ik maar niet al te veel vertrouwen hebben.
Veel succes!

Er kwam verder weinig reactie op de post die ik eerder deed, maar ik zou zelf ook nogmaals met klem willen aanraden om je hond EERST eens na te laten kijken door een DA. Als hij pijn heeft of ongemak, praat je toch over iets HEEL anders dan een rangordeprobleem!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:42

Hmmja en ik begon over een hersentumor, laat dat ook alsjeblieft uitsluiten. Ik heb honden daar ontzettend door zien veranderen...

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:44

Het is inderdaad wel handig om de hond eerst door een DA na te laten kijken. Je weet maar nooit.
Ik hoorde eens van een bouvier die zomaar ging grommen. Bleek het te komen door de lange haren op zijn kop, hij zag daardoor niet goed meer.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:54

Als het echt van de een op de andere dag begint denk ik toch echt het eerst aan PIJN, of er is een of andere aanleiding geweest.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:34

Ik vind de site van de hondenschool niet overkomen als heel professionele personen. Ik kan het mis hebben natuurlijk, maar weet je welke opleiding ze heeft gevolgd? Ik zou een erkende gedragstherapeut vragen bij je langs te komen. Zo op een veld is de situatie niet te beoordelen.
Het kan overigens zijn dat hij door het feit dat hij bij je zusje succes heeft gehad dit gedrag ineens meer gaan vertonen. Het heeft gewerkt dus probeert hij het vaker.
Succes ermee!

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 02:05

Bedankt voor jullie reacties. Natuurlijk niet negeren als hij goed gedrag vertoond. Ik heb hem vandaag de hele dag bij gehad en zoals ik al eerder zei. Dan is alles oké. Maar als we thuis zijn en hij wil niet naar me toe komen als ik roep. Moet ik hem ook nie tmeer roepen en ook niet naar hem toe gaan. Ik moet hem dan wel negeren.
Als hij geroepen wordt en hij komt wel, dan mag je hem overladen met aandacht en lekkers en leuke dingen.

Ik zit indd te denken aan een second opinion en een bezoekje aan de DA gaat er zeker komen, maar wil graag eerst iemand hier thuis laten komen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 08:39

Groot gelijk dat je iemand thuis laat komen, maar ik zou dan niet jou instructrice laten komen, want als zij zonder je hond gezien te hebben kan adviseren om hem te negeren weet ze toch niet zo goed wat ze doet, want je moet altijd eerst een hond zien voor je ook maar iets kan gaan verzinnen.
DA is ook een goed idee, je weet maar nooit natuurlijk, maar sommige dierenartsen willen nog wel eens gelijk medicijnen voorschrijven om je hond rustig te maken, doe dit echt niet, want er zijn maar weinig dierenartsen ook gedragstherapeut, en echt goede gedragstherapeuten zullen ook niet zo snel naar medicijnen grijpen, tenminste dat vind ik in ieder geval. Ik hoop dat je wel goed geholpen gaat worden, want dit moet gewoon opgelost worden, en ik heb ook wel het idee dat dit opgelost kan worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:47

Zomaar negeren lijkt mij idd niet echt de oplossing, maar ik lees dat dat ook niet de bedoeling was Knipoog

Verder hoop ik dat je, als je volgens de roedelregels leeft, je ook aan de regel van het voedsel houdt:
Geen enkele roedel zal een hond, van welke rang dan ook, zijn voedsel weer afpakken.
Ik hoor mensen die een hond de bak af pakte als hij zijn eten had, dit is echt HEEL onnatuurlijk en werkt voedernijd alleen in de hand. Ik zou me hier echt in verdiepen als ik jou was, want het is een fout die echt heel veel wordt gemaakt.

Heel erg goed dat je iemand bi jje thuis laat komen, die heeft het beste beeld van de problemen. Heel veel succes met je hondje.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 00:01

Hoe gaat het nu? Lachen

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 10:20

Werpt het al zijn vruchten af??

AstraGirlieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:56

Goed zo!

Jij moet altijd leuk zijn voor hem, om naar toe te komen. Beloon hem als hij komt, negeer hem als hij niet komt. Als hij aandacht wil, moet hij maar naar je komen, zo respecteer je ook zijn rust.
Je kan later nog gaan oefenen met hierkomen op bevel ed. als dit opgeklaard is.
Ik zou ook eens zijn brokken minderen, en hem zo nu en dan een brokje uit de hand geven als hij flink is, en eens daarna over zijn kopje aaien, zo leert hij handen te associeren met leuke dingen, en zou hij normaal gezien niet moeten gaan grommen. Als hij bvb een kluif of een speeltje krijgt, moet je oefenen zoals eerder uitgelegd met wisselen. Maak het andere nog interessanter dan...

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 14:00

Er is inmiddels iemand thuis geweest en die dacht dat we onze hond altijd veel te veel aandacht gegeven hebben. Max staat vaak in het middelpunt van de belangstelling, ondanks dat we wel de regeltjes toepassen weet hij dat hij heel belangrijk is. We hebben weer instructies gekregen en gaan er nu tegenaan. Het grommen is eigenlijk nog zeldzaam omdat hij nu alleen komt als hij écht zelf wilt. Wilt hij niet komen, dan krijgt hij van die persoon ook een tijd geen aandacht! Het gaat een stuk beter, hopen dat het zo blijft!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:00